S FACEM UN CONGRES

Mihai Eminescu

Dac rsturnarea ministeriului Giskra-Hasner ar aduce cu sine cderea sistemei, a constituiunei, a dualismului, ce rol vor juca romnii la regenerarea btrnei Austrie? Sta-vor ei cu mnele n sn , cum sunt obicinuii a sta, intimida-se-vor de ipetele bufone ale maghiarilor sau nemilor, ori vor merge cu fruntea deschis, solidari cu celelalte naiuni cari au aspiraiuni comune nou, spre a apela la simul de dreptate al tronului, spre a-l sili s cead voinelor supreme ale popoarelor? Pn cnd s domneasc cutare ori cutare i nu toi? Suveranitatea i legislaiunea trebuie s purcead de la toate popoarele ca atari, i puterea esecutiv trebuie redus la simplul rol de main fr voin proprie n mecanismul cel mare al statului. Nimeni nu trebuie s fie aicea stpn dect popoarele nsele, i a trece suveranitatea n alte brae dect n acelea ale popoarelor e o crim contra lor. Eu nu neleg aicea dou popoare ori dou coterie, ci pre toate. Dar pentru a efectua aceast reform mare ntr-un stat unde sunt attea rmie putrede ale trecutului, attea prejudee fatale i attea maine vile i fr de suflet, gata n orice moment de a susinea acele prejudee trebuiete o energie eroic, trebuie cu despreul libertii i a vieii tale s proclami ceea ce ai datoria de a proclama.

n aceast oper ce pare a se pregti, romnii trebuie s joace un rol eminamente activ. Trebuie ca sufletul acestei naiuni vechie s lucreze cu toat vigoarea sa de fier, cci aicea nu mai e vorba de declamaiuni vane, ori de oportunitate, acuma nu-i mai e permis nimnui de a merge cu cutare ori cu cutare persoan, fie aceea prelat, fie ilustritate, fie magnificien, ci cu toii unii trebuie s mergem cu principiul, cu naiunea. i, ntr-adevr, dac ar fi n inima noastr o singur schinteu din virtutea antic a oamenilor pre carii noi ne mgulim de a-i avea de strbuni, a romanilor, am vedea ce absurd e s cerim de la maghiari drepturile cari ni se cuvin i cari trebuie s ni le lum pre alt cale.

Romnii, n genere vorbind, s-au purtat mai mult ru dect bine. S ne silim a nara faptele.

Adunarea de la Miercurea se constituie i-i alege un comitet. Un comisar gubernial oarecare sisteaz activitatea acelui comitet, fr ca s arate din ce cauz, i romnii primesc aceast sistare fr ca s proteste n faa lumei, fr ca aceast infraciune n dreptul de a se ntruni s fie urmat de destituirea funciunarului i a ministrului ce a ordonat-o. Amploiatul, fie el ministru, fie comisariu regesc, trebuie s neleag spiritul legilor al cror mnintoriu e i trebuie s le interprete cu fidelitate. ndat ce nu tie ori nu voiete a le interpreta fidel, trebuie destituit.

Uniunea Bnatului a fost forat, cci a fost fcut contra voinei romnilor, uniunea Transilvaniei a fost fcut fr de a se ntreba romnii. Cine a protestat contra? Cine a alarmat Europa ntr-o cestiune att de grav? Nimeni.

Avem dreptul de a petiiuna. Sala tronului este,trebuie, s fie deschis popoarelor ca i indivizilor, i inima suveranului trebuie s fie dreapt i neprtinitorie, fr considerante unilaterale, fa cu toi, asemenea limbei la cumpn, asemenea ecuilibrului voinelor umane ce se numete drept; cci n secolul al nousprezecelea aceasta esingura raiune de a fi a monarhilor, alta nu cunoatem i neci nu voim a cunoate. Ei bine, cine a uzat energic de acest drept pentru a scpa naiunea romn de forarea la o uniune pre care ea n-o voiete i n-o recunoate? Nimeni.

n Nsud, un om se alege cuun vot, ba are pn i temeritatea de a cere verificarea acestei alegeri. Ei bine, carii sunt alegtorii carii s proteste contra reprezintrei lor din partea unui om pre care ei nu l-au ales? Nimeni. Oare murit-a orice dreptate? Oare luatu-ni-s-a dreptul de a petiiuna i a protesta? Oare am uitat cumc tronultrebuie s fie drept, cci aceasta e raiunea sa de a fi?

Dar departe de a fi numai atta . Un insolent are cutezana de a spune n camera Ungarieicumc naiune romn nu esist. I se rspunde c esist i nimic mai mult; ca i cnd acel om n-ar fi tiut-o, ca i cnd el ar fi spus-o cu alt inteniune dect ca s arunce o nou umilire asupra naiunei romneti. Aicea trebuia un protest energic

i formal contra purtrii neescusabile a unor deputai cari n-au respect de naiuni ntrege; trebuia demisiunarea deputailor romni dintr-o Diet care nu se respect, nerespectnd neci chiar individualitatea celorlalte naiuni. Ce prezident e acela care las ca un insolent s insulte, nerevocat la ordine, o naiune ntreag?

Un altul ni spune cumc am face poate bine de a emigra n Romnia, recte de a prsi acest pmnt, care e cu mult mai mult drept i cu mult mai mult raiune al nostru dect al lor. Cine protest contra unor asemenea insinuaiuni pre ct de rutcioase pre att de bine calculate? Nimeni. Cunoatem fiinele acelea linse, acele suflete de sclav cari fac politic de oportunitate, cari ceresc posturi pentru ei n loc de a pretinde categoric i imperativ drepturi pentru naiunea lor, carii zic cumc romnii n-au neci un drept n aceast ar i cumc trebuie s cereasc pentru a cpta. Politic demn de reprezentanii ei ! []i cunoatem, zic, i nu ne place de a vedea pre sincerii notri deputai naionali jucnd pre instrumentele acestor creature. Naiunea romn trebuie s se pun pre terenul de drept pre care stau toate celelalte naiuni ale Austriei, nimica mai mult i neci o iot mai puin. Cine cede degetul va trebui s cead i mna. Pui odat pre acest teren de drept, nu trebuie s cedem nimnui neci ct e negru sub unghie, cci numai o egal ndreptire poate duce la linite i la mpcare. Politica lingilor trebuie lsat pre seama lingilor; pre flamura noastr trebuiesc scrise pur i simplu voinele noastre. Cehii spun n organele lor cumc vor face opuzeiune pn atuncea pn cnd se va recunoate deplina autonomie a Boemiei. De ce s nu cerem neted i clar pentru noi ceea ce cehii pretind pentru ei? Tranzaciuni n drepturi naionali nu se ncap, mpcarea cu ungurii ori cu nemii nu se ncape pn ce nu vor cede ei ceea ce voim noi; cci fa cu sistemul constituiunal de astzi, fa cu dualismul trebuie s fimireconciliabili.

Starea de fa a lucrurilor e de natur ca s inspire oriicui nencredere i s-l fac ngrijit asupra marilor schimbri ce se prepar a trece preste imperiu. Oricare bun cetean are de datorie de a se ocupa de viitoriul patriei sale, i de aceea i romnii, prin natura lucrurilor, au datoria de a provoca un congres general al lor, care s determine atitudinea naiunei romneti fa cu o eventual schimbare a sistemei constituiunale. Vom vedea care guvern va avea sfruntarea ca s opreasc adunarea unui congres de ceteni pacifici, carii vor s discute asupra afacerilor publice ale statului cruia ei aparin. n caz dac congresul i-ar alege oamenii si de ncredere, cari s-l reprezinte fa cu tronul, acetia trebuie s fie nainte de toateenergici i de caracter. Oricine a ovit numai o dat n cariera sa politic, fie el prelat, fie ilustritate, fie magnificen, trebuie nlturat cu ngrijire, cci aicea trebuiesc oameni ai faptei pre care s nu-i orbeasc nici ansele, nici aurul, nici stelele i ordurile mari (cari n genere se pun pre inime mice !) i, apoi, cu oameni probi i de caracter nu se ncap tranzaciuni ncurcate. Ei vor cere pentru naiunea lor ct li va ordona naiunea ca s cear, i nu vor cede nici o iot din pretensiunile lor, cci nu vor avea astuia de a o face.

Dac mai are cineva o singur ndoial despre importana unui congres, acela cugete numai ct de degradai trebuie s fim noi romnii, dac pn i maghiarii, poporul cel mai deczut al Europei moderne, au ajuns s fie stpnii notri i s-i bat joc de noi n edinele acelei adunture ce se pretinde Camer.

Am desperat de mult de a cere de la romni virtutea i demnitatea strbunilor, neci credem c am putea detepta n el simul ceteanului Romei; dar neci c facem aicea apel la simminte de cari noi nu suntem capabili, ci numai la simplul sim de demnitate i mndrie curat omeneasc. ntr-adevr, nu mai suntem noi menii de a dicta legi lumei, dar neci am trebui s fim aa de abrutizai ca s ne degradm noi pre noi nine la rolul de sclavi. Trebuie s ncete aceste referine de dominai i dominatori; trebuie s fim pui pre picior de naiune egal ndreptit fa cu naiune egal ndreptit. E timpul ca s ni se rsplteasc i nou sacrificiele cari le-am adus secol cu secol acestei Austrie carea ne-a fost vitreg i acestor Habsburgi pe carii i iubim cu idolatrie fr s tim de ce, pentru cari ne-am vrsat de attea ori sngele inimei noastre fr ca ei s fac nimica pentru noi. Astzi credem c ar fi venit timpul ca s pretindem i noi ceea ce ni se cuvine de secoli. E timp s declarm neted i clar c n ara noastr (cci este a noastr mai bine dect a oriicui) noi nu suntem nici vrem s fim maghiari ori nemi. Suntem romni, vrem s rmnem romni i cerem egala ndreptire a naiunei noastre. Fa cu orice ncercare de deznaiunalizare ori suprematizare, ntrebm cu rceal i contiui de drepturile ce ni le d aboriginetatea noastr i spiritul secolului:,,Cine sunt aceti oameni i ce vor ei n ara noastr?”

Recapitulm:

1) n caz dac opiniunea public a popoarelor Austriei ar cere schimbarea sistemei constituionale de astzi, romnii, spre a fi factori eminamente activi ntru formarea viitorului imperiului, s convoce un congres general al lor, n care toat naiunea romneasc s fie reprezentat i care s decid atitudinea ei fa cu situaiunea cea nou ce mpregiurrile par a o crea i impune imperiului.

2) Congresul s se declare solidar cu naiunile din Austria ce urmresc aceleai interese ca i cea romn.

3) Congresul s-i aleag reprezentana sa, care s comunice tronului voina naiunei romneti, cernd a ei satisfacere.

[5/17aprilie 1870]

Vezi si Ca raspuns la extremismul maghiar a luat fiinta Grupul de Aciune pentru Demnitatea Naional, sub patronajul IPS Ioan Selejean

Sursa: Victor Roncea Blog

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *