Autor: Ciprian Bojan

ntr-o discuie pe care am purtat-o cu un reputat profesor de filosofie polonez mi s-a atras atenia c noi, romnii, avem o cultur anemic i dac nu vom face ceva vom disprea nghiii de istorie. Remarca interlocutorului meu a gdilat sensibila mea coarda naionalist i eram la un pas de a-l strnge de-a dreptul de gt. Omul i-a argumentat afirmaia din perspectiv istoric. De-a lungul timpului, culturile puternice le-au nghiit pe cele mai slabe. i a urmat un ntreg ir de exemple, care s-au oprit la porile cotidianului romnesc. Mi s-a spus c trim n noroi, c ni s-au profanat valorile, c ne iganizm. Cultura unei minoriti, care ca numr se ridic cu generozitate la 2,5 % din totalul locuitorilor, s-a impus asupra majoritii. Iat deci, c pn i polonezii au aflat c romnii opie de zor pe muzic igneasc i c-i „mpodobesc” vocabularul cu termeni de la ua cortului.

Avem igani i avem cu carul. Dac lumea ar fi n rosturile ei fireti, chestiunea asta ar trebui s treac absolut neobservat. Statisticile oficiale spun c etnia aceasta numr exact 535.140 de indivizi, neoficial, ns, se pare c sunt mai mult de 2,5 milioane. Statisticile nu vorbesc despre ci dintre ei au umplut pucriile i nici despre ci triesc n afara legii. Vorbesc n schimb despre faptul c 80% dintre ei triesc n srcie, mai mult de jumtate paraziteaz sistemul asigurrilor sociale i c mai toi puradeii trag chiulul de la coal, dei nu-i cost nimic i ar putea s mangleasc de-an moaca’ un strop de educaie. Tot statisticile spun c 67% dintre romni nu ar fi de acord ca cineva din familia lor s se cstoreasc cu o persoan de etnie igneasc, iar 33% n-ar fi de acord s aib vecini igani. i dei romnii nu-i prea au pe igani la inim, statisticile mai spun c manelitii conduc n topul preferinelor adolescenilor romni. Tot n statistici s-a ncurcat pn i preedintele Bsescu, a crui minte a ftat ideea cum c 99% dintre romni ascult manele. Evident c se ascult manele de ctre 99% din populaia romneasc cu carnet de membru PD-L. Chiar dac Bse’ este departe de realitatea rii, din restul cifrelor putem lesne s ne facem o prere clar despre ignia n care alunecm.

Cine mai crede c problema igneasc este una rasial se neal, cci apucturile unei minoriti au contaminat majoritatea. Problema igneasc este una cultural, i ar trebui s ncepem prin a scoate aceste apucturi din romni, pentru a le extirpa din igani.

Istorie cu iz ignesc

i vedem zilnic pe strad, puini i au la inim, dar muli pun botul la subcultura lor, par s nu fie din lumea noastr i totui sunt ceteni romni. Nimeni nu pare s tie de unde au venit. Prima lor atestare documentar o regsim n anul 1068 n Imperiul Bizantin, dei o legend din anul 950 i pomenete ntr-o lumin care seamn izbitor cu portretul iganilor contemporani. Legenda vorbete despre regele persan Bahram Gur, care a domnit n prima jumtate a secolului al V-lea. Aici rsar primele mrturii despre nite nomazi, denumii „luri”, ce se ocupau cu muzica. Bahram i cere conductorului Indiei 12.000 de luri care s-i distreze Curtea Regal. iganii „luri” ar fi urmat s se stabileasc n Persia, s munceasc pmntul, primind n schimb vite, mgari i grne. n schimb, au mncat vitele i grnele, au refuzat munca la cmp i au sfrit prin a fi izgonii de rege.

Dincolo de legend, istoricii spun c adevratul exod al iganilor s-a produs la nceputul secolului al XI-lea, n vremea sultanului Mahmud de Ghazni, care a invadat India de 17 ori n cursul sngeroasei lui domnii, ntre anii 971 i 1030.

Despre originea iganilor se vorbete i n „Kitab al-Yamini”, un manuscris al cronicarului Al-’Utbi, datnd chiar din secolul al XI-lea, unde se spune c leagnul iganilor este oraul Kanauj, din India de Nord. n data de 20 decembrie 1018, 53.000 de locuitori din Kanauj au fost deportai de sultanul Mahmud de Ghazni n regiunea Khorasan, Iran. Obligai s munceasc, iganii au rezistat doar vreo cteva decade n acest perimetru i au migrat spre Imperiul Bizantin i Balcani. Au ajuns n Constantinopol, capitala Sfntului Imperiu Bizantin, unde au fost menionai n anul 1068. Nu s-au putut stabili nici aici, i au naintat spre Europa.

Pe teritoriul romnesc au fost menionai pentru prima dat n 1385 i 1387, n dou acte de donaie ale domnului rii Romneti Dan I ctre Mnstirile Vodia i Tismana. n Transilvania, prima meniune dateaz din 1416, iar n Moldova prima consemnare a prezenei iganilor este din anul 1428, n timpul domniei lui Alexandru cel Bun.

Sunt puine izvoare care s i prezinte pe iganii de pe teritoriile romneti, ns zictorile populare abund de portrete n care sunt prezentai asemenea imaginii pe care o au romnii cotidieni despre aceast etnie. „Nici rchita pom de bute, Nici iganul om de frunte”, „Cnd te ntlneti cu un igan, mergi cu grij un’te duci”, „S ai noroc i bani. i boal n igani”, „i-a mncat cinstea, ca iganul biserica” (Proverbele Romnilor, Iuliu A. Zanne).

„Rromi sunt aia de la Bucureti care fur”

iganii nu i-au impus prin nimic cultura n evul mediu, nici mcar n ceea ce privete identitatea lor. Astfel, au fost numii dup voia popoarelor cu care au intrat in contact:

„athinganoi” (igan n spaiul balcanic), „kalo” (igan n spaiul hispanic), „sinto” (igan n spaiul german) „arami”(pgn), „faraontseg” (gloat). Folosit recent, denumirea etnonimic de „rrom” poate fi lesne asociat cu grecescul „rhomaios”, care i indic pe locuitorii Imperiului Roman, iar dup cretinare, pn la prbuirea Imperiului, pe cretinii Bizanului. n ceea ce privete denumirea iganilor, merit bgat n seam replica unui buliba cldrar: „Rromi sunt aia de la Bucureti care fur, eu sunt igan”.

Zilele trecute, guvernarea Boc i-a dat acordul pentru schimbarea denumirii oficiale din „rrom” n „igan. Propunerea a pornit de la recomandrile Academiei Romne, i s-a bazat pe faptul c acesta este termenul folosit n majoritatea statelor Uniunii Europene.

Fiind singura iniiativ lucid a deputatului Silviu Prigoan a fost nregistrat la Senat n luna septembrie. Tocmai atunci cnd i preedintele Bsescu spunea c decizia de schimbare a numelor a fost greit deoarece europenii fac o confuzie ntre rromi i romni.

„n multe ri din spaiul european este utilizat fr nicio restricie un cuvnt avnd aceeai origine, respectiv aceeai evoluie a semnificaiei cu lexemul romanesc: „tsiganes” n francez, „zingari” n italian, „Zigeuner” n german, „tzigani” n rus i polon, „cigany” n maghiar, „ciganin” n bulgar i srb, „cigano” n portughez, „zigenare” n neerlandez”, se arata n adresa Academiei Romne ctre Guvern.

Pe de alt parte, cutat la origine, noiunea de igan pare a nu purta n sine dect un strop de mndrie pentru membrii acestei etnii. Iosif Constantin Drgan indicase c provine din expresia „ti Gange“ (dincolo de Gange). Fcnd astfel trimitere la originea geografic a lor. Prbuirea n peiorativ este numai n responsabilitatea lor. S nu uitm c n ograda lui Bsescu s-a comis o grav eroare prin logo-ul de ar al Romniei, care sub imbecila oblduire a Elena Udrea a ajuns s fie scris „ROMnia”.

UE vrea s avem igani poliiti

Recent, francezii s-au dovedit a fi mai intolerani dect romnii, dei n urm cu ci ani au avut tupeul de a critica ara noastr pentru „discriminare rasial”. Dup ce ani n ir ne-au artat cu degetul pentru c nu-i „iubim” suficient pe igani, s-au trezit cu Parisul invadat de corturari. Brusc, i-au lsat deoparte masca de aprtori ai drepturilor omului i au trecut la expulzri, n loc s-i integreze. Politica Franei fa de iganii din Romnia a atras mnia stpnilor de prin Uniunea European. Comisarul european pe justiie, Viviane Reding, a criticat Frana din cauza nclcrilor drepturilor omului n chestiunea expulzrilor, eful efului Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, l-a luat la rost pe Nicolas Sarkozy, el nsui proaspt divorat de o iganc, cruia i-a reproat duritatea msurilor aplicate mpotriva iganilor. iganii nu par s fie prea deranjai de politica expulzrilor. „Oricum, au spus c mai mult de o sptmn nu rmn n Romnia. Se tem c aici legile sunt mai aspre, iar ctigurile obinute din ceretorie sau din furturi, mult mai mici”, susine comisarul – ef Mihai Pitulescu, eful Direciei de Investigare a Criminalitii din IGP.

Ba chiar nici americanii nu se simt n siguran, dei stau bine pitii n spatele oceanului. Miile de igani care au emigrat n statele UE odat cu aderarea din 2007, strnesc polemici tocmai la New York. Mai mult chiar, jurnalitii de la New York Times spun c Romnia nu i-a ndeplinit promisiunile fcute atunci cnd a aderat la UE, fiind speriai c o posibil destinaie a iganilor poate deveni SUA, n cazul ridicrii vizelor.

Francezii nu mai poticnesc din a ne oferi soluii, „Francezii ne-au cerut poliiti de etnie rrom, care s tie ignete”, mai arat comisarul Pitulescu.

Cum se toac bani n ritmuri igneti

Istoria recent arat c iganii sunt o pacoste pentru fondurile investite n proiecte destinate integrrii lor. (Toi se tem s foloseasc termenul de civilizare, mbrind „integrarea” ca un termen mai puin agresiv). Numai n Romnia i Bulgaria s-au tocat n ultimii ani cteva milioane bune de euro n proiecte destinate iganilor.

n iulie 2003, la Budapesta, liderii statelor Central i Est Europene au consimit s lanseze „Deceniul Includerii Rromilor 2005-2015”. Proiectul a fost iniiat de Banca Mondial, iar obiectivele sale principale sunt eliminarea discriminrii i srciei din rndurile iganilor. Mai este un pas pn n 2015, iar iganii sunt la fel ca i nainte. Despre cheltuielile fcute nu vom afla probabil niciodat. Cert este c situaia nu s-a schimbat cu nimic. n iulie 2006, Banca Mondial a oferit Romniei un mprumut de 58,5 milioane pentru un proiect asemntor. Proiectul a fost dezvoltat n cadrul Parteneriatului Strategic de ar, menit s ajute Romnia s i ndeplineasc obligaiile din cadrul Moemorandumului Comun de Includere semnat cu Comisia European. La fel, banii au fost cheltuii fr nicun rezultat. Tot ce am vzut au fost cteva reclame pe la televizor cu un puradel care visa s mearg la coal. Puradeii de pe strad, au rmas tot analfabei.

Prin var, Uniunea European a trecut la ameninri directe la adresa Romniei. ara noastr ar putea plti cu pierderea de fonduri europene din cauza neintegrrii iganilor. Totul a pornit de la Pierre Lellouche, secretar de stat nsrcinat cu afacerile europene n guvernul Franei. Lellouche a declarat, pentru cotidianul Le Parisien, c „nu mai suport” s vad igani cerind pe strzile Parisului. „Frana nu intenioneaz s primeasc 2,5 milioane de igani din Romnia”, aprecia, categoric, oficialul francez. Evident c ceresc prin Oraul Iubirii, pentru c prin Micul Paris n-au nici ce ceri i nici ce terpeli.

iganii nu se las asimilai i opun rezisten la orice iniiativ de civilizare, iar asta ne poate costa.

Educaie, sntate i locuine pentru igani

iganii nu se las civilizai, dar se blcesc de zor n vistieria srcit a statului. Au locuri prefereniale n universiti de stat i beneficiaz de asigurri sociale. Iar mai nou, vor primi case i asisten medical fr s scoat un fan din buzunare. Recent, ministrul Muncii se luda c semnat un protocol de sprijinire a iganilor expulzai din Frana. „Vom avea colaborri la nivel teritorial pentru gsirea unor soluii pentru rezolvarea problemelor romilor, n special pentru cei care se ntorc din Frana”, a ministrul Ioan Nelu Boti. n curnd vor fi organizate cursuri de calificare pentru igani, iar banii vor veni de la Uniunea European prin Programul Operaional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane – POSDRU. iganii vor mai primi locuine, educaie i ajutor pentru ngrijirea sntii. Toat tevatura asta n vreme ce romnii n-au unde munci, n-au case, iar despre sntate n-are sens s mai discutm.

i pentru c tot vorbeam anterior despre discriminare, nu am putea spune c n cazul acesta romnii sunt chiar ei discriminai n ara lor?

Romnii nu-i iubesc pe igani

Nu are sens s ne pierdem inutil n descrierea infracionalitii iganilor. Faptele sunt evidente pentru toat lumea i le tiu pn i copii care sunt nvai din popor c „dac nu eti cuminte, vine iganul cu sacul i te fur”. Opinia popular despre igani este clar i orice etichet le-am pune, „rrom” sau „igan”, termenul va deveni peiorativ prin suma faptelor acestei etnii. i tot opinia popular spune c iganii vor reprezenta, n viitor, o ameninare pentru ar, dup cum se arat ntr-un recent studiu CCSB pentru Asociaia Pro Democraia. Acelai studiu arat c doi din trei romni spun ca iganii fac cele mai multe infraciuni. 44% dintre romni consider c romii sunt „hoi”, 43% i consider „lenei”, iar „murdari” – 41%. Jumtate dintre romni spun c iganii fur pentru c „aa le este obiceiul”, iar mai mult de jumtate nu cred nici n ruptul capului c iganii sunt mai sraci dect romnii.

Dei unii ncearc s i acuze pe romni de discriminare, susinnd c „nu-i frumos” s mocirleti imaginea unei etnii, lucrurile sunt evidente. Spre exemplu, pe lng romni au vieuit de secole i saii, i nu-mi amintesc s fi auzit vreun romn vorbindu-i de ru. Imaginea unei etnii se construiete n secole i ine de valorile pe care le manifest n lume. i iari, nu am auzit vreun romn vorbind despre ct de harnici i coreci sunt iganii. Oare de ce?

Ba mai mult, unele msuri ale unor autoriti locale sunt aspru criticate de activiti „anti-discriminare”, dei populaia majoritar le aplaud la scen deschis. n Trlungeni, la civa kilometri de Braov, iganii triesc separai printr-un zid de romni i de unguri. Ridicat de Primrie i cu o nlime de trei metri, zidul i apr pe cei 700 de romni i 1.900 de maghiari, care consider c asta a fost singura soluie pentru o via linitit.

„Am dat 60.000 de euro i am trntit un zid sntos, din beton cu un strat de sticl deasupra, ca s-i descurajez s mai sar dincolo. Nu este nici segregare, nici Marele Zid chinezesc. E un gard care protejeaz n primul rnd proprietatea”, declar primarul din Trlungeni. Exemplele pot continua la nesfrit.

… nici turcii, nici CEDO..

Ba mai mult, instituiile juridice europene par s nu mai fie mblnzite cu momeala „discriminrii”. Recent, Curtea European a Drepturilor Omului a decis c termenii „ceretori” i „hoi” atribuii romilor ntr-o lucrare universitar i ntr-un dicionar din Turcia se refer la o imagine stereotipic i nu sunt discriminatorii. Mustafa Aksu, un turc igan, denunase la CEDO c cele dou lucrri, finanate din fonduri de stat, ar conine remarci i expresii care reflect un sentiment „antirrom”. Potrivit lui Aksu, lucrarea „iganii din Turcia” conine paragrafe umilitoare, sugernd c romii comit infraciuni i sunt „hoi de buzunare, escroci, ceretori, traficani de droguri, proxenei”. CEDO a explicat c paragrafele citate de Mustafa Aksu „nu sunt comentarii ale autorilor, ci exemple despre modul n care romii sunt percepui n societatea turc”.

Muli, muli… tot mai muli

Pe la mijlocul anilor ’90, fostul „rege internaional al iganilor” Ion Cioaba ne amenina c „Romnia se va scrie Rromania”. Nici liderul incontestabil al acestei etnii, Mdlin Voicu, nu se las mai prejos, ameninnd c „peste vreo dou decenii, iganii vor conduce Romnia, pentru c i vor depi numeric pe romni i, dintr-o etnie conlocuitoare, iganii vor deveni una nlocuitoare”. Statistic vorbind, numrul iganilor l va depi pe cel al romnilor, n 50-60 de ani. Asta n condiiile n care indicii de cretere demografic se vor pstra la nivelul ultimelor dou recensminte.

Sociologic vorbind, pentru ca o etnie s i pstreze constana este nevoie de o rat a fertilitii de 2,11. Romnii sunt cu mult sub aceast cifr, n vreme ce iganii o depesc cu mult. Istoria arat c nici o cultur nu s-a pstrat pur cu un indice mai mic de 1,9.

Pornind de la rata estimat a fertilitii la femeile romnce (1,3), socotind i rata fertilitii la ignci (peste 4). Mai punem la socoteal i sperana de via i este lesne de vzut unde vom ajunge. Prin socoteal asta vedem c n anul 2050, numrul iganilor va depi ase milioane, iar romnii vor ajunge la pe la 13 milioane. Dac mai punem civa ani la socoteal, vom vedea cum romnii vor ajunge minoritari n ara lor.

ntre ultimele dou recensminte ale populaiei, 1992 i 2002, populaia total a sczut cu 5%. Romnii au un spor negativ de 5%, maghiarii de 15%, n vreme ce iganii au un spor pozitiv de 33%. Creterea nivelului de populaie la igani este un fenomen care are loc n ciuda estimrilor Bncii Mondiale, care arat c sperana de via a acestei etnii este cu 15-20 de ani mai mic dect n cazul romnilor i c prezint un crescut indice de mortalitate infantil. Studiile BM mai arat c jumtate dintre populaia igneasc are o vrst de pn n 20 de ani, n vreme de populaia romneasc prezint un indice de mbtrnire a populaiei.

Ce-i cretinete?

O tire dintr-un ziar spunea c nite igani au furat gardul unei Biserici. Pcat c n-au aruncat o privire nuntru, cci poate puteau terpeli cteva vorbe de nelepciune. Istoria i condamn pentru suma faptelor lor, oamenii i judec pentru un strop de fapte izolate. i orice soluie ar gsi mintea raional pentru chestiunea igneasc, cretinete ar fi s nceap a fi pus n fapte cu o rugciune.

preluare de pe Blogul Noii Drepte

Concluzia noastr: SOLUȚIA FINAL !!! (trimite-ții la școal)

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *