Arhimandrit Ilarion Argatu

≈Postul nu este plcut omului bogat, dar este plcut celui srac.

≈Postul nu este plcut omului lene, dar este plcut celui muncitor.

≈Postul nu este plcut oaspeilor, dar este plcut drumeilor.

≈Postul este lungime de via.

≈Postul este nviorare a trupului i nlare a sufletului spre taine neptrunse.

≈Postul este fericire a trupului i strlucire a

sufletului.

≈Postul este armonie ntre trup i suflet, cu sntate ndelungat.

≈Prin post cunoti pe om. Prin post cunoti natura.

≈Prin post dai ntietate celui cu ntietate.

≈Prin post cunoti taina lumii, prin post cunoti pe satana, prin post cunoti pe Dumnezeu i pe tine nsui.

≈Prin post desctuezi trupul de lcomie, de lene, de furt, de minciun, de pizm, de rutate, de sudalm, de batjocur, de fumat, de beie, de indiferentism.

≈Prin post sufletul se nal la slav, pind pe culmile cele mai ndrznee fa de muritori, capabil de fapte mari fa de tot omul ce este n suferin, capabil s nfrunte pe blasfemitorii de om i de Dumnezeu, capabil s schimbe mersul de la ru spre bine, capabil s fac minuni pe pmnt, precum s-a i fcut ntotdeauna i se fac i acum de cei ce-l respect.

≈Postul nu este o schingiuire a trupului ci o adevrat hran plin de via.

≈Postul nu este pentru cei proti, ci pentru tot omul i mai ales pentru cel nelept, c neleptul i iubete viaa i ca atare trebuie s iubeasc postul.

≈Postul este o scnteie pe pmnt i cine o vede i

va aprinde lumnarea la ea, ca prin lumina ei s poat pi n via i s treac din fericire n fericire.

≈Cine urte postul, se urte pe sine!

≈Postul singur nu este de ajuns niciodat, pentru ca omul s poat fi socotit ca stpn pe sine i a fi i pe calea mntuirii. Luat singur, nu poate fi socotit dect ca acel om ce a desprins din funia puternic o fie i a legat dobitocul, socotind a fi de ajuns, iar restul de funie a pus-o n cui. Dar dobitocul a rupt fia i a intrat n grdin, i-a fcut mare stricciune pe cnd omul dormea, ca apoi ducndu-se n lucern a mncat pn a crpat. Dac ar fi fost legat cu ntreaga funie n fiile ei nedesprinse, nu s-ar fi ntmplat nici paguba i nici moartea dobitocului. Astfel este i trupul ce este legat numai cu postul i nu cu ntregimea faptelor legate de fia postului. De fia postului tim c se nvecineaz i chiar sor este cu fia – milostenia. Cu aceste fii, postul i milostenia se nvecineaz i sunt surori chiar cu dreptatea i adevrul, iar cu acestea se nvecineaz lumina i iubirea i pe deasupra tuturor pe care le mbrieaz este dragostea de Dumnezeu cu toate poruncile Evangheliei. Aceste 7 vie formeaz pentru cretin cea mai bun frnghie pentru a lega trupul de a nu cdea n vicii, la stricciune i moarte, iar sufletul se va putea nla pe culmile cele mai naripate pn la lumina cea mai apropiat aDumnezeirii.

≈Cine zice c le face pe toate celelalte i numai postul nu-l poate face, nu are adevr n gura sa iar faptele i sunt murdare. Cci precum o fie din funie i se simte lipsa ei, cnd e luat, iar funia nu-i mai are tria i nici frumuseea chiar, tot aa i cel ce spune astfel de lucru. Cci una pe alta se strig, una pe alta se cheam i auzul celui ce le face nu va putea s rmn surd la strigarea lor i o va face i pe ea. Iar, de zice c n-o poate face, nu va face nici pe una i nici pe alta, i-n gura lui este minciun. A vzut cineva vreo slug care s nu fac ceea ce face stpnul, i ceea ce-i spune s fac i dac nu face s-l mai ie pe lng sine? Eu cred c nu! i dac nu? Atunci cretinul, care este o slug a lui Iisus dup fiin, credin i nume, de ce face altfel de cum face stpnul su?

≈Iisus a postit i postul l-a mpletit cu toate celelalte: mila, adevrul, dreptatea, iubirea, lumina i dragostea de lege i de Dumnezeu, cu care a legat pe satan. Cretinul de ce ia numai o fie sau dou din funie i cu care crede c este de ajuns pentru a lega rul ce-i voiete moartea sufletului? Iat c, i fiile se rup i se pierd, i calea lui spre mntuire la fel, devenind un sclav al tuturor viciilor, un cuib al satanei unde mprete nestingherit. Ori se crede cretinul a fi mai presus de Stpnul lui, Iisus? A gsit el o cale, un mijloc mai bun, de luptat mai uor i de nvins pe satana? Dac este aa, atunci Iisus nu-i mai poate fi stpn, el e Domn. Astfel de domn au voit mai nainte s fie i satan, dar satan a czut, iar cretinul ce crede? Nimeni nu i-a luat fiina de la sine, n afar de Dumnezeu, ci de la altul i acel altul nu poate fi pentru om, cum i pentru tot ce este n lume, dect Dumnezeu. i atunci cine eti tu cretine de zici i faci altfel dect Stpnul tu?

Sursa: Blogul DeVeghePatriei

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *