Cum se rescrie istoria: “Panglica Sfântului Gheorghe” – o armă a Federației Ruse împotriva Republicii Moldova

or2 “Panglica Sfântului Gheorghe” – o armă a Federației Ruse împotriva Republicii Moldova opinii si analizeFederația Rusă suferă din cauza lipsei unor mituri care ar defini rostul său pe plan internațional, în actualul moment al istoriei. Spre deosebire de perioadele anterioare, Rusia medievală, Imperiul Rus, URSS avea „pe cont” un război de apărare națională, care ar deveni un model al unității naționale. Rusia de astăzi nu are nici o măreață victorie, ci doar o succesiune de umilințe și eșecuri.

În 1612 întreaga Rusie s-a ridicat împotriva invadatorilor polonezi, pentru a evita dispariției sale ca stat. La 4 noiembrie, printr-un efort colosal, Moscova este eliberată de invadatorii străini, pentru ca în timpurile noastre anume această zi să fie decretată drept „zi a unității naționale a rușilor”.

În 1812, cea mai mare putere continentală – Franța declară război Imperiului rus, din nou întregul  popor se ridică la luptă împotriva agresorului. Trupele lui Napoleon sunt distruse. Războiul devine un simbol al măreției Rusiei și stimulează expansionismul țarului în alte zone ale lumii.

În 1941, URSS este atacat de Germania național-socialistă. Din nou forța poporului și a Bisericii Ortodoxe joacă un rol primordial în salvarea țării. Așa-numitul „război pentru apărarea patriei sovietice” devine un simbol în jurul căruia are loc construcția mitului despre „măreția Uniunii Sovietice”.

Precum spuneam mai devreme, astăzi Federația Rusă este o țară lipsită de acel mit care ar unifica întregul popor. În pofida faptului că actuala Rusie pretinde a fi continuatorul de drept al URSS, victoria asupra Germaniei aparține exclusiv Uniunii Sovietice, nu Federației Ruse. Iată de ce actuala elită rusească încearcă să destructureze vechile mituri, pentru a construi „un mit al Rusiei contemporane”, de parcă războiul ar fi fost câștigat de Putin și Medvedev, nu de Stalin.

Panglica „Sfântului Gheorghe”

După ce ziua de 4 noiembrie a fost „privatizată” și compromisă de grupările de extremă dreapta, autoritățile ruse și-au propus lansarea unui nou “simbol național”, care ar depăși granițele etnice. Atunci s-a propus lansarea campaniei „panglica Sfântului Gheorghe”. Oficial, campania a fost lansată de agenția de știri RIA Novosti (proprietate de stat). Paradoxal, dar acest element simbolic, care nu are nimic în comun cu cel de al doilea război mondial și URSS, reprezintă regimul țarist, tocmai împotriva căruia au luptat sovieticii.  Cu toate acestea, în epoca postmodernă astfel de „mărunțișuri” nu prea au importanță. S-a procedat la sinteza unor elemente imperiale și sovietice, pentru crearea, în final, a unui „produs nou”, a unui „mutant mitologic”, propriu postsovieticei Federații Ruse. Ziua de 9 mai a fost transformată dintr-un mit sovietic, într-un mit al „Rusiei capitaliste-eliberatoare”.

Sensul mitului – redefinirea realității

Mitul este purtătorul unui metalimbaj, a unei gramatici ai realității. El definește ce este bine și ce este rău, cine este dușmanul și cine este aliatul, cine este străin și cine este conațional. Prin răspândirea mitului construit în interiorul Federației Ruse, în spațiul CSI și în alte țări ale lumii, inginerii sociali  încearcă impunerea a unei gramatici ai realității politice naționale și internaționale. Chiar dacă panglica „negru-oranj” pare una „inofensivă”, în realitate aceasta reprezintă o armă eficientă în războiul de recucerire a fostelor zone de influență. În această gramatică, Republicii Moldova nu i se rezervă decât rolul de pion al Moscovei.

Vulnerabilitatea fostului spațiu sovietic (inclusiv al Republicii Moldova) constă în lipsa unor mituri naționale, care ar crea un sistem imun la agresiunile de acest gen. Republica Moldova (Basarabia) are nevoie de propriile sale mituri și o doctrină națională, fundamentate pe niște realități istorice, care ar defini identitatea statului nostru și calea pe care trebuie să parcurgă țara noastră în viitor apropiat și îndepărtat. Iată de ce actuala generație trebuie să depună un efort fizic și intelectual enorm pentru redefinirea spațiului fizic și simbolic în care existăm.

Sursa: AntiMedia

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *