“Bucur-te, c pmntul Basarabiei se slvete prin tine”

Acatistul Noului Mucenic Valeriu

Pe lng unirea principatelor din 1859, formarea societii “Carpaii” i independena Republicii Democratice Moldoveneti din 1918, ziua de 24 ianuarie mai aduce un eveniment important pentru istoria neamului nostru.

n urm cu 90 de ani, se ntea la Sngerei, Valeriu Gafencu. mprejurimile i condiiile timpului nu spuneau multe despre imensa personalitate a celui ce avea s fie numit ulterior “Sfntul nchisorilor”. Tatl su, Vasile, a fost deputat n Sfatul rii, votnd la 27 martie 1918 actul de unire a Basarabiei cu Romnia. Decepionat de jocurile politice murdare de la acea vreme, Vasile Gafencu s-a retras n localitatea Sngerei, unde avea s ntemeieze i s conduc o familie dup rnduielile cretineti.

Primul dintre copii, Valeriu s-a remarcat de mic prin blajinitate, sinceritate i dreapta judecat. Cele trei surori mai mici ale sale, i aduc aminte c de fiecare dat el le trata cu dragoste printeasc, struindu-se s le ndrume n via.

ntre 1932 i 1940 i face studiile secundare la Liceul “Ion Creang” din Bli. Anume n acest rstimp devine simpatizant al Micrii Legionare. n aceast “coal popular” nu numai c i-a pstrat calitile anterioare, ci i a reuit s i sporeasc virtuile de care dispunea, fiind remarcat de cei din jur.

n vara anului 1940 pleac la studii la Iai. Este profund marcat de gestul tatlui su, care dup ce l vede pe Valeriu trecut pe malul drept al Prutului, se ntoarce acas, n Basarabia, cu toate c tia de represiunile care l ameninau n Basarabia de dup 28 iunie 1940.

La Iai intr n “Friile de Cruce”, unde urmeaz un curs de pregtire timp de cteva luni de zile. Se nscrie la Facultatea de Drept a Universitii din Iai n acelai an. Spre toamn, are loc formarea statului naional-legionar. Dup o lung perioad de instabilitate n ar, aprea oportunitatea stabilizrii situaiei i perspectiva perfecionrii n cadrul Micrii Legionare se arta a fi frumoas.

Din pcate, n ianuarie 1941, acordurile secrete dintre Ion Antonescu i Adolf Hitler duc la excluderea mieleasc a Micrii Legionare de la conducerea rii (aa-numita “rebeliune legionar”). Contrar relaiilor de pn atunci, dup 21 ianuarie 1941 Antonescu ia decizia de a nchide n nchisori pe majoritatea membrilor Legiunii. Erau nchii chiar i copii de 12 ani. Valeriu, nu a scpat de aceast nou prigoan, cu toate c profesorul su universitar, Constantin Anghelescu, l-a aprat la proces, spunnd: “este unul dintre cei mai buni studeni pe care i-am avut de-a lungul ntregii mele cariere didactice”.

Din 1941 i pn la moartea sa, n 1952, Valeriu Gafencu a fost intuit n nchisori. A trecut pe la Aiud (1941-1944), Piteti (1944-1949) i Trgu-Ocna (1949-1952).

Ceea ce a avut loc dup zidurile reci ale nchisorii reprezint manifestarea educaiei pe care o primise n familie i n Frii. Istoria cunoate puine cazuri cnd cineva s se fi manifestat n aa mod n condiii de maxim suferin (doar, cu excepia martirilor ortodoci).

n nchisoare, n ciuda cumplitelor lipsuri ndurate i a necontenitelor chinuri la care a fost supus, Valeriu nu numai c i-a pstrat contiina curat, ci i a reuit s ating culmi de gndire i comportament cretin. Acolo ajunge la senintatea contiinei, stare care s-a rsfrnt n mod benefic asupra comportrii sale printre colegii de celul.

Dintre camarazii alturi de care a suferit, i pe care i-a micat prin tria exemplului su, i putem enumera pe : Ioan Ianolide (autor “ntoarcerea la Hristos”), Virgil Maxim (autor “Imn pentru crucea purtat”), Traian Trifan, Marin Naidim, Arsenie Papacioc, Traian Marian, arhimandritul Gherasim, Richard Wurmbrand, etc.

Nu putem trece cu vederea exemplul su de nalt trire ortodox n relaia sa cu pastorul evreu Richard Wurmbrand. Acesta suferea, la fel ca i Valeriu de TBC pulmonar, ambii avnd nevoie de medicamentul numit streptomicin. Cu toate c camaradul Victor Stratan a fcut rost de acest medicament pentru Valeriu, acesta l-a druit la rndu-i, evreului Wurmbrand. n ciuda faptului c toi din jur au fost ocai de gest, Valeriu nu s-a rzgndit deloc, alegnd s se jertfeasc pe sine pentru salvarea vieii unui evreu (care ulterior, s-a convertit la ortodoxie).

Cu att mai mult impresioneaz felul n care el, fiind intuit la pat n temnia de la Trgu-Ocna, innd capul aplecat i ochii nchii, povestea felul n care cretinii veneau de la Biseric n dimineaa nvierii.

La fel, au existat o mulime de colegi de temni care s-au schimbat radical dup cteva zile de contact cu Valeriu Gafencu. Au existat cazuri cnd chiar temnicerii, ajuni pe patul de moarte, ajungeau s accepte mrturisirea i mprtania dup discuiile pe care le purtau cu dnsul.

Valeriu Gafencu este cel care a avut harul de a-i simi sfritul. Astfel, pe 2 februarie 1952, i-a rugat pe camarazi s-i pregteasc pentru ziua de 18 februarie o cma, o cruciuli i o lumnare. Iar, cu o zi nainte de sfrit, i-a spus lui Ioan Ianolide: “Mine voi muri. Vreau s-mi iau rmas bun de la cei mai apropiai prieteni. F tu aa fel nct s vin pe rnd la mine, n linite”…

Pentru noi, romnii de azi, exemplul lui Valeriu Gafencu este mrturia sincer i dreapt a credinei n vremuri de prigoan. Chiar dac n unele aspecte ocheaz, trirea sa adnc duhovniceasc, jertfa pe care a fost n stare s o dea, este pentru noi o ntrire sufleteasc. S ne bucurm c Dumnezeu ne-a nvrednicit cu aa semeni, care dup dreapt socoteal este numit azi “Sntul nchisorilor”.

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *