TVR 1 difuzează, în premieră, documentarul “Cel ce gândește altfel”

TVR 1 difuzează, în premieră, documentarul în șase episoade Cel ce gândește altfel, al regizorului Cornel Mihalache. Manipulare, dictatură, valori naționale, meditație transcendentală, prezența în societatea românească a organizației MISA sunt temele abordate în seria documentară ce poate fi urmărită din 18 ianuarie, timp de trei săptămâni, marți și miercuri seară (18, 19, 25, 26 ianuarie, respectiv 1 și 2 februarie), de la ora 21.00, la TVR 1.

Dacă I.L.Caragiale ar scrie sinopsisul acestui documentar, ar suna așa: trădare – libertate- securitate – meditație transcendentală – revoluție – constituție – revista Pentru Patrie – legionari roșii – comuniști verzi – manipulare – portretul gurului – istorie – fals – iubire – „Deșteaptă-te, române!” – MISA – muște – popi – cucoane – mateloți – impiegați – pensionari – suprimați – popor – erotism – adevăr – yoga – partid – pornografie – mântuitori – dosare – excludere – lume, lume, lume – Criză teribilă, monșer!”, spune Cornel Mihalache, realizatorul acestui documentar.

În fapt, documentarul lui Cornel Mihalache vorbește despre poveștile unor oameni ale căror drumuri se intersectează uneori cu momente de istorie, cu întâmplări faste sau nu, cu crize și răsturnări, nu doar de situație. În primele două episoade, documentarul vorbește despre manipulare și dictatură și despre valori naționale. „Cel ce gândește altfel poate fi, la un moment dat, revoluționar. Societatea nu acceptă însă ușor o schimbare. Dar schimbarea dorită e reală sau nu? Realitatea nu este întotdeauna ceea ce vedem, mai ales la televizor. Istoria poate fi ușor manipulată, iar memoria colectivă nu se face din manuale“, este de părere regizorul. Episoadele 3 și 4 sunt despre ce a însemnat „scandalul meditației transcendentale” în anul 1982 și cum se vede el astăzi, după 30 de ani. Iar prezența în societatea românească a organizației MISA este subiectul ultimelor două episoade ale documentarului Cel ce gândește altfel.

preluare de pe TVR

Comentariu rapcea.ro

Am vizionat jumătate din primul episod (în reluare, pe PBX). Mi-a fost suficient ca să îmi fac o părere. Regizorul acestui documentar nu face un demers istoric (informativ) cum afirmă, ci pornește de la o axiomă (un adevăr ce nu mai trebuie demonstrat – în opinia lui – dar pe care totuși caută să îl demonstreze cu acest film): aceea că CINE DEȚINE PUTEREA, RESCRIE ISTORIA. Că toți liderii politici, vechi și noi, de dreapta sau de stânga, au avut același discurs populist, lipsit de conținut.

AICI îl contrazic eu pe autorul acestui film !!! A pune semnul egalității între personalități politice și ideologii diferite, doar pe baza asemănării aparente a conținutului formal al mesajului de tribună este – dacă nu o abilă manipulare, cel puțin o gravă eroare.

Nu poți pune semnul egalității între tineretul legionar și liderul său, Corneliu Zelea Codreanu, care s-au ridicat de la zero, prin exemplul personal și jertfa de muncă și de viață (reală) pentru ideea unei Românii ”mai mândră ca soarele de pe cer”, și cuvintele calpe ale lui Ceaușescu, liderul unei ideologii criminale adusă și impusă cu forța poporului român de către tancurile rusești, despre un tineret care a făcut ”sacrificii” pe șantierele Patriei cu de-a sila, despre lupta îmbuibată a ”tovarășului”, care a devenit moșierul unei țări întregi, cu vile, WC-uri și robinete de aur la baie. Codreanu nu a avut așa ceva. Și nici Horia Sima.

A trece peste conținutul sufletesc, peste inteționalitatea reală, mobilul ce animează din spatele cuvintelor, nu este decât o dovadă de superficialitate (în cel mai bun caz), sau de rea credință, de dorință de manipulare și rescriere a istoriei.

Nu mă îndoiesc de sinceritatea celor care îl aclamau pe Codreanu sau pe Sima, de asemeni și a unei părți a tinerilor care scandau în sala unde vorbea Ceaușescu de la tribună (”Vom munci și vom lupta, țara o vom apăra”). Naționalismul și iubirea de patrie sunt semntimente și emoții firești, naturale, care pot fi emulate sub orice curent politic. Problema este cu privire la ideologie. A pune semnul egalității între monarhism, comunism și legionarism denotă o încercare de a demola mituri istorice, de a pune semnul egalității între titani și pigmei, între martiri și tirani, a relativiza repere istorice și morale care ne dau specificul nostru ca popor. Care ne fac ceea ce suntem. Români, NAȚIONALITI ROMÂNI.

Eu cred că aceasta a fost intenția subversivă care a stat la baza producerii și difuzării acestui documentar.

Știu cât de mult se muncește la un astfel de documentar și tocmai de aceea îmi este greu să critic munca altcuiva (chiar dacă a fost ”gras” retribuită din banii noștrii, nu-i așa !?). Totuși nu pot să tac, atunci când anumite bariere sunt depășite, când edificiul național este erodat de astfel de producții pe care eu le-aș plasa în categoria materialelor DEZ-INFORMATIVE.

De ce nu vorbește domnul regizor în filmul său despre modul în care libertatea de gandire,si de exprimare este incalcata,in cazul scriitorului roman din Basarabia Paul Goma:  (lobby-ul israelului in fata unor tari ca Romania si Rep.Moldova au facut ca acest scriitor talentat  Goma,sa nu fie binevenit in tara de origine: Romania intregita,pana la Nistru).

Chiar dacă aceste lucruri se întâmplă în Ierusalim, DAR LA ELE PARTICIPĂ VORBITORI DIN ROMANIA (ajung chiar la a VIII-a sesiune, creează ”adevăruri istorice de netăgăduit”, pe care nu mai are nimeni curajul să le conteste, cum ar fi Holocaustul evreilor din România), și de care regizori ”curajoși” precum este Cornel Mihalache nu se ating nici să îi pici cu ceară. Poate din cauză că, vorba aceea, ”corb la corb nu își scoate ochii” !? Shalom, tinere regizor !

  • Dan Deac

    Da asa e si eu am fost si sunt profund dezamagit de acest documentar.
    De la inceput mi s-a parut fortata asemanarea. In celelalte episoade am vazut ceea ce zic eu ca sunt tehnici de manipulare. Spre exemplu cazul meditatia Transcedentala. Pe langa faptul ca “intelectualii” erau pe dinafara cu meditatia in sine si ca pentru majoritatea acest subiect trebuia cel mult uitat, tavarish regizor ne sugera cum ca de fapt nu ar fi vinovat regimul comunist de persecutarea intelectualilor ci instructorul care era cand spion cand rau intentionat.Meditatia transcedentala era problema nu regimul comunist. Aici deja am simtit ca treaba asta cam miroase. Pe de alta parte muzica si fundalul vizual erau in asa mod alese incat sa clarifice in mintea privitorului cu cine are de a face. Sincer in mintea mea incolteste ideea necesitatii unei televiziuni care sa iasa din tiparul clasic. Sunt din ce in ce mai constient de procesul de deformare a gandirii privitorului prin intermediul acestor “tembeliziuni” fara o alternativa viabila nu se pot raspandi informatiile cu adevarat valoroase