Arsenalul angrenat n btlia acerb pentru supremaie pe piaa telefoniei mobile se mbogete i se diversific pe zi ce trece, scond la iveal noi „arme”, sub form de promoii, super-oferte, concursuri, premii i cte i mai cte alte bazaconii i fcturi, menite toate s atrag noi clieni sau s „sustrag” ct mai muli bani din buzunarele actualilor clieni. n cadrul acestei lupte sau, poate, pentru a-i asigura nite prime consistente de Crciun i Anul Nou, cei de la Vodafone recidiveaz n tentativa de a-i nela clienii, fcnd din nou apel la subtilitate, viclenie i miznd pe credulitatea i neatenia oamenilor.

Aadar, Societatea comercial Vodafone Romnia S.A., n cooperare i cu susinerea societii comerciale greceti Upstream S.A (oare zicea cineva ceva de greci i ncrederea pe care trebuie s le-o acorzi?!), (re)lanseaz Campania promoional intitulat “100 de zile ctigtoare II” (un fel de reloaded) pentru promovarea serviciului “Pauza de Joac”. Sau cum ar zice nenea Iancu, „curat-murdar, mon’ cher!” Adiclea, fix acelai tip de campanie din cauza creia, exact acum un an, sute de abonai ai Vodafone Romnia se revoltau pentru neltoria creia i-au czut victime. Indignarea i stupoarea care te cuprinde la aflarea vetii privind lansarea acestui „remake” este cu att mai mare cu ct, pentru aceiai campanie, anul trecut, Vodafone Romnia a fost amendat cu aproape 50.000 de lei pentru practici comerciale incorecte i neltorie.

Din pcate, n noiembrie anul trecut, msura sancionrii Vodafone Romnia pentru aceast campanie a fost luat doar n judeul Constana, n urma numeroaselor sesizri – ale celor nelai – ctre Comisariatul Judeean pentru Protecia Consumatorului (CJPC) Constana. Ceilali, din ntreaga ar, s-au lsat, cel mai probabil, pclii de mirajul premiului promis i au pltit bani grei, ngrond cu resemnare „mioritic” punga neltorului, ncercnd s se mpace cu ideea c, pur i simplu, au luat eap „cu graie”.

Un OK care-i deschide punga

Dar s vedem n ce const neltoria Vodafone i cum am aflat despre aceast situaie. Ca i mine, probabil c muli dintre dumneavoastr ai primit un sms de genul: „Ai reuit! 072xxxxxxx e rspltit cu ansa de-a jucagratuitpt. 300 Euro n numerar peste doar cteva ore cu Vodafone!Trimite cuvntul OKla 303,fr taxare!” (n.r. toate sublinierile mi aparin)

Aparent, totul bine i frumos, chiar promitor. Avnd n vedere c i se promite c toat „joaca” e gratuit, urmezi cu sfinenie indicaiile din mesaj, nu?! Si eu, ca muli alii probabil, am trimis (la ora 20:08:35) „OK” la 303 i de aici a nceput „adevrata” distracie!

Imediat (la ora 20:08:47) am primit un nou mesaj: „Ai nceput perfect! Cursa ta spre 300 de Euro azi de la Vodafone deja a nceput cu 10 puncte = 10 anse n extragere!Nu vei fi taxat! Urmeaz indicaiile: Fiecare rspuns corect pe care l daiGRATUITi ofer mai multe anse s ctigi 300 de Euro disear de la Vodafone! Urmeaz prima ntrebare!”

Pentru suma promis, m i vedeam transpirnd ca la „Vrei s fii milionar?”. Cnd colo, au nceput s curg ntrebri ca pentru tmpiei, stupide i cu rspuns la mintea cocoului, pentru ca nu cumva vreun „juctor” s piard cursa. Iar ntre ntrebri, mesaje ncurajatoare i pline de ndemnuri la perseveren… spre navuirea companiei Vodafone. Dac nu m credei, le reproduc n ordinea sosirii lor:

Ora 20:08:52: „nc 20 de puncte pot fi ale tale chiar acum: Cine a fost votat preedinte al Romniei n 1996? 1= Constantinescu 2= Isrescu. Trimite 1 sau 2 la 303GRATUIT!”. Dup ce reuesc s m opresc din rs i mai beau o gur de ceai, dau, la ora 20:09:58, rspunsul „1”

i mi se rspunde extrem de rapid:
Ora 20:10:11: „Corect!ine-o tot aa! Ai 30 pct! Un rspuns corect te recompenseaz cu puncte cresctoare pentru 300 Euro disear de la Vodafone!”

i, aproape instantaneu, vine i urmtoarea ntrebare „ncuietoare”:
Ora 20:10:16: „Demonstreaz c te pricepi i primeti pe loc 30 de puncte: Care este cel mai populat continent? 1=Asia 2=Europa. Trimite 1 sau 2 la 303GRATUIT!” Am stat niel i am cugetat, ntrebndu-m unde sunt actualmente mai muli chinezi, rmai n China sau emigrai n Europa. Aa c „abia” la ora 20:12:03, am trimis, cu oarecare ndoial, cifra 1. Iar rspunsul a venit prompt, menit s m flateze:

Ora 20:12:16: „Ce juctor grozav! Fii atent!Continu cu rspunsuri corecte! Mai multe ntrebriGRATUITEpentru 300 Euro disear de la Vodafone! Ai 60 de puncte!”

Ping-pong cu SMS-uri: D-mi unul, ia dou

Iar acest ping-pong rapid de mesaje a mai continuat cteva minute, miza crescnd fabulos la fiecare nou ntrebare, la 40 de puncte, apoi la 70. Deja adunasem „moca” 100 de puncte i „riscam” s ating 170, cnd, brusc, s-a aprins „beculeul”. 170 de anse la extragere pentru rspunsuri la nite ntrebri care ar strni chiar i zmbetele unui colar mediocru?! Clar, ceva era „putred” n aceast afacere! Atunci am realizat c toat avalana de SMS-uri este menit s in clientul permanent n priz i s nu-i dea rgazul s reflecteze, lucid, la implicaiile acestui „joc”. n acel moment am decis s las balt „semesiada” i s vd cu ce se mnnc toat distracia, aa c am dat fuga pe site-ul Vodafone Romnia pentru a m convinge c, efectiv, exist un astfel de concurs i s studiez cu atenie regulamentul promoiei.

Bun, merg pe site. i caut i caut… nici un concurs… insist! M mai uit din nou la SMS-urile primite, nici un nume de concurs, de aciune, de competiie, mai mult, nici un numr de telefon al expeditorului, doar „Vodafone”, att. Neavnd alt indiciu, dau „Caut” pe site-ul Vodafone dup cuvintele-cheie „SMS 303”. NADA! Disperat, apelez la „amicul” Google, caut tot dup „SMS 303” i, SURPRIZ! Primul rezultat returnat a fost „Atenie, fraud n numele Vodafone”, postat n 15.10.2010, pe un blog personal… Ajutat de comentariile la aceast postare, am descoperit, din aproape n aproape, cteva dintre zecile de articole, anchete, analize i postri pe forumuri pe marginea Campaniei Vodafone, care numai de bine nu ziceau: „Atenie la mobil: Cum se neal prin SMS”, „nc o eap marca Vodafone”, „Vodafone, verificat pentru practic neltoare”, „Clienii Vodafone pgubii de escrocheria 100 de zile ctigtoare se organizeaz pentru a cere pedepsirea companiei”, „Mega escrocherie concurs VODAFONE”, „nelciunea jocului SMS Vodafone Pauza de joac” i “Vodafone, amendat datorit constnenilor”. Graie link-urilor inserate n aceste materiale am reuit, dup spturi intense, s identific, pe site-ul Vodafone, pagina aferent acestei campanii. Dac vrei s o vedei i dumneavoastr, intrai pe site-ul Vodafone, apoi urmai paii: Personal >> Servicii >> Apelare i mesagerie >> SMS >> Pauza de Joac. Simplu, nu? Probabil, intenionat, pagina a fost „ngropat” adnc n structura site-ului, nu care cumva s dea vreun amrtean peste ea i s se lmureasc ce cacialma l pate.

Concurs cu „acte” n regul?

Pe scurt, am gsit concursul, inclusiv REGULAMENTUL CAMPANIEI PROMOIONALE „100 de zile ctigtoare” PENTRU PROMOVAREA SERVICIULUI „PAUZA DE JOAC”. Dat fiind c sunt aa bine „organizai”, mi s-a prut ciudat de ce nu mi-au spus n SMS despre ce este vorba, concret? i aceasta nu a fost singura mea nelmurire. De fapt, din acea clip, nedumeririle s-au inut lan i au ieit la iveal doar datorit faptului c am avut rbdarea fr margini, de a parcurge regulile alambicate ale concursului. Concurs i nu prea, de fapt neltorie clar, dar cu regulament! Istei cei de la Vodafone, nu neal oricum, ci pe baz de regulament. Dac nu m credei, haidei s spicuim mpreun, cu comentariile de rigoare, cteva pasaje din regulament.

OK! Dac e s ne referim chiar la primul mesaj primit, faza cu „ansa de-a juca gratuit” este real, asta dac se participi doar la „Promoia Standard” (cf. Art. 13, lit. a din regulament): „Toi clienii Vodafone vor avea acces s participe gratuit ntr-un joc de ntrebri i rspunsuri prin SMS care confer anse de ctig n trageri la sori zilnice. Participanii pot ctiga suma brut de trei sute (300) de Euro n fiecare zi, pe Durata Promoiei (denumit n continuare „Promoia Standard”). Jocul nu presupune niciun cost pentru Participant, avnd rolul de promovare a serviciilor Vodafone de divertisment prin SMS, inclusiv a serviciului Pauza de Joac.” Pn aici toate bune i frumoase, idilic de-a dreptul! Mai mult, ntr-adevr, expedierea SMS-urilor ctre Vodafone Romnia, este, de asemenea, gratuit!

Atunci, v vei ntreba, unde-i „mecheria”?! Pitit, subtil i subversiv, chiar n primul anun! Nu cumva mi se indica foarte precis i imperativ: „Trimite cuvntul OK la 303,fr taxare!”? Da, fr taxare pentru trimiterea SMS-ului, ns consecina, foarte grav, a acestei aciuni o putei descoperi abia n Art. 22: „Prin trimiterea unui SMS gratuit la unul din numerele scurte 303 sau 304 (SMS nregistrare Premium) cu cuvntul cheie “START” (“Cuvntul Cheie”) sau alte Cuvinte Cheie indicate de Organizator i care exprim acordul de participare (de exemplu VIP, CªTIG, OK, JOC, EURO, BANI), Participanii activeazServiciul Recurentncepnd cu ziua trimiterii mesajului i pn la finalul Promoiei (17 ianuarie 2012)…”

De vrei, de nu vrei, plteti!

Pentru cei ce nu tiu ce reprezintServiciul Recurent, pot afla din Art. 12, alin (a), unde eti lmurit c: „…permite accesarea Serviciului zilnic, n schimbul taxrii zilnicen mod automat i recurent (“Serviciul Recurent”) cu suma de 0.99 EURO/zi (TVA incl).” Deci, v-ai prins cum devine chestiunea? Extrem de simplu! Odat ce ai fcut gafa i ai urmat ndemnul celor de la Vodafone de a trimite un SMS (gratuit, e drept) cu mesajul„OK”(sau alte cuvinte cheie numai de ei tiute, pe care nu s-au obosit s le exemplifice n Art. 22) la numrul 303 sau 304,n mod automat, zi de zi, factura ta telefonic este ncrcat cu cte 0.99 Euro/zi!Iar dac nu te prinzi la timp de mecheria asta, pn n 17 ianuarie 2012, cnd se termin promoia, poi s veri din buzunarul tu n visteria Vodafone „numai” vreo 98 de Euro. „Gratis, mam soacr!”

Cnd i cum se ncaseaz taxa zilnic, aflm din Art. 23: „Taxa este reinut zilnic la o ora care este la latitudinea Organizatorului prin primirea de ctre Participant a unui SMS de la numrul scurt 304 ce va confirma taxarea i participarea n promoie. Organizatorul i declin orice rspundere n cazul n care, din orice motive, Participantul nu primete SMS-ul trimis zilnic de la numrul scurt 304.Participantul este taxat zilnic cu 0,99 EURO (TVA inclus) independent de primirea sau nu a SMS-ului de la numrul scurt 304.” Adic, chiar dac i nchizi telefonul sau nu rspunzi la SMS-uri, odat activat Serviciul Recurent,plteti i tot plteti, de vrei, de nu vrei.

Problema cea mai grav este c toate aceste reguli nu sunt aduse la cunotina clientului Vodafone n momentul n care este invitat s trimit „cuvntul OK la 303, fr taxare!”. Ulterior, nici pe parcursul schimbului de ntrebri, rspunsuri i ncurajri, clientul nu e avertizat de beleaua n care se bag de bun voie i nesilit de nimeni, ademenit doar i pclit de cei de la Vodafone Romnia.

D „friptului” mintea de pe urm

n cazul n care ai „mucat” deja momealai v-ai activat, incontient, Serviciul Recurent, prima aciune pe care trebuie s o ntreprindei v este indicat chiar de cei de la Vodafone, care, n Art. 32 din regulamentul campaniei, precizeaz: „Participantul poate opta s ntrerup Serviciul Recurent prin apelarea gratuit a numrului *222, de luni pn vineri ntre orele 10:00 – 22:00 i smbta-duminica ntre orele 10:00-18:00 sau oricnd, prin trimiterea, gratuit, a comenzii„STOP” ctre numrul scurt 303 sau 304.” Eu am ales ultima variant, cea cu SMS coninnd „STOP”, ceea ce v recomand i dumneavoastr, deoarece, la „*222, n mod cert, nu vei gsi nici un operator disponibil pentru dezactivare. Eventual v vei ntreine cu „roboata” care v va povesti cte-n lun i-n stele despre ct de sublime, minunate i fr pereche sunt serviciile oferite de Vodafone Romnia. Am ncercat i eu s vorbesc cu cineva de la Vodafone s m lmureasc despre aceast campanie, dar sunt totalmente “inabordabili”. Chiar dac i cer scuze la fiecare apel c nu au operatori disponibili… Cu scuzele lor nu lmurim problemele noastre legate de “bunele lor intenii” de-a ne oferiGRATIS, chipurile, entertainment. Merci, dar n condiiile date cred c preferm s ne lipsim de entertainmentul purtnd marca Vodafone Romnia…

Trebuie s v mai precizez c, abia dup ce am dezactivat Serviciul Recurent am fost informat de Vodafone c: „Nu ai ansa s ctigi n extragerile de 3000 E! Vrei s ai ansa? Trimite START la 304! Regulament:vodafone.ro/pj. Te nscrii n Pauza de Joac pt 0.99 Eur/zi”. Adic, dup ce m-au pierdut de client la concurs – pentru a m ademeni din nou n joc – suma s-a transformatdin 300 n 3000 de Euro. i tot acum aflu de la ei c exist un regulament i chiar un link direct ctre acesta, baca m-au informat pentru prima dat despre Pauza de Joac i costurile care le implic aceast promoie. Cam trziu, stimai vodafoniti, calul plecase!

Iar dup ce vei fi reuit s anulai stupizenia de Serviciul Recurent, n cazul n care deja ai „cotizat” ntru prosperitatea celor de la Vodafone, v recomand s urmai exemplul pgubiilor de anul trecut din Constana, reclamnd acest fapt ctre Comisariatul Judeean pentru Protecia Consumatorului la care suntei arondat, avnd astfel anse s v recuperai pierderea.

Nu n ultimul rnd, m ntreb cum ar rspunde „invitaiei” la Pauza de Joac cei care nu au acces n mod curent la Internet, pentru a se informa, c doar telefon mobil are toat lumea activ. Ei de unde s afle ct de miestru sunt trai pe sfoar?
Adriana Alexandrescu
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *