Mrturisesc cu jen c nu știu s dansez tango. Adic nu m-a interesat; desigur, m mișc și eu ca orice mascul, n cadența de vals 1-2-3, mai mult sau mai puțin sacadat, dup necesitțile impuse de ritm. Fac faț onorabil (spun eu) la orice provocare pe 4 picioare…

Am ns un prieten care a contactat ”virusul” tango-ului.

Dans considerat, la apariția lui, ca ”indecent” și condamnat ca atare de ctre Biserica Catolic, tangoul, n special cel argentinian, este pentru mulți oameni, brbați și femei, tineri și btrni, o filosofie, un mod de viaț. Mulți asemenea ”fluturi”, seduși de cldura și pasiunea flcrii tangoului argentinian, au lsat totul n urm și s-au mutat la Buenos-Aires, capitala nencoronat a tangoului argentinian, cu mii de școli și de stiluri de dans. Ziua muncesc, iar seara sau noaptea danseaz. Practic oriunde: att n sli (milongas), ct și pe strzi, n parcuri, n parcri.

Trectorului obișnuit i poate prea ciudat ”obsesia” pentru tango a practicanților acestui stil de dans, pasiunea cu care l danseaz, nevoia de tango. Eu am fost unul dintre ei. Pn azi-noapte.

Amicul meu mi-a pus s vizionez cteva clipuri cu dansatori de tango celebri, ntr-o atmosfer relaxat, propice empatizrii cu dansatorii.

Prin ochii lui, am vzut altfel acest dans care pe el deja l-a cucerit. Ceea ce m-a frapat n primul rnd este faptul c tangoul nu este un dans n adevratul sens al cuvntului (nu are ”pași” stabiliți precum alte stiluri de dans latino – samba, salsa, merenghe, jaive). Tangoul este un mers, o mișcare fluid a celor doi parteneri. Abia acum am realizat c ”mersul” omului, a fiecrui om, are personalitatea sa, care l exprim. n tangoul argentinian, ai ocazia s te delectezi, ca privitor, cu un ntreg ”cod” al manierelor, tușe și subtilitți sentimentale, exprimate prin pașii fcuți de parteneri, lentoarea sau rapiditatea acestora, anvergura deschiderilor, arcuirea elegant sau dimpotriv, timid, a picioarelor, totul mpletindu-se ntr-o deplin armonie ntre dansatori, pe ritmul sincopat al muzicii de tango.

Am mai sesizat c dac privești doar picioarele dansatorilor, acestea se mișc și se exprim n tactul melodiei, ritmul punctat al acordeonului sau pianului fiind acela care msoar mișcrile și amploarea lor. Este o exprimare pasional, erotic, aproape carnal, ce și gsește msura n singura regul existent n tango: menținerea apropierii ntre parteneri.

Dac privești n schimb partea superioar a corpului dansatorilor, te frapeaz schimbarea de percepție: tangoul și estompeaz regiștrii expesivitții bazale, n favoarea unui ritm mai amplu, mai fluid, ce exprim octave superioare ale tririlor dansatorilor: plcerea dansului, intimitatea creeat de apropierea celor doi, eleganț și rafinament.

Nu știu dac voi reuși s dansez vre-o dat tango argentinian. Cu siguranț m visez fcnd asta. Este un mod aparte de a simți lumea, de a simți femeia, de a-ți exprima emoțiile, tririle. De a te redescoperi, re-inventa prin tango. ți trebuie n primul rnd curajul de a te exprima liber, sincer. Pentru unii poate fi un dans eliberator. Un chatarsis. ntr-o societate schizofrenic, plin de prejudecți, n care cuvntul de ordine este fțrnicia, etalarea unei moralitți n care nu mai credem cu adevrat, tangoul este perceput și astzi de unii (și nu puțini) ca un afront la pudoare.

Dac n alte dansuri te poți mișca uneori ”mecanic”, deoarece corpul nvaț pașii, tango-ul este un amant gelos: ți solicit toat atenția, tot sufletul. Te vrea n ntregime și nu accept jumtți de msur. Ești sau nu ești ”truuu”, cum zic unii tineri…

Tangoul creaz un cadru magic, n care dansatorii se pot exprima așa cum sunt – n nuditatea personalitții lor adevrate, care departe de a fi urt sau dezgusttoare, este Vie, Natural și Frumoas prin naturalețea și armonia ei. Neputința de a dansa tango, frica simțului critic al privirii celorlalți, dispare dup primele 10 minute de dans, mi mrturisea amicul meu. Rapiditatea cu care aceast cenzur a egoului ”cade”, nu poate fi explicat dect prin fascinația irezistibil pe care ritmul magic al tangoului o induce sufletului, ”beție” ce se exprim liber n mișcrile dansatorilor.

Ca n orice dans latin, brbatul conduce. n tango ns, totul este la fel de fluid precum mișcrile patinatorilor pe gheaț, iar gesturile femeii, expresivitatea ei, modul n care ea rspunde mișcrilor brbatului, potențeaz și inspir modul n care brbatul conduce dansul.

De aceea, fiecare dans de tango este unic și irepetabil. Aceeași melodie poate fi dansat ntr-o infinitate de moduri, fapt caracteristic Vieții, irepetabil n Unicitatea ei.

Prezint n continuare o demonstrație ntr-o sal de curs de tango. Remarcați plcerea de a dansa, dorința partenerei, jucușenia din ochii ei (mai ales la nceputul dansului). n aceast ipostaz, dansatoarea devine irezistibil, este cu neputinț s nu simți fiorul unei atracții sublime ctre aceast femeie care parc te mbie s dansezi cu ea…


Și aceeași melodie, dansat n ZonaTango, o Milonga din Buenos Aires…

Și o dovad c tangoul nu ține cont de nfțișare sau siluet:

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *