Conform Wikipedia, ”Rusaliile (dinlatin rosalia), cunoscute și dreptPogorrea (coborrea) Sfntului Duh (Sfntului Spirit), sunt o srbtoare creștin important, prznuit ntoteaunaduminica, la 50 de zile dupPaști. De Rusalii este comemorat coborreaSfntului Duh asupra ucenicilor luiIsus din Nazaret. Potrivit scrierilorNoului Testament (Faptele Apostolilor 2, 1-11) acest eveniment a avut loc n ziua rusaliilor evreiești (Șavuot), la 50 de zile de la nvierea luiIsus din Nazaret. De aceea srbtoarea creștin mai poart denumirea deCinzecime (nlatin Pentecostes, nfrancez Pentecte, ngermanPfingsten, nmaghiar Pnksd etc.).

nVechiul Testament, Rusaliile sunt, la nceput, o srbtoare agricol de bucurie, n care se ofer prg din roadele pmntului (Ex 23, 16; Num 28, 26; Lv 23, 16), numit și “Srbtoarea sptmnilor” (Ex 34, 22; Lv 23, 15). Mai trziu, ajunge o aniversare a Legmntului, care fusese ncheiat la 50 de zile de la ieșirea din Egipt (Ex 19, 1-16).

Și Rusaliile creștine au legtur cu Legmntul, fiind o srbtoare a ncheierii luntrice a Noului Legmnt al harului și iubirii, prin coborrea Sfntului Duh. Rusaliile reprezint și consacrarea solemn a Bisericii ntemeiate de Isus Hristos. Duhul Sfnt nu este druit numai Bisericii n ansamblu, ci și fiecrui creștin n parte, cu darurile sale (cf.Gal 5, 22). Minunea Rusaliilor de la Ierusalim se continu n Biseric, aducnd rod n tainaSfntului Mir. De aceea, Rusaliile sunt și o srbtoare de mulțumire pentru harul Mirului.

Semnificația Rusaliilor creștine mai poate cuprinde urmtoarele aspecte:

  • revrsarea eshatologic a Duhului Sfnt (cf. Ioel 3, 1-5, citat de Petru n cuvntarea sa din Fapte 2)
  • ncununarea Paștelui lui Hristos, prin revrsarea Duhului asupra apostolilor
  • adunarea comunitții mesianice, potrivit profețiilor
  • deschiderea Bisericii ctre toate popoarele
  • nceputul misiunii

Cuvntul romnesc “rusalii” deriv, probabil, indirect, din lat.Rosalia, prin termenul din gr. medie ρουσάλια și sl.rusalija[1].

“Cincizecime” este un calc dup gr. πεντηκοστή, “(ziua) a cincizecea”, denumire care arat c srbtoarea are loc la 50 de zile dup Paști.

Deja Apostolul Pavel acorda importanț acestei srbtori (cf.Fapte 20, 16). Pentru comunitțile creștine care aveau vii naintea ochilor roadele și mrturiile acestei zile de ntemeiere a Bisericii, mpreun cu minunile Duhului Sfnt, srbtorirea anual a coborrii Duhului Sfnt era de la sine nțeles.

Potrivit informațiilor dinPeregrinatio Etheriae, spre sfrșitulsecolului al IV-lea, la Ierusalim, srbtoarea ncepea cu o celebrare nocturn. Dimineața, prima slujb se ținea peGolgota, iar a doua pe Sion, locul coborrii Duhului Sfnt. Dup-amiaza, pe Muntele Mslinilor se ținea o celebrare n amintirea nlțrii Mntuitorului.

LaRoma, Rusaliile au devenit, pe lng Paști, a doua srbtoare rezervatbotezurilor. De aceea, vigilia și sptmna Rusaliilor au fost rnduite asemntor vigiliei și sptmnii Paștelui. Deja n vremeaPapei Leon cel Mare (440-461), n sptmna dup Rusalii urmau trei zile de post din ciclulQuattuor tempora. nsecolul al XI-lea, s-a introdus, n Biserica Romei,octava Rusaliilor; n1969, prin revizuirea anului liturgic, s-a nlturat octava, pentru a se reveni la structura n care Rusaliile ncheie ciclul pascal.

ntemeierea Bisericii Creștine

„Binecuvntat ești Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce prea nțelepți pe pescari ai artat, trimițndu-le lor Duhul Sfnt; și printr-nșii lumea ai vnat, iubitorule de oameni, mrire Ție!”. Așa glsuiește troparul acestui mare praznic al Bisericii noastre, de fapt ziua de naștere a Bisericii creștine, ntruct n aceast zi a luat ființ n chip vzut aceast instituție divino-uman, ntemeiat n chip nevzut, o dat cu jertfa Mntuitorului pe cruce.

Apostolii au grit n limbile neamurilor

Duminica de astzi mai este numit și „Duminica Cincizecimii”, ntruct pogorrea Duhului Sfnt peste Sfinții Apostoli, n Ierusalim, a avut loc n cea de-a cincizecea zi de la nviere. Sfntul Evanghelist Luca, n „Faptele Apostolilor” (cap. 2), istorisește momentul n care Duhul Sfnt, sub chipul unor limbi de foc, a umplut de darurile sale pe Apostoli, pentru nceput aceștia cptnd marea putere de a gri n limbi strine, necunoscute de ei pn atunci. Spre mirarea multor oameni aflați n Ierusalim, cei doisprezece au nceput s fac cunoscut nvțtura Mntuitorului ctre neamuri, n diferite limbi, deși acești ucenici erau știuți de mulți dintre cei prezenți ca fiind evrei simpli, n nici un caz preocupați de nvțarea limbilor strine.

nceperea propovduirii

Trimiterea Duhului Sfnt peste ucenicii si o vestise mai demult Mntuitorul: „Dar Mngietorul, Duhul Sfnt, pe care Tatl l va trimite ntru numele Meu, Acela v va nvța toate și v va aduce aminte de toate cele ce v-am spus Eu” (Ioan 14.26). ntr-adevr, cnd Duhul Sfnt S-a pogort peste Apostoli, aceștia au devenit „preanțelepți”, fiind umpluți „de lumina, rvna și toateharurile dumnezeiești” – așa cum prea frumos exprima Patriarhul Justinian. Abia dup acest moment, ucenicii Domnului au ieșit n toat lumea, svrșind minuni, ntorcnd pe pgni de la nchinarea idolilor, aducnd, de la oameni simpli la mprați, pe mulți la dreapta credinț. nceputul are loc chiar n aceast zi a Pogorrii Duhului Sfnt cnd, n urma predicii Sfntului Apostol Petru, „ca la trei mii de suflete” au crezut n Hristos, alctuind prima comunitate a celor care credeau n Hristos.

ncepnd cu anul 2008, prima și a doua zi de Rusalii au fost declarate ca fiind zile libere. (cf.Legea nr. 202/2008 – MO 728 din 28.10.2008)

Lunea Rusaliilor este zi nelucrtoare nBelgia,Franța,Germania,Luxemburg,Țrile de Jos, n unelecantoane elvețiene, nNorvegia,Danemarca,Islanda,Madagascar, nGrecia,Senegal,Togo,Romnia. nSuedia nu mai este zi nelucrtoare din2006, an n care la6 iunie (srbtoare național suedez) a devenit zi nelucrtoare.

Nu este zi lucrtoare n țri cu tradiție catolic:Italia,Brazilia,Irlanda,Spania,Canada,Portugalia,Polonia,Camerun și nici nRusia, țar cu tradiție ortodox.”

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *