Revoluție în construcția drumurilor din România

Șoselele din România, construcția de autostrăzi trebui să fie o prioritate, deoarece fără o infrastructură bine dezvoltată, Romania pierde miliarde de euro din investiții străine.

Însă ca în orice afacere în care se vehiculează sume imense, construcția de șosele din România este umbrită de o serie de interese ascunse, ce aduc indirect mari prejudicii cetățenilor țării. Vom da doar câteva exemple, despre care s-a discutat deja pe larg în presa românească.

Autostrada București-Pitești poate fi considerată de departe o afacere foarte profitabilă. Moștenită de la regimul Ceaușescu, nici un Guvern post-decembrist nu a reușit să o reabiliteze astfel încât să nu înghită mereu alți bani. Astfel că România se poate lăuda cu cea mai proastă și mai scumpă autostradă din Europa. Inaugurată în 1973 și construită practic de două ori și reabilitată de patru ori, autostrada a costat aproape 300 de milioane de euro. Prima dată autostrada a fost modernizată în anii `80 după care, din nou, în 1995. În 1998 a avut loc o reabilitare pe o lungime de 110 km. Lucrarea a durat doi ani și a costat 100 de milioane de euro. Însa după nici un an de zile, autostrada a cedat din nou. În 2001, firma de consultanță care a făcut recepția a fost dată în judecată de statul român. În 2003 autoritățile decid din nou să reabiliteze o porțiune de 23 km. Prețul: 14 milioane de euro.

Dacă 300 de milioane de euro vi se pare o investiție majoră, atunci poate ar trebui să știți că autostrada cea mai scumpă din Romania va costa peste 1,5 miliarde de euro…

Consorțiul franco-elen Vinci-Aktor va construi tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov, pentru suma de 1,5 miliarde euro, până in 2014. Durata concesiunii este de 30 de ani, costurile pentru fiecare kilometru de autostradă construit fiind de 21,18 milioane de euro, conform sumei stipulate în contract.

De mai multe ori însă, după ce contractele au fost încheiate, s-a descoperit că firmele contactate aveau un trecut dubios. De exemplu, s-a descoperit că una dintre companiile desemnate să coordoneze lucrările la o autostradă importantă a României, a fost protagonista mai multor scandaluri legate de contracte ilegale și afaceri murdare încheiate cu statul turc. unui dezastru economic. În urma acestui scandal, ministrul turc al transporturilor și-a pierdut funcția, la fel petrecându-se lucrurile și cu ministrul energiei.

Am putea enumera în continuare o serie întreagă de astfel de nereguli, însă presa românească le acordă deja suficient de mult spațiu.

Care este oare soluția ieșirii dintr-un astfel de impas? Realizarea unor șosele mai ieftine și mult mai bune din punct de vedere calitativ și, nu în ultimul rând, o justiție care să își facă datoria. Dacă ultima parte a soluției pare a fi mai greu de realizat, prima parte poate fi acum înfăptuită.

Global Center of Ecological Research

Firma Global Center of Ecological Research este un nume momentan necunoscut în peisajul românesc, însă (credem noi) nu pentru mult timp. În spatele acestei inițiative se găsesc două nume importante în cercetarea românească de vârf: Prof. Univ. Dr. Godeanu Mărioara, Prof. Univ. Dr. Godeanu Preda și inventivitatea și calitățile de excepțional manager al celui de al treilea membru al echipei, domnul Cristian Daniel, „creierul” echipei.

Prof. Univ. Dr. Godeanu Mărioara este un nume foarte cunoscut în cercetarea românească. Peste 17 ani petrecuți la catedră, coautor la 30 de brevete de invenții, autor a 5 volume de specialitate, deținătoare a Premiului Academiei Române „Emanoil Teodorescu”și a 25 de medalii de aur, 15 de argint și 9 de bronz la saloanele internaționale și naționale de inventică. Pe parcursul activității sale științifice d-na dr. Godeanu Mărioara a realizat cercetări extinse în domeniul ecologiei aplicate și a conceput noi tehnologii de epurare cu ajutorul plantelor și instalațiilor specifice de epurare. Însă d-na Godeanu Mărioara este cunoscută în țara noastră în special prin activitățiile ștințifice desfășurate în cadrul celebrei piramide experimentale construită de ea la Pitești. În perioada 1986-1992 ea a coordonat acolo, o serie de cercetări care vizau cunoașterea tipurilor de energie determinate de efectul de piramidă asupra structurilor vii, a inițiat primele cercetări care vizau evidențierea „memoriei apei” la plante și a realizat studii extinse asupra fenomenului de comunicare între diversele structuri vii.

Celălalt membru al comisiei științifice al firmei Global Center of Ecological Research este domnul Prof. Univ. Dr. Godeanu Preda. Activitate științifică?

Peste 18 ani petrecuți la catedră, conducător al unui institut de cercetare, autor/coautor a 18 volume de specialitate și membru în 15 comisii și societăți științifice din țară și din străinătate. Cu o activitate extinsă în domeniul ecologiei aplicate, brevete legate de elaborarea unor tehnologii de epurare a apelor uzate, de protecție a mediului și de reconstrucție ecologică, domnul dr. Godeanu Preda, expert al Academiei Române, este fondatorul unui domeniu nou ecologia aplicată – cel al Ecotehniei.

O nouă tehnologie

Echipa Global Center of Ecological Research (GCER) și-a propus încă de la început un țel ambițios. Conceperea unei tehnologii noi de construire și reabilitare a drumurilor, bazată pe soluții de polimeri, care să fie perfect sigură din punct de vedere ecologic, mult mai ieftină decât procedurile de asfaltare utilizate pe scară largă la ora actuală, cu costuri de întreținere reduse și care să ofere o garanție de cel puțin 10 ani.

Totul a început cu aproximativ un an în urmă, când echipa a început primele studii în vederea descoperirii unor soluții eficiente. Au fost evaluate pe larg o serie de produse bazate pe soluții de polimeri din străinătate, însă după testări îndeungate, a devenit clar faptul că produsele cele mai performante oferite de posibili parteneri străini nu se ridică la înălțimea așteptărilor.

Într-un cuvânt, trebuia conceput ceva complet nou.

A urmat o perioadă de tatonări și de studii în laborator, urmată de încercări pe diverse tronsoane din țară și în cele din urmă, produsul mult așteptat și-a făcut apariția.

Numit „MariVila Road Polimer“, produsul Global Center of Ecological Research se detașează net de celelalte metode de realizare a drumurilor, prin avantajele sale.

Despe ce este vorba mai exact?

Este vorba în esență despre o soluție de polimeri care combinată cu un agregat specific,

este aplicată pe un tronson pregătit anterior. Într-un interval de timp de maximum 10 ore , mixtura se solidifică, rezultând un drum superior din multe puncte de vedere asfaltării clasice.

Care sunt avantajele acestui nou produs?

1) investiții la 60% din valoarea unui drum asfaltat

2)   10 ani garanție de la data finalizării.

3)   costuri de întreținere cu 80% mai mici față e tehnologia cu asfalt

4)   produs sigur din punct de vedere ecologic

Adică, în traducere liberă, economii de sute de milioane de euro de la bugetul de stat (în cazul în care acest sistem ar fi folosit pe scară largă pentru construirea și repararea drumurilor de la noi din țară), imposibilitatea diverselor grupuri de interese de a mai „suge“ constant diverse sume de bani, deloc neglijabile, pentru a „repara“ mereu șosele de-abia asfaltate (datorită garanției de 10 ani și a costurilor de întreținere mult reduse) și siguranță în funcționare, datorită respectării riguroase a normelor ecologice.

Pentru a putea trece la implementarea soluției create, GCER avea însă nevoie de un partener de încredere. Acesta a fost găsit în persoana domnului Marin Mândrilă, patronul cunoscutei firme de construcții Mari-Vila Com.SRL, firmă recunoscută pe plan național și internațional pentru calitatea lucrărilor executate.

Testări

Pentru a convinge pe deplin, erau necesare niște testări care să ateste că produsul grupului

Mari-Vila Com&GCER se ridică la cele mai înalte standarde de calitate de pe piața mondială. Prin urmare, alegerea firească a fost SGS.

SGS (Societe Generale de Surveillance) este la ora actuală liderul mondial în domeniul inspecției, verificării, testării și certificării. Recunoscută la nivel mondial ca o compani a impus noi standarde de performanță și calitate, SGS are peste 65000 de angajați, având peste 1000 de birouri în întreaga lume. Fiind înfințată în 1878 și având în prezent sediul central în Elveția, SGS este totuși destul de puțin cunoscută în România, datorită verificărilor foarte exigente pe care le realizează și de care autoritățile și firmele românești se cam feresc.

În luna septembrie 2009, SGS a început testarea produsului Mari-Vila Com&GCER. Reprezentanții SGS au prelevat probe de polimer, au realizat turnări experimentale, au făcut vizite la stațiile de sortare de la care grupul Mari-Vila Com&GCER își face aprovizionarea cu agregatele necesare (pentru a preleva probe) și au realizat o serie întreagă de teste (teste de rezistență la uzură – prin rularea unor utilaje de construcții cu șenile cu o greutate de șase tone – coeficient de frecare, grad de compactare, etc.).

În final, reprezentanții SGS au prelevat probe de laborator de pe diverse tronsoane experimentale finalizate ale grupului Mari-Vila Com&GCER.

Rezultatul a fost binențeles cel meritat. Verificările SGS au confirmat pe deplin calitatea produsului și muncii echipei multidisciplinare a echipei Mari-Vila Com&GCER.

Astfel că, la ora actuală, grupul Mari-Vila Com&GCER este unicul constructor de drumuri din România inspectat de SGS. Nici una dintre firmele de construcții din țara noastră care au încheiat contracte de miliarde de dolari pentru realizarea unor autostrăzi, nu au fost inspectate de SGS. Ne întrebăm de ce..

Deznodământ

În prezent firma Mari-Vila Com în parteneriat cu Global Center of Ecological Research

lucrează la reabilitarea unor drumuri montane din zona Carpatică. Deja produsul cuplului Mari-Vila Com&GCER este foarte căutat, clienții fiind atrași (și pe bună dreptate) de calitatea unor astfel de drumuri ecologice și de investiția redusă necesară pentru construcția lor.

Ultimele testări efectuate au arătat că soluția oferită de grupul Mari-Vila Com&GCER poate fi aplicată chiar și în condiții meteo neprielnice. Mai exact, echipa Mari-Vila Com&GCER poate lucra liniștită chiar și pe ploaie. În plus, se fac deja cercetări pentru un nou compus de polimeri care să poată fi aplicat și în condiții de 00 Celsius.

Ceea ce ni se pare însă și mai interesant este că, în cadrul proiectelor deja realizate, echipa Mari-Vila Com&GCER a ajuns la performanța de a putea realiza un tronson de aproape 5 km de drum pe zi, ceea ce spune foarte mult despre eficiența acestei metode în raport cu învechita metodă a asfaltării.

Ca și planuri de viitor, pentru anul 2010, grupul Mari-Vila Com – Global Center of Ecological Research preconizează finalizarea unei fabrici de productie de polimeri, dedicați construirii de drumuri ecologice, unitate ce va fi amplasată pe teritoriul Romaniei.

În plan secundar, se derulează deja un proiect de parteneriat româno-maghiar, prin deschiderea unei firme de cercetare-dezvoltare în Ungaria, sub patronaj Mari-Vila Com&GCER. Ca de obicei, inteligența romanească este mult mai apreciată în afara țării…

Date de contact:

SC. Mari-Vila Com. Srl

Drumul Gura Caliței, Nr 34-38

Sector 3, București

Tel. 021-3452128/29/30

Fax. 021-3452211

email: contact@marivila.ro

www.marivila.ro

sursa: revista Nexus Romania – octombrie-decembrie 2009

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *