n urma articolului și a comentariilor publicate pe blogul lui Saccsiv, m-am simțit dator cu o explicație.

Dragi frați ntru Hristos,

Draga Saccsiv,

Iți amintești discuția noastr de acum doi ani, din curtea Mnstirii Petru Vod, cnd tu m-ai ndemnat s m lepd de yoga și de practicile satanice ale acestei nvțturi și s m ntorc la Ortodoxie. Atunci ți-am rspuns, pe scurt, c eu m-am considerat mereu a fi un creștin ortodox (chiar și așa, nepracticant cum m aflam), un om care l consider pe Iisus Hristos UNICUL su mntuitor, dar c o lepdare de yoga și tot ceea ce a reprezentat aceasta pentru mine, nu era oportun la acel moment, ntruct eu trebuia s m conving personal c yoga este o practic malefic, vtmtoare – n primul rnd pentru mine. Ori eu, așa cum ți spuneam, practic yoga de la vrsta de 15 ani și nu am suferit nici o vtmare din cauza ei, ba dimpotriv, pot spune c m-am dezvoltat bine cu ajutorul ei, mai ales n perioada cea mai sensibil a unui tnr (datorit rigorilor stilului de viaț pe care mi l-am impus, nu am fumat, nu am consumat alcool, nu am mncat carne, nu am consumat cafea sau alte excitante, am cautat mereu liniștea și studiul n defavoarea distracțiilor frivole). A cere cuiva s renunțe brusc la beneficiile unui stil de viaț echilibrat, n favoarea unui stil și mod de viaț (Ortodox) pe care nu l cunoște dect prea puțin la acel moment, era o chestiune forțat.

Și atunci, ca și acum, am fost ndemnat de circumstanțe, s fac acel act de adeziune faț de ortodoxie și de lepdare de orice altceva nsemnase viața mea de pn atunci, dar acest gest ar fi fost un act formal, fțarnic, nu att faț de tine și ceilalți oameni care m cunoșteau, dar n primul rnd faț de mine. A cere cuiva s renunțe la tot ceea ce este el, la tot trecutul lui, fr a ști cu certitudine ce pune n locul golului care rmne, este o decizie deloc ușoar, care trebuie luat cu prudenț, dup o ndelungat chibzuinț. Contrar firii mele colerice, nu iau hotrri intempestive cnd vine vorba de promisiuni și jurminte, pentru c mi place s cred despre mine c sunt un om de cuvnt.

Mi-am pus n acest rstimp scurs de atunci, problema apropierii mele de Ortodoxie, de modul de viaț ortodox. Am nceput s citesc și s m pregtesc s urmez aceast cale. Pentru cineva care nu a crescut ntr-o educație creștin ortodox riguroas (datorit epocii comuniste), sunt multe de aflat și de nvțat despre modul de viaț, obiceiurile și dogmele bisericești.

Este foarte dificil s treci de la un mod de viaț profan, ce relativizeaz binele si raul, și cu att mai mult de la conceptul yoghin despre bine, ru și pcat (n yoga autentic, exist cele 10 reguli de comportament: non-violența, respectarea Adevrului, non-furtul, abținerea sexual, non-posesivitatea, purificarea, mulțumirea, austeritatea, studiul și adorarea lui Dumnezeu, dar care nu concepe pcatul n forma vzut n ndreptarul pentru spovedanie), la sistemul de valori al Ortodoxiei.

Pentru mine este dificil și acum de nțeles de ce anumite lucruri sunt vzute drept pcate de ctre dogma Bisericii, și este și mai dificil s le percep ca atare. Conștiința pcatului presupune o nțelegere ce are la baz un ntreg sistem de valori pe care recunosc c eu nc nu mi l-am nsușit pe deplin.

Am simțit n schimb, permanent buntatea și gndurile bune ale fraților ortodocși, care m-au pomenit n rugciunile lor ca s m lumineze Dumnezeu cu privire la alegerile pe care trebuie s le fac.

Aș spune c n cazul meu sunt valabile cuvintele lui Mircea Eliade despre experiența convertirii la Ortodoxie: E nevoie de o serie ntreag de experiențe sufletești pentru a cpta acea stare de spirit care e ortodoxia. Conștiința, funcționnd pe toate planurile și cu toate ramificațiile, și gsește firesc echilibrul n ortodoxie. Nu trebuie s precipitm “convertirea”. Ea se va mplini, așa cum nfloresc pomii – cnd sufletul se va fi mbogțit ndeajuns, suferind ndeajuns.”

Spre deosebire de alții ns, eu nu vin la Ortodoxie datorit suferințelor ci din convingerea intim, sufleteasc c aici gsesc un Adevr superior tuturor celorlalte adevruri pe care aceast lume le ofer. Nu am cuvinte s descriu dulceața sufleteasc cu care m-am ”osptat” din cuvintele vii, ziditoare de suflet ale marilor duhovnici ai Ortodoxiei, despre iubirea de oameni, blndețea și compasiunea ce rzbat din ele.

Binențeles, am privit mereu ctre culmile Ortodoxiei, ctre Iisus Hristos, și nu ctre vreascurile ce alctuiesc realitatea zilnic a ceea ce nseamn din pcate mare parte din Biserica Ortodox Romn de astzi.

Un concept care mi-a cucerit sufletul este acela al smereniei și blndeții duhovnicești, ce alctuiesc firea cea adevrat a Ortodoxiei.

Nu vreau s m trufesc vorbind prea mult despre drumul meu spre Ortodoxie, despre ceea ce fac cu slabele mele puteri. Pot spune ns ca acum am de ales, c am ce pune n locul yogi, ca mod de viaț, ca sistem de valori.

Sper s nu se nțeleag greșit atitudinea mea, nu aș vrea s fiu acuzat de fțrnicie. Nu m ndrept spre ortodoxie ca s cștig altceva dect Mntuirea, iar actul meu nu nseamn n mod necesar acuzarea sistemului yoga ca fiind diavolesc. n schimb, m-am convins c, precum este peste tot, n lumea noastr, a oamenilor, și n lumea yoghinilor ca și n Ortodoxie, exist destui nvțtori mincinoși și fțarnici, care se folosesc de nvțturile autentice pentru a aduna beneficii personale.

Știu c mulți frați ntru ortodoxie admir n tcere lurile mele de poziție, acțiunile și atitudinea mea combativ, și c singurul lucru care i mpiedic s vin alturi de mine n lupta pe care caut s o duc n chestiunea cipurilor și a altor rele pe care oculta mondial ni le-a programat, este chestiunea spinoas a practicii yoga. Pentru mine ar fi un sacrificu mic, o renunțare nensemnat – n acest moment, desprțirea de yoga (cu att mai mult cu ct, n ultimii ani nici nu am mai practicat cum o fceam n adolescenț, ci am participat doar la niște cursuri sptmnale de 2 ore).

Problema se pune n a ”scuipa pe nvțtura yoga” cum m ndemni tu, Saccsiv.

Gndește-te la un om care a sosit nfometat și gol la o familie. Aceast familie i-a oferit adpost, hran și un pat cald, fr s i fac nici un neajuns. Apoi, acest om, acum bine hrnit, mbrcat și n putere, ajunge la palatul regelui, unde i se ofer perspectiva unei vieți mbelșugate, fr griji. Dar portarul palatului i cere omului respectiv s scuipe familia ce i-a oferit ajutor prima dat, considernd-o rea. Nici un om cu fric de Dumnezeu nu rspltește binele cu ru, de aceea și omul din povestea mea nu a fcut acest lucru, lsnd pe cei crora acea familie le-a fcut ru, s i scuipe și s i ocrasc.

Vreau s mai nțelegeți c fac o diferenț ntre MISA, Gregorian Bivolaru și yoga autentic. Chiar dac yoga este – n opinia mea (și nu numai) o nvțtur care nu este duntoare, ci poate fi chiar benefic n anumite privințe, nu mai pot s afirm același lucru despre persoana lui Gregorian Bivolaru și despre ceea ce se petrece la MISA, chiar dac am continuat s frecventez cursurile de yoga de acolo (sptmnal, cum spuneam), pentru valoarea practicii n sine, iar nu pentru unii dintre oamenii care conduc aceast școal de yoga, ȘI CARE SE AFL NTR-O CUMPLIT STARE DE DECDERE SPIRITUAL. Din pcate, nu am realizat aceast trist realitate dect trziu, treptat, prin comparația dintre curțenia spiritual din alte prți, cu minciuna, prefctoria și fțrnicia și lipsa de omenie a unor lideri din MISA. n ciuda tuturor acestor evidențe, m-am ncpțnat s frecventez cursurile de yoga ale MISA n acești ani și din dorința de a fi acea voce critic din interior, care s demaște ticloșiile unora, n speranța c ticloșii fie se vor ndrepta, și vor nceta s mai paraziteze aceast grupare și s trag foloase de pe urma ei, fie oamenii, simplii cursanți se vor dumiri ce este cu acești profitori și i vor nltura de la conducere. Nu am vrut s fiu unul dintre nemulțumiții care pleac atunci cnd vd adevratele intenții pervertite ale unor așa-ziși ”lideri spirituali” lsndu-le aceastora n mn ”jucria” de pe urma crora cștig bani și alte foloase din pclirea unor naivi.

Yoga este și va rmne, indiferent de prerea mea sau a altora, un bun al patrimoniului național indian – și nu numai, o form de spiritualitate – care n opinia mea nu se ridic la nivelul creștinismului.

Eu am fost și voi rmne un spirit care se dorește a fi enciclopedic, dup modelul reprezentat de marele istoric al religiilor Mircea Eliade. Setea mea de cunoaștere, curiozitatea și ntrebrile pe care mi le pun m vor purta n continuare n afara sferei tradiției Ortodoxe, iar aici nu m refer doar la yoga.

Poate c timpul și experiența m vor duce n final la acea conștiinț a suficienței Ortodoxiei, dar pn atunci (și probabil nici mcar atunci) nu voi putea deveni acuzatorul public al oricrei alte religii sau tradiții spirituale.

Sper ca atitudinea mea moderat faț de yoga s nu rneasc sentimentele sau așteptrile nimnui. Am lecturat comentariile la articolul publicat de saccsiv, și am remarcat c sunt multe persoane care au tendința de a pica ntr-un soi de extremism religios, de condamnare a tot ceea ce nu este ortodoxie. Același lucru se petrece și n cealalt parte, la MISA, de unde sunt atacat de ”talibanii spirituali yoghini” care m consider un trdtor al cauzei yoghine. Dup cum se vede, fanatismul nu are culoare și este din pcate ncurajat neoficial de aproape toate doctrinele religioase, ca o garanție a stabilitții și menținerii curentului conservator al respectivei doctrine.

Cu speranța c vom tri cu toții bucuria revederii la Dreapta Tronului Tatlui nostru ceresc, v urez toate tuturor un an nou, plin de biruințe duhovnicești.

n final, vreau s mi cer iertare din tot sufletul celor pe care i-am ntristat sau i-am suprat cu ceva și sper ca nțelepciunea lui Dumnezeu s ne lumineze pe noi toți iar Duhul Su s ne ntreasc și s ne scoat biruitori n ncercrile care vin peste noi.

Mihai Rapcea

P.S.: am primit de la un prieten, dupa publicarea acestui raspuns, un fragment dintr-un interviu cu Parintele Ghelasie Gheorghe de la Manastirea Frasinei, despre yoga, care este in acord cu pozitia mea pe acest subiect. Puteti audia pe linkul de mai jos acel fragment, dintr-un interviu mai lung (exista si varianta video).



Ghelasie Gheorghe – Parintele Ghelasie Gheorghe despre yoga

Asculta mai multe audio traditionala

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *