„Msura celor sporii st sub fericirea fecioriei sau a celor curai cu inima. Cci una e s fgduieti c vei petrece n feciorie i alta e s ajungi cu adevrat starea nevinoviei i neptimirea. Cei ce-i ntorc mnia i pofta de la cele de aici, unde altfel ar fi zctorit n contra firii, aceia scap de brbatul sau de femeia dintr-nii i vin la starea unui suflet de fecioar.

Sufletul ajuns n starea de fecioar are parte de crinul Bunei – Vestiri a naterii lui Hristos ntr-nsul. n vremea aceasta, sortit dezvelirii darurilor dobndite prin Sfntul Mir, se ntmpl c sufletul trebuie s treac prin nevoine fr de voie, neatrntoare de el, care ns i vin prin dumezeiasc ornduire, mplinind ceea ce mai lipsea din lmurirea la ct s-a supus prin nevoine de bun voie. n vremea aceasta, lucreaz asupra nevoitorilor puterea cea mai presus de fire a Duhului Sfnt. Dar, s nu uitm: numai dup ce ei, prin nevoinele cele de bun voie, au scos toate puterile sufletului din robia lucrrii contra firii i le-au adus la lucrarea potrivit cu firea, spre care le erau date. Odat dobndit aceast convertire i armonie luntric a puterilor, vine i lucrarea cea mai presus de fire i ajut creterea i rodirea darurilor Duhului Sfnt, potrivit ornduirii lui Dumnezeu cu fiecare.

Prunc nou s-a nscut firii, pe care a ntors-o la starea de fecioar fr prihan. Iar Pruncul cretea i se ntrea cu Duhul, umplndu-se de nelepciune, i Harul lui Dumnezeu era cu El. El e steaua de diminea, care rsare n inimile credincioilor, dup cum zice Petru. El e Dumnezeul – lumin – lumina ta – cea care era nvluit de ntunericul netiinei din vremea patimilor, care va rsri ca zorile i va grbi tmduirea ta. Pe drmturile tale vechi se vor face zidiri din nou, crora le vei pune temelia cea strveche: Iisus Hristos. Lumina lumii i lumina ta va crete tot mai tare, Pruncul Iisus s-a fcut, n ceata celor desvrii, brbat desvrit, i vine, plecndu-i capul, sub mna de rn a zidirii Sale, artndu-ne smerenia ca pe un botez.

Duhul lui Dumnezeu, lumina cea adevrat: Hristos, lumina care lumineaz pe tot omul ce vine n lume, ajut sufletul s se cunoasc cu adevrat ce este fa de sfinenia lui Dumnezeu. La lumina adevrului venic i vede mulimea pcatelor, loviturile tlharilor, tieturile frdelegilor i ntrzierea tmduirii. Pe msur cesporete ntr-nsul lumina dumnezeiasc a cunotinei de sine, pe aceeai msur vede ct stricciune i-a fcut vremea nchis n necunotina de sine. Aa se face c sub lucrarea sfnt a Harului, nevoitorii se vd cei mai mari pctoi – cci e Cineva sfnt n ei i le arat aceasta. Iat cuvntul Sfntului Marcu Ascetul: Cu ct sporeti virtutea astzi, cu att te-ai dovedit dator pentru ziua de ieri, fcnd artat capacitatea firii. Fiindc prin sporul de azi s-a dovedit c nu exist un spor sau un sczmnt al firii, ci al voinei. Ca atare sfinii sunt convini de pcatele lor. De aceea judecndu-se pe ei nii vrednici de iad, primesc de la Dumnezeu Raiul i n dar mntuirea.

Cei nelai nu-i vd pcatele, ci virtuile.”

sursa: de veghe patriei

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *