or2 Noua Ordine Continental n Eurasia? noua ordine mondialaLa 19-20 ianuarie, la Londra se anun reuniunea summitului statelor din nordul Europei, n cadrul creia ar urma s fie discutat oportunitatea crerii unui „mini NATO”, un bloc militar i economic, care ar avea drept scop opunerea tendinelor Rusiei i Chinei de a controla resursele minerale din Arctica[1].

Primul aspect care ne atrage atenia este faptul c din blocul care urmeaz a fi creat fac parte i statele care se declar neutre din punct de vedere militar (Suedia i Finlanda) i nu fac parte din Uniunea European (Norvegia), ceea ce ar presupune c noul bloc ar dori s adopte o politic oarecum separat de strucurile NATO i UE.

Al doilea aspect pe care l sesizm este faptul c din eventualul bloc nu fac parte nici Germania, nici Frana, n schimb, este destul de activ Marea Britanie, stat care ntre timp a devenit lider continental n exprimarea euroscepticismului. Este i de la sine neles acest lucru: o eventual Federaie Nordic ar putea deveni un colac de salvare pentru Londra, lund n consideraie c vocea acesteia n Uniunea European a devenit, n ultimul timp, una nesemneficativ, ceea ce este destul de iritant i frustrant pentru un stat care a reprezentat n trecut cea mai mare putere economic din lume.

Un alt aspect care merit evideniat este faptul c statele care intenioneaz s formeze acest „mini NATO” reprezint Rimlandul[2] de nord al Europei, iar gruparea acestora ntr-un bloc economico-militar ne-ar aminti de strategia „mbirii anacondei”[3], utilizat de generalul american George B. McClellan i amintit destul de des n literatura de specialitate a geostrategilor americani. Procedeul const n stabilirea controlului asupra zonelor de rm (Rimland), care determin vulnerabilitatea zonei continentale (Heartland). Evident, n cazul nostru este vorba de reducerea influenei Franei, Germaniei i Rusiei, devenite aliate dup summitul de la Deauville din octombrie 2010[4].

n pofida faptului c unii amatori ai informaiilor publicate n Wikileaks caut n acest proiect urmele „conspiraiei americane”[5], totui procesul de separare a statelor din nord ar putea face parte dintr-un proces firesc de regionalizare a Europei, dictat de acutizarea crizei energetice, care, indiscutabil, ar fi convenabil i Statelor Unite, aflate ntr-un moment de letargie.

De altfel, i profesorul american Joel Kotkin a sesizat destul de bine inevitabilitatea apariiei fenomenului luptei „statelor de frontier” pentru autonomia sa fa de zonele concurente de influen, i formarea unor regiuni autonome, chiar dac a fcut o clasificare destul de superficial a acestor regiuni[6].

Blocul de sud: Iran, Iraq, Siria i Turcia

Procesul de grupare a statelor din nordul Europei este sincronizat cu formarea unui bloc n zona de sud, unde Iran i propune crearea unei aliane similare cu Iraq, Siria i Turcia[7]. Cea din urm i propune s joace n sud rolul pe care l joac Marea Britanie n nord. Ambele fiind frustrate de eliminarea lor din marile jocuri continentale de ctre „marii grei” – Frana i Germania, ncearc s-i construiasc propria politic regional, stabilind un parteneriat cu statele din vecintatea apropiat, care nu fac parte din nicio structur supranaional.

Trebuie de notat faptul c n cadrul ultimului summit NATO de la Lisabona din noiembrie 2010, partea turc s-a opus radical insistenei Franei de a califica Iranul drept „o surs potenial de atac nuclear”. Eforturile Ankara nu au fost zadarnice, pentru c n declaraia final a summitului, Iranul nu a fost inclus n lista potenialilor inamici ai NATO[8].

Turcia i-a demonstrat poziia fervent i n ceea ce privete instalarea scutului antirachet, insistnd ca acesta s nu fie un instrument al Washingtonului, ci unul comun al statelor din cadrul alianei nordatlantice. A doua condiie pe care a impus-o partea turc a fost insistena ca sistemul de aprare NATO s nu fie ndreptat mpotriva aliailor strategici ai Turciei: Rusia, Iran i Siria, iar cea de a treia – Turcia s nceteze a mai fi considerat o linie de front, aa cum a fost n perioada rzboiului rece[9].

Prin jocurile sale n calitate de membru al NATO, Turcia, de fapt, atrage n jocurile sale statele care n trecut erau considerate inamice ale Washingtonului (Iran, Siria), ncercuind n partea de sud Uniunea European i Federaia Rus.

Balcanii – puntea dintre extremitatea nordic i sudic. O ans de excepie pentru Romnia

ntre extremitatea nordic i sudic se afl principalul nod care unete Europa Occidental i Asia Mic – Peninsula Balcanic. Prin aceast zon urmeaz s treac principalele conducte de gaz care urmeaz s alimenteze zonele industriale din Europa occidental cu gaze naturale: Nabucco i Southstream. n acest context, Balcanii ar putea deveni un front de lupt pentru influen n Europa. O eventual creare aici a unui al treilea bloc (Uniunea Balcanic), care s-ar afla n coordonare cu extremitatea nordic („mini NATO”) i sudic (Turcia, China, Iran, Iraq, Siria), ar putea desvri opera de ncercuire a blocului Paris-Berlin-Moscova.

n cazul n care ar adopta o politic independent de interesele Washingtonului, Romnia ar dobndi unica ans n istorie de a se impune n calitate de lider regional i un juctor important pe continentul european. Pentru aceasta, Bucuretiul trebuie s adopte o politic asemntoare cu cea a Londrei i Ankara iniiind ncheierea unui Pact Balcanic sau crearea unei „Uniuni Balcanice”, n care s-ar putea regsi Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Macedonia i Republica Moldova. Toate acestea depind doar de existena unei voine i perspicaciti a clasei politice de la Bucureti. n caz contrar, teritoriul romnesc ar putea deveni din nou un teren de lupt dintre marele puteri.

Sursa: AntiMedia

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *