Am artat, c o parte din calendarul dup care i desfoar viaa i munca poporul romn, pe care l-am numit „calendar popular” (alctuit de popor) este este n deplin concordan cu cel bisericesc, adoptat de toi cretinii i care este rezultatul unor serioase i ndelungate calcule astronomice. i calendarul popular pstreaz mprirea anului n patru anotimpuri i dousprezece luni, doar c lunile au alte denumiri semnificative.

IANUARIE se numete GHENARIE sau GERAR, deoarece n aceast lun erau cele mai mari geruri, ncepnd cu „gerul Bobotezei” (cnd strmoii notri au conceput acest calendar, clima nu suferise attea modificri din cauza „progresului“ actual).

FEBRUARIE este numit FURAR sau FAUR, fiind mare meter n a furi poduri de ghea peste ape „fr fier i fr cuie” i „croiete-aa deodat pod ntreg dintr-o bucat”.

MARTIE e MRIOR, e nceputul unei noi viei, e bucuria nvierii naturii. Se poart mrioare (obicei latin): un fir de a roie ce nseamn snge, via, mpletit cu altul alb ce semnific puritatea, curenia. Pe vremea romanilor, nceputul anului se serba la 1 martie. nsui mpratul ieea pe cmp i trgea o brazd de artur. De aceea, la Anul Nou (dei nu mai este la 1 martie) se umbl cu „pluguorul” n care se vorbete de „bdica Traian”, primul plugar al mpriei, marele fctor de pine.

APRILIE este PRIER, denumire ce pare c vine de la cuvntul „prim” adic prima lun n care se ncep muncile la cmp, care cer mai mult grab.

MAI e luna florilor, adic FLORAR. Ea vine cu bogia de flori pe cmp, pe dealuri, n grdini, n livezi.

n IUNIE se coc cireele, deci e CIREAR.

IULIE este ateptat cu clduri mari, dogoritoare, de cuptor, de aceea i se spune CUPTOR.

AUGUST e luna cnd ncep s se coac fructele i strugurii, din care gustm, de aceea se i numete GUSTAR.

Lui SEPTEMBRIE printr-o asociere necunoscut i se spune RPCIUNE.

n OCTOMBRIE ncep sa cad primele brume uoare, deci e BRUMREL.

NOIEMBRIE e toiul brumelor – BRUMAR.

Luna DECEMBRIE ncepe imediat dup ziua Sfntului Andrei i este nchinata acestuia: Andrei – UNDREA. tim din strmoi c Apostolul Andrei ne-a adus n prile noastre nvtura mntuitoare a lui Hristos Domnul. Tot el ne apr de duhurile rele, ale necredinei – de aici obiceiul cu usturoiul i unsul uilor i ferestrelor, pentru a nu putea intra duhurile rele n cas.

Sfinii Gheorghe i Dumitru mpart anul n dou pri egale, fiecare cu specificul muncii ranului. n noaptea de Sfntul Gheorghe „nfloresc nucii”. La cmp, ncep pregtirile pentru „pritoare” fie semnate, fie rsdite. La oierit, se narc mieii i se ncepe pregtitul caului i urdei. Urmeaz toiul treburilor: rsdit, prit, apoi secerat, treierat, strns fnul, recoltat… i se ajunge la Sfntul Dumitru, ncheindu-se aceast jumtate a anului.

Acum ncep treburile de iarn: depozitarea alimentelor, procurarea i tierea lemnelor pentru foc, repararea uneltelor etc.

n noaptea de Sfntul Dumitru, n unele locuri (ex: Mnstirea Cain) se fac focuri, iar invitaiile se fac prin strigate, pe ulii: „Hai la focul lui Snedru!” Se adun lemne, se cnt, se joac, se mnnc mere, nuci, cartofi copi. Este srbtoarea de mulumire adus pmntului pentru bogiile cu care a ncheiat muncile de var.

i celelalte srbtori au semnificaiile lor ce se evideniaz prin diferite obiceiuri, din care vom da cteva exemple.

La 1 faur (februarie), de Sfntul Trifon – ocrotitorul lucrtorilor de pmnt – se stropesc cu aghiasm grdinile, viile, ogoarele, livezile.

n smbta „lsatului sec de carne” sunt „moii de iarn”, cnd se d de poman de sufletele moilor i strmoilor trecui n venicie. n nordul Transilvaniei sunt biserici unde exist cte o mas mare de piatr n curte unde credincioii aduc de mncare i se ospteaz simbolic i mpreun cu cei trecui n viaa venic. Prin aceasta se demonstreaz credina netirbit n nemurirea sufletului i se pstreaz legtura ancestral cu strbunii.

La 9 martie, ziua celor patruzeci de mucenici, este evideniat cu acei colcei fieri sau copi, n form de 8 (sfiniori), uni cu miere i nuc pisat, ce ne amintesc de martirii ucii prin ngheare n ru.

Vin apoi Sfintele Pati cu nelipsiii cozonaci, pasc i ou roii, n amintirea oulor de la crucea Mntuitorului, nroite de sngele Lui. Cretinii aduc la biseric, spre sfinire, cele specifice acestor srbtori, dar i diverse alte alimente i semine, pentru sfinirea celor ce vor gusta, dar i pentru rodirea celor semnate. n prile de sud ale rii – Dobrogea – la o sptmn dup Pati este „Pastile blajinilor” (ale celor blnzi, adormii), cnd se face pomenire pentru cei adormii i toi cretinii se adun cu mncare la cimitir i iau masa „mpreun cu cei rposai”.

De nlare iari se exprim dragostea pentru cei adormii ntru Domnul; se fac pomeniri pentru eroii neamului. n ajunul Rusaliilor este, din nou, pomenirea morilor – „moii de var”. La Rusalii (Rosalia – la romani) se sfinesc ramuri de tei (la Florii – salcie), mpodobindu-se casele spre a fi ferite de duhurile rele i aprate de Duhul Sfnt.

Aceste ramuri se pstreaz n timpul anului, la icoan, fiind vindectoare de boli. Tot la fel sunt considerate prunele sfinite la „Ziua Crucii” (14 septembrie).

Srbtorile cretine au ptruns adnc n sufletul, contiina i fiina romnilor; de aceea, n calendarul vieii zilnice, adeseori nu se folosesc cifre i date abstracte care nu spun nimic, ci nume de sfini sau srbtori mereu vii n contiin. Importana unei zile este dat, deci, de sfntul sau srbtoarea prznuit n ea (Sfntul Mucenic Foca, Sfntul Pantelimon, Ignatul, Snpetru, Sntilie etc.)

Justeea acestui calendar dovedete spiritualitatea i superioritatea gndirii romneti nc din cele mai vechi timpuri, cci poporul a mpletit zilele de srbtoare cu cele de munc, dovedind multe cunotine i din vieile sfinilor.

Acest calendar legat de viaa de zi cu zi a romnului, s-a pstrat, prin tradiie, din generaie n generaie, consolidnd spiritualitatea noastr specific i ntrind credina strmoeasc a cretinismului ortodox, de autentic origine apostolic.

Prof. Laetiia LEONTE

Sursa: Flamura Verde

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *