Tinerii iau cu asalt fortăreața media

Tinerii cu vârste între 15 și 25 de ani fac dovada, în ceea ce privește media, unui spirit critic foarte viu. Ei utilizează din ce în ce mai mult internetul pentru a-și crea propriul punct de vedere, relevă o anchetă sociologică realizată de Institutul Wei, în parteneriat cu “La Croix” și “Phosphore”, ale cărei rezultate le putem regăsi în articolul lui Christine Legrand din cotidianul francez “La Croix”, din data de 16 martie.

Vremea când bunicii lor citeau un ziar unic care constituia adesea pentru ei singura sursă de informație și în care aceștia mărturiseau o încredere absolută (“e scris în ziar”, deci “e adevărat”) pare pentru tinerii cu vârste între 15 și 25 de ani complet depășită. “Digital natives”, cum mai sunt numiți, întorc acum o nouă pagină a istoriei media, într-un mod mai radical decât bunicii lor.

Echipați cu o panoplie de instrumente tehnologice (calculator, smartphone…), aceștia sunt în permanență la curent cu actualitatea, ciugulesc informații de pe un site web sau pagină yahoo, aruncă o privire la televizorul deschis din capătul camerei, captează un flash de informații de la radio, revin pe internet ca să culeagă păreri, compară punctele de vedere și multiplică resursele pentru a-și crea propria opinie.

Tinerii au devenit “ființe mediatice”. Când descriu o zi obișnuită din viața lor, se arată expuși la un flux permanent de informații. “Dimineața, televizor sau radio pe televizor, ascult în același timp în care mă pregătesc. În metrou, ziarul gratuit sau smartphone-ul, la prânz iar smartphone, facebook sau știri. Și când mă întorc seara, deschid două calculatoare, unul pentru studii, unul pentru mine, facebook, și televizorul ca zgomot de fond. Trebuie să mă informez. Să mă țin la curent, să mă distrez și să-i informez și pe ceilalți, să știu ce se întâmplă în lumea din jurul nostru”, spune unul dintre tinerii participanți la sondaj (18-20 ani, mediu popular).

Televiziunea continuă să ocupe un loc central

Apariția smartphone-ului a schimbat complet datele. “Putem să ne conectăm în permanență, să punem alarme, să urmărim, să comparăm… De când îl am, le tot trimit prietenilor mei tot felul de informații.” Sondajul confirmă: 73% dintre tinerii participanți la studiu se regăsesc în următoarea afirmație: “Informația e ca un val permanent în care trăiesc”.

Raportul lor cu televiziunea este cu toate acestea semnificativ. În acest flux care devine din ce în ce mai încurcat (ascultăm radio la televizor, citim ziare pe telefon), televiziunea ocupă un loc central. Ea constituie pentru tineri, în opinia lui Alain Mergier, directorul Institutului Wei, “o referință extrem de puternică”, “reperul comun de care se vor putea distinge pentru a construi un alt raport cu media și informația”. “Nu trebuie să avem încredere în lucrurile pe care le privește toată lumea, nu trebuie să ne lăsăm duși de mase. Dar trebuie să știm în același timp și la ce s-ar putea gândi lumea, de aceea privesc la televizor, chiar dacă lucrul acesta mă enervează” (21-25 ani, clasă medie).

Tinerii se îndreaptă din ce în ce mai mult spre internet, care devine “polul dinamic pornind de la care tinerii își creează un alt raport față de media”, subliniază Alain Mergier. Cu toate acestea, ei nu consideră informațiile pe care le găsesc acolo mai obiective, nici mai fiabile, dar apreciază multiplicitatea. Datorită web-ului, aceștia pot într-adevăr să revină la “surse”, la informații “brute” – sau ceea ce consideră ei ca fiind astfel -, să găsească mai multe versiuni ale aceluiași fapt, alte păreri, pentru a-și forma o părere proprie.

Presa print rămâne marea absentă

Tinerii se sprijină pe părerea experților, dar și pe cea a celor de-o vârstă cu ei, se încred uneori mai mult în comentariile de pe forumuri decât în cele ale specialiștilor. “Raportul lor față de criticii de cinema este cu adevărat revelator”, observă Alain Mergier. “Mai întâi se interesează de părerea spectatorilor și apoi merg să vadă filmul, chiar dacă criticile sunt negative, pentru a putea spune apoi: “Criticul s-a înșelat.””

În acest peisaj, presa imprimată pe hârtie rămâne marea absentă. “Ea nu apare nici măcar în plan secund”, constată Alain Mergier. Unii studenți spun: “Ar trebui să citesc mai mult”, pentru a se pregăti pentru un examen. Dar cei mai mulți se mulțumesc să acceseze pe internet numai prima pagină a ziarelor, să arunce o privire pe titlurile din magazinele de ziare sau să răsfoiască un ziar gratuit când merg pe jos.

Sursa: Ziarul Lumina

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *