n dialogul platonicIon,Socrate i reproeaz unui rapsod c iubete un singur artist i un singur fel de art i c astfel nu iubete artitii i arta. Ideea lui Socrate e c inspiraia poate lovi oriunde, indiferent de personalitatea i condiia social a unui artist, de locul sau de genul n care se exprim acesta. V amintii de rzboaiele din anii ’90 dintre rockeri i depechari, de dogmatismul adolescenilor care jurau pe un singur fel de muzic i le dispreuiau pe toate celelalte? ntre timp, rzboiul s-a cam terminat, dar toate tunurile s-au pus pe manele i maneliti. N-o s fac o analiz a motivelor pentru care manelele primesc attea uturi nemeritate n bot, a fcut-o Adrian Schiopaici.Ce m intereseaz e s prind, foarte pe scurt, cteva prejudeci estetice i s le deurubez.

de Dan Sociu

 

Principala prejudecat, care le nglobeaz pe toate celelalte, e aceasta:

Manelele au coninut i limbaj vulgar, imoral

n primul rnd, de cteva sute de ani arta s-a eliberat din serviciul comunitii, a devenit o zon liber de moralitate i didacticism, o zon de experiment mental. Se poate face bineneles art etic, dar nu asta e neaprat prima grij a artistului i nici a receptorului. Artistul deine acea „capacitate negativ”, cum o numea John Keats, abilitatea de a se pune n pielea oricui i de a-i exprima subiectivitatea. Cel mai impresionant exemplu de „negative capability” e Shakespeare, care a creat zeci de lumi i personaje, dar despre ale crui valori personale – morale, politice, religioase etc. – nu tim nimic. E deci un semn de retardare estetic s le reproezi aa ceva muzicienilor. S ne prefacem totui c Shakespeare n-a existat i s vedem ct de solid e acest repro.

S lum „muzica bun”, „muzica adevrat”, cea pentru care se cheltuiemilioane de euro din bani publici– srind peste faptul binecunoscut, dar nu prea relevant, c lui Hitler i plcea Wagner i ofierii naziti ascultau Bach n lagre, hai s vedem care e coninutul marilor opere occidentale: nTraviatae vorba de o curtezan, deci o prostituat de lux, Violetta Valery, nManon Lescautla fel, Carmen e o prostituat ordinar care moare omort, nCosi fan tutteambele fete i nal iubiii, Norina dinDon Pasqualese mrit din interes i i trage i un amant, Senta dinOlandezuli Elsa dinLohengrini trdeaz iubiii, fetele dinMadame Butterfly,BoemaiRigolettose cam sinucid, un act profund imoral etc. etc. (mulumesc Iuliei Toea Murean pentru detalii).

n schimb, valorile promovate de manele sunt profund conservatoare: dragostea, sacrificiul pentru copii, prinii, fraii, familia, monogamia, credina n Dumnezeu. E adevrat c n anii ’90 primele manele aveau texte mai frivole, venite cumva pe linia cntecului de petrecere (deloc dispreuit de elite, care se amuz la petreceri cu melodii deocheate, atta vreme ct sunt nconjurate de aura fals a vechimii lor), dar ntre timp genul s-a mai schimbat. Nu exist cuvinte buruienoase n manele, dimpotriv, versurile sunt romantice, platonice (n sensul de idealizare a dragostei), majoritatea cntecelor aflndu-se n continuarea respectabilelor tradiii occidentale ale trubadurilor i ale poeziei orientale. Atitudinea interpreilor e una cald, deloc ironic, cu excepia cntecelor de mecherie, care nu sunt luate cu adevrat n serios nici de cntrei, nici de public, fiind considerate simple melodii de distracie. Facei o comparaie ntre pasiunea cu care cnt un manelist i vocile sictirite din pop-ul romnesc, cel pe care l auzi ntruna la posturile de radio i televiziune.

Baniisunt un subiect mai puin abordat de manele pe ct se crede i e pn la urm un subiect vulgar doar pentru cei care i au, aa cum oamenii sntoi nu vorbesc despre ficatul sau stomacul lor. Manelitii cnt n primul rnd pentru oameni care s-au nscut n insecuritate material i care idealizeaz banii, apreciindu-i, alturi de dragoste i familie, ca surse sigure ale fericirii. n acest punct mai apare un motiv de dispre fa de maneliti: nu sunt artiti adevrai pentru c presteaz pe bani. E o prostie care nici nu merit discutat, majoritatea artitilor vor i bani, iar manelitii muncesc mult ca s-i ctige, au cntri n fiecare zi, compun enorm, unii scot cte 4-5 albume pe an (i de aceea, din pcate, multe sunt rebuturi – dar aa e n orice fel de art, 90% eecuri i foarte puine atinse de inspiraie).

Nu numai banii sunt un subiect vulgar, dar orice mrci ale realismului. Romnii au o problem cu realismul, avem foarte puin literatur realist, foarte puin teatru realist, iar cnd a aprut Cristi Puiu clieul no1 era „de ce a vrea s vd la cinema ce vd toat ziua pe strad?”. Dac britanicii au ajuns s se sature de realism i de mrci ale realului n art, romnii sunt fanii convini ai evazionismului. Manelitii, spre deosebire de atia ali artiti romni, tiu exact unde triesc, nu li se pare c se trezesc dimineaa n New York, i exploateaz la maxim aceast bun-situare n realitate (i uneori realiti grave, cum e n piesa de mai jos).

Sunt patetice, excesive

Da, sunt, arta e i patetic i cea mai bun art e cea care te mic, nu cea care i d de gndit sau numai te relaxeaz. Cum spunea interlocutorul lui Socrate din acelai dialog,Ion,„dac i fac s plng, eu o s rd la urm, cnd mi voi primi plata; dac i fac s rd, o s plng eu la sfrit, cnd mi voi primi banii”.

Cineva mi spunea c nu-i plac manelitii pentru c au voci „penale”, aka sentimentale. Jeluirea e ridicol pentru urechile celor care se vor cool, dar coolul e o faz a tinereii, care se termin cnd i vine prima ambulan la poart. Oricum, e un repro ipocrit, aceiai oameni care dispreuiesc patetismul manelelor l apreciaz pe cel al muzicii lutreti, o muzic, nu-i aa, de tradiie, aureolat deminciuna vechimii.

Nu e obligatoriu s-i plac (totui, deloc? niciuna? nici un pic?), dar cnd te nverunezi mpotriva lor, cnd le respingi visceral, e un semn c altceva te mnnc. Te mnnc, nainte de orice, rasismul – manelele suntignie,vocile manelitilor sunt penale pentru c sunt voci deigan.O explicaie mai sofisticat – dar care nu o exclude pe precedenta – ar fi c romnii se trag din aceeai sup social, egalitar, din care uniiauparvenit,material sau intelectual,i prima grij a oricrui parvenit e s se distaneze de mediul din care provine. Urmtoarea generaie va fi probabil mai relaxat i va tolera mai uorindezirabiluldin societatea romneasc. Ironia e c peste anilumea bunva asculta la petreceri manele cum ascult acum Cristian Vasile, Siminic sau Romica Puceanu. Bine ar fi, mcar ca s nu-i limiteze aiurea plcerile vieii, s ncerce totui de pe acum s ias din provincialism i din adolescen i s aprecieze inspiraia oriunde s-ar manifesta.

Comentariu rapcea.ro: Opinia mea despre tigani, tiganizare, manele si rolul manelelor – de agent patogen cu efecte devastatoare asupra organismului moral al Neamului Romanesc, le-am enuntat in materialul ce poate fi citit aici:http://rapcea.ro/2010/08/rasa-i-realitate/
Este foarte interesant faptul ca s-a gasit totusi un om cult (dovada limbajul folosit in articol si resursele evocate) sa apere un gen muzical specific etniei tiganesti. Cine este insa autorul acestui articol ?
Marturisesc ca nu auzisem de domnul Dan Sociu, poet, scriitor si jurnalist. Asa ca am inceput sa ii caut realizarile si radacinile, ca sa incerc sa imi dau seama “cine-l tine pe-asta in brate” (cum spunea intr-o sceneta umoristica regretatul Toma Caragiu). Problema este ca nu te poti increde doar in wikipedia, care inghite orice, pana la proba contrarie. Si ce gasesc ? Multe, prea multe indicii ca baiatul cu pricina este in gasca pseudo-intelectualilor neo-comunisti care au confiscat cultura de dupa 90 (Plesu – Liiceanu – Patapievici). Lamuriri despre gasca cu pricina gasiti aici: pe http://romaniamurdara.ro/In momentul in care Polirom iti publica in acelasi an (2008) doua volume, ori esti un Eminescu, ori faci parte din gasca (vezihttp://romaniamurdara.ro/?p=8)
Si exact ca manelistii, domnul in cauza – pe langa versuri, probabil mai scrie si la comanda. Intrebarea esteQui prodest !? Cui Foloseste aceasta argumentatie savanta – dar fortata, care balmajeste de cap pe orice cititor mai putin informat si ferm in convingeri ?! Oare cat si-o fi luat pe “maneaua” asta de articol ?!
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *