ottoman1 300x199 „Otomania” ia amploare n Turcia international

„Otomania”, interesul n mas pentru tot ceea ce este legat de Imperiul Otoman, a devenit un curent nou din Turcia ultimilor ani. Fenomenul nu este reflectat doar prin popularitatea crescut a serialelor de televiziune precum „Secolul magnific”, care evoc viaa sultanului Suleyman Magnificiul i a haremului su.

De asemenea, acest curent este vizibil i n creterea vnzrilor de cri de istorie referitoare la Imperiul Otoman, a bijuteriilor realizate n stilul acelei perioade, a vizitelor la muzee, a restaurrii cldirilor otomane i a caligrafiei.

Dei toat nebunia ar avea i o anumit dimensiune comercial, motenirea otoman a Turciei poate fi un punct de referin n cadrul strategiilor proactive ale politicilor diplomatice din regiune, a extinderii pieelor i a depirii diviziunilor interne din cadrul societii.

Conform celor spuse de Zeynep Ertug, profesor de istorie i cultur otoman la Universitatea din Istanbul, exist dou mari surse care genereaz acest interes sporit.

„Prima este cutarea unei identiti de ctre o societate profund impregnat de cultur european, iar cea de-a doua este c burghezia actual, devenind din ce n ce mai bogat, a devenit foarte interesat de stilul de via aristocratic”.

Cu toate acestea, experii nu vd acest curent ca o micare de ndeprtare de la ideologia kemalist a unui stat care a cutat s se rup de trecutul otoman, la nceputul erei republicane. Mai degrab, aceste tendine sunt o reflectare a schimbrilor de percepie a populaiei fa de cultura otoman.

Dup cum explic i profesorul Emre Alkin de la Universitatea Kemerburgaz, pn de curnd, oamenii au fost nvai c Imperiul Otoman era doar o form de organizare statal.

„Cu toate acestea, n ciuda tuturor omisiunilor forate i a aspectelor uitate intenionat, a devenit evident pentru toi c ideologia otoman era de fapt o cultur de via, ce acoperea un domeniu larg, de la haine la stil de via cotidian i de la buctrie la bijuterii i decoraiuni”, a declarat el pentru SETimes.

„De fapt, mult vreme, oamenii erau stnjenii de faptul c trecutul lor era discreditat. Acum, ei sunt bucuroi s afle c acest trecut nu era chiar aa de ru; ba dimpotriv, a fost magnific”, a spus Ertug.

Cu toate acestea, perioada otoman nu poate fi perceput ca un ntreg monolitic, ci mai degrab ca fiind format din stadii diferite, unele glorioase, altele marcate de nfrngeri. Astfel, oamenii pot fi mndri doar de anumite perioade din trecutul lor otoman, care poart dup sine i o anumit nostalgie.

„Pe termen lung, se pot nate frustrri la ntrebri precum: i atunci, de ce s-a ncheiat o perioad att de glorioas?”, a spus istoricul Ahmet Kuyas de la Universitatea Galatasaray.

n timp ce anumii experi, precum Kuyas, consider aceast tendin ca fiind maturizarea unor interese ce s-au tot dezvoltat n ultimele trei-patru decenii, alii o consider o dimensiune superficial.

„Dei interesul n istoria Imperiului Otoman nu a fost niciodat ntrerupt, tendinele actuale sunt mai degrab superficiale, atunci cnd ne gndim la nuvelele din trecut care vorbeau despre Imperiul Otoman ca fiind o motenire politic”, a declarat Selim Kuru, profesor asociat de Studii turceti i otomane de la Universitatea din Washington.

Pentru Kuru, interesul manifestat fa de serialele de televiziune, designul produselor din magazine i a publicaiilor vizuale, este doar o manier de revitalizare a pieelor locale i internaionale ale Turciei.

„Acest interes recent fa de tot ceea ce este otoman poate fi explicat, mai degrab, prin faptul c acest subiect a dobndit o foarte mare valoare n cadrul economiei de pia”, a explicat el.

Dup prerea lui Kuru, acest interes pentru obinerea de profit este duntor lucrrilor istorice din ultimii ani, susinute de academicieni, cercettori i artiti.

Cu toate acestea, motenirea otoman poate oferi Turciei un punct de referin n dezvoltarea politicilor externe i n depirea problemei de identitate.

Adjunctul AKP Kayseri, Pelin Gundes Bakir, a declarat c Imperiul Otoman era un creuzet de identiti i religii din Balcani i din Orientul Mijlociu.

„Imperiul Otoman era un centru de toleran, pace i stabilitate politic, pe toat durata existenei sale, care a durat aproape cinci secole, n Orientul Mijlociu i Balcani. Din acest punct de vedere, este logic ca modelul otoman s ofere un punct de referin politicilor Turciei din Orientul Mijlociu i Balcani”, a declarat ea.

„Istoria ne arat clar c Turcia are potenialul de a juca un rol imens n urmtorii ani, acela de a asigura pacea, stabilitatea i prosperitatea economic, nu doar n Balcani, dar i n Orientul Mijlociu”, a spus Bakir.

Cu toate acestea, noul interes fa de motenirea otoman nu este un curent imperialist, dei este adesea denumit neo-otomanism. Mai degrab, el este o consecin logic a modificrilor geopolitice i a nevoilor din perioada de dup Rzboiul Rece.

Conform celor spuse de Kuyas, ceea ce este denumit pe nedrept neo-otomanism, este de fapt extinderea pe pieele din imediata apropiere a Turciei. „Nu este o expansiune cultural, ci o dorin de extindere economic a propriului Lebensraum”.

Mustafa Akyol, analist politic turc, de asemenea, nu consider c acest fenomen este o ncercare neo-imperialist. „Dimpotriv, dac este vzut ntr-o manier rezonabil, poate fi chiar o premiz bun pentru legiuitorii rii”.

Pentru Akyol, rememorarea legturilor istorice cu Balcanii i Orientul Mijlociu „poate produce riscul supra-idealizrii, dac nu se face aa cum trebuie”.

n timp ce anumite persoane au interpretat politica proactiv a Turciei ctre Orientul Mijlociu ca pe o ndeprtare de Occident, Akyol nu vede interesul sporit fa de motenirea otoman a Turciei ca pe o respingere a Europei.

„Imperiul Otoman era deja o parte important a politicilor europene, n baza alianelor pe care le-a fondat cu puterile europene precum Frana i Marea Britanie. Astfel, trecutul otoman nu poate exclude Europa, dei drumul aderrii Turciei la UE nu este unul att de promitor astzi”, explic Akyol.

Poate c cel mai important pentru stabilitatea local este c interesul crescut fa de motenirea otoman poate fi un pas pozitiv ctre redescoperirea pluralismului din cadrul societii turceti. „Cu alte cuvinte, trecutul otoman poate oferi societii referine importante pentru identificarea componentelor sale, precum populaia kurd sau populaia non-musulman”, a adugat el.

sursa:SETimes

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *