Din comorile budhismului tibetan

Mi-am amintit astăzi de cele dintâi texte yoghine pe care le-am asimilat în adolescența mea, de impactul puternic pe care l-au avut asupra mea aceste texte. Este vorba de un gen de ABC din tradiția budhistă tibetană, pe care copii primiți în mânăstiri le învață pe de rost (ca de altfel toate textele pe care le studiază), meditând asupra lor.

Sunt învățături care, dacă sunt aprofundate, schimbă perspectiva asupra vieții și îndreaptă aspirantul să pășească pe calea Eliberării din ciclul devenirii (Samsara).

Voi prezenta zilnic câte un set de astfel de învățături, pe de-o parte pentru că îmi face plăcere să le reiau, să meditez din nou asupra înțelesului lor adânc, pe de altă parte pentru că aș vrea că toți oamenii să beneficieze de aceste nestemate ale înțelepciunii tibetane.

Traducerea pe care o prezint aparține școlii de yoga MISA, fiind disponibilă în principal în cursurile de yoga ale acestei școli. Chiar dacă pe alocuri nu sunt pe deplin de acord cu traducerea și adaptarea textului, aceste mici amănunte nu știrbesc cu nimic frumusețea și adevărul acestor percepte ale înțelepciunii eterne.


CELE 10 CAUZE PRINCIPALE ALE REGRETULUI

1) Pentru ființa umană care deja a obținut un corp fizic liber, vital și armonios – care, după cum se știe, este un lucru foarte dificil de obținut – risipirea în zadar a acestei vieți ar fi o cauză de regret.

2) Pentru ființa umană care deja a obținut prin efort perseverent acest corp fizic liber, vital, armonios și pur, ar fi o cauză de regret ca ea să moară întocmai ca un om care nu s-a angrenat practic absolut deloc pe calea spirituală și care s-a complăcut să se lase asaltat zi de zi de grijile lumești.

3) Această viață plină de agitație în KALI YUGA (Epoca întunericului spiritual) este cel mai adesea atât de scurtă și de nesigură încât urmărirea cu încăpățânare NUMAI a unor scopuri și căutări lumești ar putea fi o cauză de regret.

4) Propriul nostru spirit divin (Sinele Suprem -ATMAN) fiind de natură necreată (DHARMA-KAYA), ar fi o cauză de regret să nu-l revelăm cât mai repede în ființa noastră, rămânând mai departe pradă vâltorii iluziilor acestei lumi.

5) Maestrul spiritual (GURU), fiind unicul nostru ghid pe Calea care duce la eliberarea spirituală, despărțirea noastră de el înainte de a fi atins cu adevărat iluminarea divină ar fi o cauză de regret.

6) Credința fermă și de nezdruncinat în Dumnezeu și respectarea neabătută a legământului de a rămâne mai departe pe o cale spirituală autentică, fiind singurele mijloace prin care putem atinge rapid eliberarea spirituală, ar fi o cauză de regret dacă ne-am lăsa mereu să fim pradă forței necontrolate a pasiunilor.

7) Înțelepciunea Perfectă poate fi revelată în interiorul ființei noastre numai prin modelul și grația maestrului spiritual; tocmai de aceea ar fi o cauză de regret dacă, în loc să descoperim în noi Înțelepciunea perfectă, ne-am risipi întreaga viață în jungla efemeră a preocupărilor lumești (mondenității).

8) A vinde sau a precupeți întocmai ca pe o marfă Sublima Învățătură divină a Înțelepților ar fi o cauză de regret.

9) Știut fiind faptul că aproape toate ființele umane au fost măcar o dată (în nenumăratele noastre reîncarnări) sau deja sunt părinții noștrii plini de iubire, ar fi o cauză de regret dacă am manifesta acum aversiune față de ele sau dacă am face să sufere sau am abandona fie chiar și una singură dintre ele.

10) Floarea minunată a tinereții fiind pentru noi perioada cea rnai bună în care corpul nostru fizic și mintea se dezvolta foarte repede și armonios, ar fi o cauză de regret să o lăsăm să se veștejească în timp ce noi ne complacem într-o stare de indiferență larvară.

Acestea sunt cele zece cauze de regret. (Din Preceptele esențiale ale înțelepciunii, cartea întâi, „Calea supremă a discipolilor așa cum este oglindită ea în preceptele maeștrilor spirituali.”)

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *