Maimua cnd n-are nici o treab se scarpin n fund pn i face o bub (proverb indian).

Ppuarul “ nostru este implicat n jurul anilor ’80, n scandalul Meditaiei Transcendentale, alturi de alte nume cunoscute : psihologii Aurora Liiceanu, Ioan Ciofu,Ion Manzatu,filosoful Mihai Sora,acad. Stefan Milea,pictorul Sorin Dumitrescu, scriitorul Marin Sorescu,etc. mpreun, audiaz nite cursuri (inute de un romn stabilit la Paris) considerate ca fiind oculte i periculoase pentru ornduire.

foto:1990-Teatrul< Luceafarul> din Iai
Securitatea i Partidul au intrat pe filier, pentru c micarea prezenta accente de sect neofascist, scandalul lasndu-se cu multe “execuii discrete” : schimbri rapide din funcii, demiteri de minitri (min. educaiei Aneta Spornic,prim-ministrul Ilie Verde), i condamnri penale. Pentru a se salva, A.Pleu a dat relaii amanunite i declaraii despre Micare, ofiterului de Securitate (lt.col) Vasile Malureanu,concomitent cu dou memorii adresate lui Nicolae Ceauescu,n care cerete mil,nelegere i iertare,configurnd textual,toat mizeria uman a unui suflet ticloit:

„Menionez c la cteva sptmni dup aceste evenimente(Meditaia Transcendental) am avut o lung conversaie cu tov. Malureanu de la Ministerul de Interne, n cuprinsul creia l-am informat asupra celor petrecute”. (Bravo turntorule)!
Surse din pres au menionat c: Vasile Mlureanu era ofier al Departamentului Securitii Statului, Direcia I, Serviciul «Arta – Cultura – Presa»”. Dupa 1989, Vasile Malureanu a rmas n strans legatur cu A. Pleu, ieind la pensie din SRI, cu gradul de general.
Ce declara “filosoful doctor”A.Pleu, organelor statului, dup scandalul amintit: “Subsemnatul, Pleu Gabriel Andrei, lector universitar la Institutul de Arte Plastice «N. Grigorescu» din Bucureti (secia muzeologie), declar cu toata raspunderea urmatoarele:n iarna anului 1980 (nu pot preciza exact data) am fost convocat telefonic la Institutul de Cercetari Psihologice al Academiei de tiine Sociale i Politice la o serie de conferine ale unui oarecare Stoian privind problemele de tehnic spiritual oriental. Ca unul care m-am ocupat mai mult timp de art oriental, am avut curiozitatea s rspund acestei convocri. Conferina a avut loc ntr-o sear, n prezena a numeroi cercettori din institutul ASSP i a numeroase personalitti de frunte ale vieii noastre tiinifice i culturale. Vorbitorul, preciznd mereu c nu are de transmis nimic de ordin religios, s-a artat dispus s pun la ndemana auditoriului o tehnic de concentrare i linite luntric cu efecte sigure asupra bunei stri luntrice a omului i asupra capacitilor sale creatoare. El a adugat c aceasta tehnic are valoare strict individual. Pentru fiecare persoan luat n parte, exist procedee distincte. Ca atare, cei care vor s afle despre ce este vorba vor avea o ntlnire individual cu el sau cu soia sa, la fel de competent. n prealabil, ni s-a cerut s completm un chestionar privind starea noastr fizic i sufleteasc, precum i deprinderile noastre curente (dac suntem sau nu fumtori, dac avem somn bun etc.). Chestionarul se ncheia cu o fraz prin care ne obligam s nu comunicm nimnui formula de meditaie (mantra) pe care o vom capata in cadrul intalnirii individuale. Intrucat conferinta nu fusese, practic, decat o introducere foarte general n probleme propriu-zise ale «meditaiei transcedentale», am inut s trec i prin «iniierea» propriu-zis. Din lectura textelor indiene vechi Upanisade si Vede – rezult de altfel, c o bun «iniiere» nu se poate face dect de la om la om, aa nct pretenia formulat de vorbitor n legatur cu o ntlnire individual, nu mi s-a parut afar din regula. Intalnirea individuala survenit a doua zi dimineaa a fost mai curnd dezamgitoare. Era o variant superficial de ritual vedic n care mi s-a transmis formula de meditare potrivit, chipurile, numai mie. In realitate, am constatat c aceeai formul fusese dat i altora, ceea ce a aruncat asupra ntregii proceduri o umbr de neseriozitate. Lmurit asupra competenei reale a vorbitorilor, am ncercat s m interesez de desfurarea ulterioar a conferinelor. Menionez c la cteva sptmni dup aceste evenimente, am avut o lung conversaie cu tov. Malureanu de la Ministerul de Interne, n cuprinsul careia l-am informat asupra celor petrecute. Adaug c, dat fiind calitatea discutabil a conferinelor, n-am ncetat nicio clip s m mir c au putut fi tutelate de forurile noastre competente, fiind pe de alt parte evident c ele nu aveau i nu puteau avea un caracter clandestin. 26 apr. 1982”.

Primul memoriu al lui A. Pleu ctre NICOLAE CEAUESCU (27 mai 1982, nr. de inregistrare 961/A)

Stimate tovare Secretar General al Partidului,

M numesc Andrei Gabriel Pleu i sunt de profesie istoric i critic de art. Din 1971, cnd mi-am ncheiat studiile, i pn astzi am neles s-mi fac profesiunea cu toat seriozitatea, punndu-m, cu intreaga mea putere de munca, in slujba artei si culturi romanesti. Am publicat un mare numar de studii si articole n presa curent am realizat mai multe serii de emisiuni la radio i televiziune i sunt autorul a trei cari, bine primite att de publicul larg, ct i de specialiti.

n istorie, dup o specializare de aproape doi ani in Republica Federal German(sic!). In timpul acestei specializri , am inut la Bonn, Dusseldorf i Dortmund mai multe conferine despre arta romaneasc, socotind c este datoria mea de onoare sa o fac cunoscut i apreciat pretutindeni, la adevrata ei valoare. n 1981 mi s-a decernat premiul pentru critic al Uniunii Artitilor Plastici , n acelai an, premiul pentru eseu al Asociaiei Scriitorilor din Bucureti. Am avut cinstea s-mi reprezint ara, cu comunicri de specialitate, la felurite congrese i reuniuni internaionale (Berlin-Est, Weimar, Jakarta etc.). Ca secretar al seciei de critic a Uniunii Artitilor Plastici, am participat la organizarea mai multor expoziii de arta romanesc, n ara i n strinatate.

Am intrat n Partidul Comunist Romn la varsta de 19 ani (1968) i, att pe linie obteasc (ca organizator de grupa de partid), ct si pe line profesionala ( ca cercetator la Institutul de Istoria Artei al Academiei de Stiinte Sociale si Politice, apoi ca lector universitar la Facultatea de Arte Plastice “N. Grigorescu”) m-am straduit, in ciuda unei sanatati precare ( care ma obliga sa stau, de cativa ani, sub constanta supraveghere medicala), sa fac totul pentru a fi la inaltimea exigentelor epocii noastre, ale politicii noastre din ultimii ani.

V rog, stimate tovare Secretar General, s nu luai raportul de activitate de mai sus drept o lips de modestie. El e bilanul firesc de munc al oricrui romn care vrea s-i serveasc ara cum se cuvine. In lumina acestui bilan, vei nelege ct pot fi de mhnit s constat c, dintr-o dat, n urma unei mprejurri pe care nu o pot socoti dect accidental, sunt pus n afara partidului,numit “sectant” i destituit din nvamnt i cercetare.

Am avut, ntr-adevr ghinionul de a participa cu doi ani n urm, la o conferin (incluznd o parte teoretic i una practic), ce a avut loc la Institutul de Psihologie si Pedagogie pe tema “meditaiei transcendentale”. Conferina – la care m-am dus pe linia unei firesti curioziti intelectuale – mi s-a prut neinteresant sub raport tiinific, drept care nu am mai frecventat niciuna din urmrile ei , mai mult chiar: am avut ocazia, la scurt timp dup aceea, s aduc la cunotina unui lucrator al Ministerului de Interne opiniile mele critice privind “meditaia transcendental”.

n rezumat, fapta de care sunt vinovat se reduce la audierea unei conferine publice, organizat ntr-un cadru perfect oficial, o conferin despre care nu aveam motive s cred ca s-ar desfaura fr aprobrile de rigoare. Ct despre chestionarul pe care l-am completat – ca toi cei de fa – n timpul conferinei, nu se rererea decat la date strict medicale si nu cuprindea niciun angajament de nuanta politica sau religioasa, care sa contarazica adeziunile mele reale la statutul PCR si la Constitutia tarii. Am fost lmurit, ulterior, c “meditaia transcendental”, ca organizaie internaional, implic unele aspecte profund negative, de care ns nu putem avea cunostin acum doi ani, ca urmare a unui singur contact cu reprezentantul ei. Amintind ca pot fi sanctional, totusi, pentru o momentana lipsa de vigilenta, mi se pare, in acelasi timp, greu de acceptat ca ca sanctiunea sa aiba caracterului unui condamnari atat de drastice, ducnd nu numai la totala descreditare politic, ci i la descalificarea mea profesional. Intre culpa mea real i consecinele ei imediate ca o uria disproporiune care, n spiritul echitii cu care ne-a obinuit conducerea noastr de partid i de Stat nu poate s fie corectat.

Rnit sufletete de spulberarea ntr-o clip, a attor ani de eforuri entuziaste, i de anularea tuturor proiectelor mele viitoare (legitime la 33 de ani) apelez, tovarae Secretar General la dreapta dumnevoastr omeneasc, rugndu-v s dispunei rediscutarea cazului meu, n datele lui obiective. V asigur c tot ce doresc e s-mi dovedesc, n continuare, ca i pn acum, buna-credin, loialitatea fa de ar, participnd la procesul de afirmare a valorilor noastre pe plan universal.

V mulumesc,- Andrei Gabriel Pleu-25 mai 1982

Al doilea memoriu al lui A. Pleu ctre Nicolae Ceauescu

COMPLETARE
La memoriul din 25 mai 1982, adresat Tovaraului SECRETAR GENERAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN

Stimate tovarae Secretar General

Pentru o mai bun informare asupra mprejurarilor n care am luat cunostina de “Meditaia Transcendental “fac urmatoarele precizri:

n ianuarie 1981, cnd funcionam ca lector universitar al Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”, am fost convocat telefonic la Institutul de Psihologie si Pedagogie pentru a audia o conferin de orientalistic. Invitaia era fireasc, ntruct era cunoscut indeobete interesul meu pentru artele orientale. Conferina la care am fost invitat a avut loc ntr-un cadru oficial, n prezenta conductorilor Institutului de Psihologie i a numeroase personalitai ale tiinei i culturii noastre. Nimic nu m putea face sa m ndoiesc de perfecta legalitate a conferinei n cauza, care de altfel, ne-a fost prezentat, de la bun nceput, drept un “program experimental” aprobat ca atare de Ministerul Educaiei i Invamntului i de C.N.S.T. Confereniarul a declarat c dorete s pun la indemna publicului o metoda practica de relaxare, inspirata din filosofia indiana si lipsita de orice implicatii religioase. Aratand ca metoda pe care ne-o va impartasi trebuie adaptata de la caz la caz, pentru fiecare individ in parte, conferentiarul ne-a cerut, in continuare, sa raspundem unui chestionar care sa-i furnizeze principalele noastre date biologice. Chestionarul nu cuprindea dect ntrebri cu caracter medical i transmitea altora metoda de relaxare cptat (“mantra”), ntruct, prost aplicat, ea putea deveni dunatoare. Acestei pari teoretice a conferinei, i-a urmat, a doua dimineat, n aceeai instituie, partea practic. In cadrul unei ntlniri individuale, ni s-a transmis procedeul concret ce urma a fi folosit de fiecare din noi, n vederea relaxrii. Pentru a beneficia de aceasta ntlnire, individual, ni s-a cerut o taxa de 100 de lei (specificndu-se c banii sunt destinai Casei Copilului) i cteva fructe i flori, n semn de omagiu pentru iniiatorul metodei cu pricina. Odat intrat n ncaperea ntlniri individuale cu confereniarul, am constatat c, nainte de a-mi transmite “mantra”, el practica un scurt ritual cu un cert aspect religios. Aspectul discutabil al acestui ritual precum i faptul, constatat ulterior, c aa zisa “mantra” individual se ddea, nedifereniat, mai multor subieci, m-au convins de lipsa de temei tiinific a ntregului program i de incompatibilitatea lui cu interesele i convingerile mele. Drept care n-am mai participat la nici o alt edin.

In concluzie:

1. La data participrii mele la conferina Institutului de Psihologie, nu puteam ti, ce “dedesupturi” are “meditaia transcendental” i nu puteam bnui ca ea e gazduit de o instituie oficial, fr aprobrile de rigoare. De aceea nu am ezitat s audiez conferina.

2. Elementele cu caracter religios pe care le-am constatat in timpul prtii practice a conferintei m-au contrariat i m-au decis s abandonez prompt experimentul. Nu puteam ns s tiu n ce const ntlnirea individual, nainte de lua parte la ea, ntruct nu ni s-a comunicat dinainte cum va decurge respectiva ntlnire.

3. Chestionarul semnat de mine nu mi s-a prut a conine date care s intre n contradicie cu loialitatea mea ft de partid i de stat. De altfel, n-am tinuit coninutul lui (i aa-numita “mantra”) de ndat ce am avut prilejul s relatez unui lucrtor al Ministerului de Interne toate informaiile cuprinse i n prezentul memoriu.

Acum, cnd la aproape doi ani dup evenimentele relatate mai sus “meditaia transcendental” a fost demascat ca secta cu o activitate diversionist, mi dau foarte bine seama de gravitatea implicrii mele, fie i de moment, n demonstraia experimental de la Institutul de Psihologie. i dac n contextul din ianuarie 1981, nu mi pot gsi o vin obiectiv pentru participarea la conferina, n perspectiva timpului i n urma lmuririlor survenite de atunci cu privire la adevrata fa a conf. Stoian, neleg ce consecine nefaste putea avea lipsa mea de vigilen din 1981. Este totui de la sine neles ca daca a fi tiut atunci ceea ce tiu astzi despre “meditaia transcendentala”, n-a fi ntrziat nicio clip n sala de conferin i a fi adus la cunotina organizaiei de baz opiniile mele critice. Sunt perfect contient c – potrivit recentei expuneri a Preedintelui rii la Plenara lrgit a C.C. al P.C.R. din 1 iunie a.c. – trebuie s facem totul pentru a preveni manevrele celor care, la adapostul unor manifestri sectante, “vor sa abat omenirea de la problemele majore – fundamentale ale lumii de azi”. Vreau s sper c punndu-se n cumpn, bunele mele intenii, activitatea mea de pn acum pe de o parte i, pe de alta, lipsa de vigilen de care am dat dovad, Conducerea de Partid i de Stat va socoti c mi poate acorda ansa s m reabilitez, pentru a contribui pe mai departe – dup puterile mele – la edificarea culturii romneti contemporane.

V mulumesc,- Andrei Gabriel Pleu -3 iunie 1982

Spicuim din CV-ul contemporan al “plagiatorului” A.Pleu
28 dec. 1989 – 16 oct. 1991 – ministrul Culturii
– admirator” nfocat” al Majestii Sale Regina Maria a Romniei,n1990,pe vremea cnd pstorea Cultura,a luat biroul acesteia din Palatul Elisabeta ,spre proprie folosin (are gusturi rafinate, mangafaua !).
29 dec. 1997 – 22 dec. 1999 – ministrul Afacerilor Externe
2000 – 7 oct. 2004 – membru n Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securitții (CNSAS).
20 dec. 2004 – 3 mai 2005 – consilier prezidenial pentru Relații internaționale

Este uimitor cum ” filosoful i eruditul” A. Pleu, a respirat timp de 4 ani,aerul nesntos al arhivelor Securitii preluate de CNSAS,numai pentru binele nostru ! S fie oare i motivul votului strns din comisie(5:4),fapt care “a albit” dosarul maculat de colaborator al Securitii ? Nu tim deocamdata, dar…cineva poate tie!

Afirmaiile noastre sapienale, duc la o concluzie apodictic fa de acest mouchard “de mna a doua” : trebuie s revenim!

Asociaia Baricada Inter 1989
prin ec. Ion IOFCIU

Asociaia Victimelor Mineriadelor 1990-1991 din Romnia
prin Viorel ENE

Micarea pentru Libertate
prin av. Mihai RAPCEA

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *