Trecem zilnic n drumul nostru mcar pe lng o biseric. Dac suntem grbii i nu putem intra s ne nchinm, ori dac ne aflm ntr-un mijloc de transport, ne facem doar semnul crucii i trecem mai departe. Privirile sau chiar cuvintele unora din jurul nostru ne pot face s ne simim inconfortabil n aceast situaie. Nu trebuie s uitm ns c, fcnd semnul crucii, ne mrturisim credina i suntem mai aproape de Dumnezeu.

Toate rnduielile liturgice i toate rugciunile ncep i se termin n biserica ortodox cu semnul crucii. Despre acest gest, Sfntul Chiril din Ierusalim spunea:S nu ne ruinm a mrturisi pe cel rstignit.

Cnd ducem degetele minii drepte la frunte, trebuie s tim c, prin aceasta, noi l rugm pe Dumnezeu s lumineze mintea i cugetarea noastr, fgduindu-ne s cugetm pururea la El. Cnd de la frunte pogorm mna la piept, prin aceasta artm c suntem gata s iubim pe Dumnezeu din toat inima noastr. Iar cnd atingem umerii, nchinm lui Dumnezeu toate puterile noastre sufleteti i trupeti i-L rugm s ne dea putere i dorin de a-L sluji i a-I plcea Lui.

Semnul Sfintei Cruci ne aduce aminte de tot ceea ce Dumnezeu a fcut pentru noi i, totodat, de tot ceea ce noi nine trebuie s facem pentru El.

Cnd intervine, ns, o stare de nelmurire sau de jen, este bine s ascultm de cuvintele Sfntului Ioan Gur de Aur: el spunea ca nu face semnul Sfintei Cruci corect i cum se cuvine este“osteneal n deert, cci numai dracii se bucur de ngmfarea aceea”. Astfel, potrivit celor lsate de la Sfinii Prini, i nu numai, sunt trei situaii clare n care nu trebuie s folosim semnul crucii: pentru a convinge de adevrul unei afirmaii neimportante; pentru a ctiga binecuvntarea lui Dumnezeu pentru un lucru ru; pentru a ntri rugciunea sau pentru lucruri de nimic, care nu aduc un folos duhovnicesc, ci numai ctig lumesc, cum ar fi jocurile de noroc.

Sau, cum spunea fostul mitropolit al Ardealului, Antonie Plmdeal:Un ortodox i afirm identitatea fcndu-i semnul crucii.

Cnd este bine s ne facem cruce

Credinciosul este sftuit s recurg la acest gest atunci cnd trece prin faa unei biserici, cnd aude clopotele, cnd trece pe lng un cortegiu funerar, cnd tun i fulger, cnd plou cu grindin, cnd l prinde bezna undeva i e gata s se rtceasc, cnd i spune cineva o veste care l zguduie, cnd i se vorbete de nenorocirea cuiva, cnd se aaz la mas, cnd se scoal de la mas, cnd ncepe lucrul, cnd pleac ntr-o cltorie. De ce ar face toate astea? Foarte simplu. Cnd trece pe lng o biseric, credinciosul se nchin ca s dea mrturie de credin. κi afirm credina. Dei acest lucru nu e scris n vreo rnduial, omul cu credin face asta deoarece e normal s i faci cruce atunci cnd treci pe lng locul n care tii c “locuiete” Dumnezeu.

nsemnarea cu semnul crucii este, de altfel, o deprindere cretineasc foarte veche, chiar din timpul Sfinilor Apostoli.La fiecare pas i la fiecare fapt ne nsemnm cu semnul Sfintei Cruci(Tertulian, De corona, c. 3, Migne, P.L., II, col. 99).

De asemenea, crucea nu lipsete niciodat de pe vrful turlelor bisericilor i al clopotnielor, iar n cimitire, cei rposai ateapt nvierea morilor sub ocrotirea sfintei cruci. Vasele i odjdiile sfinite ale bisericilor sunt mpodobite cu cruci, multe biserici sunt zidite n chipul crucii, iar crile bisericeti sunt pline de cntri n cinstea Sfintei Cruci.

Ce ne nva Sfinii Prini despre semnul crucii

Crucea ocrotete de relele trupeti. Semnul crucii a cruat de nimicire pe cei nti nscui ai Israelului, fiindc semnul fcut pe stlpii i pe pragurile uilor, pe lng care ngerul morii a trecut fr s bat, nchipuia semnul crucii. Acesta era semnul care vindeca pe cei mucai de erpi, fiindc arpele de aram ridicat n pustie de Moise, care salva pe oameni numai uitndu-se la el, prenchipuia semnul Sfintei Cruci.

Crucea alung diavolii. Precum cinele fuge de bul cu care a fost lovit, tot aa i dracul fuge de crucea care i amintete c prin ea a fost biruit. “Crucea, zice Sfntul Ioan Damaschin,este pavza, arma i semnul de biruin mpotriva diavolului“, iar Biserica noastr cnt: “Doamne, arm asupra diavolului crucea Ta ai dat-o nou, c se ngrozete i se cutremur, necuteznd a cuta spre puterea ei“. Semnul Sfintei Cruci ocrotete de uneltirile necuratului. n anul 312, mpratul Constantin cel Mare a vzut pe cer o cruce luminoas, pe care era scris: “n acest semn vei nvinge!“. Atunci el, punnd acest semn pe steagurile i armatele castei sale, a ieit biruitor din lupta cu Maxeniu.Nici un duh necurat nu va ndrzni s se apropie de voi, vznd pe faa voastr armele care l-au dobort, aceast sabie sclipitoare a crei lovitur de moarte au primit-o(Sf. Ioan Gur de Aur). Muli sfini obinuiau s alunge gndurile rele din cugetul lor fcnd numaidect semnul crucii.

Proprietile semnului crucii, studiate tiinific

Oamenii de tiin rui au dovedit experimental proprietile miraculoase ale semnului crucii i al rugciunii. “Am stabilit c obiceiul facerii semnului crucii deasupra mncrii i buturii, nainte de mas, are un profund sens mistic. n spatele lui este un folos practic: mncarea este purificat efectiv instantaneu. Este un mare miracol, ce se ntmpl fizic n fiecare zi”, a declarat fizicianul Angelina Malakhovskaya, citat de Agenia Interfax.

Malakhovskaya a studiat puterea semnului crucii timp de 10 ani. Ea a descoperit, n special, proprietile bactericide unice ale apei dup ce este binecuvntat cu o rugciune ortodox i cu semnul crucii.

Oamenii de tiin au studiat impactul rugciunii “Tatl nostru” i al semnului crucii asupra bacteriilor patogene. Mostre de ap din diferite surse – fntni, ruri, lacuri – au fost folosite n cercetare. Toate mostrele conineau anumite bacterii. S-a observat c dac se rostete rugciunea domneasc i se face semnul curcii asupra apei, numrul de bacterii duntoare scade de apte, zece, sute chiar mii de ori. Experimentele au fost fcute astfel nct s se exclud posibilul impact al sugestiei mentale. Rugciunea a fost spus att de credincioi, ct i de necredincioi, iar numrul bacteriilor, indiferent de mediu, a sczut. Oamenii de tiin au mai dovedit efectul benefic al rugciunii i al semnului crucii asupra oamenilor. S-a stabilit c presiunea sngelui tuturor celor supui la teste s-a mbuntit. S-a mai observat c dac semnul crucii este fcut nengrijit, i fr s ating punctele corespunztoare – centrul frunii, centrul plexului solar i umerii – rezultatele pozitive ale testelor sunt mai slabe sau chiar absente.

http://logos.md

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *