Tinerii cu vrste ntre 15 i 25 de ani fac dovada, n ceea ce privete media, unui spirit critic foarte viu. Ei utilizeaz din ce n ce mai mult internetul pentru a-i crea propriul punct de vedere, relev o anchet sociologic realizat de Institutul Wei, n parteneriat cu “La Croix” i “Phosphore”, ale crei rezultate le putem regsi n articolul lui Christine Legrand din cotidianul francez “La Croix”, din data de 16 martie.

Vremea cnd bunicii lor citeau un ziar unic care constituia adesea pentru ei singura surs de informaie i n care acetia mrturiseau o ncredere absolut (“e scris n ziar”, deci “e adevrat”) pare pentru tinerii cu vrste ntre 15 i 25 de ani complet depit. “Digital natives”, cum mai sunt numii, ntorc acum o nou pagin a istoriei media, ntr-un mod mai radical dect bunicii lor.

Echipai cu o panoplie de instrumente tehnologice (calculator, smartphone…), acetia sunt n permanen la curent cu actualitatea, ciugulesc informaii de pe un site web sau pagin yahoo, arunc o privire la televizorul deschis din captul camerei, capteaz un flash de informaii de la radio, revin pe internet ca s culeag preri, compar punctele de vedere i multiplic resursele pentru a-i crea propria opinie.

Tinerii au devenit “fiine mediatice”. Cnd descriu o zi obinuit din viaa lor, se arat expui la un flux permanent de informaii. “Dimineaa, televizor sau radio pe televizor, ascult n acelai timp n care m pregtesc. n metrou, ziarul gratuit sau smartphone-ul, la prnz iar smartphone, facebook sau tiri. i cnd m ntorc seara, deschid dou calculatoare, unul pentru studii, unul pentru mine, facebook, i televizorul ca zgomot de fond. Trebuie s m informez. S m in la curent, s m distrez i s-i informez i pe ceilali, s tiu ce se ntmpl n lumea din jurul nostru”, spune unul dintre tinerii participani la sondaj (18-20 ani, mediu popular).

Televiziunea continu s ocupe un loc central

Apariia smartphone-ului a schimbat complet datele. “Putem s ne conectm n permanen, s punem alarme, s urmrim, s comparm… De cnd l am, le tot trimit prietenilor mei tot felul de informaii.” Sondajul confirm: 73% dintre tinerii participani la studiu se regsesc n urmtoarea afirmaie: “Informaia e ca un val permanent n care triesc”.

Raportul lor cu televiziunea este cu toate acestea semnificativ. n acest flux care devine din ce n ce mai ncurcat (ascultm radio la televizor, citim ziare pe telefon), televiziunea ocup un loc central. Ea constituie pentru tineri, n opinia lui Alain Mergier, directorul Institutului Wei, “o referin extrem de puternic”, “reperul comun de care se vor putea distinge pentru a construi un alt raport cu media i informaia”. “Nu trebuie s avem ncredere n lucrurile pe care le privete toat lumea, nu trebuie s ne lsm dui de mase. Dar trebuie s tim n acelai timp i la ce s-ar putea gndi lumea, de aceea privesc la televizor, chiar dac lucrul acesta m enerveaz” (21-25 ani, clas medie).

Tinerii se ndreapt din ce n ce mai mult spre internet, care devine “polul dinamic pornind de la care tinerii i creeaz un alt raport fa de media”, subliniaz Alain Mergier. Cu toate acestea, ei nu consider informaiile pe care le gsesc acolo mai obiective, nici mai fiabile, dar apreciaz multiplicitatea. Datorit web-ului, acetia pot ntr-adevr s revin la “surse”, la informaii “brute” – sau ceea ce consider ei ca fiind astfel -, s gseasc mai multe versiuni ale aceluiai fapt, alte preri, pentru a-i forma o prere proprie.

Presa print rmne marea absent

Tinerii se sprijin pe prerea experilor, dar i pe cea a celor de-o vrst cu ei, se ncred uneori mai mult n comentariile de pe forumuri dect n cele ale specialitilor. “Raportul lor fa de criticii de cinema este cu adevrat revelator”, observ Alain Mergier. “Mai nti se intereseaz de prerea spectatorilor i apoi merg s vad filmul, chiar dac criticile sunt negative, pentru a putea spune apoi: “Criticul s-a nelat.””

n acest peisaj, presa imprimat pe hrtie rmne marea absent. “Ea nu apare nici mcar n plan secund”, constat Alain Mergier. Unii studeni spun: “Ar trebui s citesc mai mult”, pentru a se pregti pentru un examen. Dar cei mai muli se mulumesc s acceseze pe internet numai prima pagin a ziarelor, s arunce o privire pe titlurile din magazinele de ziare sau s rsfoiasc un ziar gratuit cnd merg pe jos.

Sursa: Ziarul Lumina

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *