Prin prezenta, noi, membrii Consiliului Parohiei Ortodoxe „Sf. Treime” Vatra Dornei, judeul Suceava, ntrunii plenar n edin extraordinar CONTESTM Dispoziiile din Legea 280/2006 privind asigurarea obligatorie a locuinelor i ale Ordinului nr. 6/87 din 21 aprilie 2011 privind normele de aplicare a Legii nr. 260/2008.

MOTIVE:

n fapt, dispoziiile Legii nr. 260/2008 instituie obligativitatea ncheierii unei asigurri a locuinelor, indiferent de deintorul acesteia (persoan fizic sau juridic).

Dispoziiile art. 2 din Legea 114/1996 (Legea locuinei) definesc noiunea de locuin i n coninutul textului nu apare ca fiind locuin i construcia biseric.

Fa de aceste prevederi, bisericilor (construcie stricto sensu) nu li se aplic dispoziiile Legii 260/2008 privind asigurarea obligatorie i nici Ordinul 6/87 din 21 aprilie 2011 – Normele de aplicare a Legii 260/2008.

Cu toate lipsurile i scprile Statutului Bisericii Ortodoxe Romne, art. 170 din HG 53/2008 prevede totui, conform canoanelor Sf. Prini, urmtoarele:

(1) Din punctul de vedere al destinaiei lui, patrimoniul bisericesc cuprinde bunuri sacre i bunuri comune.

(2) Bunurile sacre, respectiv cele care prin sfinire sau binecuvntare sunt destinate exclusiv i direct cultului, sunt inalienabile, insesizabile i imprescriptibile. Proprietatea asupra bunurilor sacre este exclusiv bisericeasc, iar cedarea folosinei poate fi acordat pe un termen de pn la 3 ani, cu posibilitatea de rennoire.

(3) Sunt bunuri sacre cele care prin sfinire sau binecuvntare sunt destinate cultului divin, precum: locaurile de cult (catedrale, biserici, paraclise, capele etc.), odoarele i vemintele bisericeti, crile de ritual, cimitirele etc.

(4) Sunt asimilate cu bunurile sacre i beneficiaz de acelai regim juridic i: casa parohial, (…).

Rezult, fr putin de tgad, faptul c, n baza acestui text de lege, casa parohial intr n categoria „bunuri sacre” conform prevederilor art. 170 alin. 4 din HG nr. 53/2008 – Statutul BOR.

Casa parohial nu poate face obiectul Legii 260/2008 ntruct are categoria de folosin „bun sacru” .

Dispoziiile prevzute de art. 1 din Legea 260/2008 prevd strict i limitativ asigurarea obligatorie a locuinelor. Mai mult, considerm c este o blasfemie s „asiguri” bunurile sfinte.

Tradiia Bisericii noastre spune c unde se ntmpl s fie distruse unele Biserici sau case parohiale, de foc, cutremure, alunecri de teren, inundaii etc., nseamn c Dumnezeu acolo dorete s nnoiasc ctitorii, s transmit un mesaj sau s ne fac o descoperire.

Cte icoane fctoare de minuni, moate de sfini i ruinele unor vechi bisericii au fost descoperite atunci cnd au fost trecute prin incendii, alunecri de teren, fora apelor (vezi moatele de la Niculiel), cutremure etc.?

Desigur, ceea ce depinde de noi, de vigilena, responsabilitatea, grija i prevenia noastr mpotriva unor eventuale distrugeri materiale aparinnd Bisericii trebuie s fie pe msura chemrii noastre ca slujitori ai lui Hristos i ca iconomi ai tainelor lui Dumnezeu (1 Cor. 4,1).

Dei am expus juridic i canonic o situaie fa de care Biserica nu are cum s se conformeze, s se „asigure”, sunt preoi care ndeamn la asigurarea obligatorie a caselor credincioilor, cu toate c acetia nu stau nici lng ape, nici pe locuri alunecoase, nici pe nisipuri mictoare sau vulcani (noroioi ori n activitate), ci pe munte, lng stnci. Aceti preoi ne amintesc de preotul Constantin Burducea (ministrul Cultelor n perioada 6 martie 1945 – 30 noiembrie 1946), care sftuia credincioii s se nscrie la colectiv (colectivizarea forat ncepe n 1949) i s se supun stpnirii vremii, chiar dac era atee, de unde vine i zicala: ca popa Burducea, cnd cu steaua, cnd cu crucea.

A accepta legile care ne umilesc, ne scot din circuitul sacru i care ne pun n rnd cu lucrurile lumeti, nseamn c Biserica grbete mondializarea lui Antihrist i nscrierea Bisericii lui Hristos pe lista celor care doresc colectivizarea forat, secularizarea i escrocarea unor oameni sraci sub pretextul grijii printeti simulate de unele societii de asigurare, cu cooperarea maxim i plin de „dragoste civic” a unor politruci corupi, care inventeaz legi peste noapte pentru a ne pzi de pericole imaginate doar de ei i a ne face fericii cu fora…!

Credem c BOR ar trebui s ia atitudine fa de acest abuz legislativ.

Unele legi naionale, dar i internaionale, ne apr n astfel de cazuri i ne asigur c, n situaia n care nu exist interes i voin din partea uneia din pri, nu se poate ncheia un asemenea contract. Deci un contract consensual se poate ncheia numai prin acordul prilor i nu n mod obligatoriu.

V anunm pe aceast cale c, n acest context legislativ internaional i naional, Parohia „Sf. Treime” va contesta legile aberante i jignitoare n cauz.

Fa de aceste aspecte, v rugm s v precizai punctul de vedere i s procedai n consecin, prin naintarea contestaiei noastre ctre Mitropolia Moldovei i Bucovinei i eventual ctre Patriarhia Romn, n vederea atacrii dispoziiilor din Legea 260/2008 i a normelor de aplicare a acesteia – Ordinul 6/87 din 21.04.2011.

n drept, invocm HG 53/2008 privind Statutul Bisericii Ortodoxe Romne i Legea cultelor nr. 489/2006, care statueaz n mod clar i exhaustiv faptul c cultele sunt persoane juridice de drept privat i utilitate public…) (art. 8, alin.1) i funcioneaz prin legi speciale, n cazul de fa conform canoanelor Bisericii (drept privat), care nu ne oblig s ne asigurm la puterea lumeasc patrimoniul sacru, deoarece acestea sunt direct n grija i paza dumnezeiasc.

Din ncredinarea Consiliului i Comitetului Parohial al Parohiei „Sf. Treime” Vatra Dornei,

Pr. paroh, prof. dr. MIHAI VALIC

(text preluat de pe www.crainou.ro.

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *