O cercetare fcut de australianul Ross Dawson arat c presa tiprit va disprea pn n 2020 n ri precum Statele Unite, Marea Britanie, Irlanda sau Canada, iar n Romnia, dup 2040. Evoluia tehnologiei este, n viziunea lui Ross Dawson, principalul motiv pentru care printul, aa cum l tim acum, va deveni un lux.

Australianul Ross Dawson a creat o hart a dispariiei ziarelor n varianta print, la nivel mondial. Ziarele americane vor fi primele care vor deveni istorie. Statele Unite vor fi urmate de Marea Britanie i Islanda n 2019, mai apoi de Canada i Norvegia (2020). Printul va avea o durat mai lung n alte regiuni precum Rusia (2036), Mongolia (2038) sau n majoritatea rilor din Africa n care presa va supravieui pn dup 2040.

La fel i n cazul Romniei, Ucrainei i Indiei. Prin urmare, pn n 2040, presa scris din 52 de ri va nceta s mai existe n forma n care este cunoscut acum i va face loc noilor tehnologii. Totui, printul va supravieui n ri aflate n plin dezvoltare precum Asia sau Africa. Conform aceleiai cercetri, Dawson a inut cont de mai multe elemente n realizarea acestei hri a dispariiei printului: factori globali i naionali (evoluia tehnologic, economic, structura industriei, comportamentul de consum, demografice i gradul de libertate de expresie).

Cercetare contestat

Ross Dawson este un scriitor i antreprenor, fost agent la burs. A scris n 2002 „Living Networks”, o carte care a prezis revoluia reelelor sociale. El este consultant n ceea ce privete evoluia industriei digitale pentru companii precum Ernst & Young, Macquarie Bank, Microsoft i News Corp. La puin timp dup apariia cercetrii, au aprut i contestatarii. Piet Bakker, deintorul blogului newspaperinnovation.com, crede c estimrile lui Dawson sunt slabe. „Dawson a prezis chiar i moartea ziarelor din Rusia, lucru extraordinar, din moment ce aceste date sunt stabilite i n funcie de evoluia vnzrilor ziarelor, iar n Rusia nu exist aa ceva.

El a prezis chiar c ziarele vor disprea mai nti n zonele metropolitane i apoi n cele rurale. Uimitor!”, spune Bakker pe blogul su. El mai atrage atenie i asupra dispariiei prea timpurie a ziarelor n ri precum Canada, Australia i Noua Zeeland – cunoscute ca avnd o pia a presei scrise destul de „sntoas” i care a nregistrat pierderi nesemnificative. „Cum a fcut aceste estimri? De unde i-a luat datele? Pe ce teorii s-a bazat? Nu exist informaii doar c evoluia «mobile», «tabletelor», «demograficelor» i «tehnologiei» va influena aceast pia”, mai spune Bakker.

Publicitatea poate decide soarta ziarelor

Analistul media, Iulian Comanescu, crede c modelul lui Dawson este interesant: „Ia n calcul o mulime de factori, dar lipsesc alii, cum ar fi tradiia specific fiecrei zone. De ce se citete mai mult pres local n Moldova dect la Cluj, de exemplu?”. n ceea ce privete predicia c n Romnia printul va disprea dup 2040, Comanescu e de prere c, la noi, modelul de afaceri numit presa tiprit va disprea mai repede.

„Acel «dup 2040» poate fi adevrat din motivul mai multor factori locali. Marii proprietari romni au investit sute de milioane n presa scris din 2005 ncoace; rezultatele pot fi discutate, dar trebuie s ne amintim c prin 2004 majoritatea cunosctorilor vedeau, n viitorul apropiat o pia cu trei-patru cotidiene. i n prezent tot sunt n jur de 10, dup ce au fost vreo 15 i au disprut cteva. Au trecut vreo apte ani de atunci, deci dinamica dat de investitorii romni a contat, ca balon de oxigen”, explic Iulian Comanescu.

Totodat, analistul media e de prere c exist loc de cretere atunci cnd este vorba de publicitatea pe print. „n schimb, dac ne gndim c raportul dintre costurile de publishing autohtone i piaa de reclam este n defavoarea titlurilor autohtone, ne putem atepta la sufocarea mai multora, ca n cazul «Gndul». Deci ar trebui s devansm anunul de deces. La fel cum pierderea de reputaie prin care a trecut toat presa quality este i ea o cauz de «respiraie scurt»”, a ncheiat Comanescu.DeIulia Bunea –Adevarul

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *