„n aceast via nu putem face lucruri mari. Putem face doar lucruri mici cu o dragoste mare”, spunea maica Tereza. Pe buzele unui necunoscut, astfel de cuvinte ar prea lipsite de valoare. Ar putea fi combtute cu bine cunoscutul proverb: „Cu o floare nu se face primvar.” Rostite de maica Tereza, ele dobndesc ns o for uria. Va trebui s ne gsim o alt scuz pentru a justifica neimplicarea noastr n a face lumea un loc mai bun.

Foto: foxnews.com Vrem o lume mai bun, n care srcia, violena, corupia, rzboaiele i ura s nu existe. Orice om a fost nemulumit, mcar o dat n via, de lumea n care triete. ns, n timp ce muli se grbesc s arate cu degetul ce nu este corect sau ce nu merge bine, mai puini sunt cei care iau iniiativa de a schimba lumea n care triesc.

Experienele de via ale lui John Wood i Babar Ali evideniaz cteva coordonate importante. Amndoi au descoperit nevoia celor de lng ei. Amndoi au simit c este datoria lor s acioneze pentru schimbarea situaiei i, probabil, fr s realizeze de la nceput amplitudinea pe care urmau s o ia iniiativele lor, au intrat pe un drum care a schimbat n bine viaa multor oameni. Niciunul nu s-a gndit la lipsa resurselor sau la implicaiile acestor eforturi asupra propriei viei. n oceanul nepsrii, oameni ca John Wood sau Babar Ali par mai degrab excentrici i sunt, cu siguran, rariti. Exemplul lor are ns fora de a schimba lucrurile i, orict de idealist ar suna, are fora de a face lumea un loc mai bun.

De la Microsoft, n lumea a treia

John Wood era un anonim, unul care se putea considera un om realizat n via, totui, un necunoscut n mulime. n 1998 era director de marketing la Microsoft. O cltorie n Nepal avea s-i schimbe ns cursul vieii. ntr-un nensemnat sat nepalez a ntlnit un nvtor de ar, care l-a invitat s viziteze coala local. John a fost uimit s constate c puinele cri ale colii erau considerate att de preioase nct erau inute sub lact, pentru a le proteja de copii. Iniial, a rugat civa prieteni s doneze nite cri.

A fost primul pas al unei iniiative care urma s schimbe viaa a sute de mii de copii. ntlnirea cu lumea a treia i-a schimbat lui John Wood viziunea asupra vieii i l-a motivat s ncerce s fac lumea mai bun. Prin organizaia Room to Read, pe care el a fondat-o, a reuit s le ofere copiilor din rile srace ale Asiei i Africii 7.500 de biblioteci i 830 de coli. De asemenea, organizaia a oferit 8.800 de burse pe termen lung pentru fetele din aceste ri.

Cartea sa, Leaving Microsoft to Change the World (Prsind Microsoft pentru a schimba lumea) a devenit unul dintre bestsellerurile ultimilor ani, impresionnd milioane de cititori. „n viaa fiecrui om exist doar cteva momente decisive, clipe cnd tu i numai tu defineti persoana care vei deveni. O parte att de nsemnat din literatura modern este o elegie a regretului pentru eecul suferit n recunoaterea acestor momente sau pentru lipsa curajului de a le folosi. John Wood nu le-a regretat pe niciuna”, scria Geoffrey Moore, ntr-o recenzie a crii lui Wood. „Microsoft nu avea nevoie de mine, dar copiii din Nepal aveau”, mrturisea cu modestie John Wood.

Tnrul nvtor

La finele anului trecut, BBC News impresiona o lume ntreag prin prezentarea povetii lui Babar Ali. Pentru cititorul romn, e doar un nume bizar. Sun mai degrab a personaj de poveste. Babar este ns un adolescent real, de 16 ani, din Muridabad (India).

Provenind dintr-o familie srac, Babar este primul membru al familiei care a avut posibilitatea s mearg la coal i s studieze. i place s nvee i este considerat unul dintre norocoi, pentru c nu sunt muli cei care i permit s plteasc 40 de dolari – suma cheltuielilor pentru un an de colarizare. Copiii din satul lui, copiii vecinilor i prietenii de joac nu i permit luxul de a merge la coal. Familiile lor sunt srace, iar ei trebuie s munceasc pentru a-i ajuta prinii. Aici vine partea impresionant a istoriei lui Babar.

Dup ce termin orele de la coal, n loc s se joace, biatul se ntoarce n satul lui, i adun pe copiii sraci i ncepe s le predea ce a nvat n ziua respectiv. „Babar Ali pred leciile exact aa cum le-a auzit de la nvtorii lui. Unii copii stau pe jos, n praf, alii pe bnci ubrede, sub un acoperi rudimentar fcut manual. Ginile familiei scormonesc prin preajm. n fiecare col al curii sunt copii care nva contiincioi.” Babar le pred copiilor din satul su de la vrsta de nou ani.

La nceput, a fost mai degrab o joac, dar azi „coala lui Babar” are 800 de elevi care beneficiaz de lecii gratuite. „Este datoria mea s-i educ, s ajut ara noastr s construiasc un viitor mai bun”, spune Babar cu seriozitatea unui om matur. Iniiativa lui este o lecie pentru oricine, o replic dat nepsrii umane i un puternic imbold spre a face lumea mai bun.

Mass-media de tip „bau-bau” i izolarea individului

Informaiile pe care le primim ne influeneaz radical. O expunere prea mare la violen, crim, dezastre naturale i rzboaie mediatizate ne ncurajeaz mai degrab la izolare fa de lumea ostil. Dac un individ crede c lumea este rea, c societatea este corupt, fr ans de recuperare, se va implica prea puin sau deloc n transformarea ei.

Dac mass-media decide s ne prezinte doar scandalurile din viaa „celebritilor”, doar cazurile de corupie sau detaliile din lumea interlop, o face pentru a obine profit. ns expunerea publicului (mai ales a celui tnr) la o astfel de perspectiv asupra lumii l educ n direcia pasivitii i a lipsei de aciune. Ce sens are s te strduieti s faci lumea mai bun, cnd pare c este iremediabil corupt?

Posturile de televiziune i radio, publicaiile i crile care promoveaz perspective pozitive asupra vieii beneficiaz de resurse mai puine i se bucur de o expunere mai mic dect celelalte. Aceasta nu nseamn ns c nu exist. Motivaia personal n sensul schimbrii lumii ncepe cu o nou perspectiv asupra ei i asupra viitorului.

Unii, alii, adic noi

Multora nu ne place societatea n care trim. ntr-o lume marcat de tristee i suferin, de cele mai multe ori ateptm ca soluia s vin din alt parte, am prefera ca alii s fac ceea ce fiecare dintre noi ar putea ntreprinde. Unii reuesc s se mobilizeze i s schimbe viaa lor i pe a celor din jur, chiar dac o astfel de reuit este doar la nivel micro.

Alii consider c ar fi n zadar efortul, deoarece ajutorul lor va fi prea mic n comparaie cu nevoia celuilalt. n unele cazuri, oamenii sunt motivai s se implice doar dac aciunea promite s aib un mare impact. Doresc s realizeze rapid lucruri mree, cu rezonan.

Iar dac aciunea i rezultatele obinute nu sunt de anvergur, concluzioneaz c nu are rost s se implice. Probabil c n categoria cea mai larg se nscriu cei care i alung din minte astfel de gnduri, considernd c nu au resursele necesare. Cel mai uor este s gseti scuze, opinnd c iniiativele caritabile ar trebui s aparin celor care au mai muli bani, mai mult timp sau o mai bun pregtire.

Cine este aproapele meu?

n ocaziile cnd ntoarcem capul, de cele mai multe ori este vorba de nepsare sau comoditate. Oricine poate s druiasc ceva – timp, o mn ntins, un zmbet, o ncurajare, un bnu. Dac unei persoane i vine uor s fie n preajma copiilor, s se joace cu ei i s-i nvee lucruri utile, poate folosi acest talent pentru a face coliorul su de lume mai bun. Nu e nevoie neaprat de nscrierea ntr-o organizaie care se ocup de ngrijirea copiilor. Pentru a imprima valori morale i norme sociale n mintea i n comportamentul copiilor nu este neaprat nevoie s plece n cellalt col al lumii. Avem copiii, btrnii i sracii notri. Uneori, lumea a treia este chiar lng noi, peste gard sau de cealalt parte a strzii.

„Cine este aproapele meu?” se ntreba un crturar din vechime. Drept rspuns, Iisus i-a povestit pilda cu samariteanul milos, indicnd c „aproapele” este acela pe lng care treci i care are nevoie de ajutor. Nimeni nu ateapt un om care s schimbe lumea de unul singur. De multe ori, drumul pn la destinaie este lung i presupune efort i resurse. ns niciunul dintre cei care au plecat pe acest drum nu a regretat faptul c s-a strduit s schimbe lumea n bine. O via dedicat unor cauze nobile nu este un timp pierdut, ci unul ctigat. n psihoterapia adlerian, interesul social este considerat principiu de baz – cu ct o persoan este mai interesat de binele celorlali, cu att i menine sau i rectig propriul echilibru psihic. Stephen Post i Jill Neimark, autorii crii De ce lucrurile bune li se ntmpl oamenilor buni? susin c aceia care le fac bine altora au o sntate mai bun, sunt mai puin deprimai, au o stim de sine mai ridicat i, n general, se bucur de mai mult succes.

Dac ei pot, putem i noi

Unul dintre cei mai cunoscui filantropi este Bill Gates, pe care publicaia Forbes[1] l-a aezat pe prima poziie a unui top al celor care doneaz bani pentru aciuni caritabile. Majoritatea sumelor donate de Bill Gates au fost destinate combaterii srciei i bolilor. Miliardarul mexican Carlos Slim Helu urmrete ridicarea nivelului de trai n Mexic, considernd c problema srciei poate fi rezolvat prin educaie i locuri de munc. Principiul care st la baza actelor sale de caritate este acela c omul nu trebuie nvat doar cum s pescuiasc petele, ci i cum s-l vnd, pentru a mnca i altceva n afar de pete.[2] „Oamenii care ajung bogai prin propria munc sunt cei mai generoi. Ei neleg c au fost binecuvntai i c succesul afacerilor lor depinde de calitatea nvmntului i a comunitilor cu care lucreaz”, crede Leslie Lenkowsky, profesor la Centrul de Filantropie al Universitii din Indiana.

Un alt exemplu este cel al cuplului britanic Chris Hohn i soia sa, Jamie Cooper-Hohn. n 2006, ctigurile personale ale familiei au depit 150 de milioane de lire sterline, cei doi soi donnd aproape dublul acestei sume, n acelai an. Dei Chris Hohn este recunoscut drept cel mai mare filantrop din Marea Britanie, nimeni nu a reuit s-i smulg vreun interviu pe aceast tem, ca i cum Hohn, omul care a ntemeiat fundaia de ntrajutorare Children’s Investment Fund Foundation, nici mcar n-ar exista. Printre miliardarii generoi se numr i Warren Buffett, Michael Bloomberg, Li Ka-shing i Michael Dell.[3]

Susinerea unor cauze, ajutorarea unor oameni, mbuntirea condiiilor de via nu sunt ns o sarcin pe care s i-o asume doar oamenii bogai. Datorit celebritii, aciunile lor de caritate sunt mai mediatizate, generoii miliardari bucurndu-se de recunoaterea public a implicrii lor n societate. Filantropia nu depinde ns de contul bancar, ci de disponibilitatea de a renuna n favoarea altora, chiar dac ai mai puin dect alii. i, de asemenea, filantropia nu este motivat de dorina obinerii unei aprecieri din partea publicului, ci de dorina de a schimba lumea de dragul lumii. A fost probabil cazul regretatului jurnalist Mile Crpenian, implicat n diverse campanii umanitare. Cu doar o lun nainte de deces, Mile era implicat ntr-o campanie pentru susinerea unui tnr (Daniel Rdu) diagnosticat cu leucemie acut limfoblastic.

Cine iubete face lumea mai bun

Uneori, oamenii se simt descurajai i neputincioi n faa situaiilor dificile, cu sentimentul c sunt singuri n faa provocrii. Dar descurajarea lor este cauzat de lipsa de informare. „Literalmente, exist milioane de oameni care lucreaz pe ntreaga planet pentru a aduce pace i dreptate acestei lumi. Grupurile organizate, alctuite din oameni cu viziune, cu o dorin incorigibil dup dreptate i egalitate, au fost ntotdeauna cei mai importani catalizatori pentru a face lumea mai bun.”[4]

Modalitile de implicare variaz de la simpla susinere financiar a unor organizaii sau cauze pn la folosirea propriilor talente, capaciti i abiliti. Fiecare om se poate altura unei cauze n care crede. Ajutorarea sracilor, asistarea persoanelor care se confrunt cu diverse probleme (boal, depresie, acces limitat la educaie, lipsa unui adpost), susinerea persoanelor vrstnice, implicarea n diferitele proiecte i forme de aprare a drepturilor omului, implicarea n susinerea cauzelor ecologice, preocuparea pentru promovarea artelor i culturii sau a unei spiritualiti transformatoare – iat cteva dintre opiunile pe care le are cel ce dorete s fac lumea mai bun.

Este mult mai uor s ne punem n slujba celor pe care i iubim. Totui, nu este suficient s ne limitm ajutorul doar la cei pe care i cunoatem. Pentru cretini, exemplul cel mai bun rmne Iisus Christos, care, conform Evangheliilor, petrecea foarte mult timp n mijlocul oamenilor, ajutnd pe oricine avea nevoie. Cea mai mare rsplat a Sa nu era recunotina oamenilor, ci faptul c i putea face fericii. Prin implicarea i exemplul Su, Iisus a schimbat radical istoria acestei lumi.


[1] David Whelan, Tatiana Serafin, Cristina von Zeppelin, „Billion-Dollar Donors”, www.forbes.com, 24 august 2009

[2] http://www.wall-street.ro

[3] „Billion-Dollar Donors”, www.forbes.com

[4] Ellis Jones, Ross Haenfler, Brett Johnson, The Better World Handbook, Canada, New Society Publishers, 2005, p. 255

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *