de Cornel Galben

Sub acest generic, editurile Cartea Ortodox i Egumenia ne restituie unul din cele mai importante documente ale ortodoxiei,Cugetrile unei inimi smerite, text scris n secolul al XV-lea de monahul Vasile i pstrat n Biblioteca Vaticanului, de unde a fost readus la lumin n tlmcirea lui tefan Voronca.

Manuscrisul are la baz notele fcute de monah n urma discuiei cu un btrn ascet, vieuitor ntr-una din mnstirile din preajma Constantinopolului, adnotate la rndul lor de traductor, care ne nlesnete astfel mai buna nelegere. Bunvoina btrnului de vrednic pomenire de a-i primi ucenicii n momente de cumpn, ce prevesteau trecerea sa la Domnul, ne-a nclzit i nou inimile, ntruct dulceaa i nelepciunea cuvintelor sale ne-au copleit din prima clip, cu att mai mult cu ct acestea se constituie nu numai ntr-un ndrumar de via duhovniceasc, ci i ntr-un avertisment cutremurtor privitor la venirea Antihristului.

Pentru orice minte lucid, profeiile btrnului rmas anonim ar trebui s ne pun serios pe gnduri, deoarece vremurile groaznice prevzute de el c vor veni sunt mult mai aproape dect de nchipuim i, dac nu revenim la dreapta credin i la pocin, exist pericolul real ca vrjmaii Domnului nostru Iisus Hristos s ia n captivitate ntreg pmntul, iar Marea Biseric s nceteze s mai fie biseric a lui Dumnezeu.

„Omul– ne atenioneaz ascetul –va deveni att de plin de rutate, att de njosit ca urmare a ntrtrii i stpnirii patimilor celor josnice asupra sa, att de mpietrit la inim, ntunecat i cu totul epuizat de singura grij de a supravieui, nct pentru viaa duhovniceasc el nu va avea nici bunvoin, nici loc n inima sa. Nu va mai rmne nici o cluz duhovniceasc, deoarece i acetia vor urma cile lumii. Bisericile lui Dumnezeu vor deveni fie goale, fie duhovnicete profanate de ctre pstori nevrednici. La apogeul acestor suferine i al haosului din lume va aprea Antihrist. El va veni ca un fctor de pace, un conductor bun i nelept, care poate aduce lumea n rnduial. Cu toate acestea, de fapt, el va fi un vrjma al tuturor, un urtor a tot ceea ce este bun, un tiran i un fctor de ru, un distrugtor a toate; asemenea lui, lumea n-a vzut pe nimeni niciodat i nici nu va vedea vreodat. Fiecare persoan va fi pecetluit; fiecare amnunt sau element al muncii sale i al vieii acesteia, ba i fiecare cuvnt, fiecare micare a facultilor mintale va fi sub supraveghere nencetat, astfel nct ea [persoana] nu va mai avea obiceiul de a cugeta la sine, de team ca nu cumva nfiarea feei s reflecte fr voia sa ceva nepotrivit cu autoritatea conductorului lumii, adic a Antihristului. Toat lumea va purta „mti de piatr”. Toat munca, fiecare metru ptrat de pmnt, fiecare bob de gru va fi sub controlul lui Antihrist. Vor fi dezastre naturale: valuri chinuitoare de cldur vor alterna cu perioade de ger aspru, seceta cu inundaiile; tornade i furtuni cumplite vor pricinui distrugeri nspimnttoare; erupii vulcanice, cutremure i boli ntre oameni, animale i plante; toate acestea vor fi att de ngrozitoare, nct i vor duce pe oameni la disperare. Pmntul, nemaiprimindu-i binecuvntarea pentru a da roade, va fi lovit de foamete ngrozitoare, i astfel se va srci cu totul. i numai celor care au primit pecetea Fiarei, adic a Satanei, li se va ngdui s existe pentru o vreme, dei n cele mai slugarnice i josnice condiii de srcie total i dispre pentru demnitatea uman, pe care omul a primit-o de la Fctorul su. Toate se umplu de Antihrist: pmntul, marea, aerul. Toate se vor face cu singurul scop de a nltura cu totul numele lui Hristos din inima omului. Aceasta va fi cu adevrat o mprie drceasc pe pmnt. Vor veni nenorociri cum n-au mai fost, un timp de agonie intens nu numai pe pmnt, ci n tot universul, cci ele [stihiile] sunt mpreunate ntr-un singur plan al creaiei, iar tot acest univers urmeaz s piar pentru ca, dup aceasta, s poat fi mbrcat n nestricciune, n statornicie, n venicie, dup cuvintele Apostolului: Cci trebuie ca acest trup striccios s se mbrace n nestricciune (I Cor. 15: 53)”.

ndemnul firesc n urma acestor nfricotoare prevestiri este s lum aminte la semne i pe ct posibil s amnm instaurarea acestei agonii, tiut fiind c„timpul venirii sfritului st n minile lui Dumnezeu – dar i n minile oamenilor”. O putem face numai preuind timpul vieii ncredinat de Dumnezeu pentru a lucra la mntuirea sufletului, numai fiind n permanen treji i priveghind ca vrjmaii s nu ne apuce aripile, numai suferind ispitele pentru a ne face ostai ncercai ai lui Hristos, numai primind cu bucurie i vrednicie Duhul Sfnt, numai lsndu-ne, aidoma btrnului, rpii n rugciune.

i dac vrjmaul nostru din afar este diavolul, care ne„atac din toate prile i niciodat nu ne d pace, i fa de care nencetat trebuie s stm mpotriv”, la fel de ateni se impune s fim i cu vrjmaul existent nluntrul inimilor noastre, care se metamorfozeaz n griji, frmntri, mhniri, primejdii, rele mprejurri i oamenii cei ri din lumea nconjurtoare, apoi n„timpul nsui care ne mnnc viaa, ducndu-ne spre btrnee i la neputinele acesteia, astfel c la temelie avem foarte puin timp pentru a lucra la mntuirea sufletelor noastre”.

Scopul oricrui cretin ar trebui, aadar, s fie nfrngerea acestor vrjmai, pentru a putea s„venim la Dumnezeu i s stm n el pentru totdeauna”. Aceasta cu att mai mult cu ct „Dumnezeu a luat asupra Sa omenitatea, i pentru c Dumnezeu-Omul a adus n firea uman via, sfinenie i nemurire, ndreptnd, nnoind i nviind astfel firea uman, cu acest leac n firea omeneasc, El a biruit pcatul i moartea. Omului, adic fiecrei persoane, i se cere s-i nsueasc acest leac i s foloseasc acea putere dumnezeiasc pe care Hristos i-a dat-o omului pentru ca el s poat birui nuntrul su urmrile Cderii. Este firesc ca omul s primeasc harul; dac nu-l va primi, nu se va mntui.”

n viziunea btrnului ascet, rolul harului Duhului Sfnt n mntuire este vital, pentru c nu este suficient numai s te fereti de pcat sau s ai hotrre n inim dac nu ai i ajutor de sus, ajutor fr de care „este cu neputin a fi mntuit, cci rzboiul tu nu este o lupt ntre om i alt om, ci o lupt a unui muritor mpotriva morii, lupta crnii mpotriva duhurilor netrupeti ale rului, lupta unei fiine umane neputincioase mpotriva prinului acestei lumi; i numai prin harul Duhului Sfnt eti destul de tare s-i biruieti potrivnicii”.

Pornind de aici, cea mai nsemnat cerere la Dumnezeu nu este aceea de a ne da bogii, sntate sau cine tie ce alte minunii, de a ne feri de greuti i de necazuri, ci de a-L implora s ne dea harul Duhului Sfnt i de a ne „umple sufletul pn la revrsare, pn la captul puterilor”. Altfel spus, trebuie s cerem s ne „primeasc, nc din viaa aceasta, n mpria Cerurilor”, s ne dea „arvuna i nceputul viitorului, desftarea cea venic”.

Avem, tocmai de aceea, datoria de a ne preda voii lui Dumnezeu, fr ns a renuna la lupta cu vrjmaul, ci, dimpotriv, apucnd armele, mustrndu-ne pentru slbiciune i respingnd atacurile cu convingerea nermurit c suntem ostaii lui Hristos i c, ieind nvingtori, ne vom bucura de „pace, cinste i fericire n veacul ce va s vin”.

Cu alte cuvinte, nu e neaprat nevoie s ateptm Apocalipsa pentru a ne ntlni cu Hristos, ci putem s ne ntlnim cu El nc de pe acum, trind n smerenie, scpnd de pcatul aruncrii vinii asupra altora, fcnd fapte bune, folosind, practic, fiecare clip pentru Dumnezeu. Smeritul btrn, cruia i se umpleau ochii de tristee numai din mila ce i se fcea fa de ntreaga lume ce se afundase nc din vremea sa n pcate i nenorociri, ne d suficiente pilde i sfaturi pentru a ne putea mntui, ntre care putem aminti cutarea oamenilor purttori de Dumnezeu, citirea crilor duhovniceti, facerea de bine altora, druirea total pentru a rectiga comoara pierdut i a o pzi de furi. Excelent ni s-a prut, bunoar, pilda legat de votul tcerii, tiut fiind c pentru orice cuvnt rostit n deert vom da socoteal n ziua judecii, dar nu mai puin lmuritoare sunt i referirile la Vechiul i Noul Testament i, mai ales, delimitarea clar ntre cretinul ortodox i cel apusean, care n viziunea sa nu e cretin, ci pgn.

O restituire cu adevrat de excepie, o carte vie la cinci secole de la scriere, inspirat de harul Duhului Sfnt, redat nou tot prin pronie cereasc i indispensabil n lupta mereu mai aspr cu duhurile acestor vremuri prevestitoare de Apocalips i cu noi nine. Cutai-o i v asigur c nu o vei lsa din mn pn ce nu vei ajunge la ultima fil!

Sursa: cartiortodoxe.ro

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer

                

Shares