Au trecut… 9 luni de tango !? Nou luni de gestație, cam ct i ia unui om s ias n lume… Nscut pentru tango… re-nscut n tango… Ceea ce a fost o dragoste la prima vedere, s-a transformat ntr-o pasiune calm, care este ns devoratoare. De timp n primul rnd. Cei din jurul meu mi reproșeaz c “pierd” prea mult timp cu tango-ul (doar patru seri pe sptmn (asta cnd nu merg la practica sau milonga)… și tot mi se pare puțin.

ncerc s gsesc o punte de comunicare cu cei care ridic din umeri, nencreztori, cnd le vorbesc despre tango. Parc vorbesc cu niște surzi, insensibili la cuvintele frumoase, la vraja tangoului. n entuziasmul meu, le pun s asculte (de obicei pe telefon) o melodie care mie mi place, sau le art pe youtube un cuplu care danseaz tango… de obicei fr efect. Sunt surprins s vd c vraja nu se propag. Tangoul este o creatur pretențioas. și alege “victimele” cu grij, uneori n mod surpinztor, acolo unde nu te-ai aștepta.

Unii, pun ntrebri prostești care i plaseaz din start n opoziție cu aceast superb creatur a nopții, tangoul: “faci tango de 9 luni !?? și n-ai terminat de nvațat dansul sta ? cnd ncepeți altceva, gen salsa, bachata, merenghe sau cha-cha ?”. Tango… n bezna minții !

Chiar dac este o creatur a nopții și a misterului, tangoul nu este pentru oricine.

Cum ar putea un privitor ce nu rezoneaz cu melancolia și dramatismul tangoului, s nțeleag pasionalitatea, senzualitatea și Adevrul tulburtor pe care l resimți cnd triești tangoul ?! M simt la fel de neputincios n a traduce “tangoul” pentru astfel de oameni, precum este un vztor ce ncearc s explice unui orb despre lumin și culori.

Poate dac aș ncerca s explic mecanismul acestui dans… modul n care se… propag prin cei doi dansatori, lider și follower… este ceva similar modului n care un banc de stavrizi ce nnoat n ocean, cotesc cu toții, la unison, acordați perfect, de un curent marin sau un impuls pe care numai ei l resimt. Sau precum acele stoluri de rndunele, ce zboar perfect sincronizate, ca niște avioane la parada militar, schimbnd simultan direcția, cu o grație desvrșit.

Cei ce privesc un dans de tango, fr s știe s danseze, și imagineaz c dansatorii au pus la punct n prealabil o coregrafie, c s-au nțeles asupra mișcrilor, ntr-un program artistic complex ce ncepe de la primele note ale muzicii și pn la ultimele. Ei nu și pot explica altfel aceast fluenț și armonizare ntre cei doi parteneri, ce i face s se miște de parc ar fi o singur ființ, un singur trup, cu 4 picioare. Nimic mai greșit ! Nu contest c poate, la nivel de elit, acolo unde este vorba de un spectacol sau de un concurs, dansatorii de tango profesioniști pun la punct și execut coregrafii atent elaborate. Dar n tangoul de zi cu zi, n acel dans spontan, fiecare melodie are parte de o interpretare unic, la fel ca viața, irepetabil. Cheia acestui dans const n a nvța s comunici intenția, prin mișcare, cu partenera. Chiar dac ai nvțat principalele figuri de tango, asta nu te ajut cu nimic, fr acea miestrie de a “propune” partenerei, prin intenția transmis corect, mișcarea pe care dorești s o faceți. La rndul ei, follower-ul (cum i se mai spune n tango partenerei), trebuie s și dezvolte la maxim suplețea mișcrilor, flexibilitatea și receptivitatea faț de lider, pentru a prelua impulsul dat de acesta și de a propune – prin originalitatea interpretrii mișcrii, noi teme care s potențeze inițiativele liderului.

n momentul de faț nvț nc principalele “figuri” de tango, dar accentul cade pe muzicalitate, ritm, și mai ales, pe miestria transmiterii intenției ctre partener. n tango, femeia face aproape totul, n sensul c ea exprim amplu, prin mișcrile sale – frumusetea muzicii. Ctre ea se ndreapt ochii privitorului. Dar mișcarea ei depinde n mod direct de arta brbatului de a o conduce, cu siguranț și fermitate, acolo unde dorește.

Un cuplu bun de dansatori de tango ți poate revela – prin dansul su, timpi, ritmuri și elemente muzicale de care nu ai fi fost altfel conștient, ascultnd doar melodia n sine. n asta const magia dansului de tango.

Cumva, tangoul dansat din pasiune, cu ncpțnare și un pic de nebunie, devine sursa unei bucurii ce te nrobește și te face s ți dorești mai mult. Atunci cnd spiritul magic al tangoului și manifest vraja, cu primele acorduri muzicale, sufletul tresalt, se trezește din amorțire și caut manifestri jucușe, grave, melodramatice sau chiar brutale, pe care le exprim prin dans.

Tangoul este unul dintre puținele dansuri de societate, ce poart cu sine un cod strict de maniere, atunci cnd este dansat la milonga. Modul de a invita partenera, momentul ales, structura unei serii de melodii, melodia de ncheiere, toate poart ampreenta unui romantism iremediabil, a unei lumi n care brbatul și femeia, reuniți pe ringul de dans, se regsesc n rolurile naturale hrzite de Dumnezeu, dincolo de aiurelile extremiste ale feminismului sau macho-ismului ce mbolnvesc și alieneaz societatea modern.

Poate tocmai de aceea, cei care vin spre tango sunt cei ce nu se regsesc n rolurile “moderne” oferite de societate brbatului și femeii. n tango nu vorbești; nu explici partenerei ce intenționezi s i conduci. Conduci pur și simplu. Nu din brațe, brutal. Ci din centrul de greutate, natural, armonizndu-te permanent cu mișcarea ei. Stilul și modalitatea de transmitere a intenției fiecrui dansator este unic. El poate varia de la o persoan la alta sau chiar la același individ, n funcție de personalitatea, caracterul, temperamentul și chiar starea de spirit de la acel moment.

Nu poți dansa tango n mod mecanic. Nu exis rețete prefabricate sau pași automați. Muzica de tango este extrem de variat și complex, n ciuda aparențelor. Ritmul, tempoul, se poate schimba pe ne-simțite, momentele de pauz pot alterna cu cele de maxim culme, dup reguli numai de compozitor știute. Tango-ul necesit concentrare total la cellat și n egal msur atenție la muzic. Mi s-a ntmplat s am momente n care nu m-am putut deconecta de anumite probleme și mintea mi zbura, n ciuda dorinței de a dansa. La nivel de intenție acest lucru se simte imediat n tango, iar partenera mi-a reproșat c sunt cu mintea n alt parte. Acest lucru se petrecea la nivel de fracțiuni de secund, și este perceptibil pentru c afecteaz fluiditatea mișcrii, fermitatea și continuitatea intenției. Cumva, poate fi asemnat cu acea practic spiritual chinezeasc, tai-chi (sau qi qong), doar c mpreun cu un partener, fapt ce nu simplific deloc lucrurile, ba chiar le complic, pentru c nu te poți lsa furat de “peisaj” fr s ți dai seama, ci ai mereu pe cineva lng tine care ți sesizeaz nehotrrea sau mprștierea.

O femeie care danseaz tango de mult vreme, și are experiența transmiterii intenției, nu prea mai poate fi mințit ușor de ctre brbatul cu care danseaz. Simte n mișcare, iar acest lucru i confer o privire ce te ptrunde n suflet. Probabil c la fel stau lucrurile și viceversa, sau poate doar mi imaginez. Dar cred c un brbat și o femeie pot afla mult mai multe unul despre altul, dup un singur tango, dect dup o sptmn de conversație verbal.

Tangoul este o creatur periculoas, ce te poate rni, dac nu o tratezi cu respect. Nu m refer aici la degetele strivite de dansatorii neatenți sau stngaci. E vorba de tragedia uman inerent recunoașterii propriei condiții, sinceritții cu tine și cu cellalt, pe care o presupune acest dans. n tango, mștile cad, iar dac ceea ce iese la iveal nu ți convine și nu gsești puterea de a trece peste, mai departe, poți rmne traumatizat. Sinceritatea recunoașterii spontane a realitții unei exitențe poate mediocre, sortite eșecului sau singurtții, nu este pentru oricine. ns fascinația tangoului te poate purta peste prpstii de netrecut altfel, ntr-un veritabil catarsis, regsindu-te pe malul cellalt mai puternic, mai complet. Lucru valabil n special pentru femei, care triesc mai acut dect noi, brbații, drama singurtții. Nu de puține ori am resimțit mbrțișri timide sau “uscate” (de rigiditatea așteptrilor nemplinite) din partea partenerelor ocazionale de dans, la care intuiam c nu au mai mbrțișat de mult vreme un brbat – n afara ringului de dans. Și aceste lucruri le simți n tango.

Personal, triesc cu amuzament și ncntare copilreasc tangoul. Deși sufletul mi exalt pe ritmurile amețitoare ale muzicii, trupul este stngaci precum al unui urs ce se ridic uimit n dou picioare și țopie cuprins de frenezia revelației bipede. Mai am mult pn la a șlefui ct de ct asperitțile și stngciile, pn la a recldi legtura, comunicarea dintre vibrația sufletului meu și trup, pentru a exprima ntr-un mod decent și elegant spiritul tangoului. Dar, parafraznd-o pe Maia Morgenstein n reclama aceea pentru cafea, “plcerea gustului (tangoului) mi umple sufletul, și mi-aș dori ca ea s nu se termine nicicnd…

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *