de Prof. univ. dr. Ilie Bdescu

Cu sentimentul etnic putem descoperi paradisul, care este i el prenchipuit dup modelul grdinii, Grdina Raiului, pe care Dumnezeu l-a destinat tuturor oamenilor, i cea de-a doua cdere din rai a fost opera unei trufii teribile, trufia unicitii, a exclusivitii, atestat de ispita omului de a se ridica cu turnul trufiei pn la cer, nu sub cer, ci pn la cer, i tocmai acel sentiment i-a adus pierderea unitii, incomunicarea, pierderea unimii celei ntru Tatl, Fiul i Duhul Sfnt. Oare nu se nate sentimentul acesta de ur fa de cei de alt neam din simirea luciferic a celor ce-au nzuit s fie pentru a doua oar asemenea cu Dumnezeu, dar fr de Dumnezeu, adic n exclusivitatea lor pustiitoare, n chip tautologic i solipsist, cam cum este i acest fel de a tri neamul, tautologic la fel, adic prin iubire nchis, nconjurat de dispre fa de ceilali i de trufie paranoic, pe care ni-l arat insul de la Miercurea Ciuc?! Cum i imagineaz neputinciosul de la Miercurea Ciuc c poate dobndi ceva n Ardeal, n numele morii i al urii fa de cei de alt neam, folosindu-se i de instrumentul nfricorii simbolice, cci aa ceva va fi nzuit el: s-i nspimnte simbolic i deci prin inducie subliminal pe romni?! Ce poi dobndi? Un gard, nu o grdin, un turn al trufiei, nu o nvecinare cu cerul. Va fi nelegnd el oare ce-i spun eu aici?! Va fi neles el chemarea Dumnezeului iubirii i al jertfei prin cuvintele acelea de lmurire pentru toi, de orice neam ar fi ei: „c nu moartea pctosului voiesc, ci s se mntuiasc i s fie viu”? Ce concluzie s-ar putea pune la episodul acela din lunga serie de rtciri i erori pustiitoare a celor care-au crezut i cred c se pot dobndi pmnturi i se pot cldi ri pe sentimente de ur, prin ucideri reale i ritualice, prin mori civile i prin suprimri simbolice? Una singur: noi nc v iubim, cci ndjduim n mntuirea voastr i v dm ntlnire peste o mie de ani. Sperm, credem c vei veni ca s nu fie ateptarea noastr n deert i ntlnirea noastr amgitoare ca floarea cmpului. „Cci vnt a trecut printr’nsa i nu va fi i nu se mai cunoate nc locul su” (Ps. 102).

*

Despre cartea d-lui Bogdan Ficeac vom mai vorbi, cci este o carte special, doct, necesar i bun de dat exemplu pentru seriozitate i pentru gravitatea folosirii condeiului n serviciul cuvntului care zidete. Anticipnd, notm aici gndul cu care vom ntmpina ntrebarea din titlul crii d-lui Bogdan Ficeac, „De ce se ucid oamenii?”, spunnd: pentru c au czut din omenitate, cci cei ce ucid nu mai sunt oameni, ci fpturi din catacomb, stpnite de acel demon mut i surd despre care mrturisesc Evangheliile, nspimnttor prin muenia i surzenia lui absolut, ca o „spaim mpietrit, ca un gnd ncremenit” (Eminescu), cci nu vor fi cunoscut sub nici o form minunata lumin a iubirii celei dumnezeieti, ci numai ura stpnului lor, propagatorul spaimei interstelare, al nesimirii mpietrite, al trufiei turnului surprii, Satana.

*

Teoria creierului triunic ne spune c omul are un creier reptilian responsabil de dinamismul instinctelor, un al doilea creier, cel emoional, responsabil de propagarea emoiilor i un creier „raional”, neocortexul, n i prin care se desfoar toate procesele psihice superioare, de la decizia contient i raional la legtura trit i nalt reflexiv cu Dumnezeu. Aceeai teorie ne mai spune c, n ciuda acestei configurri cerebrale succesiv-coexistente, persist la orice om un decalaj ntre dou praguri ale deciziilor sale: pragul deciziei adoptate incontient de creierul emoional i pragul deciziei contiente, adoptate prin activarea neocortexului, la nivelul acestuia. Una dintre teoriile cele mai recente asupra agresivitii explic multe dintre cile rului, inclusiv agresiunile care mbrac forma violenei de mas, prin acest decalaj, chestiune absolut tulburtoare, cci ne duce cu gndul la nsemntatea timpilor mici, adic la forma de insinuare a rului n lume: prin fleuri, prin loviri fulgertoare, prin strecurri n precontiin, care aduc dup ele un fenomen n cascad, cascada rului. Este foarte posibil s fie aa i atunci vom nelege teologia imperativ a trezviei, a vegherii permanente, despre care vorbesc sfinii pustiei, despre care vorbesc i rugciunile. Ceea ce se poate strica ntr-o clip de nepriveghere nu mai poate fi ndreptat apoi dect cu mare greu, cu lucrarea laborioas i cu marea opintire obteasc a multor oameni, a nelepciunii i strduinelor eroice. Chestiunea rmne absolut frisonant, cci eti determinat s constai c buna rnduial, normalitatea, pacea lumii, starea de bine, buna stare depind de cele circa zece secunde ct este decalajul dintre cele dou praguri decizionale. Tot secretul culturii i toat nsemntatea educaiei se reduce la aceast chestiune: cum reuim s controlm cele zece secunde, cum putem narma oamenii cu puterea de a-i controla timp de zece secunde reaciile, prentmpinnd astfel regresiunea n strile controlate de creierul reptilian i de sistemul limbic. Aceasta este taina a toat educaia. Cnd ntr-o cultur, ntr-o comunitate apar ini precum acel nefericit Csilibi i nu mai tiu cum, subnelegi c acea comunitate i cultura ei se confrunt pentru unul dintre co-etnici cu pierderea puterii de a preveni regresiunea n stri controlate n exclusivitate de creierul emoional ori de cel reptilian, care a czut, altfel spus, din taina culturii proniatoare a duhului lui Dumnezeu, nct poi deduce ce-ar fi pentru romni un Ardeal n care un asemenea ins ar dobndi investituri n statul destinat printr-o bizar profeie doar Ungariei de vreo divinitate pe care o cunoate numai d-nul prim ministru ungar. Fereasc Dumnezeu s se instaureze puterea acestui Csilibi n Ardeal! Execuia ritualic a lui Avram Iancu ne avertizeaz asupra acelui tip de Ardeal. Din nefericire, un fenomen ca acesta nu se limiteaz la subcultura interstiial care-i grupeaz pe cei din pseudo-specia acestui ins. Cultura postmodern nmulete numrul acestora, cci acioneaz din plin tocmai pe direcia distrugerii mecanismelor de autocontrol pe care omul le-ar putea folosi ca s amne reacia pentru cele zece secunde critice ale sufletului omenesc. Forele malefice cunosc taina celor zece secunde i de aceea au inventat procedee perverse de a distruge n om capacitatea de a se controla pe timpul scurt al celor zece secunde. Atta tot este timpul pe care Dumnezeu l-a pus n sarcina noastr i tocmai aceast mproprietrire identitar este cea de care voim s ne descotorosim. i aceasta doar pentru c voim cu tot dinadinsul s uitm de Dumnezeu, ne lipsim de nvturile Sale proniatoare, de ndreptrile Sale i ignorm cu trufie mrturiile Sale. Aceasta este cauza primordial a rului care a copleit secolul al XX-lea spre cel care-i succede i care ne nconjoar cu umbra marii apocalipse, dac nu vom reui s-l redescoperim pe Dumnezeu cu mintea, cu sufletul i cu toat osteneala trupului nostru celui din lume. O lume fr de Dumnezeu ar fi una a unor Csilibi multiplicai terifiant, replicai cu puterea unor proporii ale morii i ale holocaustului celui mare. Ne dm seama, pe de alt parte, c Dumnezeu nu va da niciun petec de pmnt acestor specimene, cci Dumnezeu nu las creaia pe mna lor. Pe de alt parte, ei sunt n lume, au mari puteri uneori, au state i imperii, au bogii i nsemne. Curirea lumii de lucrarea lor este numai opera credinei, opera iubirii i lucrarea inspirat de voia Dumnezeului adevrat, nu a dumnezeilor prenchipuii de cei ce viseaz s devin stpni de popoare i de teritorii. n faa unei asemenea primejdii, s ne amintim iari cuvntul psalmistului: „Vremea este a lucra Domnului // cci omul a stricat legea Sa” (Ps 118)

Revista Clipa * Rubrica: Cronica civilizatiei • Mai 2011

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *