S-a furat tot ce se putea fura. Ni se fură și Sănătatea ?

Căutând să aflu pe site-ul Senatului informații despre data și ora la care vor fi audiați în Comisia Permanentă Juridică a Senatului României candidații la Consiliul Superior al Magistraturii – propuși de către ONG-uri, am dat de alte bazaconii, despre care nu pot să tac.
Interesant fenomen. Nu mai poți intra pe site-ul unei instituții de stat fără să dai de vre-o măgărie, abuz instituționalizat sau încercare de furăciune a bugetului public.
Exemplu ce urmează confirmă din păcate această observație.
Pe prima pagină a site-ului Senatului clipește ademenitor un link intitulat ”Propuneri legislative aflate în consultare publică”. Curios ca tot românul, să văd și eu ce ne mai pregătesc aleșii țării, am intrat pe acea secțiune. Mi-a atras atenția dezbaterea referitoare la propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii 95/2006 privind sistemul sanitar. Propunerea este inițiată de domnii Frâncu Emilian Valentin – senator PNL; Amet Aledin – deputat UDTTMR (minoritãti); Ciobanu Gheorghe – deputat PD-L; Dugulescu Marius Cristinel – deputat PD-L; Giurgiu Mircia – deputat PD-L; Grosaru Mircea – deputat RO.AS.IT (minoritãti); Movilă Petru – deputat PD-L.
Propunerea de modificare a legii sănătății nu vizează – cum m-aș fi putut aștepta, simplificarea sistemului de asigurări de sănătate sau măsuri pentru deblocarea către farmacii a sumelor necesare pentru medicamentele compensate (veșnica problemă a sistemului nostru sanitar).
Nu fac decât să propună o modalitate și mai strictă de control politic al algoritmului de numire a managerilor de spitale, cei care taie și spânzură în sistemul sanitar (și care dispun după bunul plac de fondurile acestora).
Strigător la cer este însă următorul articol din propunerea legislativă (http://webapp.senat.ro/pdf/10b531FG.pdf):

Articolul 196 se modifică și va avea următorul cuprins:

,,Art. 196 – In situația în care spitalul public nu are angajat personal propriu sau personalul angajat este insuficient, pentru acordarea asistenței medicale corespunzătoare structurii organizatorice aprobate în condițiile legii, poate încheia contracte de prestări servicii pentru asigurarea acestora, pina la ocuparea prin concurs a posturilor vacante“.

Cu alte cuvinte, dacă spitalul – spre exemplu, nu are suficienți medici sau asistente (tocmai ce au mai disponibilizat din ei – pentru că a cerut-o FMI-ul în baza programului de reducere a cheltuielilor bugetare), spitalul (adică managerul acestuia) – care poate fi și o persoană juridică – adică o firmă a cuiva (deținută de cineva, poate chiar printr-un offshore) – poate angaja firme de prestări servicii medicale. Pe banii cui, ne întrebăm ?
Și astfel, se va ajunge la situația hilară de a da afară medici și asistente din sistem, plătiți cu 15 milioane pe lună, ca să îi angajeze la ”privat”, iar ”privatul” încheie contractul cu spitalul. Bineânțeles, valoarea contractului – pe cap de medic sau asistență angajată prin firma de prestări servicii va depăși CU MULT salariul pe care spitalul l-ar fi plătit medicului.
Cine are de câștigat din asta ? Evident cei din spatele ”firmei de prestări servicii” medicale.
Cine sunt cei care au de pierdut ? În primul rând medicii, aflați în fața unei concurențe neloiale. Și nu în ultimul rând, bugetul Ministerului Sănătății, jefuit prin această inovație de șemenari isteți.
În final, costurile crescute ale serviciilor medicale umflate de comisioanele ”prestatorilor de servicii” vor fi resimțite tot de către contribuabilul sărăcit.

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *