ntr-un episod al epopeii medievale „Alexandria” se povestete cum Alexandru cel Mare, n drumul su ctre est, n cutarea captului lumii, a poposit i ntr-o insul situat la marginea paradisului. Acolo l-a cunoscut pe Evant, regele Blajinilor (cei nelepi i fericii), care i-a druit o sticl cu apa miraculoas a vieii venice. Se mai povestete c Blajinii triesc n rugciune continu, c au locuit pe Pmnt la nceputurile istoriei i se vor ntoarce aici dup ncheierea acestui ciclu istoric al umanitii, n era nelepciunii.

La o sptmn dup Pati, n ziua de luni care urmeaz dup Duminica Sfntului Toma, n estul i sudul Europei se srbtorete Patele Blajinilor, un amestec ntre mituri strvechi i datini cretine. Aceast zi se mai numete i Lunea Morilor, Patele Morilor, Patele Mic, Patele Rohmanilor.

Blajinii, crora li se mai spune i Rohmani, Urici sau Oameni Roii, sunt fiine mitice, reprezentri ale oamenilor primordiali sau ale strmoilor. Se spune c ei au luat parte la facerea lumii i c, de atunci, susin stlpii de sprijin ai Pmntului. Considerai urmaii lui Set (al treilea fiu al lui Adam i al Evei), Blajinii triesc la hotarul dintre lumea vzut i lumea nevzut sau chiar sub pmnt, pe Trmul Cellalt, dincolo de Apa Smbetei (ru imaginar, care izvorte de sub rdcinile Bradului Lumii, nconjoar Pmntul de trei, apte sau nou ori i se vars n lumea cealalt prin Sorbul Pmntului; acesta mrginete lumea vzut de lumea nevzut).

Lumea subteran a celuilalt trm este evocat adeseori de tradiiile populare i de povetile romneti. Mitologia romn arat c sub pmntul nostru se mai afl o lume. Acolo sunt trmurile celelalte, unde nu au ajuns dect eroii populari, precum Ft-Frumos, ce ajunge n ara tinereii fr btrnee si a vieii fr de moarte. Pe trmurile acelea, numite i Ostroavele Blajinilor sau Ostroavele Albe, locuiesc aceti oameni sfini. Asemnarea cu mitul lumii tainice a Shambalei este semnificativ.

Cele mai multe legende i prezint ca pe nite fiine pline de compasiune, devotate lui Dumnezeu, ca pe nite oameni de demult, cu o credin mai curat dect a actualilor pmnteni, i care, la sfritul lumii, se vor ntoarce pe pmnt. Numele de Rohmani le vine din limba trac, fiind atestat ntr-un epitet al Cavalerului Trac, Zeind-Roymenos, cu sensul de “Sfntul Luminos”.

Blajinii sunt fiine panice, incapabile de a face ru. Se crede c sunt asemntori cu oamenii, blonzi, ns mai mici ca statur i c au caliti morale deosebite, precum buntatea, blndeea i simplitatea, care-i fac adevrate modele pentru oameni. Ei sunt foarte buni la suflet, credincioi, blnzi i nelepi. Ducnd o via auster, cu posturi severe, Blajinii se roag permanent pentru lumea noastr, fr a cere nimic pentru ei.

Legtura dintre pmnteni i Blajini se face, conform tradiiei, la Patele Rohmanilor, prin cojile de ou pe care oamenii, recunosctori pentru rugciunile i faptele bune ale Blajinilor, le arunc n ape curgtoare n Vinerea Mare sau n Smbta Patilor. Plutind pe ape, ele vor ajunge pe Apa Smbetei, n lumea unde locuiesc aceste fpturi minunate, vestindu-i astfel c a sosit timpul s serbeze Patele. Pn n Tarmul Cellalt cojile de ou ajung ntr-o sptmn, dup care, printr-un miracol, ele redevin ou ntregi, cu care se hrnesc Blajinii, despre care se spune c mnnc foarte puin, un ou ajungnd pentru 12 dintre ei. Datina cere ca aceste coji de ou roii s fie aruncate n ape curgtoare numai de fete neajunse la pubertate sau de femei btrne.

Dup osp, Blajinii se cstoresc cu femeile lor, rmnnd mpreun cu ele ntre 6 i 30 de zile, pentru c n restul anului postesc i duc o via cast. Femeile lor sunt mult mai credincioase i mai frumoase dect pmntencele; n Bucovina i se mai spune i n prezent unei fete foarte frumoase c este o Rohmani. Femeile Blajinilor triesc separat de brbai i se ntlnesc cu ei doar o dat pe an, la Patele lor, cnd se pot cstori. Bieii sunt crescui de mame pn merg n picioare i pot s se hrneasc, dup care triesc n izolare, mpreun cu brbaii.

Srbtoarea este i un prilej de comemorare a morilor. n aceast zi se depun ofrande pe morminte, se mpart pomeni, se ntind mese n cimitir, lng biseric sau n cmp, la iarb verde, resturile fiind lsate acolo pentru a se hrni cu ele sufletele morilor, n special ale celor care n-au avut parte de o nmormntare cretineasc. Se crede c de Patele Blajinilor sufletele morilor sunt libere i pot gusta din mncrurile pregtite special pentru ei i date poman.

Se crede c Blajinii se bucur foarte mult de aceast srbtoare i de legtura dintre ei i oameni care se menine prin intermediul acesteia.

dacoromanica.wordpress.com/studii-clasice/23

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *