Sub patriarhul Kiril, Patriarhia „multinaional”, de fapt, supranaional i, astfel, imperial prin (auto)definiie, a Moscovei i a ntregii Rusii promoveaz o nou politic etnolingvistic.

Dragostea Moscovei pentru ucraineni

Primul element pe care l-au remarcat observatorii vieii bisericeti din Rusia este c versiunii ruseti a paginii oficiale de internet a Patriarhiei din preajma Kremlinului i s-a adugat, n premier absolut, versiunea n limba ucrainean. Aceast noutate nu reprezint, aa cum s-ar putea crede la prima vedere, o concesie generoas fcut credincioilor i clericilor ucraineni care nutresc tendine de emancipare canonic de tutela Moscovei. Dac ar fi fost aa, „multinaionala” Biseric rus ar fi acceptat i versiuni ale site-ului su oficial n limbile bielorus i romn. Despre limbile altor popoare din Federaia Rus convertite integral sau parial la Ortodoxie nici nu are rost s vorbim, ntruct Patriarhia Moscovei promoveaz n raport cu ele, n cel mai ru caz, o politic lingvistic asimilaionist, iar n cel mai bun caz, una de aculturaie, ca prim etap a rusificrii.

napoi la Rusia kievean

Al doilea element ine de conceptul „dou limbi, un singur popor” lansat de patriarhul Kiril cu ocazia primei sale vizite la Kiev, la scurt timp dup nscunarea sa la Moscova. Acest concept presupune c ruii i ucrainenii, chiar dac vorbesc dou limbi diferite, dar intim i puternic nrudite i, n proporie de 80 la sut, reciproc inteligibile, reprezint o singur etnie, cu rdcini comune n Rusia kievean („Киевская Русь” n rus i „Київська Русь” n ucrainean).

Biserica Rusc

Precum se tie, manipularea prin limbaj precede manipularea social. i dac lumea a fost fcut prin Cuvntul lui Dumnezeu, imperiile se fac ele nsele prin propriile lor cuvinte. La indicaia patriarhului Kiril, titulatura „Biserica Ortodox Rus” (Русская Православная Церковь) a ncetat s mai fie tradus n ucrainean ca i mai nainte, corect, „Російська Православна Церква”, ci, ntr-un mod absolut ciudat, care sfideaz regulile limbii ucrainene – „Руська Православна Церква”. Romnete, ca s apelm la un arhaism care i desemna pe slavii rsriteni, ar trebui s echivalm aceast titulatur cu „Biserica Ortodox Rusc”. Termenul „rusca/rusc” a avut o larg circulaie la romnii intra i extracarpatici, inclusiv n Basarabia, fiind fixat ntr-un ir ntreg de toponime.

n ucraineana modern i literar, termenul „rus/rus” sau „rusesc/ruseasc” se traduce invariabil i exclusiv prin „російський/російська”. Micarea patriarhului a fost una subtil, transformarea terminologic Російська/Руська vrnd s arate c Patriarhia Moscovei nu este doar Biserica naional a Federaiei Ruse, ci i, concomitent, a Ucrainei, ba chiar c ar fi a Ucrainei mai nti i abia apoi a Federaiei Ruse, iar n subsidiar i a Bielorusiei, adic a Rusiei Albe. Luate la un loc, Federaia Rus, Ucraina, Bielorusia, dar i Republica Moldova, ar alctui, n viziunea patriarhului Kiril, Lumea Rus, avnd un singur popor i vorbind cteva limbi nrudite, printre acestea fiind i „moldoveneasca”.

Cu gndul tot la teritorii

Conceptele de „Русь” (Rusia Mare, Rusia Mic i Rusia Alb), „Русский мир” – „Lumea Rus” (Federaia Rus, Ucraina, Bielorusia i Republica Moldova) sunt eufemisme pentru ceea ce Patriarhia Moscovei consider a fi „teritoriu canonic rusesc”, ca i pentru ceea ce, n partea european a fostei URSS, Kremlinul consider a fi „vecintatea apropiat”. Totodat, aceste concepte sunt manipulatorii. Manipularea pornete de la cuvintele cu care opereaz manipulatorii, fie c sunt factori ecleziastici sau politici, fie c sunt de la Moscova, de la Kiev sau de la Tiraspol.

Limba „moldoveneasc” de la Moscova

Dup cum artam, Patriarhia Moscovei, att de aprig angajat ntr-o absurd competiie canonic cu Patriarhia Romn n Republica Moldova, nu accept i o versiune romneasc a site-ului su oficial. Este potrivit s ne ntrebm: de ce oare? Rspunsul este simplu i st la vedere. Patriarhia Moscovei, al crei supus este, ntre alii, ambasadorul Romniei la Chiinu, Marius Lazurca, dar i premierul Vladimir Filat i interimarul Marian Lupu, este adepta teoriei „limbii moldoveneti”, distincte de limba romn i a „etniei moldoveneti”, distincte de etnia romn. n plus, tributar nc panslavismului rsritean, ea accept cu dificultate, ba chiar cu mult sil, alfabetul latin. Cu toate acestea, n ultimii doi ani am putut observa publicarea pe site-ul Patriarhiei Ruse a ctorva tiri n versiune romneasc, cu specificarea: „Материал на: молдавском”, adic, material n limba moldoveneasc. Dac ar fi indicat c respectivele materiale sunt n limba romn, Patriarhia Moscovei i-ar fi desfiinat teoria privind aa-zisele diferene etnice i lingvistice dintre locuitorii btinai ai Romniei i Republicii Moldova.

Cteva cuvinte despre Statutele bisericeti

Ceea ce-i scap ns patriarhului Kiril al Moscovei, este c subdiviziunea sa canonic din Republica Moldova, declar, pentru evidente motive de conjunctur, c folosete, n administraie i n cultul liturgic, LIMBA ROMN.

S nu se supere nimeni pentru sintagma „subdiviziune canonic”. Statutul Patriarhiei Moscovei o consfinete n articolul su 2: „Bisericile Autonome i Autoconduse, Exarhatele, circumscripiile mitropolitane, eparhiile, instituiile sinodale, protopopiatele, parohiile, mnstirile, friile, instituiile de nvmnt teologic, misiunile, reprezentanele i aezmintele care intr n Biserica Ortodox Rus (numite n continuare „subdiviziuni canonice” (aici i n continuare sublinierile ne aparin – nota noastr)) alctuiesc canonic Patriarhia Moscovei”. Printre aceste „subdiviziuni canonice” este i parohia „Sfntul Dumitru” din Chiinu al crei foarte ataat enoria este ambasadorul Romniei la Chiinu Marius Lazurca, care d un foarte prost i molipsitor exemplu pentru protipendada de origine romn de la noi. Acest soi de enoriai se simt confortabil n „subdiviziunea canonic” ruseasc, de vreme ce Patriarhia Moscovei se definete, n articolul 1 al Statutului su, astfel: „Biserica Ortodox Rus este oBiseric multinaionalAutocefal Local (…)”, ca, n articolul 3 al aceluiai Statut, s arate: „Jurisdicia Bisericii Ortodoxe Ruse se ntinde asupra persoanelor de credin ortodox care locuiesc peteritoriul canonic al Bisericii Ortodoxe Ruse: n Rusia, Ucraina, Bielorusia,Moldova, Azerbaidjan, Kazahstan, Kirghizia, Letonia, Lituania, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Estonia, precum i asupra ortodocilor din alte ri care ader la ea benevol”. ntre altele fie spus, faptul c Republica Moldova este menionat n Statutul Patriarhiei Moscovei ca „Moldova” pur i simplu, i nu cu denumirea ei oficial, demonstreaz o dat n plus poftele expansioniste ale Bisericii Ruse asupra ntregii Moldove istorice pn la Carpai. Altminteri, hipercentralizata Patriarhie de lng Kremlin ar fi indicat corect denumirea statului nostru, aa cum o face n cazul tuturor celorlalte state trecute n lista sa „teritorial-canonic”.

Centralismul n-a murit, doar un pic a aipit

Lectura articolelor din Statutul Patriarhiei Moscovei este ct se poate de util. Ea ne permite s nelegem c „subdiviziunea canonic” condus de mitropolitul Vladimir la Chiinu nu este dect o simpl „subdiviziune”, nicidecum o Biseric naional local. S urmm ns firul lecturii. Articolul 5 al respectivului Statut statueaz: „Biserica Ortodox Rus este nregistrat n calitate de persoan juridic n Federaia caorganizaie religioas centralizat”. Asta-i bun de tot! Dup centralismul democratic proclamat de Lenin, iat c avem i un „centralism religios” proclamat de patriarhul Kiril! Centralizarea este inclusiv lingvistic, nu doar administrativ. Orict de „multinaional” s-ar autodeclara pretenios i ipocrit, Patriarhia Moscovei nu tolereaz n Sinodul su dect limba rus.

Naionalitatea i limba romn sub Patriarhia Moscovei

Cu tot centralismul religios impus de Moscova, dup cum am artat i mai sus, „subdiviziunea canonic” de la Chiinu, recunoate oficial, cu jumtate de gur, ca s nu fie auzit n capitala Rusiei, c pe mica ei parcel din „teritoriul canonic” al Bisericii Ortodoxe Ruse se vorbete limba romn! Chiar aa, limba romn, fr nici un fel de ghilimele sau paranteze! Articolul 6 al „subdiviziunii canonice” ruseti de la noi glsuiete: „n locaurile sfinte ale Bisericii Ortodoxe din Moldovaserviciile divine se oficiaz n limba romn. n unele parohii – n limbile slavon, ucrainean, gguz sau bulgar, n dependen denaionalitatea i doleanele credincioilordin respectiva parohie”. Cnd recunoate, n rspr cu centrul religios de la Moscova, c folosete limba romn, „subdiviziunea canonic” recunoate c i majoritatea covritoare a credincioilor din parcela sa sunt de naionalitate romn. Logica juridic sntoas care transpare din articolul 6 al Statutului se sprijin pe legtura dintre limba de cult i naionalitatea credincioilor, fie ei majoritari sau minoritari. Articolul 6 denun i rstoarn toat propaganda farnic a Patriarhiei Ruse care se strduiete s-i justifice jurisdicia peste ortodocii de naionalitate i de limba romn din Republica Moldova prin nite numai de ea tiute „diferene” dintre „limba moldoveneasc” i limba romn, dintre „etnia moldoveneasc” i etnia romn. Este chiar de mare mirare c Patriarhia Moscovei nu a intervenit pn acum i nu a luat msurile de rigoare, dup cum i st n nrav, ca articolul 6 al Statutului „subdiviziunii canonice” din Republica Moldova s fie adus n conformitate cu doctrina Patriarhiei Ruse despre romni i moldoveni.

C Moscova i consider pe credincioii ortodoci „de naionalitate moldoveneasc” drept mezini de pripas ai Lumii Ruse, este clar. Ceea ce nu este limpede deloc, este de unde i pn unde s-au luat credincioii „de naionalitate romn” i limba romn, n general, n cuprinsul necuprinsei Lumi al celor trei Rusii. Este ns de prisos s ne punem aceast retoric ntrebare. C doar n-o fi fost tocmit articolul 6 din statutul „subdiviziunii canonice” locale a Bisericii Ruse doar pentru ambasadorul Romniei la Chiinu, Marius Lazurca.

Toamna Patriarhului rus pentru numratul bobocilor romni

Chestiunea etnolingvistic, mpletit cu cea teritorial-canonic, este una de mare preocupare pentru patriarhul Kiril. Guvernul condus de Vladimir Filat, colegul de jurisdicie i de parohie al ambasadorului Lazurca, ca i „subdiviziunea canonic” n frunte cu mitropolitul Vladimir ne-au anunat c ateapt vizita patriarhului rus n Republica Moldova ntre 9 i 12 octombrie. Pregtirile sunt n toi. Episcopul Marchel Mihiescu de Bli i Fleti (Patriarhia Moscovei), mpreun cu fostul ministru al Aprrii al Republicii Moldova, Valeriu Pleca, ca emisari ai mitropolitului Vladimir, au efectuat zilele acestea o vizit tocmai la Irkuk, n Siberia Oriental, pentru a-l ntlni pe patriarhul Kiril, cu care s pun la punct detalii ale anunatei vizite n Republica Moldova. Contrar unor tiri aprute n pres, despre o posibil contramandare a vizitei i despre un presupus atac de cord suportat de ctre patriarhul Kiril, acesta este bine sntos i aproape permanent cltor, n inspecii, prin foarte centralizata sa patriarhie.

Jarul Patriarhului rus n capul inutului Hera

Preotul Mihail JarPreotul Mihail Jar

Ceea ce nu s-a tiut pn mai ieri, dar a transpirat deja din cercurile bisericeti ctre pres, este c aceste pregtiri vizeaz „desclecarea patriarhal” nu doar n Republica Moldova, ci i ntr-o alt zon, tot n cuprinsul Moldovei istorice, mai exact n inutul Hera din actuala regiune Cernui incorporat Ucrainei. Este vorba de mnstirea Bnceni condus de preotul Mihail Jar, un cleric de origine romn i un nflcrat adept al jurisdiciei moscovite peste romni. Raionul Hera este un inut curat romnesc, etnicii romni constituind peste 95% din populaie. Aceti romni, populnd compact regiunea, sunt aproape sut la sut pe stil nou, o excepie n tot cuprinsul Lumii Ruse. Mnstirea de la Bnceni este ns singura „subdiviziune canonic” de stil vechi implantat n interiorul inutului Hera. Dorina preotului Mihail Jar, ca i intenia patriarhului Kiril, este de a transforma mnstirea de la Bnceni n stavropighie patriarhal, adic ntr-un avanpost canonic moscovit, subordonat direct Patriarhului ntregii Rusii, la doar civa kilometri de actuala frontier cu Romnia. Astfel, Biserica Rus vrea s mai mplnte un ru „canonic” (patriarhul Kiril consider c tot ceea ce este rusesc pe pmntul Moldovei istorice este „foarte canonic”, dup cum tot ceea ce este romnesc este ct se poate de „necanonic”). Stavropighia patriarhal rus de stil vechi nfipt n inima inutului Hera este gndit la Moscova i ca un fel de born de hotar a „teritoriului canonic” al ceea ce patriarhul Kiril numete „Sfnta Rusie”. Este vorba despre o sfidare i despre un avertisment adresate Bisericii Ortodoxe Romne din trupul viu al creia Patriarhia Moscovei a mucat i a nghiit dintr-o nfulecare hlci mari i grase: Basarabia ntreag, sfrtecat la rndul ei n trei, nordul Bucovinei i inutul Hera. Pentru c hlcile romneti i mai produc „Sfintei Rusii” indigestie, s-a decis „rumegarea” cu metod i sistem a respectivelor buci (sau bucate?), deosebit de nutritoare pentru flmndul pntece imperial. C stavropighia de la Bnceni are menirea unui focar de rspndire a limbii ruse, nu ncape nici o ndoial, aceast mnstire fiind singura din inutul Hera n care paralelismul lingvistic romno-rus a fost deja impus. Sursele noastre bisericeti susin c pe romnii din Hera i va podidi nu doar bucuria de a-i nchina mnstirea Bnceni patriarhului Kiril, ci i de a-i primi, ca oaspei alei i pe premierul rus Vladimir Putin, mpreun cu preedintele ucrainean Victor Ianukovici. Nu punem mna n foc c va fi anume aa, dar tot am da puin crezmnt surselor noastre bine informate, aflnd c preotul Mihail Jar este duhovnicul preedintelui Ianukovici.

Tot imperiul cu Biserica i drcoveniile lui

Este naiv s credem c n octombrie „multinaionalul” patriarh rus Kiril va sluji la Chiinu n limba romn. Sau la Bncenii din romnescul nostru inut Hera. i nici nu-i va citi discursurile n limba romn, aa cum a fcut-o fostul Pap polonez Ioan Paul al II-lea la Bucureti, cnd a srutat pmntul strmoilor notri i a omagiat Ortodoxia de limb latin. Este la fel de naiv s credem c marele i duhovnicescul printe moscovit al ambasadorului Lazurca va dispune ncropirea unei versiuni n limba romn a paginii de internet a patriarhiei sale „multinaionale” i „multilingve”. Patriarhia Moscovei, de la care duhnete ru a imperialism arist i sovietic, se cznete s cldeasc o Lume Rus nu de dragul romnilor sau a limbii romne, cu geniul i frumuseile ei. Vzndu-i vorbele i faptele de pn acum, putem fi siguri c una dintre principalele idei, obsesiv i att de pgn, din capul patriarhului Kiril este cea imperial rus. Iar imperiul rus a avut i are tendina uniformizrii, adic a rusificrii. Dac nu forate ca nainte, silenioase. Astzi Moscova nu mai d nval peste noi, nici n Basarabia i nici n Hera, cu tancurile. Ea vine cu buze mieroase, cu tmie i cu agheasm. Dac ocupaia cu tancurile sau alte drcovenii nu mai merge, merge ocupaia cu patrafirul i omoforul. Iar Patriarhia Moscovei are omofor larg, nct chiar cteva planete sunt prea puine ca s ncap sub el.

Post-scriptum:La doar o zi de la postarea materialului pe internet, presupunerile noastre s-au confirmat. Patriarhia Moscovei i-a lansat „versiunea moldoveneasc” a site-ului su. Faptul se datoreaz existenei unui proiect al Bisericii Ruse, care ne anun: „n data de 1 octombrie 2009 a fost deschis noua versiune a portalului. n data de 19 iunie 2010 a nceput s activeze versiunea ucrainean a sitului, iar din data de 7 septembrie 2011 a fost deschis n mod oficialversiunea moldoveneasc”. Adresa site-ului este: http://www.patriarchia.ru/md/. Serviciul de pres al „subdiviziunii canonice” ruse din Republica Moldova se laud i se bucur, aducndu-ne la cunotin c „recent n reeaua internet a aprut versiunea nlimba de statpentru site-ul oficial al Patriarhiei Moscovei”. Patriarhia Moscovei i oamenii si din „subdiviziune” se tem de sintagma „limba romn” ca dracul de tmie.

 

sursa: Blogul lui Vlad Cubreacov

,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *