oselele din Romnia, construcia de autostrzi trebui s fie o prioritate, deoarece fr o infrastructur bine dezvoltat, Romania pierde miliarde de euro din investiii strine.

ns ca n orice afacere n care se vehiculeaz sume imense, construcia de osele din Romnia este umbrit de o serie de interese ascunse, ce aduc indirect mari prejudicii cetenilor rii. Vom da doar cteva exemple, despre care s-a discutat deja pe larg n presa romneasc.

Autostrada Bucureti-Piteti poate fi considerat de departe o afacere foarte profitabil. Motenit de la regimul Ceauescu, nici un Guvern post-decembrist nu a reuit s o reabiliteze astfel nct s nu nghit mereu ali bani. Astfel c Romnia se poate luda cu cea mai proast i mai scump autostrad din Europa. Inaugurat n 1973 i construit practic de dou ori i reabilitat de patru ori, autostrada a costat aproape 300 de milioane de euro. Prima dat autostrada a fost modernizat n anii `80 dup care, din nou, n 1995. n 1998 a avut loc o reabilitare pe o lungime de 110 km. Lucrarea a durat doi ani i a costat 100 de milioane de euro. nsa dup nici un an de zile, autostrada a cedat din nou. n 2001, firma de consultan care a fcut recepia a fost dat n judecat de statul romn. n 2003 autoritile decid din nou s reabiliteze o poriune de 23 km. Preul: 14 milioane de euro.

Dac 300 de milioane de euro vi se pare o investiie major, atunci poate ar trebui s tii c autostrada cea mai scump din Romania va costa peste 1,5 miliarde de euro…

Consoriul franco-elen Vinci-Aktor va construi tronsonul de autostrad Comarnic-Braov, pentru suma de 1,5 miliarde euro, pn in 2014. Durata concesiunii este de 30 de ani, costurile pentru fiecare kilometru de autostrad construit fiind de 21,18 milioane de euro, conform sumei stipulate n contract.

De mai multe ori ns, dup ce contractele au fost ncheiate, s-a descoperit c firmele contactate aveau un trecut dubios. De exemplu, s-a descoperit c una dintre companiile desemnate s coordoneze lucrrile la o autostrad important a Romniei, a fost protagonista mai multor scandaluri legate de contracte ilegale i afaceri murdare ncheiate cu statul turc. unui dezastru economic. n urma acestui scandal, ministrul turc al transporturilor i-a pierdut funcia, la fel petrecndu-se lucrurile i cu ministrul energiei.

Am putea enumera n continuare o serie ntreag de astfel de nereguli, ns presa romneasc le acord deja suficient de mult spaiu.

Care este oare soluia ieirii dintr-un astfel de impas? Realizarea unor osele mai ieftine i mult mai bune din punct de vedere calitativ i, nu n ultimul rnd, o justiie care s i fac datoria. Dac ultima parte a soluiei pare a fi mai greu de realizat, prima parte poate fi acum nfptuit.

Global Center of Ecological Research

Firma Global Center of Ecological Research este un nume momentan necunoscut n peisajul romnesc, ns (credem noi) nu pentru mult timp. n spatele acestei iniiative se gsesc dou nume importante n cercetarea romneasc de vrf: Prof. Univ. Dr. Godeanu Mrioara, Prof. Univ. Dr. Godeanu Preda i inventivitatea i calitile de excepional manager al celui de al treilea membru al echipei, domnul Cristian Daniel, „creierul” echipei.

Prof. Univ. Dr. Godeanu Mrioara este un nume foarte cunoscut n cercetarea romneasc. Peste 17 ani petrecui la catedr, coautor la 30 de brevete de invenii, autor a 5 volume de specialitate, deintoare a Premiului Academiei Romne „Emanoil Teodorescu”i a 25 de medalii de aur, 15 de argint i 9 de bronz la saloanele internaionale i naionale de inventic. Pe parcursul activitii sale tiinifice d-na dr. Godeanu Mrioara a realizat cercetri extinse n domeniul ecologiei aplicate i a conceput noi tehnologii de epurare cu ajutorul plantelor i instalaiilor specifice de epurare. ns d-na Godeanu Mrioara este cunoscut n ara noastr n special prin activitiile tinifice desfurate n cadrul celebrei piramide experimentale construit de ea la Piteti. n perioada 1986-1992 ea a coordonat acolo, o serie de cercetri care vizau cunoaterea tipurilor de energie determinate de efectul de piramid asupra structurilor vii, a iniiat primele cercetri care vizau evidenierea „memoriei apei” la plante i a realizat studii extinse asupra fenomenului de comunicare ntre diversele structuri vii.

Cellalt membru al comisiei tiinifice al firmei Global Center of Ecological Research este domnul Prof. Univ. Dr. Godeanu Preda. Activitate tiinific?

Peste 18 ani petrecui la catedr, conductor al unui institut de cercetare, autor/coautor a 18 volume de specialitate i membru n 15 comisii i societi tiinifice din ar i din strintate. Cu o activitate extins n domeniul ecologiei aplicate, brevete legate de elaborarea unor tehnologii de epurare a apelor uzate, de protecie a mediului i de reconstrucie ecologic, domnul dr. Godeanu Preda, expert al Academiei Romne, este fondatorul unui domeniu nou ecologia aplicat – cel al Ecotehniei.

O nou tehnologie

Echipa Global Center of Ecological Research (GCER) i-a propus nc de la nceput un el ambiios. Conceperea unei tehnologii noi de construire i reabilitare a drumurilor, bazat pe soluii de polimeri, care s fie perfect sigur din punct de vedere ecologic, mult mai ieftin dect procedurile de asfaltare utilizate pe scar larg la ora actual, cu costuri de ntreinere reduse i care s ofere o garanie de cel puin 10 ani.

Totul a nceput cu aproximativ un an n urm, cnd echipa a nceput primele studii n vederea descoperirii unor soluii eficiente. Au fost evaluate pe larg o serie de produse bazate pe soluii de polimeri din strintate, ns dup testri ndeungate, a devenit clar faptul c produsele cele mai performante oferite de posibili parteneri strini nu se ridic la nlimea ateptrilor.

ntr-un cuvnt, trebuia conceput ceva complet nou.

A urmat o perioad de tatonri i de studii n laborator, urmat de ncercri pe diverse tronsoane din ar i n cele din urm, produsul mult ateptat i-a fcut apariia.

Numit „MariVila Road Polimer“, produsul Global Center of Ecological Research se detaeaz net de celelalte metode de realizare a drumurilor, prin avantajele sale.

Despe ce este vorba mai exact?

Este vorba n esen despre o soluie de polimeri care combinat cu un agregat specific,

este aplicat pe un tronson pregtit anterior. ntr-un interval de timp de maximum 10 ore , mixtura se solidific, rezultnd un drum superior din multe puncte de vedere asfaltrii clasice.

Care sunt avantajele acestui nou produs?

1) investiii la 60% din valoarea unui drum asfaltat

2) 10 ani garanie de la data finalizrii.

3) costuri de ntreinere cu 80% mai mici fa e tehnologia cu asfalt

4) produs sigur din punct de vedere ecologic

Adic, n traducere liber, economii de sute de milioane de euro de la bugetul de stat (n cazul n care acest sistem ar fi folosit pe scar larg pentru construirea i repararea drumurilor de la noi din ar), imposibilitatea diverselor grupuri de interese de a mai „suge“ constant diverse sume de bani, deloc neglijabile, pentru a „repara“ mereu osele de-abia asfaltate (datorit garaniei de 10 ani i a costurilor de ntreinere mult reduse) i siguran n funcionare, datorit respectrii riguroase a normelor ecologice.

Pentru a putea trece la implementarea soluiei create, GCER avea ns nevoie de un partener de ncredere. Acesta a fost gsit n persoana domnului Marin Mndril, patronul cunoscutei firme de construcii Mari-Vila Com.SRL, firm recunoscut pe plan naional i internaional pentru calitatea lucrrilor executate.

Testri

Pentru a convinge pe deplin, erau necesare nite testri care s ateste c produsul grupului

Mari-Vila Com&GCER se ridic la cele mai nalte standarde de calitate de pe piaa mondial. Prin urmare, alegerea fireasc a fost SGS.

SGS (Societe Generale de Surveillance) este la ora actual liderul mondial n domeniul inspeciei, verificrii, testrii i certificrii. Recunoscut la nivel mondial ca o compani a impus noi standarde de performan i calitate, SGS are peste 65000 de angajai, avnd peste 1000 de birouri n ntreaga lume. Fiind nfinat n 1878 i avnd n prezent sediul central n Elveia, SGS este totui destul de puin cunoscut n Romnia, datorit verificrilor foarte exigente pe care le realizeaz i de care autoritile i firmele romneti se cam feresc.

n luna septembrie 2009, SGS a nceput testarea produsului Mari-Vila Com&GCER. Reprezentanii SGS au prelevat probe de polimer, au realizat turnri experimentale, au fcut vizite la staiile de sortare de la care grupul Mari-Vila Com&GCER i face aprovizionarea cu agregatele necesare (pentru a preleva probe) i au realizat o serie ntreag de teste (teste de rezisten la uzur – prin rularea unor utilaje de construcii cu enile cu o greutate de ase tone – coeficient de frecare, grad de compactare, etc.).

n final, reprezentanii SGS au prelevat probe de laborator de pe diverse tronsoane experimentale finalizate ale grupului Mari-Vila Com&GCER.

Rezultatul a fost bineneles cel meritat. Verificrile SGS au confirmat pe deplin calitatea produsului i muncii echipei multidisciplinare a echipei Mari-Vila Com&GCER.

Astfel c, la ora actual, grupul Mari-Vila Com&GCER este unicul constructor de drumuri din Romnia inspectat de SGS. Nici una dintre firmele de construcii din ara noastr care au ncheiat contracte de miliarde de dolari pentru realizarea unor autostrzi, nu au fost inspectate de SGS. Ne ntrebm de ce..

Deznodmnt

n prezent firma Mari-Vila Com n parteneriat cu Global Center of Ecological Research

lucreaz la reabilitarea unor drumuri montane din zona Carpatic. Deja produsul cuplului Mari-Vila Com&GCER este foarte cutat, clienii fiind atrai (i pe bun dreptate) de calitatea unor astfel de drumuri ecologice i de investiia redus necesar pentru construcia lor.

Ultimele testri efectuate au artat c soluia oferit de grupul Mari-Vila Com&GCER poate fi aplicat chiar i n condiii meteo neprielnice. Mai exact, echipa Mari-Vila Com&GCER poate lucra linitit chiar i pe ploaie. n plus, se fac deja cercetri pentru un nou compus de polimeri care s poat fi aplicat i n condiii de 00 Celsius.

Ceea ce ni se pare ns i mai interesant este c, n cadrul proiectelor deja realizate, echipa Mari-Vila Com&GCER a ajuns la performana de a putea realiza un tronson de aproape 5 km de drum pe zi, ceea ce spune foarte mult despre eficiena acestei metode n raport cu nvechita metod a asfaltrii.

Ca i planuri de viitor, pentru anul 2010, grupul Mari-Vila Com – Global Center of Ecological Research preconizeaz finalizarea unei fabrici de productie de polimeri, dedicai construirii de drumuri ecologice, unitate ce va fi amplasat pe teritoriul Romaniei.

n plan secundar, se deruleaz deja un proiect de parteneriat romno-maghiar, prin deschiderea unei firme de cercetare-dezvoltare n Ungaria, sub patronaj Mari-Vila Com&GCER. Ca de obicei, inteligena romaneasc este mult mai apreciat n afara rii…

Date de contact:

SC. Mari-Vila Com. Srl

Drumul Gura Caliei, Nr 34-38

Sector 3, Bucureti

Tel. 021-3452128/29/30

Fax. 021-3452211

email: contact@marivila.ro

www.marivila.ro

sursa: revista Nexus Romania – octombrie-decembrie 2009

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *