FOMO (Fear Of Missing Out) este teama c se ntmpl lucruri interesante, la care tu nu iei parte; teama c pierzi ceva; sentimentul sau chiar frica de inadecvare și iritarea c, n timp ce alții triesc intens, tu stai și aștepți s treac viața pe lng tine.

Foto: 99cblog.comEști acas, n pijamale și vrei s te relaxezi dup o zi de munc intens. Scoți computerul din stand-by și intri puțin (sic!) pe Facebook. Ești prins. Vezi cum trei prieteni tocmai au fcut Check-In la ceainria aia care ți place și ți-i imaginezi simțindu-se bine, rznd și avnd conversații captivante. n 10 secunde, alt prieten uploadeaz un clip video din vacanța lui incredibil tocmai n Maldive. Și reziști nc puțin, pn vezi c altcineva anunț, ntr-un status, c a fost promovat la job. Te uiți apoi la tine: n pijamale, cu prul ciufulit, fr nimeni interesant prin preajm și cu perspectiva limitat la un somn cuminte n patul deja fcut. Și te lovește: ce viaț plictisitoare ai! Treaba e c nu aveai sentimentul sta nainte s deschizi rețeaua…

Prima veste bun e c nu ești singurul care pțește așa. A doua este c fenomenul FOMO a fost deja studiat, și psihologii spun c exist soluții.

Profesorul Dan Ariely, de la Duke University, spunea pentru NYT c a devenit tipic s ne temem c am ratat șanse de a ne petrece interesant timpul. Rețelele social media ne acutizeaz sentimentul acesta, fiindc sporesc proximitatea tuturor evenimentelor, cresc intimitatea relatrilor și faciliteaz accesul la informații la care am ajunge mult mai greu fr rețea.

Un exemplu ilustrativ: O tnr care lucreaz n publicitate se simțea mplinit cu viața ei, nainte s-și fac cont pe Facebook. Acum ns gndește c „are 28 de ani și trei colegi de apartament”, n timp ce alții au deja o familie, un copil și o cas, fie ea și pe credit. Cnd se simte ru din pricina comparației, se ambiționeaz și posteaz cea mai tare poz din week-end. Ce nu-și d seama este c, fcnd astfel, strnește sentimentul FOMO n altcineva, care habar n-are de toat istoria.

FOMO poate fi evitat dac realizezi c postrile de pe Facebook nu spun cine sunt oamenii, ci spun cine ar vrea ei s fie. Asta pentru c, n general, postm doar selecții din ce ni se ntmpl mai bun n viaț. Unii mai posteaz lucruri negative ca s potențeze iluzia autenticitții. Dar, n general, postm doar ce ne avantajeaz. Pe Facebook, vrem ca viața noastr s fie ideal.

Oricum, FOMO este doar unul dintre simptomele relației noastre adolescentine cu tehnologia. Sherry Turkle, profesoar la Massachusetts Institute of Technology ofer o imagine la care merit s ne gndim. ntr-un fel, spune ea, ne aflm nc ntr-un stadiu imatur al relației noastre cu tehnologia. nc ne acomodm sentimentului de a fi permanent (inter)conectați și trebuie s nvțm cum s limitm influența negativ a acestui sentiment. Adic soluția nu e neaprat n a refuza tehnologia. Poți s nveți, s te maturizezi, s crești.

Sursa: SemneleTimpului

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *