Un articol foarte interesant primit pe mail din partea unui fost cursant MISA. Actualmente el practica yoga autentica , intr-o tara buddhista.

Continuarea calatoriei spirituale

Poate mulți au observat c o problem major pe care o pun cei indeciși de la Misa este:
Ce se ntmpl dac plec de la Misa?

Nu ne ratm evoluția spiritual?

Well, n primul rnd, raspunsul este: nu, dimpotriv.
Deși sun a clișeu deja, primul lucru pe care l cștigi cand pleci de la Misa e libertatea. Libertatea de a gndi, de a acționa, de a experimenta.
Oare cum poți aspira la Libertatea Suprem, fiind ngrdit de attea reguli: sex la or fix (la unison), imposibilitatea de comunicare cu “larvarii” care “te trag n jos”, imposibilitatea s vorbești deschis, reguli cretine (ai patinat pe linoleu – amend), șamd.

n al doilea rnd, apartenența la o organizație, creeaz doar o fals siguranț. Faptul c mergi cu pturica o dat pe saptman la curs nu poate fi o garanție c te vei descurca n Bardo si c nu vei avea o ncarnare n lumile inferioare (animal, preta si iad).

Ideile vehiculate pe la Misa, cum c cei care pleac sunt deczuți, iși rateaza evoluția, etc, reprezinta o interpretare extrem de original a textelor tantrice.

Iat ce spune Sfinția Sa Dalai Lama:
“When teachers break the precepts,
behaving in ways that are clearly damaging to themselves and others,
students must face the situation,
even though this can be challenging, criticize openly, that’s the only way.”

“Atunci cnd nvțtorul ncalc preceptele,
comportndu-se n moduri care sunt n mod clar duntoare pentru el nui i pentru alii, studenii trebuie s fac fa situaiei, chiar dac acest lucru poate fi o provocare, criticați deschis, asta e singura cale.”
Sursa:
http://viewonbuddhism.org/controversy-controversial-teacher-group-center-questionable.html

Alexander Berzin, “Relating to a Spiritual Teacher: Building a Healthy Relationship”

“Following a misleading teacher can bring the disasters of unsound practice or spiritual abuse that can ruin enthusiasm for the spiritual path. It can turn open-minded seekers into bitter cynics, completely closed to further steps toward liberation and enlightenment. The joyless, disillusioned mental state of such people is difficult to break. It is a living hell. We may understand this point by considering the analogy of being hurt in an unhealthy relationship with a seemingly upright partner or friend who has betrayed our trust. We may be so devastated from the disastrous experience that we close up emotionally and are afraid of entering another relationship. We may even repudiate the value of any relationships at all.”

“Urmnd un profesor care induce n eroare, poate conduce la dezastrul unei practici nesnatoase sau abuz spiritual care poate ruina entuziasmul pentru calea spiritual. Un cuttor cu mintea deschis se poate transforma ntr-un cinic amar, complet nchis faț de etapele urmtoare ctre eliberare i iluminare.Lipsiți de bucurie, deziluziile unor astfel de oameni sunt greu de depșit. Este ca un iad viu. Putem nelege acest punct de vedere printr-o analogie cu a fi rnit ntr-o relatie nesntoas cu un partener aparent potrivit sau cu un prieten care a trdat ncrederea noastr. Putem fi att de devastați de experiena dezastruoas, nct s ne nchidem emoional i s ne fie fric de a intr-o alt relație. Putem respinge chiar valoarea oricrei relaii.”
Sursa:
http://www.berzinarchives.com/web/en/archives/e-books/published_books/spiritual_teacher/pt3/spiritual_teacher_15.html

Sun cunoscut?

Ceea ce se prezint la Misa, necesitatea ca discipolul s pstreze o viziune pur vis-a-vis de nvțtor, face parte din legmintele tantrice, cunoscute sub numele de samaya.

Ceea ce nu se spune ns, este c nu doar dicipolul trebuie s pstreze samaya (legmintele), ci si nvțtorul (dup cum rezult și din primul citat al lui Dalai Lama: “Atunci cnd nvțtorul ncalc preceptele …”).
Aceste legminte reprezint niște reguli de conduit etic și nu jurmintele unui vasal n fața unui feudal.
Nu exist ns nici o regul (n niciuna din școlile tradiționale ale budismului tibetan) care s constrng discipolul sa urmeze un nvțtor, dac respectivul discipol nu mai dorește aceasta. Ceea ce este negativ (n primul rnd pentru student) sunt gndurile si emoțiile negative ndreptate catre fostul nvțtor. A nu se confunda emoțiile negative gen: mnie, ur, rzbunare, cu o critic realist și obiectiv a acțiunilor nvțtorului.

Tradițional, legmintele tantrice se luau n cadrul unei inițieri. ns ca s discutm de o inițiere autentic, trebuie s avem o linie spiritual, o transmisie nentrerupt de la maestru la discipol.
Deci ca s primim samaya (legminte tantrice) trebuie s primim inițiere. Ca s primim inițiere, trebuie ca, n primul rnd, cel care a dat inițierea s o primeasc la rndul lui, s o practice intesiv și s primeasc permisiunea de a o transmite mai departe.

Linia spiritual este important din mai multe motive.
Primul motiv este c atunci cnd vrem s nvtm ceva (nu ma refer doar la meditație), vrem s gasim o persoan competent. De exemplu dac vrem s nvțm arte marțiale, ne intereseaz “linia” instructorului (cu cine s-a antrenat), referințele, rezultatele obținute, etc.
La fel, despre nvțtorul care aparține unei linii spirituale știm c a fost ales de maestrul lui ca s reprezinte școala și s transmita mai departe nvațturile.

n al doilea rnd, viața este scurt, iar viața uman este prețioas. Poate este preferabil s practicm metode tradiționale care au produs și produc chiar n ziua de azi rezultate vizibile, concrete. De exemplu, am participat la un curs de Phowa si dupa 5 zile de retragere, la peste 90% dintre participanți a aprut strpungerea Brahmarandrei (fizic, verificat cu un ac).

Desigur, putem s avem oricte fantezii, oricte stri, oricte pretenții de spiritualitate, dar asta doar pn n momentul morții. n Bardo, din pcate, este prea trziu pentru a mai face ceva.

Ce alternative avem?

Sigur, fiecare e liber s aleag ce dorește, dar eu aș alege yoga tradițional.
Personal, nu vd motivul pentru care aș continua cu aceeași Misa dar cu alt plrie, gen cursurile lui Eugen Mirt, Narcis Tarcu si Claudiu Trandafir.

O list cu școli de yoga pe care le consider autentice ar fi:

ncep cu cele mai accesibile:
A. Romnia
1. nvțtor: Chogyal Namkhai Norbu
Calea spiritual: Dzogchen
Locație: 23 August
Site: http://dzogchen.ro/

2. nvțtor: Lopn Tenzin Namdak
Calea spiritual: Yungdrung Bon
Locație: Oradea,
Site: http://www.acbon.org/

3. nvțtor: Lama Zopa
Calea spiritual: Mahayana
Locație: Pitesti
Site: http://www.buddhism-romania.ro/
Site-ul nu este actualizat, dar gsiți datele de contact.

4. nvțtor: Linia lui Yiengar
Calea spiritual: Hatha Yoga
Locație: Bucuresti
Site: http://www.anahata.ro/

B. Europa
5. nvțtor: Dalai Lama
Vine anual n europa, vezi:
http://www.dalailama.com/teachings/schedule

6. nvțtor: Lama Zopa
Calea spiritual: Mahayana/Gelugpa
Locație: Franța
Site: http://www.institutvajrayogini.fr/

7. nvțtor: Pema Wangyal Rinpoche/Jigme Khyentse Rinpoche
Calea spiritual: Nyingma/Rime
Locație: Franța
Site: http://www.chanteloube.asso.fr/index.htm

C. India
8. nvțtor: Lama Zopa
Calea spiritual: Mahayana/Gelugpa
Locație: Mc Leod Ganj
Site: http://www.tushita.info/

Mc Leod Ganj este rezidența lui Dalai Lama si deseori aici au loc inițieri si conferinte ale Sfinției Sale.

9. nvțtor: Karmapa
Calea spiritual: Kagyu
Locație: Sidhbari/Gyuto Tantric College (aproape de Mc Leod Ganj)
Site: http://www.kagyuoffice.org/

10. nvțtor: Lama Zopa
Calea spiritual: Mahayana/Gelugpa
Locație: Bodhgaya
Site: http://www.rootinstitute.com/

Este bine de vizitat iarna (lunile noiembrie-februarie) cnd majoritatea nvțtorilor coboar din Himalaya (Mc Leod Ganj) spre sud, unde e soare și cald.

D. Nepal

11. nvțtor: Lama Zopa
Calea spiritual: Mahayana/Gelugpa
Locație: Kathmandu
Site: http://kopanmonastery.com/

12. nvțtor: Chatral Rinpoche
Cale spiritual: Dzogchen/Nyingma
Locație: Pharping/Drubpe Gatsal Ling Monastery

Aici nu am fost, nc, dar sper s ajung.
Chatral Rinpoche este un lama deosebit și unul dintre nvțtorii lui Namkhai Norbu.

PS:
Articolul se adreseaz celor care, precum Mihai, doresc s și continuie cltoria spiritual.
Nu este o critic la adresa Misa. Fiecare este liber s urmeze calea pe care o dorește. Evident, rezultate obținute vor fi n conformitate cu calea aleas …

Sarva Mangalam!

CategoryUncategorized
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Cabinet de avocatura Mihai Rapcea

logo-footer