“EURONEWS” discreditează R.Moldova la comanda Rusiei

moldova 300x208 “EURONEWS” discreditează R.Moldova la comanda Rusiei?! euroscepticReportajul despre cea mai săracă țară de pe continentul european, adică R. Moldova, produs de jurnaliștii de la “EuroNews” ridică dubii în privința profesionalismului, fie a „partizanatului geopolitic” al postului considerat pan-european, obiectiv și echidistant. “No Spring for Moldova” este fundalul conceptual pe care sunt proiectate cele mai negative și deplorabile aspecte ale R. Moldova. Case pe cale să se risipească, oameni săraci și flămânzi, cu viitor incert, sunt primele imagini dedicate Moldovei, aduse în atenția publicului european. Deși, asemenea panorame triste pot fi găsite în prezent chiar și zonele defavorizate din unele state noi membre ale UE (România sau Bulgaria), jurnaliștii de la “prestigiosul EuroNews” au hotărât să dea pe post stereotipurilor despre Moldova la gradul superlativ și cu cea mai negativă fațetă posibilă.

După ce Eurovisionul a fost considerat de participanții din Moldova drept o reușită în privința promovării țării cu resurse financiare reduse, vin jurnaliștii europeni pentru a distruge în câteva clipe “mitul mioritic” dansat și cântat de băieții de la Zdob și Zdub, cu energizanta (dar nu și cea mai reușită) piesă “So Lucky”.

Cine vrea cu orice scop să ne dezavantajeze în fața europenilor, folosind mass-media europeană numărul unu, cu o acoperire și vizibilitate pe întregul continent european? Prima și unica în lista acuzațiilor este Rusia, precum și acoliții săi de la Tiraspol! Și nu numai?! Dar de ce acum și vor mai urma alte “atacuri imagistice” împotriva Moldovei? Cu siguranța odată începută campania de defăimare a Moldovei va continua, cel puțin până la reuniunea neformală a “formatul 5+2″ la Moscova, din luna iunie curent, unde se așteaptă o turnură semnificativă pentru negocierile privind soluționarea conflictului transnistrean. Din această perspectivă, o asemenea campanie direcționată contra Moldovei este justificată, deoarece Rusia încearcă să modeleze contextul diplomatic și opinia publică europeană pentru a orienta formatul de negocieri corespunzător intereselor proprii. Aici e vorba în primul rând de consolidarea și permanentizarea neutralității R. Moldova, prin ancorarea la aceasta a unei administrații autonome transnistrene cu drepturi largi, inclusiv cel de “veto”, dar puternic pro-rusească și anti-occidentală (anti-NATO). Realizând aceasta, cei de la Kremlin reușesc să manipuleze cu viteza și gradul de integrare a Moldovei în structurile europene și euro-atlantice.

Implicația Rusiei în scenariul reportajului “No Spring for Moldova” iese în evidență prin modul cum sunt prezentate cele două maluri ale Nistrului. În cazul malului controlat de Chișinău este impregnat mesajul sărăciei, neputinței, migrației masive spre Vest. Pe când malul stâng este ilustrat cu “pământuri fertile și roadă îmbelșugată”, cu proces de producție în plină desfășurare. Acest contrast frapant dintre malul drept și stâng, a fost intensificat cu imaginea pe drept calomnioasă, unde moldoveanul de pe malul drept este un servitor la angajatorul transnistrean. Pentru a evidenția și mai mult acest pretins complex al inferiorității populației de pe malul drept, arhitecții reportajului au gândit “o scenă de cerșire”, unde “transnistreanul” îi întinde muncitorului moldovean “valută transnistreană”. În mod intenționat, reportajul îl prezintă pe transnistrean drept “personaj prosper”, iar pe moldovean – “muncitor jalnic”, pentru care banii câștigați pe malul stâng este ultima soluție pentru a supraviețui. Dorind să redea culori și mai închise acestei scene, jurnaliștii înscenează discursul muncitorului moldovean, unde acesta “roagă” să fie realizată reintegrarea țării, salvatoare pentru fals pretinsa “sărăcăcioasă și cerșetoare” Moldovă.

Reportajul difuzat de “Euronews” este o adevărată lovitură de imagine pentru țară, într-un context foarte sensibil și complicat, când autoritățile centrale lucrează asiduu și eficient, cel puțin pe planul politicii externe și diplomatic. Dar misiunea campaniei denigratoare este de impune Chișinăul să accepte statutul de parte egală în negocieri pentru Tiraspol, care potrivit reportajului este nu doar mai avansat din punct de vedere socio-economic, dar și superior ca entitate politică, în condițiile nerecunoașterii pe plan internațional. Odată obținând această concesie, Moscova crede că va putea aranja și alte compromisuri din partea Chișinăului, prin intermediul europenilor, cointeresați mai mult ca niciodată în gaze naturale mai ieftine.

Fără a ne concentra prea mult pe aspectul geopolitic trebuie să recunoaștem că “EuroNews” ne face o defavoare enormă, dar nu este clar de ce la nivel diplomatic nu au apărut semnale de la Chișinău și de ce autoritățile nu reacționează nici într-un fel? Este oare vorba de o conspirație mai extinsă sau totuși Chișinăul s-a resemnat și acceptă fără rezerve înțelegerile la care europenii ajung cu rușii? Dar dacă și europenii au contribuit la reprezentarea Moldovei în aceste nuanțe?

Prin abstracție dacă excludem faptul că rușii sunt unicii comanditari ai acestui reportaj, la prima vedere “inofensiv” și obiectiv, atunci pe cine mai găsim în spatele acestui material “propagandistic”? Din păcate, îi vedem pe anumiți europeni, foarte prietenoși cu Rusia (Germania, Franța, Italia), care posibil pregătesc anumite scenarii pentru Moldova, pentru reglementarea transnistreană și ambalarea unui “stat nou”.

sursa: Dionisie Cenușă

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *