M-am gndit c ar fi util s povestesc pe blog și despre lucrurile utile pe care le-am descoperit și verificat prin experienț personal, n materie de post. Pentru c tot suntem n perioada srbtorilor pascale, n care foarte mulți dintre creștini se pregtesc pentru miracolul rennoit – din fiecare an al nvierii Domnului, am considerat c e bine s scriu despre aceast pregtire.

Pentru mine, care de la vrsta de 15 ani nu am mai consumat carne de nici un fel (nici porc, nici vit, nici pește, nici viețuitoare marine), acest post al Paștelui nu prezint o provocare din punct de vedere al abținerilor culinare, ci din punctul de vedere al celorlalte ”abțineri”. Cci n aceast perioad, Dumnezeu ncearc pe fiecare acolo unde este el mai slab, pentru ntrirea lui. Observ acest lucru att la mine, ct și la alte persoane cu care vin n contact. Fiecare are povestea lui de viaț, obiceiurile și metehnele lui, și chiar destinul lui. Și este interesant cum fiecare este ncercat n felul lui specific, n aceast perioad de curțire și pregtire pentru a primi Lumina nvierii Domnului nostru Iisus Hristos.

Din punct de vedere culinar, unii se abțin foarte greu de la mncarea de origine animal, și ”ndur” plini de suferinț rigorile postului, numrnd zilele și nopțile pn la masa pascal. Aceștia sunt candidații ”perfecți” pentru serviciul de ambulanț din noaptea de nviere, cnd n ei, n loc s renvie Hristos, renvie de zeci de ori mai puternic ca nainte, POFTA DE CARNE reprimat de-a lungul postului. n acești oameni, pofta nu dispare, ci se comprim precum un arc, sub presiunea interdicțiilor, revenind apoi cu o forț teribil, care produce excesele alimentare ce umplu spitalele de pacienți n noaptea nvierii.

Acesta este un post formal, ”extern”, n care postitorul, plin de bune intenții, se ia la trnt cu postul (și nu de puține ori, n lupta dintre pofte și post, pofta nvinge).

Postul devine ”interiorizat” atunci cnd postitorul devine conștient de faptul c el nu este totuna cu pofta lui, și se detașeaz de ea. Spre sfrșitul postului, apar alte ncercri, de ordin sufletesc, care pun n pericol puțina agoniseal ”cereasc” a creștinului postitor: mndria. Mndria c a ținut postul, faț de alții care nu l-au ținut, lucru care se vede n biseric dup nfoierea cu care unii astfel de ”postitori” se nghesuie la sfintele taine, dup spovedanie, aruncnd priviri mndre n jur pentru a vedea ct de mulți dintre cei prezenți ndeplinesc condițiile pentru a avea acces la trupul și sngele lui Hristos.

Pun n balanț avantajele și dezavantajele de a scrie despre post din experienț personal. Dac voi scrie, mi-e team c voi cdea n capcana mndriei și falei de sine, lucru pe care recunosc c l-am fcut nu de puține ori.

Dac nu voi scrie, e pcat iarși pentru c i-aș lipsi pe mulți de un exemplu bun, care poate c i-ar ndemna s țin și ei postul sau mcar s se gndeasc serios la asta, pentru viitor. Spun asta pentru faptul c exemplul personal conteaz și funcționeaz. Cazul meu este edificator: am aflat despre Corneliu Zelea Codreanu c ținea 3 zile de post negru pe sptmn iar acest exemplu m-a entuziasmat. Apoi, citind despre viața și nevoințele Sfntului Antonie cel Mare, din pustia Egiptului, am simțit un imbold irezistibil de a face și eu ceva n acest sens, ct de puțin.

De aceea aleg s scriu, limitndu-m doar la anumite aspecte, pentru a nu se considera c fac parad de rigorile pe care mi le auto-impun.

Postul negru, n opinia mea, este una dintre cele mai bune lucruri pe care poate alege cineva s le fac. Prin postul negru, nțeleg ajunarea sau nemncarea pe o anumit perioad de timp. Personal, eu aleg s țin postul negru bnd și puțin ap, chiar dac unii spun c dac bei ap, nu mai este post negru. Eu cred c e bine s bei ap n post negru, pentru c dac n post organismul se ”odihnește”, el totuși caut s elimine toxinele, iar apa funcționeaz ca un vehicul pentru eliminarea din organism al acestora.

Pe de alt parte, citind din Viețile Sfinților despre viețuirea Sfntului Calinic de la Cernica, am aflat c acesta a urmat exemplul Mntuitorului, postind fr mncare și fr ap timp de 40 de zile, lucru care i-a vtmat – zice-se – sntatea trupeasc, rmnnd pentru tot restul vieții cu dureri de cap.

n lipsa mncrii, ”focul” digestiei nu mai este consumat n actul devorrii hranei, și astfel el crește și ”urc” nfierbntnd inima și scoțnd-o din amorțeala nesimțirii și mpietririi faț de Dumnezeu. De aceea se și spune c postul fr rugciune este fr folos duhovnicesc, cci degeaba se pregtește vasul dac nu se toarn l el untdelemnul iubirii dumnezeiești. Iar iubirea Cereasc se pogoar peste inima de lut a creaturii numai dac aceasta struiește n rugciune – mai ales n post, cci Creatorul rspunde cu nemrginit dragoste celui care l cheam.

Pentru sntate, postul, și mai ales postul negru este excelent, deoarece de multe ori acumulm toxine, așa numitele E-uri (coloranți și aditivi alimentari – unii de sintez, ne-naturali) și metale grele din atmosfer (trind n oraș, inspirm smogul rezultat din gazele de eșapament). Citeam deunzi c dinamovistul Cristi Borcea și-a fcut mpreun cu familia analize la o clinic din Viena și le-au descoperit tuturor n organism o concentrație de mercur de 7 ori mai mare dect limita normal admis (probabil datorit faptului c au locuit ani de zile lng un depozit de colectare deșeuri metalice și nemetalice).

n post, organismul consum (n lipsa nutrienților cu care este obișnuit), rezervele de grsime și chiar și toxinele, utilizndu-le n procesele de ardere celular. Postul este utilizat chiar și n vindecarea anumitor boli grave, cancer sau tumori, n aceste cazuri extreme fiind recomandat postul negru cu ap distilat, pe perioade lungi de timp.

Organismul consum n prima faz rezervele de grsimi, apoi atac și se hrnește cu ceea ce el percepe ca fiind corpuri strine n interiorul organismului (formațiunile tumorale sau celulele canceroase). n final, dac postul negru este dus la extrem, n lipsa combustibilului, funcțiile vitale se nchid (trec n hibernare) una cte una, pentru a economisi consumul.

Tocmai de aceea se recomand ca n post, și mai ales n post negru, s fim ct mai activi, s facem ct mai mult mișcare n aer liber, pentru a stimula consumul energetic și pentru ca aceast ”curțenie” la nivel celular s se fac n mod ct mai complet – sub impactul oxigenrii organismului.

Personal, eu am remarcat c n zilele de post negru, parc mi se ia o negur de pe minte, devin mult mai lucid, mai clar la minte, mai conștient. n post judec cu ușurinț, ideile capt claritate, mi vin idei excelente.

Postul mai aduce un beneficiu unic. Te ajut s ți nfrnezi pornirile sexuale. n post, prima funcție care și diminueaz și apoi trece n ”hibernare” este funcția reproductiv. Cea mai bun soluție pentru cei care au acest fel de probleme este postul negru. Acesta ”omoar” orice porniri sexuale din faș, lipsindu-le de energie. E drept, acestea tind s ”renasc” atunci cnd rencepi s mnnci normal, dar mcar avem o modalitate de lupt cu aceast pasiune sexual, nafara armei voinței și rugciunii.

”Omorrea” poftelor sexuale prin post este preferabil abținerii prin efortul de voinț, deoarece nu apare fenomenul de reprimare și amplificare a poftelor reprimate. Dimpotriv, datorit postului, dorința sexual se diminueaz și se supune n mod firesc voinței, fr repercursiunile ce apar n urma unei reprimri egotice.

Tot prin post se obține mblnzirea mniei lui Dumnezeu pentru pcate grele. La mulți clienți arestați sau cu necazuri n justiție, eu nu le recomand strategii avocțești sau mituirea judectorilor (cum fac unii colegi) ci… rugciune cu post negru. Am avut rezultate bune cu acest ”tratament”, mai ales c dup niște ani de practic, ajungi s ”simți” dac clientul care apeleaz la ajutorul tu are de tras belele sau totul se va rezolva ușor. Spun asta pentru c fiecare om are povestea lui, și atunci cnd vine s ți cear ajutorul poți avea o astfel de intuiție, care de multe ori se confirm pe parcurs.

Astfel, spre exemplu, am avut oameni cu situații foarte grave, ce preau chiar disperate, dar la care am simțit c sunt pziți de Sus și c nu vor avea probleme. La un astfel de client, chiar i-am spus spontan, din intuiție: ”tu nu vei vedea pușcria nici mcar o zi !” Și așa a fost. S-a ntmplat ca atunci cnd a fost arestat ntregul grup din care se pare c fcea și el parte, el s-a ”nimerit” s fie la un vecin de bloc, la un joc de table, astfel c ”mascații” nu l-au gsit acas.

De bun credinț, omul a vrut s se predea la instanț, odat cu ceilalți inculpați care fuseser trimiși de ctre procuror n fața judectorului pentru a se dispune arestarea lor preventiv. La dosar, surpriz ! Procuroarea care ntocmise propunerea, ”uitase” s l treac și pe el n propunere, și astfel, nu a mai avut de ce s se predea, și pn n ziua de azi nu l-a mai cutat nimeni.

Dimpotriv, ntr-un alt caz, de cnd mi-a intrat pe uș clientul, m-am simțit inspirat s i spun zicala ”nu lovi cinele pn cnd nu știi cine este stpnul”. Respectivul fcuse un accident cu mașina, n care lovise pe cineva. Am aflat ulterior c acea persoan avea o rud sus-pus, care a fcut intervenții la poliție și Parchet, care s-a finalizat cu arestarea n regim de urgenț a clientului meu (cu judecarea propunerii de arestare preventiv la ora 3 dimineața !!!).

Tot prin post se pot accelera mplinirea unor dorințe sau nevoi utile creștinului: gsirea unui loc de munc, atingerea unui obiectiv chiar de natur personal. De ce ? Pentru c n post nu risipim, ci adunm. Și unde punem noi un pic, pune și Dumnezeu mila Lui.

Revenind la postul Paștelui, cele mai mari ncercri nu sunt cele privind alimentația, ci lupta cu firea noastr omeneasc, unde suntem tentați și ncercați la maxim prin tot felul de conjuncturi și situații, uneori de-a dreptul imposibile. Certuri, suprri, tensiuni, necazuri de tot felul par s și gseasc momentul predilect s se reverse asupra noastr n post. Atunci uitm de orice nfrnare și njurm, ne certm, gndim de ru pe ceilalți. Brusc, apoi ți amintești de post și ți pare ru. Dac ai puterea, ți ceri iertare… și o iei de la capt.

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.