Vanzările globale de armament sunt în creștere

armament 300x225 Vanzările globale de armament sunt în creștere internationalCei mai mari 100 comercianți de arme, excluzând comercianții din China, au vândut, în anul 2009, armament în valoare de 401 miliarde de dolari SUA, comercianții din SUA rămânând pe locul întâi, anunță un raport publicat luni, 21 februarie 2011.

«În pofida recesiunii economice globale din 2009, vânzările totale de armament, fabricat de 100 cei mai mari producători de arme, a crescut cu 14.8 miliarde de dolari SUA în comparație cu anul 2008», a anunțat raportul Institutului Internațional Suedez pentru Cercetări în domeniul Păcii (SIPRI).

Această sumă se încadreaza în creșterea de 8% înregistrată în fiece an și reprezintă «o creștere de 59% în comparație cu anul 2002».

SIPRI a menționat că 61.5% din toate vânzările de armament efectuate de cei mai mari 100 comercianți de arme pot fi atribuite celor 45 companii domiciliate în SUA.

«Cheltuielile guvernului SUA pentru procurarea de armament și servicii militare reprezintă factorul principal în creșterea vânzărilor de arme înregistrată de companiile producătoare de armament și servicii militare din SUA, precum și de companiile din Europa de Vest, prezente pe piața de armament a SUA», explica expertul SIPRI în domeniul industriei militare Susan Jackson.

Pe lista celor zece cei mai mari comercianți de arme din lume, prezentată de SIPRI, șapte sunt companii domiciliate în SUA: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, General Dynamics, Raytheon, L-3 Communications și United Technologies.

În 2009, Lockheed Martin a întrecut compania din Marea Britanie BAE Systems, înregistrând vânzări în valoare de 33.4 miliarde de dolari SUA, în comparație cu 33.3 miliarde de dolari înregistrate de BAE. Ambele companii au acumulat în total 8.3% din volumul total de armamanet vândut de top 100 comercianți din domeniu.

Ramura BAE în SUA a înregistrat vanzări în suma de 19.3 miliarde de dolari SUA, ceea ce – daca ar fi fost o entitate independentă – ar fi plasat-o pe locul șapte în clasamentul global, a menționat SIPRI.

Treizeci și trei din cele top 100 de companii sunt domiciliate în țările Europei de Vest: Finlanda, Franța, Germania, Italia, Norvegia, Spania, Suedia, Elveția și Marea Britanie, acumulând vânzări în suma de 120 miliarde de dolari SUA sau 30% din volumul total de armament vândut în 2009, indică SIPRI.

După BAE, pe locul doi se plasează grupul trans-European EADS, care deține întâietatea pe continent, înregistrând vânzări în suma de 15.9 miliarde de dolari SUA sau 4% din piața globală de armament, precum și compania italiana Finmeccanica, care deține locul opt în clasamentul global cu 13.3 miliarde de dolari SUA în vânzări și 3.3% din volumul vânzărilor globale.

Zece companii din top-ul celor 100 sunt domiciliate în Asia, inclusiv patru în Japonia și trei in India. Șapte sunt localizate în Orientul Mijlociu, trei dintre care sunt domiciliate în Israel. Companiile din aceste doua regiuni au generat 24 miliarde de dolari SUA în vânzări sau 6% din volumul global al pieții, relevă SIPRI.

Însă, aceste cifre nu includ China.
«Deși se cunoaște că exista producători de armament în China, care sunt suficient de mari pentru a fi plasați în top-ul celor 100 de companii al SIPRI, inexistența unor date suficient de detaliate face imposibilă includerea acestora», a explicat Jackson.

SIPRI definește vânzările de armament drept «vânzare de bunuri militare și servicii militare clienților, incluzând atât vânzările pentru piața internă cât și vânzările pentru export».

SIPRI se specializează în cercetări în domeniul conflictelor, armamentului, controlului de arme și dezarmării. Institutul a fost creat în 1966 și este finanțat în proporție de 50% de către statul suedez.

(Sursa: AFP/The Local)
Foto: SAAB AB Copyright

SAAB file2 Vanzările globale de armament sunt în creștere international

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *