Cu cine i ct vorbeti la telefon, unde te afli n momentul convorbirii, ce site-uri vizitezi, pentru ct timp, cui scrii e-mailuri i sms-uri etc. – toate aceste date vor fi stocate timp de 6 luni de furnizorii serviciilor de telefonie i internet, adic de firme private, cu interese private. Cum este posibil? Guvernul recidiveaz i scoate pe tapet un proiect de lege care prevede reinerea acestor date timp de 6 luni, cu toate c o iniiativ similar a fost declarat neconsitituional n 2009 pe motiv c ncalc drepturi conferite de Constituie – secretul corespondenei i dreptul la exprimare.

Culmea cinismului, ignornd decizia Curii Consituionale, Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) supune acest proiect dezbaterii publice.

Reinerea acestor date ar urma s fie obligatorie pentru furnizorii de servicii i reele publice de comunicaii electronice. Ele vor fi puse la dispoziia „organelor” n scopul utilizrii acestora n cadrul activitilor de prevenire, de cercetare, de descoperire i de urmrire a infraciunilor grave

“Prezenta lege nu se aplic n ceea ce privete coninutul comunicrii sau informaiilor consultate n timpul utilizrii unei reele de comunicaii electronice, n aceste cazuri fiind aplicabile prevederile Codului de procedur penal i cele din legile speciale n materie”, se precizeaz n proiect.

Prin infraciunile grave se numr terorismul, infraciunile transnaionale, cele svrite de un grup infracional organizat, pruncuciderea, vtmarea corporal grav, violul, tlhria, act sexual cu un minor, distrugere, ultraj, evadare i nlesnirea evadrii, infraciunile de falsuri n nscrisuri, asociere pentru svrirea de infraciuni, furt calificat, nelciune, infraciuni mpotriva intereselor financiare ale Comunitilor Europene, infraciunea de falsificare de instrumente de plat electronic, infraciunea de evaziune fiscal, pornografia infantil, antajul etc.

Datele care vor fi reinute timp de 6 luni

a) date necesare pentru urmrirea i identificarea sursei unei comunicri;
b) date necesare pentru identificarea destinaiei unei comunicri;
c) date necesare pentru a determina data, ora i durata comunicrii;
d) date necesare pentru identificarea tipului de comunicare;
e) date necesare pentru identificarea echipamentului de comunicaie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament;
f) date necesare pentru identificarea locaiei echipamentului de comunicaii mobile.

n cazul reelelor de telefonie fix i mobil vor fi avute n vedere numrul de telefon apelant precum i numele i adresa abonatului sau ale utilizatorului nregistrat.

n cazul serviciilor de acces la internet, pot electronic i telefonie prin internet vor fi reinute datele referitoare la identificatorul/identificatorii alocat/alocai utilizatorilor, identificatorul de utilizator i numrul de telefon alocate pentru efectuarea oricrei comunicri prin reeaua public de telefonie; numele i adresa abonatului sau ale utilizatorului nregistrat, cruia i s-a alocat o adres Internet Protocol (IP), un identificator de utilizator sau un numr de telefon, la momentul comunicrii.

Datele necesare pentru identificarea destinaiei unei comunicri cuprind:

a) n cazul reelelor de telefonie fix i mobil: numrul format/apelat/numerele formate/apelate i, n cazurile care includ servicii suplimentare precum redirecionarea sau transferul apelului, numrul/numerele ctre care este dirijat apelul; numele i adresa/adresele abonatului/abonailor ori ale utilizatorului/utilizatorilor nregistrat/nregistrai;
b) n cazul serviciilor de pot electronic i telefonie prin internet: identificatorul utilizatorului sau numrul de telefon al destinatarului/destinatarilor unui apel telefonic prin internet; numele i adresa/adresele abonatului/abonailor sau ale utilizatorului/utilizatorilor nregistrat/nregistrai i identificatorul utilizatorului destinatar al comunicrii.

Datele necesare pentru a determina data, ora i durata comunicrii cuprind:

a) n cazul reelelor de telefonie fix i mobil: data i ora iniierii i ncheierii unei comunicri;
b) n cazul serviciilor de acces la internet, pot electronic i telefonie prin internet: data i ora conectrii la i ale deconectrii de la serviciul de acces la internet, adresa IP alocat dinamic sau static unei comunicri de furnizorul de servicii de acces la internet, precum i identificatorul abonatului sau al utilizatorului nregistrat; data i ora conectrii la i ale deconectrii de la serviciul de pot electronic sau de telefonie prin internet.

Datele necesare pentru identificarea tipului de comunicare cuprind:

a) n cazul reelelor de telefonie fix i mobil: informaii privind serviciul de telefonie utilizat;
b) n cazul comunicrilor prin serviciul de pot electronic i de telefonie prin internet: informaii privind serviciul de acces la internet utilizat.

Datele necesare pentru identificarea echipamentului de comunicaie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament cuprind:

a) n cazul reelelor de telefonie fix: numrul de telefon apelant i numrul de telefon apelat;
b) n cazul reelelor de telefonie mobil: numrul de telefon al apelantului i numrul de telefon apelat; identitatea internaional de abonat mobil (IMSI) a apelantului; identitatea internaional a echipamentului mobil (IMEI) a apelantului; identitatea IMSI a apelatului; identitatea IMEI a apelatului; n cazul serviciilor anonime prepltite: data i ora activrii iniiale a serviciului, precum i identificatorul celulei din care a fost activat serviciul;
c) n cazul serviciilor de acces la internet, pot electronic i telefonie prin internet: numrul de telefon al apelantului n cazul accesului prin dial-up; linia DSL sau alt punct terminal al celui care iniiaz comunicarea.

Datele necesare pentru identificarea locaiei echipamentului de comunicaii mobile cuprind:

a) identificatorul celulei la nceputul comunicrii;
b) datele care permit stabilirea localizrii geografice a celulelor, prin referire la identificatorul acestora, pe durata n care datele comunicrii sunt reinute.

Potrivit proiectului de lege, furnizorii de reele publice de comunicaii i furnizorii de servicii de comunicaii electronice destinate publicului, pe lng datele reinute potrivit prezentei legi, pot reine, sub rezerva consimmntului, i alte date necesare activitii lor comerciale, i anume pentru facturare sau pli pentru interconenctare, precum i date prelucrate potrivit legii, la cererea clienilor, n scopuri de comercializare ori n vederea furnizrii de servicii, numai cu acordul prealabil al persoanei ale crei date sunt prelucrate.

La finalul celor 6 luni, toate datele reinute trebuie s fie distruse prin proceduri automatizate, ireversibil.

Justificri

n nota de fundamentare a proiectului de lege, se arat c datele referitoare la utilizarea comunicaiilor electronice sunt deosebit de importante i, n consecin, reprezint un instrument valoros n vederea prevenirii, cercetrii, descoperirii i urmririi penale a infraciunilor i, n special, a criminalitii organizate.

“Dat fiind importana datelor de trafic i localizare pentru cercetarea, descoperirea i urmrirea penal a infraciunilor, dup cum s-a demonstrat prin cercetri i experiena practic a mai multor state membre, la nivel european s-a simit nevoia de a se asigura c datele generate sau prelucrate n cursul furnizrii serviciilor de comunicaii, sunt pstrate pentru o anumit perioad, de ctre furnizorii de servicii de comunicaii electronice destinate publicului sau de reele publice de comunicaii”, susine ministerul condus de Valerian Vreme.

Potrivit aceleiai note, n data de 15 martie 2006 a fost adoptat Directiva 2006/24/CE privind reinerea datelor generate sau procesate n cadrul activitii de furnizare de servicii de comunicaii electronice destinate publicului sau de reele publice de comunicaii i de modificare a Directivei 2002/58/CE. Directiva 2006/24/CE prevede obligaia furnizorilor de servicii de comunicaii electronice destinate publicului sau de reele publice de comunicaii de a asigura crearea unor baze de date n vederea pstrrii, pe o perioad de timp cuprins ntre 6 i 24 de luni, sub rezerva condiiilor prevzute de directiv i a avut ca termen limit de transpunere data de 15 septembrie 2007.

ntruct termenul pentru transpunere a Directivei 2006/24/CE expirase, n data de 27 noiembrie 2007 Comisia European a trimis Romniei o scrisoare privind declanarea primei faze a procedurii de nclcare a acquis-ului comunitar – punerea n ntrziere, n conformitate cu prevederile art. 258 din Tratatul privind funcionarea Uniunii Europene (fostul art. 226 din Tratatul CE), pentru ne-comunicarea msurilor naionale de transpunere a Directivei 2006/24/CE, iar la 23 septembrie 2008, un aviz motivat prin care invita Romnia s ia msurile necesare de conformare cu acquis-ul comunitar n cauz.

Urmare a acestei aviz motivat, Parlamentul Romniei a adoptat la 18 noiembrie 2008 Legea nr. 298 privind reinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaii electronice destinate publicului sau de reele publice de comunicaii, precum i pentru modificarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal i protecia vieii private n sectorul comunicaiilor electronice.

Ulterior, la data de 8 octombrie 2009, Curtea Constituional a Romniei a constatat, prin decizia nr. 1258, c dispoziiile Legii nr. 298/2008 sunt neconstituionale, legea fiind abrogat.

“n contextul n care legea de transpunere a Directivei 2006/24/CE nu mai produce efecte juridice, iar Romnia nu a adoptat noi norme legislative de transpunere a acestei Directive, Comisia European a declanat mpotriva autoritilor romne o nou aciune de punere n ntrziere (conform scrisorii nr. C(2011) 4111 din 16 iunie 2011) – cauza 2011/2089, prin care solicit transmiterea msurilor naionale privind transpunerea directivei n cauz, n termen de dou luni de la data primirii adresei”, sustine Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale.

Potrivit aceluiai document, proiectul de lege ar trebui adoptat pentru a evita intrarea n cea de-a doua faz a procedurii de infringement.

Sursa: BuzzNews

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *