Agentia noastra a atras atentia in mai multe randuri despre cum se urmareste de catre UE destramarea natiunilor si conducerea unitara de catre o elita care sa se structureze pe vechiile regate, imperii, colonii etc. Este si motivul pentru care am tot scris ca maghiarii urmaresc ca prin euroregionalizare si prin autonomie teritoriala sa preia de la Romania nu numai Ardealul, ci si bogate zone din celelalte regiuni istorice. Austria si Ungaria ar urma sa coordoneze teritorial administrativ euroregiunile pe care se situeaza azi Romania. De data asta un istoric eminent trage semnalul de alarma, este vorba despre acdemicianul Dinu C. Giurescu.

1. Parlamentul European i Consiliul Uniunii Europene au aprobat, la 26 mai 2003,Regulamentul (CE) Nr. 1059/2003 privind instituirea unuinomenclator al unitilor teritoriale de statistic (NUTS) (sublinierea D.C.G.).
Regulamentul a fost adoptat pentru a dispune de date statistice comparabile pe ansamblul Uniunii Europene.
El prevede „cel puin trei niveluri ierarhice de detaliere”, bazate pecomponena teritorial actual a regiunilor de nivel NUTS 3 (sublinierea D.C.G.).
Articolul 2 alRegulamentului precizeaz: „NUTS este un nomenclator ierarhic” cu 3 nivele de uniti teritoriale i anume – NUTS 1, NUTS 2 i NUTS 3 (articolul 2).
Definirea acestor uniti teritoriale „se bazeaz n principal peunitile administrative existenten statele membre” (articolul 3 din Regulament).

harta ardeal giurascu

Cele 3 niveluri NUTS sunt determinate de „pragurile demografice” (minimum i maximum) anume:
NUTS 1 de la 3 la 7 milioane locuitori
NUTS 2 800.000 pn la 3 milioane
NUTS 3 150.000 pn la 800.000
Regulamentul adoptat de Parlamentul i Consiliul Europei confirm i ntrete realitateaunitilor teritoriale de baz (NUTS 3) din statele membre, prinnscrierea lor nominal n „Jurnalul Oficial” al Uniunii Europene din 21 iunie 2003, dup cum urmeaz:

Nr. crt. ara NUTS Denumirea NUTS 3 n statele respective
1 2 3
1. Belgique / Belgi / Belgia 3 12 45 Arrondissements
2. Danmark / Danemarca 1 2 16 Amtskommuner
3. Deutschland / Germania 17 42 443 Kreise / Kreisfreie Stdte
4. Ellada / Grecia 5 14 49 nomoi
5. España / Spania 8 20 53 provincias
6. France / Frana 10 27 101 dpartements
7. Ireland / Irlanda 2 3 8 regional authority regions
8. Italia 6 22 104 province
9. Luxembourg 2 2 2
10. Nederland / Olanda 3 13 41
11. sterreich / Austria 4 10 36
12. Portugal / Portugalia 4 8 31
13. Suomi/Finland / Finlanda 3 6 21 Maakunnat / landskapen
14. Sverige / Suedia 2 9 22 ln
15. United Kingdom / Anglia 13 38 135

Pentru a nu fi nici un dubiu, anexa II a Regulamentului sus-amintit, nscrie i denumirile unitilor administrative existente (NUTS 3) n principalele ri cuprinse n Regulament, aa cum sunt artate n tabelul de sus.

Recapitulnd: Regulamentul 1059/2003 al Parlamentului European i al Consiliului, consemneaz i confirm realitatea unitilor teritoriale de baz existente n statele membre, cu recomandarea: „ar trebui s se respecte situaia politic, administrativ i instituional existent” (paragraful 10, pagina 1 din Regulament).

*

2. Pornind de la Recomandarea nr. 1059 din 26 mai 2003, Guvernul Romn a iniiat i Parlamentul a aprobat Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regional n Romnia (publicat n Monitorul Oficial al Romniei, Partea I-a, nr. 577 din 29 iunie 2004).

Politica de dezvoltare regional – precizeaz legiuitorul din 2004 – este pus n aplicare „n scopul asigurrii creterii economice i dezvoltrii sociale echilibrate i durabile ale unor arii geografice constituite n regiuni de dezvoltare” (Legea din 2004, articolul 2/1).

Legea 315/2004 a stabilit 8 regiuni de dezvoltare (vezi Harta nr. I).

*

3. n 2009, 9 senatori i 22 deputai UDMR au naintat Senatului o propunere legislativ (nregistrat cu nr. L/432/2009) pentru „modificarea i completarea Legii 315/2004 privind dezvoltarea regional n Romnia cu modificrile i completrile ulterioare”.

Propunerea const n formarea a 16 regiuni i 5 macroregiuni de dezvoltare, n locul celor 8 existente n prezent.

Expunerea de motive, semnat de iniiatori, cuprinde formulri generale, ca de exemplu, „diminuarea decalajelor economice i sociale… susinerea unei dezvoltri durabile a tuturor regiunilor rii… restructurarea economiei regiunilor… promovarea unei dezvoltri echilibrate, a unor comuniti durabile i a incluziunii sociale…”.

Expunerea de motive nu explic de ce mprirea pe cele 8 regiuni de dezvoltare din 2004 ar trebui nlocuit.

Anexa I a propunerii legislative a parlamentarilor UDMR enumer cele 16 regiuni de dezvoltare, fiecare cu numele unitilor componente, unde ns denumirea „jude” nu apare nicieri.

Omisiune care alimenteaz informaia vehiculat pe cale oral, c judeele vor disprea odat cu noua regionalizare. Dispariia judeelor pare sugerat i de explicaia unuia din iniiatori: cele 16 regimuri de dezvoltare reprezint o faz intermediar spre cele cinci macroregiuni, obligatorii n 2013. Explicaia nu face nici o meniune despre existena n continuare a judeelor.

Cele 16 regiuni de dezvoltare (NUTS 2), propuse de iniiatorii UDMR, sunt artate n harta nr. 2.

Cele 5 propuse macroregiuni, propuse de aceiai iniiatori, sunt reprezentate n harta nr. 3.

Iniiatorii doresc ca mprirea n 16 regiuni s intre repede n vigoare, la 1 ianuarie 2011.

n martie 2010, un deputat UDMR a propus ca Aradul s nu fac parte din aceeai regiune de dezvoltare cu judeul Timi i s se alture judeelor Bihor, Satu Mare i Slaj cu care „se aseamn mai mult din punct de vedere economic sau cultural”.

*

Din propunerea de mai sus rezult urmtoarele:

a) Regiunile de dezvoltare stabilite n 2004 sunt anulate fr vreo motivare real.

b) Se propune un regim de tranziie cu 16 regiuni – cu o durat de maximum trei ani; tranziia ne amintete de „ntovririle agricole” din anii ‘50 menite s nlesneasc eliminarea proprietii rneti individuale i constituirea colhozului.

Propunerea cu 16 regiuni de dezvoltare urmrete cumva desfiinarea judeelor ca uniti de baz? O atare desfiinare ar fi un unicum n Uniunea European unde asemenea uniti teritoriale de baz exist n continuare, confirmate prin Regulamentul nr. 1059/2003.

c) ntre cele 16 propuse regiuni de dezvoltare, la nr. 14 figureaz „Covasna-Harghita-Mure”. Este astfel reconstituit teritorial fosta „Regiune autonom maghiar” din anii 1952-1958 (vezi Hrile nr. 2 i 4), numit acum „Regiunea de dezvoltare nr. 14″.

d) Macroregiunile IV i V din noua propunere de regionalizare mpart aria transilvan n dou, i anume (vezi harta nr. 4):

IV. la Sud: Arad, Timi, Cara Severin, Hunedoara, Alba, Sibiu i Braov;

V. toat aria de Nord i Est a Transilvaniei, de la Oradea, Satu Mare i Baia Mare, pn la Miercurea Ciuc i Sfntu Gheorghe.

O atare propunere trimite la trecutul apropiat, astfel:

a) a se compara macroregiunea V cu teritoriul cedat prin Dictatul de la Viena n august 1940 (harta 5 de comparat cu harta 4). Macroregiunea V nseamn o lrgire spre sud a teritoriului cedat n 1940.

b) n august 1940, a avut loc la Turnu Severin o ntlnire preliminar a unor reprezentani ai Romniei i Ungariei, preludiu la Dictatul de la Viena. Partea ungar a propus celei romne „mprirea” Transilvaniei ntre cele dou state, conform cu cele artate n harta nr. 6.

Macroregiunea propus n 2009 este, cu mici diferene, aceeai cu propunerea din august 1940.

Se poate interpreta c este o simpl coinciden.

Se poate interpreta i altfel.

Evenimente relativ recente au demonstrat c nu este prea complicat s se constituie un nou stat pe teritoriul unui stat european, fie prin mijloace militare, fie altele, cu concursul susinut al mass-media internaionale. Noul „stat” recunoscut de o seam de guverne este un „model” ce poate fi, n anume mprejurri, invocat i pus n practic.

Traseul propunerii din 2009: pentru-contra i iari pentru.

3 iunie 2009: Propunerea UDMR este nregistrat la Senat cu nr. b284.

10.06-10.07.2009: Trimis spre aviz la Consiliul Legislativ, la Guvern i la Comisia pentru administraie public, organizarea teritoriului i protecia mediului.Camere,

10.07.2009: Consiliul legislativ: aviz favorabil.

23.09.2009: Punctul de vedere al guvernului – aviz negativ.

3 i 9 februarie 2010: Punctul de vedere al Comisiei pentru administraie public etc. – aviz negativ.

10 februarie 2010: Propunerea pentru o nou regionalizare a Romniei este nscris pe ordinea de zi a Senatului i adoptat n aceeai zi, prin aprobare tacit.

*

Cum a fost posibil ca, pe de o parte, Guvernul (PDL-UDMR) i Comisia pentru administraie public s dea aviz negativ, iar Senatul s adopte propunerea prin aprobare tacit?

Se pare c lucrul a fost posibil printr-o manevr de procedur iniiat de un lider al majoritii din Senat. O atitudine cel puin curioas…

n concluzie, o propunere de mprire a Romniei pe regiuni a trecut de una dintre Camere fr s fi avut loc nici un fel de dezbatere i nici un fel de discuie n public, fiind totui vorba de o chestiune de interes naional.

S fie o simpl coinciden!?!

Cnd regimul trecut a renunat, n 1968, la mprirea n raioane i regiuni (dup model sovietic), propunerea de revenire la judee a fost publicat n pres, cu harta respectiv, spre dezbatere public. Iar definitivarea, atunci, n 1968, a inut seam i de opiniile venite din public, ca, de exemplu, constituirea a dou judee: Brila i Galai (iniial era prevzut un singur jude, cu ambele orae dunrene).

ntr-un sistem cu mai multe partide i libertatea mass-media o asemenea propunere – constituirea regiunilor de dezvoltare – cu consecine ce pot duce foarte departe… trece pe tcute, pe furi, ascuns opiniei publice.

Harta nr. 1

Regiunile de dezvoltare conform Legii 315/2004

Regiunile de dezvoltare conform Legii 315/2004

1) Nord-Est, cu judeele Suceava, Botoani, Neam, Iai, Bacu i Vaslui

2) Sud-Est, cu judeele Vrancea, Galai, Buzu, Brila, Tulcea i Constana

3) Sud-Muntenia, cu judeele Arge, Prahova, Dmbovia, Teleorman, Giurgiu, Ialomia i Clrai

4) Sud-Vest Oltenia, cu judeele Mehedini, Gorj, Vlcea, Dolj i Olt

5) Vest, cu judeele Timi, Cara Severin, Hunedoara i Arad

6) Nord-Vest, cu judeele Bihor, Slaj, Cluj, Bistria-Nsud, Maramure i Satu Mare

7) Centru, cu judeele Alba, Sibiu, Mure, Harghita, Covasna i Braov

Bucureti-Ilfov, cu Municipiul Bucureti i judeul Ilfov

Harta nr. 2

Cele 16 Regiuni de dezvoltare conform propunerii UDMR din 2009

Cele 16 Regiuni de dezvoltare conform propunerii UDMR din 2009

Prin propunerea UDMR, aria transilvan este decupat n felii. Unele (numerele 15 i 16, harta nr. 2) merg n prelungirea regiunii de dezvoltare „Covasna-Harghita-Mure” (nr. 14 n harta nr. 2). Altele (nr. 12 i 13 harta nr. 2) se aeaz de-a lungul Carpailor meridionali.

„01 – Botoani, Suceava

02 – Bacu, Iai, Neam, Vaslui

03 – Brila, Buzu, Galai, Vrancea

04 – Constana, Tulcea

05 – Bucureti

06 – Clrai, Ialomia, Ilfov

07 – Giurgiu, Teleorman

08 – Dolj, Mehedini, Olt

09 – Gorj, Vlcea

10 – Arge, Dmbovia, Prahova

11 – Arad, Cara Severin, Timioara

12 – Alba, Hunedoara

13 – Sibiu, Braov

14 – Covasna, Harghita, Mure

15 – Bistria-Nsud, Cluj, Maramure

16 – Bihor, Slaj, Satu Mare”

Harta nr. 3

Regiunea Autonom Maghiar constituit n 1952 (devenit ulterior  Mure-Autonom  Maghiar) din iniiativa i cu aportul unor consilieri  sovietici


Regiunea Autonom Maghiar constituit n 1952 (devenit ulterior Mure-Autonom Maghiar) din iniiativa i cu aportul unor consilieri sovietici

A se compara teritoriul Regiunii Autonome din 1952 cu acela al regiunii de dezvoltare Covasna-Harghita-Mure, propus n 2009 (harta nr. 2, regiunea nr. 14).

Harta nr. 4

Cele 5 macroregiuni propuse prin iniiativa UDMR din 2009

Cele 5 macroregiuni propuse prin iniiativa UDMR din 2009

I. Moldova toat, plus Brila i Buzu

II. De la Tulcea i Constana i pn la Drobeta-Turnu Severin (partea de sud a Munteniei i Olteniei) pn la Dunre, inclusiv Bucuretii

III. Partea de nord a Munteniei i Olteniei (Prahova, Dmbovia, Arge, Vlcea i Gorj)

IV. Banatul, plus partea de sud a Transilvaniei (Arad, Hunedoara, Alba, Sibiu, Braov)

V. Partea de Nord i Est a Transilvaniei, de la Covasna i Harghita pn n Bihor, Satu Mare i Maramure


Harta nr. 5

Teritoriul anexat de Ungaria conform cu hotrrea Dictatului de la  Viena (30 august 1940) judeele sunt cele existente n 1940

Teritoriul anexat de Ungaria conform cu hotrrea Dictatului de la Viena (30 august 1940) judeele sunt cele existente n 1940

Harta nr. 6

Propunerea delegaiei ungare de mprire a ariei transilvane,  transmis delegaiei romne, la convorbirile preliminare de la Turnu  Severin, 16-24 august 1940

Propunerea delegaiei ungare de mprire a ariei transilvane, transmis delegaiei romne, la convorbirile preliminare de la Turnu Severin, 16-24 august 1940

Delegaia ungar propunea ca Romnia s cedeze un teritoriu de 69.000 km² cu o populaie de 3.900.000 din care 2.200.000 romni, 1.200.000 maghiari, 500.000 germani i alte naionaliti: Istoria politicii externe romneti n date, coordonator Ion Calafeteanu, Fundaia european Titulescu, Editura Enciclopedic, Bucureti, 2003, pp. 326-327 (sub datele 16-24 august 1940).

A se compara cu regiunea de dezvoltare nr. V (Harta nr. 4).

n memoriile sale, Mihail Manoilescu, atunci ministrul de Externe al Romniei, scrie urmtoarele despre convorbirile de la Turnu Severin din august 1940:

„Partea ungar a prezentat un aide-mmoire datat Budapesta 11 august 1940, nsoit de o hart a revendicrilor lor. Aceast hart… formuleaz pretenia… de a se retroceda Ungariei toat Transilvania de la nord de Mure, inclusiv Aradul, lsndu-ne nou Blajul, Media i Sighioara i trecnd la unguri Alba Iulia i Braovul!” (sublinierea D.C.G.).

„Teritoriul reclamat reprezint mai mult de dou treimi din teritoriile romneti care au aparinut Ungariei i cuprinde mai mult de 2/3 din populaie, din care 2.200.000 romni…”

(Mihail Manoilescu, Memorii, iulie-august 1940. Dictatul de la Viena, ediie ngrijit de Valeriu Dinu, Editura Enciclopedic, Bucureti, 1991, p. 156).

http://secareanu.wordpress.com

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.