UNA DINTRE VIRTUILE ESENIALE pentru dobndirea fericirii este brbia. ncep prin a v atrage atenia c brbia nu trebuie confundat cu ceea ce ndeobte numim: curaj. Socotesc c limba noastr face o distincie ntre una i cellalt. Curajul este aproape instinctiv; presupune prea puin antrenarea contiinei n actele sale; pe cnd, dac nu greesc, brbia implic demnitatea, convingerea, contiina. ‘Fii brbat!’ nu nseamn doar s fii curajos, ci s fii curajos ca un om de rspundere, n joc fiind renumele tu de fiin superioar, de stpn pe tine nsui i pe soarta altora. Curajos este brbatul care, atacat de nite brute, le rspunde fr team i le ologete pe vecie. Brbat este acelai, dac chibzuiete s fie i de nvtur reacia sa, de nvtur astfel nct brutele s nu-i repete atacul la, i s nu transforme brutele n nite invalizi rmai la fel de iresponsabili ca nainte de ntlnirea cu el.
Dar nu despre acest soi de curaj i brbie ne-am adunat n jurul aparatului de radio pentru a vorbi; ci despre adevrata brbie, aa cum reiese ea din urmtoarele aforisme.
Voltaire dezvluie cuprinsul ntreg al noiunii; el spune:Adevrata brbie const n a ti s suferi. Poetul i dramaturgul Schiller lmurete cele preconizate de Voltaire; adugm zisa lui:Sufletele mari rabd n tcere, iar Stammler pare s expliciteze totul:Cel mai greu eroism, dar i cel mai nobil, st n a nva s-i potoleti prin tine nsui suferinele, fr a mai tr n ele i ali oameni.
n urmtorul fragment, semnat de Ludovic Halvy, suntem fcui martori att ai curajului ct i ai brbiei, n naivitatea i contiina sa elementar, dar impresionant, eroul scrierii ofer o frumoas pild de acceptare a suferinei proprii pentru uurarea suferinei celorlali. Acela care nareaz ntmplarea este un chirurg militar. El i amintete cele petrecute ntr-un spital de campanie, la vreme de rzboi.
Cloroformul era pe sfrite. Cheltuiam din el ct mai puin i cutam s-l pstrm pentru operaiile grele.
Mi-au adus un soldat – unul din grenadierii de gard. Mna dreapt i fusese zdrobit de o sfrmtur de ghiulea.Trebuia s-i scot din ncheietur degetul cel mic. Operaia nu era grea, nici primejdioas; dar era foarte dureroas i nceat.i spusei soldatului:
– Trebuie s-i scot degetul cel mic.
– Bine, rspunse el linitit.Scoatei-l.
– S te adorm?
– E grea operaia?
– Are s te doar, dar nu-i nici un pericol.
– Nu-i nimic.Dac o s m doar ru, mai bine…
– Dar nu prea mai avem cloroform.
– Cloroformul e doctoria care te adoarme?
– Da.
– A, neleg… vrei s pstrai cloroformul cela pentru ceva mai nsemnat dect degetul meu cel mic; pentru piciorul sau pentru coapsa vreunui camarad?
– Da, chiar aa.
– Bine… avei dreptate.Nu m adormii, dar haide, repede, repede.
κi ghemui batista n gur, ntre dini.Era alb ca hrtia. Sudoarea i se scurgea de pe frunte n picturi mari; dar n-a fcut o micare, nu s-a plns, n-a scos un ipt. Dup ce fu gata, l ludai pentru curajul pe care l artase.
– De! spuse el; doar trebuie s se ajute bieii oameni ntre ei!
Pentru Doamna de Maintenon este nevoie de curaj n tot felul de lucruri mici ce ne revin a fptui, pentru care, n genere, nu credem c avem nevoie de curaj; i nu greete. S-i dm ascultare cnd i dezvolt gndurile cu privire la ‘lipsa de curaj’.
Numesc lips de curaj, spune ea,acea susceptibilitate n faa oricrui lucru care i s-ar spune; deprimarea care i urmeaz; dorina de a fi ntruna cutat, de a fi totdeauna rspltit cnd ai svrit cea mai mic parte din ce erai dator s faci; dorina de a fi vzut cnd ndeplineti un lucru ludabil; de a-i fi toate pe plac, fr s te osteneti; amrciunea cnd vezi c trebuie s-i ndrepi cusururile. Cred c toate acestea fac parte din lipsa de curaj sufletesc.
Ct privete pe cel trupesc – un semn al lipsei lui este acea dorin de a avea totul de-a gata, care te-ar face s inventezi maini ce i-ar aduce toate lucrurile la picioare, ca s nu mai ai nevoie s ntinzi mna s le iei; acea spaim n faa celei mai mici neplceri, frica de vnt, de frig, de fum, de praf, de mirosul urt – care te face s te strmbi ca i cum viaa ntreag ar fi nimicit; – acea ncetineal n lucru – pe care nu-l faci dect silit i n care nu-i arde s ai vreun spor, acea nepsare cnd e vorba s faci bine ceea ce faci; teama de a fi certat, care e singurul lucru ce te pune n micare… ntovrirea cu oameni cari nu te las s munceti cum trebuie; nemplinirea cum trebuie a unui lucru care i s-a ncredinat; nerbdarea care te mpiedic s atepi linitit un lucru.

Cele ce am citit mpreun surprind, parc, o faet a curajului la care nu cugetm. Nu curajul de a lupta fizic, ci curajul de a lupta pe plan moral – ceea ce cu siguran mai bine este acoperit de substantivul: brbie. A avea tria s nfruni viaa, ncepnd cu cele mai mici neajunsuri ale ei, precum trezitul devreme, pstrarea cumptrii n toate, apucatul de munc de cum ne deteptm, ncrncenarea de a duce orice activitate la capt i de a o svri tinznd ctre perfeciune, tria de a ne confrunta cu prerile oamenilor, cnd suntem siguri c dreptatea noi suntem aceia care o deinem, armonizarea nclinrilor noastre cu cele ce ne poate oferi clima, situaia noatr n societate, sntatea personal, familia i aa mai departe. i, mai cu osebire, nelepciunea de a nu ne plnge ntruna, ostenind astfel prieteniile i iubirea ce ne sunt druite, precum i vitejia de a suferi bolile fr crcnire, ca i celelalte suferine fizice i morale. S nu ne numrm printre aceia pentru care viaa, de departe, e trandafir, iar de aproape bor cu tir. Dimpotriv, pentru dreptul tu la brbie, s te prinzi de piept cu Dumnezeu, cum zice romnul, c fr brbie eti o crp i nimica nu preuieti… Pentru antici, cei ndraznei sunt nencetat nsoii de noroc i toate le izbutesc. Virgiliu a scris-o n ENEIDA sa:Audaces fortuna luvat- pe cei ndrznei i ajut norocul. Eu a aduga c, dac ndrzneti, norocul i-l faci singur (desigur, dac-i st Dumnezeu aproape…).
Poetul N. Davidescu a surprins cu mare subtilitate pierderea acestui curaj necesar zi de zi, pomenit de Doamna de Maintenon, curajul necesar nu pentru a nfrunta vrjmai, nu pentru a cuceri locuri de frunte n societate, nu pentru a-i depi contemporanii n descoperiri, n realizri, n participarea creatoare la existena comun, ci necesar pentru a svri gesturile uzuale ale vieii. O atare lips de curaj te face s preferi a nu mai iei din cas, din, cum scrie el:
Cavourile-acestea-anticipate,
n care ne-nvm pe nesimite
Cu a morii venic banalitate,
preferi, spuneam, a nu mai vizita i a nu mai primi pe nimeni, a cuta vegetarea, a te preschimba ncetul cu ncetul n plant, ori n animal ce hiberneaz, fugind de cerinele de perpetu micare ale vieii umane.
S citim mpreun poema sa:

UMBRA CAMERILOR

Sunt camere de-acelea ce sunt pline
De noi, i-n care sufletele noastre
Se-mprtie tcute i senine
i se deschid ca florile n glastre,
n mijlocul tcerii lor depline.

n draperia mobilelor grele
De pulberea nostalgicelor vise,
i-n galbenul masivelor perdele
De-a pururea uor ntredeschise,
Ne risipim ca nite vechi dantele.

De-aici, al nostru suflet, cnd se-adun
Se furieaz, pentru-ntia oar
Prin draperii, discret, i mpreun
n leneele nopi de primvar
Cu strlucirea razelor de lun.

Apoi nimic; puin poezie,
nchis-n ritmuri de epitalame,
Se-mprtie pe-a umbrei trndvie
i caut ca, pe minore game,
S prfueasc tot ce-a fost s fie.

Vieaa preget de-a mai strbate
Cu frmntrile-i necontenite,
Cavourile-acestea-anticipate,
n care ne-vm pe nesimite
Cu a morii venic banalitate.

Poate c brbia cea mai mare i trebuie pentru a-i recunoate limitele i neputinele, cu sinceritate, n termeni cretineti, brbia cea mai mare este s fii smerit n toate, s te recunoti srac cu duhul, treab foarte grea, de voim s-o facem cu toat onestitatea, pentru c omul este fiin orgolioas, ba i mai ru, vanitoas. Mult curaj i trebuie s lupi cu tine, dar i mai mult pentru a-l lua pe Dumnezeu drept int nencetat, recunoscnd c nici mcar nu eti n stare s te rogi cum se cuvine; iar dup aceast mrturisire, curajul de a trece la fapta Rugciunii.
Dai ascultare lui Samuel Smiles, acest mare gnditor asupra caracterului: el pune chestiunea n termeni neezitani:Brbia ce se traduce prin eforturi tcute, care ndrznete s sufere toate i s le suporte din dragoste pentru adevr i datorie, este mai eroic dect faptele mree ale curajului fizic, sau dect acelea ce sunt recompensate prin onoruri i titluri, ori dect laurii adesea muiai n snge.
Curajul moral este acela ce caracterizeaz veritabila mreie a brbatului i a femeii; brbia de a gri adevrul; de a fi drept i cinstit; brbia de a rezista ispitei i de a-i face datoria. Brbatul i femeia, dac nu posed aceast virtute, nu pot fi siguri c le pot pstra pe celelalte.
Acelai psiholog britanic pune accentul pe zona cea mai indicat pentru ntrirea brbiei, deoarece aci, n creuzetul afirmrii personalitii – cci la acea misterioas cmar luntric m refer – dac nu participi cu toate forele tale, riti s dobndeti un monstru ce-i poart numele i chipul, dar se exprim cu o mie de guri, acelea ale semenilor si, i-i lipsete un mijloc de a se exprima pe sine. Termenii lui Smiles sunt:Calitatea de a fi ntreprinztor, a intelectului, constituie una dintre condiiile vitale ale independenei caracterului. Este necesar ca omul s aib brbia de a fi el nsui i nu umbra sau ecoul altcuiva. Trebuie ca el s-i exerseze propriile faculti i s-i exprime simmintele proprii. Datorm s aducem n discuie opiniile noastre i s ne formm convingeri. S-a spus c acela care nu ndrznete s aibe o opinie este un la; c acela care nu vrea s-o aib de bun seam este un lene; iar acela care n-o poate avea, fr doar i poate e un prost.
Privii n urma dumneavoastr la anii regimului comunist, de care abia a scpat ara noastr: cel mai mare ru pe care ni l-a fcut dictatura este acela de a ne fi ascuns cte suntem n stare s fptuim de unii singuri, ce curaj fr seamn st ngropat n inimile fiecrui copil, adolescent i ins matur din neamul nostru, cum oricare dintre noi i poate ndemna viaa ntr-o curs fr istovire ndreptat ctre zenit. Privii n jurul dumneavoastr: pretutindeni se repar, se ntregesc, se nfrumuseeaz case particulare existente, cnd nu se cldesc altele noi. Se deschid dughene pe fiece strad, dac nu magazine ultraluxoase. Mici ateliere dau un rost nou pivnielor i curilor, iar fabricile se ncropesc i ele cum pot. Au aprut universiti particulare puzderie, noi posturi de radio i televiziune, gazete cte nu i-a putut nimeni nchipui c vor fi citite, edituri de asemeni. Curajul romnului nu ngduie ndoial. Fiecare om se ia la ntrecere cu toi, dar i cu sine nsui. Or, comuismul a lovit capul ce ndrznea s se sumeat pentru a izbuti ceva personal; iar dac nu l-a izbit, l-a umilit i i-a furat ideile i munca. Scriai o carte, fceai o cercetare tiinific, o invenie? O semnau toi efii ti direci i indireci, naintea ta, i tu erai socotit un fericit dac aprea i numele tu printre ale autorilor, nu rareori cu studiile fcute la locul de producie, adic urmnd cursuri fr frecven, absolvite cu plocoane sau ameninri. Erai att de bun n munca ta nct s primeti o rsplat internaional, ori o burs de studiu? Aceiai profitori i plonie ale roadelor intelectuale se bucurau de pe urma trudei tale. Se comunica savanilor, rectorilor sau oricui te aprecia c erai bolnav i nu puteai prsi ara, iar paraziii plecau n locul tu, fcnd poporul de ruine cu lipsa lor de carte, de pregtire i de personalitate. Romnul n-a tiut cte poate cuceri, realiza, dobndi; abia acum deschide ochii asupra vieii. Romnul n-a avut libertatea de a fi el nsui.

Avei astzi brbia s fii voi niv!

sursa:http://literaturasidetentie.ro

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *