Ne confruntm n prezent cu numeroase boli cronice datorate mbtrnirii, problemelor de mediu i stilul de via hedonist, cum ar fi cancerul, diabetul, osteoporoza i bolile cardiovasculare, precum i multe boli incurabile, cum ar fi SIDA. O metod pentru a aborda mai eficient aceste provocri este integrarea diferitelor tehnici tradiionale de vindecare, inclusiv Yoga.

Organizaia Mondial a Sntiia adaugat recent o nou dimensiune la nelegerea modern a sntii,dimensiunea spiritual. Un nou semn c dou lumi pn nu demult aparent incompatibile gasesc puncte de congruen.

Yoga implico abordare holistica vindecrii, lund n calcul toate straturile fiinei umane: fizic, mental, emoional, spiritual.Medicinase bazeaz peanatomie, fiziologie, biochimiei pe relaia structur-funcie ntre celule, esuturi i organe. Aceasta se concentreaz pe diagnosticarea i tratamentul bolilor acute prin medicamente, chirurgie, radiaii i alte modaliti de tratament.

Medicina modern are ca scop final o stare fizic i mental optim. Yoga urmrete, de asemenea, atingerea bunstrii mentale i fizice, dei metodologia difer. n timp ce medicina modern are multe de oferit omenirii n tratamentul i managementul unor boli acute, accidente i boli transmisibile, Yoga are numeroase avantaje n ceea ce privete posibilitile de prevenire i de reabilitare, aducnd n plus multe metode de gestionare i combatere a bolilor. n timp ce tiina modern cerceteaz exteriorul pentru a gsi cauza bolii, nvtura Yoga recomand o nelegere a aspectelor profunde, interioare.

Anatomie i fiziologie

Terapeuii i practicanii Yoga pot beneficia de pe urma analizei complicate i detaliate oferite de medicina modern, organismul fiind defalcat n sisteme, apoi n organe, esuturi i n cele din urm n miliarde de celule. Pe de alt parte, tradiia Yoga are o interpretare mai holistic, bazat pePancha Koshas(cinci nveliuri) ajutndu-i pe medici s neleag c omul nu este doar “un corp” i c exist alte 4 straturi la fel, dac nu mai importante dect cel fizic. Omul este o manifestare a Divinului i are nu doar corpul fizic, ci, de asemenea, un corp de energie, un corp mental, un organism de nelepciune i un organism de fericire venic. O nelegere a anatomiei psihice, a fiziologieiNadis-urilor (canalele energetic din corp) iChakrelor(centrele de energie) cuplat cu nelegerea practic a detaliilor corpului fizic poate inspira celor preocupai de sntatea omului cunoaterea real a sinelui n toate aspectele sale.

Dr. Georg Feuersteinspune “Cu mult nainte ca fizicienii s descopere c materia este energie ce vibreaza cu o anumita frecven, yoghinii din India au neles c acest corp-minte este ca o manifestare ludic a puterii ultime (Shakti), aspectul dinamic al realitii. Ei i-au dat seama c pentru a descoperi adevratul Sine, trebuie valorificat potenialul ateniei, deoarece energia din corp-minte urmeaz atenia.” Un exemplu simplu este creterea msurabil a fluxului sanguin la degetele de la mini sau de la picioare cnd ne concentrm asupra lor.

Yoghinii pun mare accent pedestinaia atenieilor, deoarece mintea creeaz tipare de energie, provocnd obiceiuri de gndire i de comportament care pot fi duntoare pentru cutarea fericirii autentice

Profesorul universitar Dr. SV Rao, medic i eminent om de tiin Yoga, spune: “Yoga este o tiin, deoarece este verificabil. Yoga ca tiin de a trai este, de asemenea, o arta. Yoga, prin urmare,poate fi definit ca tiina i arta de a trai optim.”

Sistemul de prevenie a bolilor

Stilul de via yoga, care includeYamaiNiyamapoate ajuta la prevenirea unor boli moderne precum Hepatita B i SIDA. Curenia care este predat prin intermediulSauchapoate preveni i limita rspndirea bolilor contagioase i infecioase. Pacea mental i atitudinile Yoga, cum ar fiPratipaksha Bhavanam(transformarea gndurilor negative n gnduri pozitive prin considerarea punctului de vedere opus),Samatvam(calmarea minii) iVairagya(detaarea dezinteresat) pot ajuta la prevenirea multor boli psihosomatice care fac ravagii n lumea modern. Dac aceste valori Yoga, precum i practici caAsanas,Pranayama,KriyasiDhyanasunt incluse n viaa omului modern, putem preveni aproape toate bolile care abund astzi.

Pentru a cita un eminent neurochirurg Dr. B Ramamurthi,”Renaterea tiinei Yoga este un semn bun pentru omenire. Toate progresele tehnologice din mileniul trei nu vor aduce omenirii fericirea, deoarece omul are o sever tendin spre agresivitate i este probabil s se autodistrug din cauza acestei agresiviti. Singura cale de ieire din aceasta stare este tiina minii i a coprului, Yoga, care transcende toate religiile i cultele”

Managementul i tratarea bolilor

Orelaie desimbiozntretehnicile de medicina moderna si Yoga poate ajuta pacientul mai mult dect un refuz dogmatic de a vedea “cealalt parte”. Yoga are multe de oferit n ceea ce privete tulburrile psihosomatice i tulburrile legate de stres, cum ar fidiabetul zaharat,astm bronic,epilepsie,hipertensiune arteriala,dureri de spatei alte tulburri funcionale.

Yoga poate ajuta la reducerea i, n unele cazuri,eliminarea dozei de medicamentei starea de dependena la pacienii care sufer de diabet zaharat, hipertensiune arterial, epilepsie, anxietate, astm bronic, constipaie, dispepsie, insomnie, artrita, sinuzit i afeciuni dermatologice.

Pentru a-l cita pe Dr. Steven F Brena, “Yoga este probabil cel mai eficient mod de a face fa dizabilitilor psihosomatice. Asanele sunt probabil cel mai bun instrument pentru a corecta obiceiurile greite de folosire a muchilor.

Pranayama(tehnicile de respiraie) iPratyahara(retragerea simurilor) sunt modaliti extrem de eficiente pentru a distrage atenia persoanei de la obiectele din mediul exterior, pentru a-i crete potenialul de energie i pentru a-i mri gradul de control asupra strii interioare. Mai mult dect att, practica Yoga conduce la contientizarea i mai buna nelegere a propriei persoane, la ajustarea emoiilor, expansiunea intelectului, permindu-ne nu doar s funcionm mai bine n orice situaie ci s trim ca fiine spirituale cu valori universale.”

 

Pentru rezultate pozitive,terapeuii Yoga trebuie s lucreze neaprat n tandem cu mediciiatunci cnd i propun s contribuie la vindecarea pacienilor care au un tratament alopat. Oprirea brusc a administrrii medicamentelor poate avea efecte catastrofale.

Trebuie s ne amintim cuvintele luiPlaton, atunci cnd a spus, “Tratamentul prii nu trebuie s se realizeze fr tratamentul ntregului”, ceea ce nseamn c tratamentul corpului fr tratarea minii i a sufletul ar fi o pierdere inutil de timp.

Reabilitarea persoanelor cu handicap fizic sau mental

Practicile de fizioterapie au multe n comun cu cele Yoga. n cazul persoanelor cu deficiene n nvare practicile Yoga pot ajuta la mbuntirea IQ-ului, precum i la o mai bun raportare la sine i la ceilali.

Probleme musculare i scheletice pot fi tratate prin asocierea de tehnici care ajut la mbuntirea funciilor precum i la dezvoltarea gamei de abiliti de micare, for i rezisten. Echilibrul i dexteritatea pot fi, de asemenea, mbuntite prin terapie combinat cu Yoga.

Pe cei care se afl n stadiul de recuperare ca urmare a unor accidente i traume fizice practica Yoga i poate ajuta s revin mai rapid din nou pe picioarele lor. Un exemplu n acest sens a fost dr. Swami Gitananda Giri care a reuit s i foloseasc normal corpul dup 6 luni n care a stat n ghips. Swamiji obinuia s spun,”Medicina modern m-a inut n via dar a fost Yoga cea care mi-a dat napoi viaa mea, altfel a fi fost un infirm pentru totdeauna “.

Yoga, de asemenea, are multe de oferit pentru cei care sufer din cauzaabuzului de droguri, ajutndu-i s dobndeasc auto-control i s neleag viaa din alt perspectiv.

Relaxarea

Majoritatea medicilor neleg c este important s te relaxezi pentru a te face bine. Problema este c, dei doctorul i recomand pacientului s se relaxeze, nu i spune i cum s fac asta. Practicile din Hatha i Jnana Yoga ajut la relaxarea corpului, a minii i a emoiilor. Relaxarea este un element cheie n orice terapie Yoga. S-a constatat cShavasanaajut pacienii cu hipertensiune iar practicile precumSavitri Pranayama,Chandra Pranayama,Kaya Kriya,Yoga Nidra,Anuloma, Viloma PrakriyasiMarmanasthanam Kriyasunt de un real ajutor pentru o relaxare complet.

mbtrnirea

Medicina modern ncearc s ntrzie procesul de mbtrnire i s i ajute pe oameni s arate mai bine oferindu-le metode chirurgicale care nu sunt dect o mascare exterioar a mbtrnirii inerente.

Un regim alimentar sntos i asanele (posturile corporale) sunt cele mai de baz aspecte prin care Yoga poate aduce o contribuie. Un alt aspect este prevenirea unor boli precum Parkinson sau Alzheimer.

Yoghinii avansai sunt un exemplu uimitor de sntate fizic i mental la orice vrst, artndu-ne o cale de a mbtrni frumos, fr s ne pierdem facultile mentale.

Psihoterapia

n domeniul psihoterapiei i pishoanalizei se observ o reiterare i reinterpretare a conceptelor antice din Yoga. Multe concepte moderne , precum identificarea i proiectarea sunt similare celor din psihologia Yoga.CG Junga fost foarte interesat de Yoga i de nelepciunea oriental, afirmnd:“Chakrele reprezint un efort real de reprezentare simbolic a psihicului”.

Teoria bazat peKlesha(cauzele care provoac suferina) este un model excelent de psihoterapie, combinat cu terapiile emoionale bazate peSwadyaya(proces de introspecie, observare i analiz a propriei persoane),Pranayama(tehnici de respiraie),Pratyahara(practica retragerii simurilor),Dharana(concentrare),Dhyana(meditaie) iBhajan(cntece devoionale).

Dezvoltarea unor atitudini psihologice benefice, pentru a stabiliza i a aduce claritate minii se realizeaz prin Vairagya (capacitatea de discernmnt), Chitta Prasadanam (linitirea minii) precum i prin sfaturile lui Patanjali: mintea se cur prin cultivarea sentimentelor de prietenie fa de cei care sunt fericii, compasiune pentru cei care sufer, bunvoina fa de cei care sunt virtuoi i indiferen sau de neutralitate fa de cei pe care i percepem ca ri (maitri karuna mudita upekshanam sukha duhka punya apunya vishayanam bhavanatah chitta prasadanam)

Concluzie

Yoga i medicina modern nu se exclud una pe cealaltci sunt sisteme complementare. Colaborarea lor va avea un impact semnificativ asupra sistemului nostru de ngrijire a sntii, mbinarea lor avnd potenialul de a ne arta calea pentru a tri o stare de sntate global.

Cu referire la mbinarea dintre Yoga i medicina modern Doctorul Steven F Brena din Australia face urmtoarele afirmaii:Domeniulrealde convergen const nrecunoaterea faptului clegile materiei fizicesunt obligatoriinumaipnla un anumit punct,dincolo de ele,omul poategsi libertateainterioar,folosindu-i puterea voinei i tehnicile corespunztoare pentru a-i selecta obiceiurile i pentru a obine control asupra funcionrii viscerale i emoionale. Psihologia ne spune c funciile noastre biologice sunt limitate de ritmicitatea fenomenelor pmnteti dar, de asemenea, a demonstrat c performanele noastre pot fi controlate prin antrenament, care nu este influenat de ritmul circadian. E ca i cum investigaiile tiinifice l arat ntr-o parte pe om legat de pmnt, la fel ca orice alt creatur, n timp ce din alt perspectiv par s dovedeasc faptul c potenialele umane sunt mai mari dect forele care ne leag – este exact ceea ce Vedele au spus acum mii de ani.

Din cauza lipsei de control asupra sistemelor noastre viscerale, suntem adesea prea risipitori n cheltuirea capitalului de energie. Suntem mereu tensionai i agresivi n orice activitate am efectua, mereu n competiie cu cineva sau cu noi nine, ne pierdem energia n aciuni confuze i reacii proaste. De multe ori nu facem fa unor situaii date n urma unei evaluri raionale i inteligente, ci cu izbucniri emotionale, arznd o mulime de combustibil. Experiena acumulat din diverse centre de reabilitare in jurul lumii, care se ocup cu o varietate de handicapuri, confirm faptul c potenialul nostru e mult mai mare dect presupunem, cu condiia ca noi sa ne antrenm adecvat eforturile i consumarea energiei de care dispunem.

Yoga a fost de prere c secretul mplinirii n viaa i evoluia spiritual const n capacitatea de a concentra energia vital n locul disiprii acesteia. “RajaYoga” (Yoga Regal) ia omul aa cum este, cu toate handicapurile, i-l aduce mai sus, dincolo de limitele forelor materiale la Contiina Cosmic, nvndu-l cum s-i extind capitalul su de energie i cum s-l foloseasc cu nelepciune. De-a lungul drumului, n timp ce caut realizarea spiritual, omul poate descoperi, de asemenea, cheia pentru sntate, bucurie i libertate interioar. n acest domeniu de gndire i de predare, antica disciplin Yoga se ntlnete i este de acord cu investigaiile din ce n ce mai avansate n domeniul tiinelor medicale”

 

Autor:Avisek Majumdar,profesor de Satyananda Yoga, una din cele mai autentice tradiii de Yoga din India

Avisek organizeaza pe27 si 28 iulieunworkshopcu invitat special,Swami Muktidharma, mentor spiritual si speaker inspirational recunoscut la nivel mondial, cu16 ani de training in Indiasi40 de ani de experientaSatyananda Yoga.Swami Muktidharma aplic, de asemenea, Yoga n scop terapeutic n cadrul centrului nfiinat n Noua Zeeland.

Sursa: descopera.ro

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *