95 de ani de la naterea lui Constantin Virgil Gheorghiu

 

Crile lui Constantin Virgil Gheorghiu au ajuns la Chiinu

 

Salonul Internaional de Carte (S.I.C.), organizat de Biblioteca Naional a adus, pentru prima dat anul acesta la Chiinu, recenta producie editorial a Patriarhiei Romne i a altor edituri de carte religioas din Romnia: Sophia, Deisis, Metafraze. Editura Polirom a venit i cu cele 8 tomuri ale Septuagintei, editate n anii 2004-2011. Crile aduse din Romnia au fost att de valoroase, nct doi preoi din Chiinu, de la bisericile Sf. Trei Ierarhi i Sf. Dumitru, au cumprat pentru bibliotecile parohiale cte un exemplar din cele cteva sute de titluri expuse de aceste edituri.

Vom cuta prilejuri de a scrie despre unele dintre aceste cri. Acum consider c

merit s atragem atenia asupra unui autor care, dei a iubit mult Basarabia i a suferit toat viaa pentru aceast margine de ar, nu este cunoscut i citit de basarabeni. Este vorba despre Constantin Virgil Gheorghiu. Cinci sau ase dintre crile sale, editate de Sophia (Bucureti) i Deisis (Sibiu), au putut fi cumprate n zilele de 31 august-4 septembrie, cnd s-a desfurat Salonul Internaional de Carte.

Apariia prenumelui Constantin naintea prenumelui su,Virgil, se explic, probabil, prin necesitatea de a se face distincie ntre cei doi poei romni ce purtau acelai nume: unul muzician, nscut n 1903, cellalt fiind autorul despre care vorbim acum, nscut la 9 septembrie 1916. Prenumele Constantin este adugat din dragostea deosebit pentru tatl su, preotul din Rzboieni, jud. Neam, despre care a scris o carte excepional, Tatl meu, preotul care s-a urcat la cer. O recomand celor care au citit prea mult literatur anticlerical. O alt carte a sa, Cum am vrut s m fac sfnt, arat o preocupare fireasc a cretinului, dar care ar putea prea unora precoce: micul Virgil, negsind prenumele su n calendarul bisericesc, hotrte s-l sfineasc prin felul n care-i va tri viaa. Este cazul s cercetm dac nu a i reuit.

Imediat dup 1989 s-a vorbit mult la TVR1 despre Constantin Virgil Gheorghiu, scriitor romn din Frana, n legtura cu best seller-ul intitulat Ora 25. Dintre crile sale de Memorii aprute n 1986 i 1995, primul volum, salutat cu entuziasm de Alain Peyrefitte, cuprinde mult informaie despre copilria lui Virgil Gheorghiu n satul de la poalele Carpailor i despre adolescena sa, adic cei 8 ani petrecui n Chiinu, unde-i fcea studiile la Liceul Militar.

 

C. V. Gheorghiu scria despre basarabeni ca despre familia sa

 

Pndesc, de cnd am contientizat drama Basarabiei, dac cineva dintre romni a avut i ar avea curajul s reflecte adevrul ntreg privitor la aceti aproape 200 de ani de nstrinare i martiriu. Ct snge i energie intelectual au trebuit s se consume pentru acele mici intermitene romneti din anii 1856-1878, 1918-1940 i 1941-1944! Obinuii cu demagogia de dup 1989, uitm c am avut parte i de mari personaliti care s pun problema pe tapet. Dac nu a reunirii, cel puin a supravieuirii, a respectrii drepturilor elementare ale romnului basarabean.

Dup lansarea n cadrul S.I.C.-2011, m-am pomenit rsfoind aceast carte, care se pierdea printre altele, sute: Omul care cltorea singur, un roman considerat „mai mult autobiografic dect ficional“, scris de C. V. Gheorghiu, tradus din francez de Gheorghi Ciocioi i editat de Sophia n 2010. Dup ce l-am lecturat cu interes, am mai descoperit un om curajos, care a scris adevrul ntreg despre romnii dinuntrul i din afara rii. Citii i v convingei.

Nu vom nelege, fr a citi cartea Omul care cltorea singur, de ce, de la 1812 ncoace, nu se face nimic pe cale oficial pentru retrocedare (excepie, anul 1856) i totul cade pe umerii unor personaliti-kamikaze. Printre cei mai curajoi, la 1812, era Mitropolitul Veniamin Costachi, cel care plngea pentru jumtatea pierdut a Mitropoliei istorice a Moldovei i le reproa unora c „Ghica Vod i-a pierdut viaa odat cu pierderea Bucovinei, iar noi nu putem s protestm?!“ Ioan Eliade Rdulescu, pe la 1830, descoper cine sunt ruii i se ntoarce mpotriva lor n legtur cu Basarabia. Eminescu, mai trziu, pltea cu viaa pentru c a luat n serios problema Basarabiei, Bucovinei i a Transilvaniei. n secolul XX, dup Al Doilea Rzboi Mondial, printre cei mai curajoi au fost Gheorghe Brtianu, C. V. Gheorghiu, Paul Goma i ali civa oamenii preocupai de soarta Basarabiei. Desigur c sunt i muli despre care nu vom afla niciodat.

n mod previzibil, C. V. Gheorghiu este atacat din toate prile, dup ce se afl c a scris n 1941reportaje despre martiriul Basarabiei n primul an de ocupaie sovietic (au fost editate, apoi, n cartea Ard malurile Nistrului). Cartea Omul care cltorea singur reia, n 1954, tema ocupaiei de un an a Basarabiei. Att de tare a fost agresat de Francis Cremieux n articolul „Cum i pentru ce un criminal a fost uns ca mare umanist“, dar i de ali ziariti care nu citiser Ard malurile Nistrului, nct autorul mai scrie o carte despre cum a scris acea carte. O scrie nu pentru a-i face mea culpa, ci pentru a explica.

Victor Kravcenko, disidentul rus, a fost atacat n aceeai perioad, prin campanii de pres, de aceeai revist, Les lettres Franaises. El, ns, nu a dat explicaii pentru coninutul anticomunist al crii sale Am ales libertatea, ci a intentat un proces, pe care l-a ctigat.

Romnul C. V. Gheorghiu nu a fost iertat niciodat pentru c a scris n unul din reportajele sale c, n noaptea cnd a ajuns la Bli i a gsit oraul ars, soldaii germani s-au strduit s-l protejeze pentru a nu da peste vreo min i l-au ajutat s gseasc o main pentru a se deplasa la Chiinu. „Cum v puteai situa de partea Axei?“ Cum puteau nemii s aib un comportament plin de omenie cu un ziarist al statului romn aliat? Asta nu puteau nelege cei care erau programai s justifice doar Rezistena antihitlerist. Maestrului Gabriel Marcel, care-i prefaase Ora 25, i se prea „de-a dreptul monstruos s se vorbeasc cu simpatie despre germani“. „Uluitor, incredibil“ – acestea erau cuvintele cu care l-a ntmpinat maestrul.

– Trebuie s v renegai crile dvs. anterioare (le considera fasciste). S v facei mea culpa.

– Nu trebuie s fac nimic. Aliaii dvs., ruii, au afundat ara mea n disperare i n snge. Atunci dvs. erai aliai i frai de arme cu soldaii sovietici care i masacrau pe basarabeni! Ar fi fost monstruos din partea mea s nu m revolt ori s colaborez cu ocupantul, i replica Gheorghiu.

Maestrul se ncpna s susin c numai adevrul lui era just i rezonabil.

Dup articolul de desolidarizare a lui Gabriel Marcel, s-a declanat campania de pres, care nu s-a mulumit pn nu l-a fcut pe Gheorghiu „ofier S.S.“ i „instigator al masacrrii evreilor din Basarabia“.

Acum ni se pare firesc acest comportament al intelectualilor de stnga din Frana, pentru c am citit cartea lui Sevillia Terorismul intelectual i alte studii despre lucrarea K.G.B.-ului n Occident. Mecanica antifascismului, gselni a comunitilor, este periodic pus n micare. Sevillia scrie c, n 2001, doar 6 la sut dintre ziaritii francezi nu se declarau alegtori ai stngii. nchid paranteza.

O scriitoare disident din Argentina, Valeria Ocampo, a ajuns s-i spun, nlcrimat, lui Gheorghiu c numele de romn i provoac oroare, pentru c „romnii l-au trimis la camera de gazare pe cel mai bun prieten al meu… cel mai mare poet al Romniei“. ocat, Gheorghiu se intereseaz de numele acelui poet. Mai trziu afl din cartea englezoaicei Claire Sheridan c era vorba despre un bancher, care nu scrisese niciodat versuri n limba romn i nu locuise n Romnia, dei avea multe bnci acolo.

 

Chiinul i groparii lui: partizanii

 

Dar ceea ce i-a enervat cel mai mult pe jurnalitii francezii n crile lui Gheorghiu au fost omniprezenii partizani basarabeni. Despre acei partizani, istoricii de la Chiinu (cei care lucreaz pentru comuniti) afirm c au existat i au dezvoltat o mare activitate. De ce nu s-or fi grbind s valorifice materialul arhivistic pe care-l tot culeg de ani de zile? Nu cumva, ca i n Frana postbelic, adevrul despre partizani este tabu?! ntre timp, crile lui Gheorghiu ne permit s aflm cte ceva despre identitatea acestor partizani i despre consecinele luptei lor mpotriva Romniei. Dei poate nici acum Occidentul nu vrea s se tie despre ei, vom ncerca s desclcim nite ie acum, cu prilejul hramului, de ziua oraului Chiinu.

Aflm i din cartea Omul care cltorea singur c, pentru C. V. Gheorghiu, Basarabia a rmas mereu „un pmnt negru foarte drag“, pe care l-ar fi ales ca loc de trai. L-au impresionat basarabenii, pe care-i vedea mereu ngenunchiai n biserici. i Geo Bogza scria despre aceast „ar de pmnt“ i despre felul n care se duceau oamenii pe ultimul drum – cu sania tras de boi i vara, prin rn –, dar se simte c Bogza vna subiecte picante pe aici, nu se implica sufletete.

Corespondent de rzboi nenarmat, ajuns n iulie 1941 la Bli, singur, fr a se altura unei uniti militare, Gheorghiu era printre primii romni care vedea oraul cu toate casele arse, fr lumini i fr oameni. Numai pisici cu ochi fosforesceni mai rmseser pe acel loc. Nu exista, nc, un comandament romnesc, ci numai un grup de soldai germani care dirijau circulaia. Aceti cinci oameni l-au primit cu amabilitate pe reporterul romn i i-au dat permis de liber trecere, pentru a putea opri orice main care se ndrepta ctre front. De la ei afl prima dat c este primejdios s se deplaseze singur, „ntruct oraul nu a fost curat nc de partizani“. Un localnic i spune c nu a fost nici o lupt la Bli i c detaamentele de partizani au dat foc oraului dup retragerea armatei ruse i nainte de intrarea celei germano-romne. „Au aruncat totul n aer, inclusiv case de locuit. Mii de oamenii fuseser ucii de explozii“.

Ajuns la Chiinu, reporterul aude peste tot aceeai propoziie: „Partizanii au fcut cel mai mare dezastru“. ntrebarea pe care o punea tuturor era: „Cine sunt partizanii?“ Rspunsul primit l oca: „Civili basarabeni, organizai n detaamente narmate. La retragerea trupelor sovietice ei formau ariergarda. Cnd Basarabia fusese ocupat de rui, cu un an nainte, partizanii formaser avangarda Armatei Roii. Partizanii, n cea mai mare parte, erau evrei“ (pag. 116 – s.n., N. N.). C. V. Gheorghiu cere nume i fapte concrete, ca s nu cad n vreo capcan. Se adeverete: afl nume de miliieni sovietici, de comandani ai detaamentelor de partizani – aproape toate evreieti. O trup de actori evrei ai lui Eddy Thall transformase n scen de teatru altarul bisericii frecventate n adolescen de C. V. Gheorghiu; deasupra frescelor se pictaser scene profane.

Dup rzboi, sovieticii au recidivat n acelai stil: tie toat lumea c studentele de la Institutul de Medicin se dezbrcau n altarul bisericii Sf. Nicolae din Chiinu, transformat n scen a Casei de Cultur, catedrala oraului, metamorfozat n Sal de expoziii, gzduia, pn n 1988, tot felul de nuduri n locul icoanelor, iar biserica Sf. Haralambie fusese vopsit pe dinuntru cu smoal dup ce s-a slluit acolo teatrul Danco. Mai nchid o parantez.

Acestea au fost realitile constatate de reporterul revoltat, aa cum se poate revolta un ziarist la vrsta de 24 de ani. Indignarea lui era cu att mai mare cu ct era foarte legat de prietenii lui din Chiinu, muli dintre ei evrei.

Numai preoii erau la posturile lor imediat dup intrarea armatelor germano-romne n Basarabia. Prin urmare, ei au fost martori oculari ai pierderilor pricinuite de ocupani i de partizani acestui pmnt. Ei l puteau ajuta pe Gheorghiu prin mrturiile lor. Dar unde erau preoii basarabeni dup rzboi? Refugiai n Romnia pustiit de comunism sau deportai i ucii n spaiul de peste Prut.

Ce a fost mai dureros pentru C. V. Gheorghiu i pentru basarabeni: faptele ocupanilor rui sau lovitura de cuit nfipt n spate de cetenii Romniei? „Un milion de basarabeni, aproape o treime din populaie, a fost deportat de sovietici ntr-un singur an“ – constatau romnii n acele zile, i abia acum nelegem c, astfel, se fcea loc de ar pentru… partizani. Atunci, ns, aceast strategie nu se vedea cu ochiul, iar ziaristul Gheorghiu scria o carte despre martiriul n sine al populaiei Basarabiei. Cartea Omul care cltorea singur este impresionant nu doar ca raport fcut de autor pentru luminarea opiniei publice despre felul n care s-a scris o carte a sa, Ard malurile Nistrului. Romanul cuprinde mai mult materie prim dect presupuneam eu citind cartea de reportaje. ncepem s nelegem de aici de ce omul care apr Basarabia rmne de regul singur. El zdrnicete, poate fr s-i dea seama, nite planuri ascunse bine.

Milan Kundera ncearc o metod similar de construire a unui roman despre alt roman. Parc o vd pe singuratica Tamina din Cartea rsului i a uitrii: „Toi au uitat, iar eu nu!“

C. V. Gheorghiu este i acum, dup moarte (survenit la 22 iunie 1992), att de trist i de singur pe fundalul veseliei schizofrenice a incontienilor de pe ambele maluri ale Prutului. n tineree l frmnta problema jumtilor de adevr. Reporterii trimii de prile beligerante reflect jumtile aceluiai unic adevr. Foarte sigur c nici un reporter sovietic ori american nu va vorbi despre romnii omori de ctre partizanii din Basarabia, reporterul romn se consider obligat s o fac, pentru ca adevrul s nu fie spus pe jumtate. ntors din Basarabia, pleac spre Crimeea. Armata Roie prsea Crimeea, retrgndu-se n Caucaz pe mare, i rmseser doar unitile de partizani. Aici avu ocazia s vad efectele abandonate i utilajele de transport ale unei formaiuni de partizani. Rmseser i documente. C. V. Gheorghiu fcu acum descoperirea cea mai dureroas: „Partizanii din Basarabia continuau lupta i n Crimeea. i o demonstrau carabinele, gamelele, hainele, gloanele lor – toate de provenien romneasc, cumprate pe banii cetenilor Romniei“. Cu ele erau mpucai soldaii romni de ctre concetenii lor cu nume strine. i le not n carnetul de reporter. Nu-i erau toate necunoscute. Ceru permisiunea de a lua cu el acte de identitate i alte documente ale partizanilor antiromni din Basarabia.

Ceea ce a pus, atunci, gaz pe foc poate fi citat acum tot cu oarecare pruden. La pag. 234, C. V. Gheorghiu scrie: „tia (n 1954, cnd scria aflndu-se n Occident) c n Romnia, chiar atunci, propria lui familie putea fi torturat de ctre partizanii care incendiaser Chiinul. Pentru c ei erau stpnii Romniei… Nu l cerca nici un fel de ur fa de ei, ci doar un sentiment de mil. Aceast victorie nu este accesibil dect preoilor i poeilor“. C. V. Gheorghiu era i poet i preot, i nu mai avea 24 de ani. Devenise un nume cunoscut n diaspora romneasc prin crile sale. Renegat public de Gabriel Marcel, Gheorghiu este, totui, arestat i condamnat n mod automat „pentru c fcuse parte din categoria unor funcionari romni. Niciodat interogatoriul nu s-a purtat asupra a ceea ce am fcut eu ca individ“, citim la pagina 214. Evenimentele din Frana anului 1968 reactiveaz agresiunile asupra lui. Nota dominant a biografiei acestui om este suferina.

 

De ce ne prefacem a nu cunoate suferina acestor personaliti singuratice?

 

Vintil Horia afirm ntr-un interviu: „Datorit martiriului sau suferinei exilului, a fost posibil aceast nflorire romneasc n literatur, art, filosofie. Durerea exilului ne-a transformat n altceva. Strigtele noastre s-au auzit n toat lumea“.

Nu suntem, oare, prea cinici prefcnd-ne c nu tim despre suferinele lor? C. V. Gheorghiu scrie Omul care cltorea singur dup 4 ani de nchisoare n 14 lagre americane. nvase acolo s fac orice lucru cu rbdare i s atepte. „M-au nfometat pn ntr-att, nct seara mncam pmnt ori tencuial de pe perei. Atunci soldaii mi ordonau s deschid gura ct se poate de larg i ei veneau i m scuipau n gur, unul dup altul. Am suportat totul. Cnd captivitatea mea a luat sfrit, eu cptasem puterea de a suporta toate umilinele“.

Din cauza lipsei vitaminelor, ochii i-au fost invadai de excrescene roii de carne, care-i provocau dureri mari. L-au salvat pachetele cu mncare ale unui preot catolic. Eliberat din prizonierat, i-a trt picioarele tot restul vieii – deprindere din anii cnd li se luau ireturile de la nclminte. Aa a ajuns la Paris – pe jos. Deseori, cnd era fotografiat de jurnaliti, scriitorul-preot aprea cu capul plecat: era sigur c n faa lui sunt sli arhipline cu strini, nu avea de vzut nici un chip drag. Ai lui au fost ucii sau deportai. De cte ori se gndea s rmn undeva, trebuia s plece. Nu ntmpltor, n 1957, scria extraordinara carte despre un Sfnt Printe exilat, Ioan Gur de Aur, atletul lui Hristos.

Exilaii notri neleg poate cel mai bine semnificaia cuvintelor strin,nstrinare. C.V. Gheorghiu a fost toat viaa insultat i de presa de stnga i de cea de dreapta. Nimeni nu a vrut s aud adevrul ntreg.

Holocaustitii merg i mai departe, victimizndu-i pe partizani. Noi ne prefacem a nu cunoate suferina celor care trec prin mari pericole nfruntnd cu cuvntul nvinuirile viclene aduse acum poporului nostru. Suntem siguri, ns, c vom plti scump aceast laitate, de la vldic pn la opinc.

Chiar Alexandru Soljenin se arat lipsit de onestitate i loialitate fa de romni, cnd, n cartea sa Dou secole mpreun, scrie despre pogromurile din 1881 i 1905 n Zona de Reziden, unde erau tolerai s locuiasc evreii din Imperiul arist: Kiev, Odesa, Kamenia, Vinia, Cernigov, Chiinu, Bli i din alte 24 de orae din Imperiul Rus. „Violen barbar a cretinilor prsii“, scrie Al. Soljenin definind pogromurile. n majoritatea cazurilor n-au fost nsoite de omoruri – erau jefuite dughenele i crmele. La Kiev i Odesa au fost cele mai violente (soldate i cu mori), la Marea Neagr fiind implicai grecii, care erau rivali comerciali ai evreilor. Soljenin afirm, ns, c, n 1882, cel mai dur a fost pogromul de la Bli, unde, cic, a fost omort un evreu. La Chiinu, datorit interveniei Bisericii, micarea care era gata s izbucneasc a fost „nbuit n fa“, dar, n cazul populaiei Basarabiei, numai intenia devine condamnabil. Citii cartea Dou secole mpreun i v convingei c, atunci cnd este vorba de a evita rzbunarea evreilor, Soljenin caut s o dirijeze dinspre rui spre romni. Nu mai are cinstea intelectual i sufleteasc din Arhipelagul Gulag, unde poi gsi aprecieri obiective despre cecenii, romnii, lituanienii din lagre i nchisori. Am putea ntoarce o afirmaie a lui Soljenin mpotriva lui citndu-l: „Dac cineva crede c modul acesta de a prezenta istoria este obiectiv, atunci nu vom ajunge niciodat la adevr“.

Reportajele de pe front ale lui C. V. Gheorghiu au fost folosite mai trziu de Marin Preda ca surs documentar n romanul Delirul. Consecinele au fost aceleai: concentrarea ateniei asupra lui Preda: s moar Preda!

S vedem cine va mai avea curajul s cltoreasc singur printre tabu-urile impuse romnilor.

 

1 octombrie 2011, Chiinu

 

Nina NEGRU

, , , , ,
S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *