Iat c la dou decenii dup ce sistemul economic centralizat de tip comunist i-a dovedit falimentul a venit rndul economiei capitaliste de tip „laissez faire” s ii arate limitele. Ca i cum criza moral n care societatea de tip occidental, pe care, din pcate, i noi, romnii, am ncercat s o copiem n ultimii douzeci de ani, nu ar fi fost suficient, s-a fcut simit tot mai acut o grav criz economic.

Nu este cazul s analizm acum cine sunt principalii vinovai ai declanrii acesteia i nici cine sunt cei care profit de pe urma ei. S-au scris suficiente articole i studii pe aceast tem i persoanele interesate cunosc n amnunt detaliile, n special dac au avut grij s se informeze din sursele alternative i nu au luat de bune explicaiile date de ctre mai marii zilei, prin mijloacele convenionale de comunicare i informare.

Obiectul acestui articol este prezentarea unei alternative la situaia economic actual, o alternativ laNoua Ordine Mondialpe care doresc s ne-o impun cteva grupuri de bancheri, oameni de afaceri i politicieni, care se consider „alei” s ne conduc i s ne spun ce s facem i cum s gndim. n locul unei globalizri economice, care s se fundamenteze pe exploatarea masiv a resurselor naturale i umane de pe ntreg mapamondul n folosul „elitei iluminate” trebuie s punem un sistem economic bazat pe relaii egale i echitabile ntre toate statele lumii. Este de datoria fiecrei ri s i construiasc oECONOMIE NAIONALàputernic, de preferin autarhic, n care capitalul autohton s fie majoritar i s se impun abia apoi cu produse de calitate pe piaa internaional, ncercnd s importe ct mai puin i s exporte ct mai mult.

Esenial este, ns, ca n cadrul fiecrei economii naionale, s existe o concordie ntre deintorii de capital i angajai. Trebuie ca cei din urm s profite din plin de pe urma muncii lor i s participe la mprirea profitului. De fiecare dat cnd aceast concordie nu se realizeaz este rolul statului s intervin i s se asigure c lucrurile funcioneaz cum trebuie. Avem nevoie, deci, de un stat intervenionist, care s garanteze proprietatea individual i libera iniiativ economic, dar care s se asigure c i drepturile celor din cmpul muncii sunt garantate i c toii membrii comunitii naionale profit de pe urma avansului economic.

Trebuie s precizm c aceste idei, departe de a constiui o noutate, au fost puse in practic n secolul douzeci de mai multe regimuri aparinnd dreptei naionaliste, att n Europa, ct i in America de Sud i au dat rezultate remarcabile. Statele care au implementat acest tip de politici au ajuns, n scurt timp, din pragul dezastrului i al foametei, la situaii economice nfloritoare i au oferit cetenilor lor o situaie material foarte bun, comparativ cu cea anterioar. Aceste regimuri au fost cu toate catalogate de ctre istoricii „corectitudinii politice” ca fiind „fasciste” sau „ de tip fascist”. n consecin, tot ce ine de aceste regimuri, inclusiv eventuale idei aplicabile de doctrin economic, a fost aruncat la lada de gunoi a istoriei iar noile generaii au fost nvate s cread c nu poate exista nimic mai bun, mai minunat dect actualul sistem economic capitalist. Dup cum am fost nvai, de altfel, s credem c democraia parlamentar reprezint regimul politic desvrit. i toate acestea n folosul unei minoriti de bancheri, industriai i oameni de afaceri, care, mpreun cu politicienii corupi i venali pe care i controleaz, ndreapt ntreaga lume ctre un dezastru iminent, doar pentru a-i satisface pofta de ctig i de putere.

ns, lumea trebuie s tie c exist un sistem economic mult mai bun, care poate oferi un nivel de trai ridicat tuturor cetenilor unui stat, odat ce se hotrte implementarea lui. Acesta poart denumirea deCORPORATIVISM.

Evident c aceast radical transformare de ordin economic va atrage dup sine i schimbri importante de ordin social, dar mai ales politic, n sensul n care statul nsui va deveni unul corporativ.

ntr-un astfel de stat economia trebuie s fie una mixt, cu o agricultur puternic, care s stea la baza dezvoltrii celorlalte ramuri (industrie, servicii, comer). ncurajarea dezvoltrii ntreprinderilor mici i mijlocii este esenial pentru prosperitatea unei naiuni. n ceea ce privete sectorul bancar, statul are datoria de a se implica puternic i de a reglementa n amnunt funcionarea instituiilor bancare, care trebuie s renune la caracterul lor speculativ i s se pun, la rndul lor, n slujba dezvoltrii economice a naiunii.

Statul ar deveni astfel unul organic, apropiat de oameni i de nevoile lor, fiind totodat nzestrat cu legi clare i inflexibile. Obiectivele crerii statului corporativ ar urma s fie dezvoltarea bogiei, precum i a potenei politice i a bunstrii naiunii (romne, n cazul nostru).

Corporaiile, organizate la nivel naional ntr-un Consiliu Naional al Corporaiillor i reprezentnd, prin nsi structura lor, naiunea, conform organizrii sale sociale, ar urma s nlocuiasc Parlamentul ca putere legislativ n stat.

Corporativismul reprezint un tip de economie disciplinat, controlat de ctre stat, care depaete att capitalismul ct i socialismul (comunismul), crend o nou sintez, capabil s aduc bunsatrea pentru toi cetenii i s reduc totodat discrepanele sociale, att de evidente, care apar ntr-o societate care are la baz un sistem economic pur capitalist.

n fapt, economia corporativ reprezint att economia indivizilor, ct i cea a grupurilor asociate i a statului. Ea respect iniiativa particular i principiul proprietii private. Aceasta din urm, ns, este vzut n egal msur ca drept i datorie, fiind neleas ca funcie social. Prin urmare, ea trebuie s fie activ, s nu se mrgineasc la culegerea fructelor bogiei, ci s aib grij s le multiplice i s le dezvolte. Statul are datoria de a interveni atunci cnd economia individual este insuficient sau inexistent.

Economia corporativ este cea care introduce orindea n economie. n mod ideal, aceasta ar trebui s se mplineasc prin autodisciplinarea actorilor economici. Cum, ns, n mod inevitabil, acest lucru nu se ntmpl ntotdeauna, este nevoie de intervenia statului, care i asum rolul de reprezentant i protector al consumatorilor.

Cu siguran, ntr-un astfel de stat, cu un asemenea sistem economic, justiia social ar fi mai mult dect o simpl formul utilizat de politicieni pentru a atrage voturi. Astfel, s-ar realiza o adevrat egalitate a tuturor indivizilor n faa muncii, diferenele urmnd s apar numai datorit caracteristicilor singulare ale responsabilitilor fiecrui individ, n funcie de munca prestat. Cu alte cuvinte, aceast egalitate n faa muncii, determin prin ea nsi diferenierea net a ierarhiilor sociale, din punct de vedere al funciilor ndeplinite, al meritelor i al responsabilitilor.

Din cele expuse mai sus reiese c, n acest punct de rscruce al istoriei mondiale, unica alternativ pe care oamenii morali si interesai cu adevrat de binele comun o pot opune Noii Ordini Mondiale este reprezentat decorporativism.De OCTAVIAN-FLORIN LIXEANU, Master n tiine Politice – Text publicat cu permisiunea autorului

Sursa: FrontPress

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *