Cum ne-o trag Europenii: suntem obligați să le vindem gazele noastre ieftine, iar noi să le cumpărăm de două ori mai scumpe de la ruși

11 300x183 FMI obligă România să exporte gazele ieftine economie 2Guvernul s-a angajat în fața finanțatorilor externi că va lua toate măsurile necesare pentru ca România să poată exporta gazele de producție internă începând de anul viitor. Exportul ar însemna ca populația și firmele din România să consume mai multe gaze importate din Rusia, care costă de două ori mai mult decât resursele interne.

În condițiile în care 80% din consumul național de gaze reprezintă resurse de producție internă, românii încă au avantajul unui preț mult mai redus față de restul europenilor, întrucât piața este reglementată, iar companiile nu-și pot impune prețul după pofta inimii.

Însă, în urma discuțiilor cu FMI, Guvernul s-a angajat să întreprindă toate acțiunile necesare pentru a se asigura că va fi posibil până la sfârșitul anului 2012 exportul de gaze prin conducta Szeged-Arad, care în prezent permite doar importuri din Ungaria. Acest lucru va însemna ca populația și firmele din România să consume mult mai mult gaz de import, iar facturile să fie majorate considerabil.

Reamintim că prețul gazelor de producție internă este de circa 165 de dolari pe mia de metri cubi, gazele rusești costă peste 400 de dolari, iar la bursele de gaze din centrul și vestul Europei prețul este doar puțin mai mic decât cel rusesc.

În prezent, singura conductă care leagă sistemul de gaze al României cu o altă țară (excluzând conductele care vin din Rusia prin Ucraina) este Szeged-Arad, care însă permite momentan doar importul de gaze din Ungaria în România. Pentru ca fluxul să fie posibil în ambele sensuri, este nevoie de investiții suplimentare, pe care România nu le avea în plan mai devreme de 2014, când era un termen orientativ dat până acum de Comisia Europeană.

Petrom abia așteaptă să exporte

Potrivit unui regulament aprobat în toamnă de Comisia Europeană, țările membre trebuie să-și interconecteze rețelele de gaze până la finele anului 2013, dar într-un acord semnat de șefii de state și de guverne în februarie se arată că Uniunea Europeană speră ca acest lucru să fie posibil din 2014.

Totuși, lipsa unei conducte cu dublu sens nu este cea mai mare barieră în calea exporturilor și importurilor. Acestea se pot realiza și fără ca molecula de gaz să fie mutată fizic. Practic, gazele rămân în țară, dar sunt vândute consumatorilor români la preț de import.

În prezent, acest lucru nu este posibil deoarece legislația în vigoare obligă producătorii de gaze să vândă pe piața internă întreaga cantitate extrasă din solul românesc. Petrom, compania care produce jumătate din gazul autohton, face de mai mulți ani presiuni asupra autorităților pentru a modifica această prevedere legislativă.

„FMI și Comisia Europeană au venit cu această cerință în urma lobbyului făcut de Petrom. De altfel, întreaga poveste legată de liberalizarea pieței de energie pleacă de la plângerile companiilor europene prezente în România – E.ON, GDF Suez, CEZ, Enel – care vor prețuri mai mari la gaze și la electricitate”, au declarat, pentru „Adevărul”, surse din sectorul energetic.

FMI a cerut încă din februarie ca piața de electricitate și gaze din România să fie liberalizată în totalitate.

Se scumpesc biletele de tren și de metrou

Guvernul a garantat Fondului Monetar Internațional că până cel târziu la finele lunii august va modifica legislația astfel încât să permită companiilor de transport CFR Călători și Metrorex să majoreze tarifele cu un procent mai mare decât rata inflației, relatează Mediafax. Cea mai recentă scumpire a biletelor de tren și de metrou a avut loc în septembrie 2010.

Totodată, potrivit unui alt punct din scrisoarea de intenție către FMI, Guvernul s-a angajat că va desființa în vara acestui an peste 7.000 de posturi din societățile feroviare, companiile energetice și Poșta Română și că va reduce costurile de funcționare ale acestora prin renegocierea contractelor aflate în derulare. Cei mai mulți angajați vor pleca din CFR Marfă – 3.000 de oameni și din CFR Infrastructură – 1.500.

De asemenea, subvenția de la bugetul de stat pentru energia termică va fi eliminată din această toamnă. În prezent, până la 45% din costurile centralelor cu achiziția combustibilului sunt acoperite din bugetul de stat.

sursa: Adevărul

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *