Recidiva in inselatorie – Vodafone Romania

Arsenalul angrenat în bătălia acerbă pentru supremație pe piața telefoniei mobile se îmbogățește și se diversifică pe zi ce trece, scoțând la iveală noi „arme”, sub formă de promoții, super-oferte, concursuri, premii și câte și mai câte alte bazaconii și făcături, menite toate să atragă noi clienți sau să „sustragă” cât mai mulți bani din buzunarele actualilor clienți. În cadrul acestei lupte sau, poate, pentru a-și asigura niște prime consistente de Crăciun și Anul Nou, cei de la Vodafone recidivează în tentativa de a-și înșela clienții, făcând din nou apel la subtilitate, viclenie și mizând pe credulitatea și neatenția oamenilor.

Așadar, Societatea comercială Vodafone România S.A., în cooperare și cu susținerea societății comerciale grecești Upstream S.A (oare zicea cineva ceva de greci și încrederea pe care trebuie să le-o acorzi?!), (re)lansează Campania promoțională intitulată “100 de zile câștigătoare II” (un fel de reloaded) pentru promovarea serviciului “Pauza de Joacă”. Sau cum ar zice nenea Iancu, „curat-murdar, mon’ cher!” Adicălea, fix același tip de campanie din cauza căreia, exact acum un an, sute de abonați ai Vodafone România se revoltau pentru înșelătoria căreia i-au căzut victime. Indignarea și stupoarea care te cuprinde la aflarea veștii privind lansarea acestui „remake” este cu atât mai mare cu cât, pentru aceiași campanie, anul trecut, Vodafone România a fost amendată cu aproape 50.000 de lei pentru practici comerciale incorecte și înșelătorie.

Din păcate, în noiembrie anul trecut, măsura sancționării Vodafone România pentru această campanie a fost luată doar în județul Constanța, în urma numeroaselor sesizări – ale celor înșelați – către Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Constanța. Ceilalți, din întreaga țară, s-au lăsat, cel mai probabil, păcăliți de mirajul premiului promis și au plătit bani grei, îngroșând cu resemnare „mioritică” punga înșelătorului, încercând să se împace cu ideea că, pur și simplu, au luat țeapă „cu grație”.

Un OK care-ți deschide punga

Dar să vedem în ce constă înșelătoria Vodafone și cum am aflat despre această situație. Ca și mine, probabil că mulți dintre dumneavoastră ați primit un sms de genul: „Ai reușit! 072xxxxxxx e răsplătit cu șansa de-a juca gratuit pt. 300 Euro în numerar peste doar câteva ore cu Vodafone! Trimite cuvântul OK la 303, fără taxare!” (n.r. toate sublinierile îmi aparțin)

Aparent, totul bine și frumos, chiar promițător. Având în vedere că ți se promite că toată „joaca” e gratuită, urmezi cu sfințenie indicațiile din mesaj, nu?! Si eu, ca mulți alții  probabil, am trimis (la ora 20:08:35) „OK” la 303 și de aici a început „adevărata” distracție!

Imediat (la ora 20:08:47) am primit un nou mesaj: „Ai început perfect! Cursa ta spre 300 de Euro azi de la Vodafone deja a început cu 10 puncte = 10 șanse în extragere!Nu vei fi taxat! Urmează indicațiile: Fiecare răspuns corect pe care îl dai GRATUIT îți oferă mai multe șanse să câștigi 300 de Euro diseară de la Vodafone! Urmează prima întrebare!”

Pentru suma promisă, mă și vedeam transpirând ca la „Vrei să fii milionar?”. Când colo, au început să curgă întrebări ca pentru tâmpiței, stupide și cu răspuns la mintea cocoșului, pentru ca nu cumva vreun „jucător” să piardă cursa. Iar între întrebări, mesaje încurajatoare și pline de îndemnuri la perseverență… spre înavuțirea companiei Vodafone. Dacă nu mă credeți, le reproduc în ordinea sosirii lor:

Ora 20:08:52: „Încă 20 de puncte pot fi ale tale chiar acum: Cine a fost votat președinte al României în 1996? 1= Constantinescu 2= Isărescu. Trimite 1 sau 2 la 303 GRATUIT!”. După ce reușesc să mă opresc din râs și mai beau o gură de ceai, dau, la ora 20:09:58, răspunsul „1”

și mi se răspunde extrem de rapid:
Ora 20:10:11: „Corect! Ține-o tot așa! Ai 30 pct! Un răspuns corect te recompensează cu puncte crescătoare pentru 300 Euro diseară de la Vodafone!”

Și, aproape instantaneu, vine și următoarea întrebare „încuietoare”:
Ora 20:10:16: „Demonstrează că te pricepi și primești pe loc 30 de puncte: Care este cel mai populat continent? 1=Asia 2=Europa. Trimite 1 sau 2 la 303 GRATUIT!” Am stat nițel și am cugetat, întrebându-mă unde sunt actualmente mai mulți chinezi, rămași în China sau emigrați în Europa. Așa că „abia” la ora 20:12:03, am trimis, cu oarecare îndoială, cifra 1. Iar răspunsul a venit prompt, menit să mă flateze:

Ora 20:12:16: „Ce jucător grozav! Fii atent! Continuă cu răspunsuri corecte! Mai multe întrebări GRATUITE pentru 300 Euro diseară de la Vodafone! Ai 60 de puncte!”

Ping-pong cu SMS-uri: Dă-mi unul, ia două

Iar acest ping-pong rapid de mesaje a mai continuat câteva minute, miza crescând fabulos la fiecare nouă întrebare, la 40 de puncte, apoi la 70. Deja adunasem „moca” 100 de puncte și „riscam” să ating 170, când, brusc, s-a aprins „beculețul”. 170 de șanse la extragere pentru răspunsuri la niște întrebări care ar stârni chiar și zâmbetele unui școlar mediocru?! Clar, ceva era „putred” în această afacere! Atunci am realizat că toată avalanșa de SMS-uri este menită să țină clientul permanent în priză și să nu-i dea răgazul să reflecteze, lucid, la implicațiile acestui „joc”. În acel moment am decis să las baltă „semesiada” și să văd cu ce se mănâncă toată distracția, așa că am dat fuga pe site-ul Vodafone România pentru a mă convinge că, efectiv, există un astfel de concurs și să studiez cu atenție regulamentul promoției.

Bun, merg pe site. Și caut și caut… nici un concurs… insist! Mă mai uit din nou la SMS-urile primite, nici un nume de concurs, de acțiune, de competiție, mai mult, nici un număr de telefon al expeditorului, doar „Vodafone”, atât. Neavând alt indiciu, dau „Caută” pe site-ul Vodafone după cuvintele-cheie „SMS 303”. NADA! Disperată, apelez la „amicul” Google, caut tot după „SMS 303” și, SURPRIZĂ! Primul rezultat returnat a fost „Atenție, fraudă în numele Vodafone”, postat în 15.10.2010, pe un blog personal… Ajutată de comentariile la această postare, am descoperit, din aproape în aproape, câteva dintre zecile de articole, anchete, analize și postări pe forumuri pe marginea Campaniei Vodafone, care numai de bine nu ziceau: „Atenție la mobil: Cum se înșeală prin SMS”, „Încă o țeapă marca Vodafone”, „Vodafone, verificat pentru practică înșelătoare”, „Clienții Vodafone păgubiți de escrocheria 100 de zile câștigătoare se organizează pentru a cere pedepsirea companiei”, „Mega escrocherie concurs VODAFONE”, „Înșelăciunea jocului SMS Vodafone Pauza de joacă” și “Vodafone, amendat datorită constănțenilor”. Grație link-urilor inserate în aceste materiale am reușit, după săpături intense, să identific, pe site-ul Vodafone, pagina aferentă acestei campanii. Dacă vreți să o vedeți și dumneavoastră, intrați pe site-ul Vodafone, apoi urmați pașii: Personal >> Servicii >> Apelare și mesagerie >> SMS >> Pauza de Joacă. Simplu, nu? Probabil, intenționat, pagina a fost „îngropată” adânc în structura site-ului, nu care cumva să dea vreun amărăștean peste ea și să se lămurească ce cacialma îl paște.

Concurs cu „acte” în regulă?

Pe scurt, am găsit concursul, inclusiv REGULAMENTUL CAMPANIEI PROMOȚIONALE „100 de zile câștigătoare” PENTRU PROMOVAREA SERVICIULUI „PAUZA DE JOACĂ”. Dat fiind că sunt așa bine „organizați”, mi s-a părut ciudat de ce nu mi-au spus în SMS despre ce este vorba, concret? Și aceasta nu a fost singura mea nelămurire. De fapt, din acea clipă, nedumeririle s-au ținut lanț și au ieșit la iveală doar datorită faptului că am avut răbdarea fără margini, de a parcurge regulile alambicate ale concursului. Concurs și nu prea, de fapt înșelătorie clară, dar cu regulament! Isteți cei de la Vodafone, nu înșeală oricum, ci pe bază de regulament. Dacă nu mă credeți, haideți să spicuim împreună, cu comentariile de rigoare, câteva pasaje din regulament.

OK! Dacă e să ne referim chiar la primul mesaj primit, faza cu „șansa de-a juca gratuit” este reală, asta dacă se participi doar la „Promoția Standard” (cf. Art. 13, lit. a din regulament): „Toți clienții Vodafone vor avea acces să participe gratuit într-un joc de întrebări și răspunsuri prin SMS care conferă șanse de câștig în trageri la sorți zilnice. Participanții pot câștiga suma brută de trei sute (300) de Euro în fiecare zi, pe Durata Promoției (denumită în continuare „Promoția Standard”). Jocul nu presupune niciun cost pentru Participant, având rolul de promovare a serviciilor Vodafone de divertisment prin SMS, inclusiv a serviciului Pauza de Joacă.” Până aici toate bune și frumoase, idilic de-a dreptul! Mai mult, într-adevăr, expedierea SMS-urilor către Vodafone România, este, de asemenea, gratuită!

Atunci, vă veți întreba, unde-i „șmecheria”?! Pitită, subtil și subversiv, chiar în primul anunț! Nu cumva mi se indica foarte precis și imperativ: „Trimite cuvântul OK la 303,fără taxare!”? Da, fără taxare pentru trimiterea SMS-ului, însă consecința, foarte gravă, a acestei acțiuni o puteți descoperi abia în Art. 22: „Prin trimiterea unui SMS gratuit la unul din numerele scurte 303 sau 304 (SMS Înregistrare Premium) cu cuvântul cheie “START” (“Cuvântul Cheie”) sau alte Cuvinte Cheie indicate de Organizator și care exprimă acordul de participare (de exemplu VIP, CÂȘTIG, OK, JOC, EURO, BANI), Participanții activează Serviciul Recurent începând cu ziua trimiterii mesajului și până la finalul Promoției (17 ianuarie 2012)…”

De vrei, de nu vrei, plătești!

Pentru cei ce nu știu ce reprezintă Serviciul Recurent, pot afla din Art. 12, alin (a), unde ești lămurit că: „…permite accesarea Serviciului zilnic, în schimbul taxării zilnice în mod automat și recurent (“Serviciul Recurent”) cu suma de 0.99 EURO/zi (TVA incl).” Deci, v-ați prins cum devine chestiunea? Extrem de simplu! Odată ce ai făcut gafa și ai urmat îndemnul celor de la Vodafone de a trimite un SMS (gratuit, e drept) cu mesajul „OK” (sau alte cuvinte cheie numai de ei știute, pe care nu s-au obosit să le exemplifice în Art. 22) la numărul 303 sau 304,în mod automat, zi de zi, factura ta telefonică este încărcată cu câte 0.99 Euro/zi! Iar dacă nu te prinzi la timp de șmecheria asta, până în 17 ianuarie 2012, când se termină promoția, poți să verși din buzunarul tău în visteria Vodafone „numai” vreo 98 de Euro. „Gratis, mamă soacră!”

Când și cum se încasează taxa zilnică, aflăm din Art. 23: „Taxa este reținută zilnic la o ora care este la latitudinea Organizatorului prin primirea de către Participant a unui SMS de la numărul scurt 304 ce va confirma taxarea și participarea în promoție. Organizatorul își declină orice răspundere în cazul în care, din orice motive, Participantul nu primește SMS-ul trimis zilnic de la numărul scurt 304. Participantul este taxat zilnic cu 0,99 EURO (TVA inclus) independent de primirea sau nu a SMS-ului de la numărul scurt 304.” Adică, chiar dacă îți închizi telefonul sau nu răspunzi la SMS-uri, odată activat Serviciul Recurent, plătești și tot plătești, de vrei, de nu vrei.

Problema cea mai gravă este că toate aceste reguli nu sunt aduse la cunoștința clientului Vodafone în momentul în care este invitat să trimită „cuvântul OK la 303, fără taxare!”. Ulterior, nici pe parcursul schimbului de întrebări, răspunsuri și încurajări, clientul nu e avertizat de beleaua în care se bagă de bună voie și nesilit de nimeni, ademenit doar și păcălit de cei de la Vodafone România.

Dă „friptului” mintea de pe urmă

În cazul în care ați „mușcat” deja momeala și v-ați activat, inconștient, Serviciul Recurent, prima acțiune pe care trebuie să o întreprindeți vă este indicată chiar de cei de la Vodafone, care, în Art. 32 din regulamentul campaniei, precizează: „Participantul poate opta să întrerupă Serviciul Recurent prin apelarea gratuită a numărului *222, de luni până vineri între orele 10:00 – 22:00 și sâmbăta-duminica între orele 10:00-18:00 sau oricând, prin trimiterea, gratuit, a comenzii „STOP” către numărul scurt 303 sau 304.” Eu am ales ultima variantă, cea cu SMS conținând „STOP”, ceea ce vă recomand și dumneavoastră, deoarece, la „*222, în mod cert, nu veți găsi nici un operator disponibil pentru dezactivare. Eventual vă veți întreține cu „roboata” care vă va povesti câte-n lună și-n stele despre cât de sublime, minunate și fără pereche sunt serviciile oferite de Vodafone România. Am încercat și eu să vorbesc cu cineva de la Vodafone să mă lămurească despre această campanie, dar sunt totalmente “inabordabili”. Chiar dacă își cer scuze la fiecare apel că nu au operatori disponibili… Cu scuzele lor nu lămurim problemele noastre legate de “bunele lor intenții” de-a ne oferi GRATIS, chipurile, entertainment. Merci, dar în condițiile date cred că preferăm să ne lipsim de entertainmentul purtând marca Vodafone România…

Trebuie să vă mai precizez că, abia după ce am dezactivat Serviciul Recurent am fost informată de Vodafone că: „Nu ai șansa să câștigi în extragerile de 3000 E! Vrei să ai șansa? Trimite START la 304! Regulament: vodafone.ro/pj. Te înscrii în Pauza de Joacă pt 0.99 Eur/zi”. Adică, după ce m-au pierdut de clientă la concurs – pentru a mă ademeni din nou în joc – suma s-a transformat din 300 în 3000 de Euro. Și tot acum aflu de la ei că există un regulament și chiar un link direct către acesta, bașca m-au informat pentru prima dată despre Pauza de Joacă și costurile care le implică această promoție. Cam târziu, stimați vodafoniști, calul plecase!

Iar după ce veți fi reușit să anulați stupizenia de Serviciul Recurent, în cazul în care deja ați „cotizat” întru prosperitatea celor de la Vodafone, vă recomand să urmați exemplul păgubiților de anul trecut din Constanța, reclamând acest fapt către Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului la care sunteți arondat, având astfel șanse să vă recuperați pierderea.

Nu în ultimul rând, mă întreb cum ar răspunde „invitației” la Pauza de Joacă cei care nu au acces în mod curent la Internet, pentru a se informa, că doar telefon mobil are toată lumea activă. Ei de unde să afle cât de măiestru sunt trași pe sfoară? 
 Adriana Alexandrescu
loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *