Nicolae Labi a fost iniiatorul Micrii de Rezisten anticomunist n Romnia. De aici avea s i se trag moartea. n noaptea de 9 spre 10 decembrie 1956, a fost lovit de un tramvai – conform versiunii oficiale. n realitate a fost un atentat, pus la cale de Securitate i executat la ordin. Poetul a supravieuit pn pe 21 decembrie, la Spitalul de Urgen Floreasca…

Perfid i cinic construit i dus la ndeplinire din ordine nescrise, aceast crim nu permite nici acum, la peste 50 de ani, o cercetare complet. Documentele au fost distruse sau microfilmate, au fost puse pe durat nelimitat n seifurile care ascund secrete murdare “de interes naional”. S ucizi un viitor foarte mare poet al rii, nzestrat cu daruri celeste, adpndu-se cu lcomie din sevele pure ale acestui pmnt, brusc dumerit asupra jugului, minciunii i ororii, precis de nenduplecat, nu e un lucru simplu: urmele, orict le-ai ngropa, ies mereu i mereu la suprafa i, ca n basmele ezoterice, sngele tnr cere izbvirea.

M numr printre puinii martori care se mai afl n via, coleg de grup, prieten i prta la aceleai frmntri ale poetului n ultimul lui an de existen – tumultuosul i sngerosul 1956, cnd doar pentru o clip am trit iluzia libertii. Aceast fericire m-a transformat n martor incomod i “nociv”. n realitate, nu aveam nici pe departe carisma i puterea lui de lupttor. Am fost aleas ns ca exemplu, arestat i condamnat, pentru c am organizat edine “conspirative”, “contrarevoluionare”, la care a participat i poetul Nicolae Labi. Aceeai soart a avut-o i colegul i prietenul nostru comun Aurel Covaci, care-l adpostea pe poetul fr locuin i bani Nicolae Labi.

Campania de nfricoare prin antaj, schingiuire, condamnri fr drept de apel, lipsiri de drepturi civile a fost att de aberant, nct ne-a amuit, pe unii pentru vecie. Aurel Covaci, devenit n 1962 soul meu, mi-a propus s nu vorbim, s ngropm n adncul nostru aceast cutremurtoare tain.

“Pasrea cu clon de rubin”

Familia poetului a tiut adevrul de la nceput. Rpus pe patul de la Spitalul de Urgen, el le-a mrturisit tatlui su i ctorva prieteni apropiai c a fost mpins ntre vagoanele tramvaiului i c-l cunotea pe executant. Singura mrturisire, din zorii zilei de 10 decembrie, dictat lui Aurel Covaci, care fusese chemat la dorina lui Nicolae Labi de o voce anonim, cu un uor accent rusesc (vocea Mariei Polevoi – dansatoare, n. 1919 n Basarabia), transmite concluzia cum nu se poate mai clar c necrutoarea “Pasre cu clon de rubin” a doctrinei comuniste s-a rzbunat pentru nesupunerea lui i l-a strivit. Cu ironie amar trage sperana c urmaii pajurei vor gsi prin rn urmele poetului Nicolae Labi, care “va rmne o amintire frumoas”.

Ultimele trei cuvinte, acel vaer att de lucid i disperat, au rmas n manuscrisul original, tiate de Aurel Covaci la cererea celui care urma s plece demn, mpins n abisul morii de cei pe care i-a crezut c au suflet i idealuri.

M voi rezuma n textul de fa doar la ceea ce cunosc despre cum s-au petrecut hruirea, lupta i soluia final dintre poetul Nicolae Labi i organele Securitii statului n toat ierarhia lor n cele trei luni ale toamnei anului 1956.

De cum a venit, atras de mirajul Capitalei n anul 1952, tnrul Labi, romantic revoluionar, cum se spunea pe atunci, ncercnd s scrie n pas cu cerinele epocii, a neles c ndrumarea fals i restriciile care i se impuneau nu pot fi admise. Inteligena scotocitoare, talentul debordant au declanat ura i invidia colegilor de la coala de Literatur (Nicolae Stoian, Gh. Tomozei i alii), dar, mai ales, din partea responsabililor cu “tinerele talente”: M. Beniuc, Marcel Breslau, Gogu Rdulescu, Mihai Gafia .a.

Pentru c Labi nu s-a supus, a refuzat oblduirea cuiva, consider c, de atunci a nceput s i se constituie dosarul de urmrire. Directorul colii de Literatur l credea pe Labi “un rtcit” cu idei “duntoare” i a creat n jurul lui o reea informativ dintre colegi, obligai, de spaim, din laitate sau din dorina de parvenire, s scrie i s depun regulat note informative despre lecturile interzise, ideile rzvrtite i tot ce prea suspect la acest ciudat coleg cu aspect de copil nstrunic i generos. Concret, se perind sanciunile, tentativele de exmatriculare din coal sau UTM, consemnarea la domiciliu, percheziiile n camera de la cmin, urmate de confiscarea crilor interzise. A continuat interzicerea textelor i a prezenei lui la Festivalul Mondial al Tineretului – Bucureti 1953. n marea lor ur i prostie, colegii i “victima” l-au prt pentru “tentativ de viol” asupra naivei Doina Ciurea. Doar Mihail Sadoveanu, care-l simpatiza, l-a mai putut salva de sanciuni.

Cabala activitilor i lista neagr a lui Gogu Rdulescu

Ne apropiem de anul 1956, cnd poetul Nicolae Labi se hotrse s termine cu “coproduciile” i s porneasc pe drumul propriu, fr ndrumtori i nchistri n lozinci triumfaliste. ntr-un interviu dat la Radio n 1956 lui Titel Constantinescu, el numete perioada colii de Literatur “Treapta limpezirii”. Citez:

“n aceast etap m-am format prin lupt. Dogmatismul, birocraia, iat nite scorpii care circulau cu violen pe atunci n domeniul fraged al tinerei noastre literaturi… dar nu m-am nchinat cum, vai, au fcut-o unii colegi nimerniciei…”.

Labi primete riposte dure: La Plenara seciei de poezie de la 29 mai 1956, n referatul lui M. Petroveanu (soul Veronici Porumbacu) i caracterizeaz poeziile ca dominate de “apsare i tristee lipsit de obiect”, iar Mihu Dragomir l acuz de “asimilarea excesiv a unor poei dintre cele dou rzboaie (Ion Barbu i Tudor Arghezi)”, ca apoi, la primul Congres al Scriitorilor din iunie 1956, s-l nvinuiasc de “snobism, evazionism, influene ale ideologiei burgheze, infiltraii liberaliste, slab pregtire ideologic, lips de contact cu realitatea, precum i confuzii cu privire la raportul dintre libertate i ndrumare”.

Atmosfera de suspiciune, intrigile din tagm, piedicile puse sub diverse pretexte la publicarea volumului ateptat i a unor poezii trimise la reviste, lipsa de bani l izoleaz, dar cel mai mult l nspimnt chemrile la ordin cu ameninri din partea Securitii. tia c este trecut pe “lista neagr” ntocmit de Gogu Rdulescu (prezent n tribun pn n ultima zi a lui Ceauescu), care primise de pe atunci sarcina ca, sub pretextul unor discuii sincere” cu tinerii scriitori, s afle i s informeze Securitatea ce idei dumnoase i frmnt n tain.

“Labi a fost ales pentru a exemplifica urmrile posibile ale nesupunerii”, declar cu toat rspunderea ziaristul i apropiatul prieten pn la moarte, Portik Imre, n memoriile sale postume, aprute abia n anul 2005, dup prerea mea, cea mai autentic, dezinteresat i bine informat consemnare dintre cele aprute pn acum.

Presentimentul morii

Pe parcursul anului 1956, cred c prin var, se mut de la adresa de pe Str. Odobescu, unde locuiau n comun fraii Raicu, D. Carab, Gh. Mrgrit (sporadic mai dormea i pe la Ion Beu sau Lucian Pintilie). Ceruse o camer de la Uniunea Scriitorilor, dar nu primete. Colegul su, mai n vrst cu trei ani, Aurel Covaci, generos i ocrotitor, i ofer s mpart, ca ntre frai, camera cu chirie de la ICRAL de pe Strada Miletin nr. 14. Dormeau ntr-un pat, i mpreau bruma de mncare, igrile i paharul de vin, dar mai ales nedumeririle, spaimele i hotrrile.

Din acel septembrie 1956, eu, Stela Pogorilovschi, student la Secia de Literatur i Critic Literar, anul III Filologie, am devenit prieten apropiat, confident, mprtindu-le durerile i bucuriile zi de zi. Am povestit n dou cri aprute – “Timpul asasinilor”, Editura Libra, 1997, i n “Persecuia”, Editura Vremea, 2006 – parte din documentele memoriei mele care se refer la acel anotimp zguduit de istorie, a crui amprent a rmas ca un sigiliu sacru impregnat n fiina mea fagil, maturiznd-o. Le voi relua curnd n alt parte, ntregindu-le mai ales pe cele despre poetul supravegheat i voi povesti cum, mpotriva raiunii lui salvatoare, destinul, adic propria lui structur spiritual, nfruntnd “maina infernal”, l mpingea spre pieire. De altfel, n majoritatea poeziilor de atunci, presentimentele, ca n tragediile antice, domin i ne copleesc. Aurel Covaci le cunotea cel mai bine, i-a citit primul epitafurile despre care, cu nesbuin, regretatul Laureniu Ulici mi-a spus: “Poetul i-a regizat singur moartea”.

“E un treang n adncul genunii
Ce m spnzur invers spre cer”

Voi ncerca acum s desluesc semnificaia “nopilor de comar”, adic a tririlor din poeziile scrise sau dictate lui Aurel Covaci, cte s-au mai pstrat, din cele dou nopi eseniale: Noaptea Sfntului Andrei – 30 noiembrie 1956 i 2 decembire 1956 – Ultima zi de natere, la mplinirea a 21 de ani. Cele din Ultima Noapte au fost descoperite de mine acum un an n Muzeul de la Suceava, “Fondul Nicolae Labi”, la care nu am avut acces pn recent, dup cum, timp de peste 50 de ani, nu am fost invitat niciodat s onorez vreo festivitate dedicat poetului…
Din noaptea Sfntului Andrei s-au pstrat doar trei poezii ale comarului care acum devenise datin.
Labi se aezase turcete peste ptura patului hrbuit, dar ospitalier, umbra lui din profil apare cltinndu-se pe peretele vruit (“Umbra mea i clatin/ Limpede var/ Vine ca o datin/ Noaptea de comar”).

Aurel Covaci se aaz, n poziia lui Buda, n faa poetului i i deseneaz unul altuia staturile din profil. Pentru a se ncuraja, au scris cu litere mari, n crbune deasupra: “Omule, nu te supra, c trece i asta”.

Ca n trans, prelund comarul celuilalt, Aurel Covaci compune primul sonet al comarului, isclit apoi de Nicolae Labi:

SONETUL COMARULUI

Pricepem noi aceast odihn chinuit
Cnd ne cuprinde vraja tririi efemere,
Cnd ni se aprinde totui tcuta dinamit
nctuat-n suflet, n creier i-n artere?
Cnd somnul, moarte-n uda uitrilor ne cere
nvie n rn cu secet cumplit
Aceste clare vise, viclene temnicere,
Cnd chiar i suferina e-n lume urgisit.
Prietene: ne bate-n gol, ca toba, pieptul,
S strige ca nebunul: acela-i neleptul…
Cnd nici mcar la chinuri noi nu mai avem dreptul.
Ne zgrie attea satane reci peceii
Deci: care-i vieuirea i care sunt pereii?
Deci: sufletele noastre ne sfie pereii?
(Dei a compus-o amicul eu intim Covaci, o isclesc cu brio. N. Labi)

Foaia aceea a fost arestat i ea de Securitate (corp delict nr. 30), dar mai apoi a fost recuperat. S-a mai pstrat, brcuit, nceputul celui de-al doilea sonet al comarului cu scrisul lui Covaci:

Eram, n vis, cadavru, n racl i n groap…
Simeam n nar izul putreziciunii mele,
Dar auzeam tcerea cum sap, cum tot sap,
n moartea mea s scoat comori de gnd i stele…

O viziune a propriei mori, dar i a acelor tainice recuperri spirituale de dup. Labi i-a transmis imaginea n trans poetic.
A treia poezie, fr titlu, scris i compus de Nicolae Labi, pe care Covaci o aprob doar prin isclitur, este o mrturie total despre suferin. Aici apare imaginea surprinztoare a poetului sugrumat cu propria-i fa de prunc, atrnat cu capul spre adncul genunii i cu picioarele invers, spre cer:

M doare tot: visul, cuvntul, somnul, viaa i vntul.
M doare cel pe care l iubesc.
Bogat i srac.
M doare haina, m doare cmaa,
M doare scutecul, m doare faa,
Faa aceasta a fost prima funie
Ce m-a sugrumat, dar acum
E un treang n adncul genunii
Ce m spnzur invers spre cer.

“Pasrea cu clon de rubin” – manuscris

“Iat, acesta este omul care a vzut Adevrul”

Semnificaia acestei obsedante imagini am dezlegat-o abia dup descoperirea celui de-al doilea set de poezii dictate, isclite i datate de Nicolae Labi din cea de-a doua noapte de comar, la 2 decembrie 1956. Le-am recunoscut imediat dup caracteristica foilor rupte dintr-o map de birou, dar, mai ales, c multe sunt stenografiate total sau parial. Caligrafia este a lui Aurel Covaci, stenografia de asemenea…

M-am gndit, emionat, c hieroglifele pot acoperi taine ascunse, ultimele gnduri intime ale poetului, peste care au trecut 50 de ani i attea priviri scotocitoare, plus competena i vigilena “poetului prin” Gheorghe Tomozei, care, stpn pe toat arhiva, nu a avut interesul s se ocupe de ele. Mi s-a permis xeroxarea. Pe parcursul anului 2008, le-am descifrat cu ajutorul a dou doamne stenografe supercalificate. Apar acum, pentru prima oar n form tiprit. Doar cteva, scrise de mn, au fost rupte din context i prezentate fr semnificaii n alte pri.

Le vei citi i vei nelege disperarea poetului, care, “ngrozit de temnicer”, “nainte de gol”, “nainte de focul suav, zmbitor de pistol”, se adreseaz “omului de pe marginea patului”, care i-a nsoit “nefericirea nopii de comar”. Spnzurat cu capul n jos de un iade, las aceast ultim chemare “nu scris, ci dictat”, ipnd n van “ajutor”! Ultimele lui concluzii, concentrate n 13 versuri, i le-a ncredinat lui Covaci, poate cu rugmintea de a nu le face publice niciodat. E vorba despre poezia “Credo”, o viziune a omenirii lae i a puterii lui Satan pe pmntul patriei, dat de Dumnezeu altar Poetului.

Despre simbolistica Spnzuratului din crile de Tarot, explicat succint de doi mari scriitori ocultiti, sunt necesare explicaii:

Eliphas Levi (secolul al XIX-lea): “Spnzuratul este un simbol al lui Prometeu, cu picioarele n cer i capul atingnd pmntul, adeptul liber i mnat de sacrificiu care dezvluie oamenilor secretul zeilor i care pentru asta este ameninat cu moartea”.

Teologul Leonid Uspenski, n cartea cu poeme n proz, zice despre Spnzurat: “Iat, acesta este omul care a vzut Adevrul. O nou suferin, mai mare dect poate provoca vreodat orice durere omeneasc…”.

Nicolae Labi spune totul despre el i despre epoca celui ru. Prin ultimele lui mesaje mi se confirm ceea ce aflasem: Nicolae Labi, structural, avea toate datele unui viitor mare iniiat. Primele taine le-a aflat de la profesorul su de limba romn, V. Gh. Popa (condamnat la 16 ani de nchisoare politic), discipol i apropiat al lui Vasile Lovinescu. Profesorul de la liceul din Flticeni este cel care i-a deschis ochii spre frumuseea, profunzimea i tlcul folclorului strbun. Nicolae Labi are chiar o culegere proprie de poezii populare de toate genurile, printre care basmul Lostria, care amintete prin similitudini mitologice de mitul lui Oedip.

Scenarii i dovezi

Despre aa-zisul accident de tramvai din noaptea de 9 spre 10 decembrie 1956, cruia i-a supravieuit pn la data de 21 decembrie, s-a tot scris timp de mai bine de jumtate de secol. Cu greu se poate dovedi care este adevrul, mai ales c au rmas extrem de puine i verosimile documente. Serviciul kafkian al Securitii, departamentul de dezintoxicare, prin sumedenie de ageni, chiar i din rndul scriitorilor, au mprtiat drept adevruri versiuni aberante despre cum s-a petrecut crima i cine poate fi autorul ei. Serviciul despre care am vorbit primea sute de note informative i ntocmea apoi dosare pe baza minciunilor clocite tot acolo.

Astfel, voi da ca exemplu doar cteva variante:

1. Labi era att de beat, nct s-a vrt singur sub tramvai;

2. Labi a but cu Covaci, iar n staie acesta l-a mpins sub tramvai, furndu-i i ceasul de la mn. Aceast fapt ar avea dou explicaii:

a) Covaci este bnuit c “scopul lui a fost de a-l atrage pe poetul Nicolae Labi pe linie contrarevoluionar, iar, dac nu i-a reuit, a trecut la omorrea lui” – extras din documentul CNSAS nr. 62 de la 14 martie 1958, strict secret. Documentul este perfid ntocmit, pe baza investigaiilor lui Gh. Achiei i afirmaiei Margaretei Labi, student la Filologie;

b) Covaci l-a omort din gelozie, iubeau amndoi aceeai fat; pare hilar dac nu s-ar fi comandat i un roman difuzat pe pia, scris de Gabriel Gafia. Protagonitii sunt doi buni prieteni scriitori, dintre care unul, lipsit de talent, invidios i gelos, l ucide pe cellalt. Prost scris, cusut cu a alb, aceast versiune nu a prins i nu a convins pe nimeni, dar a fost un foarte bun pretext s-l ciomgeasc pe Aurel Covaci noapte de noapte n perioada cnd supravieuia cu Petre Pandrea n aceeai celul (mie mi-a relatat un martor din arest).

Dup ce ne-au nvat minte i ne-au eliberat din nchisoare condiionat, cu angajamentul de a nu relata nimic niciodat, fiind pasibili de o nou pedeaps, am pstrat, ca pe icoana unui martir, imaginea poetului Nicolae Labi, hituit de pzitorii ideologiei n care crezuse candid, ca ntr-un basm, nfricoat i singur, ameninat cu moartea i cu interdicia. Imaginea acelei ultime nopi de decembrie, reci i ceoase, despre care Vladmir Maiacovski, victim a altei revoluii, a scris: “n astfel de nopi/ n astfel de zile/ Umbl pe strzi cu umbre tiptile/ Poeii i thlarii”.

I-am recitat ntreaga via poeziile postume. Aurel Covaci i imita i tonul dulce moldovenesc, cu inflexiuni surprinztor de dure, ca dalta unui sculptor cioplitor al cuvintelor limbii romneti.

“Pot flmnzi zile ntregi, dar nu pot s nu scriu”

n momentul de fa, rmas n via, sunt singura care a trit i a vzut cu ochii proprii grozvia unei odioase crime ce a retezat prea timpuriu o alt floare de crin ntrupndu-se ntr-o zi ct alii n zece. Doar pentru cei de bun-credin scriu att ct tiu i, ca pe un desfurtor, punctez filmul ultimelor zile.

6 decembrie, de Sfntul Nicolae: Se ntlnete cu prietenul su Portik Imre, venit la Bucureti n delegaie. I se plnge de lipsa de bani, de lipsa de foc n camera lui Aurel Covaci i de rceala oamenilor care i erau odat apropiai. i citete o poezie dedicat siei: “Sunt douzeci de ani i nc unul…”. Mrturisete c folosete cuvintele limbajului comun ca simboluri: “Pentru mine, cuvintele partid, marxism, stegar .a. au alt semnificaie dect cea obinuit…”.
l preocupa faptul c a cntat n public n repetate rnduri Imnul regal i a recitat poezii interzise. Vorbete cu Portik despre evenimentele din Ungaria din 1956 i consecinele de la Facultatea de Filologie, arestri, excluderi. Se hotrte: “Trebuie s dispar pentru un timp din faa ochilor lor. Vreau s dispar din Bucureti, fr urm”. Hotrte s plece nainte de Srbtori.
Mai spune: “Pot flmnzi zile ntregi, dar nu pot s nu scriu”. Portik a plecat.

7 i 8 decembrie: Se ntoarce foarte trziu la locuina de pe Miletin 14. Pe data de 8 eu m ntlnesc cu el i-mi cere cu mprumut suma de 5 lei, echivalentul a dou pachete de igri Carpai.

“Hei, Miorio, habar n-ai! Nici nu-i nchipui ce mi se pregtete”

9 decembrie: Spre sear apare acas devreme, avertizat de Aurel Covaci c nu-i va mai oferi gzduire dac ntrzie nopile. E foarte flmnd, dar gazda nu are absolut nimic de mncare. Prnzul l lua la cantina studeneasc de pe Matei Voievod. Labi cere permisiunea s comande o friptur pe datorie doamnei Candrea, responsabila restaurantului Casei Scriitorilor. Dumitru C. Micu i amintete c l-a vzut acolo i c a plecat singur. Mioara Cremene, n amplul interviu cu doamna Mariana Sipo (Editura Universal Dalsi-2000), i aduce aminte c n acea sear i-a optit doar att: “Hei, Miorio, habar n-ai! Nici nu-i nchipui ce mi se pregtete…”.
n drumul spre cas, cu exact cei 5 lei mprumutai de la mine cumpr o sticlu de un sfert din cea mai ieftin uic popular. Nevoia de comunicare i alte aleanuri l deturneaz spre localul Capa, nc elegant, pstrnd ceva din parfumul boemei de odinioar. Labi nu era beat, o afirm i alii, o declar i el la Urgen. Gust puin din uic, nu avea bani nici mcar de o cafea. ntre timp, la o mas mai ncolo, se aaz trei brbai i o femeie.

n anchetele trucate ale lui Tomozei sunt prezentai drept necunoscui. Pe cel puin doi, Labi i cunotea. Pe unul, nc din 1953, cnd a avut cu el o altercaie dur la festivitatea nmnrii premiului de stat poetului Alexandru Andrioiu. Acesta i-a spus lui Labi, cu ur, c n viaa sa nu va “pupa” premiul de stat. Labi se hotrte s-l bat, dar Aurel Covaci l-a sftuit s se fereasc de el, cci are meseria de “sufltor”. l chema Iosif Schwartszman, zis Gria, de meserie pianist acompaniator, alogen basarabean.

Femeia, nsoitoarea lui Gria, pe nume Maria Polevoi, era o fost dansatoare la Teatrul “Tnase”. n 1956, dansa n ansamblul artistic al MAI. Sora lui Labi mi-a spus c Nicolae Labi prea s-o fi cunocut i pe ea, dinainte. Polevoi Maria, nscut la Ismail – URSS, la 3 martie 1919, cu domiciliul stabil n Bucureti, Str. Traian nr. 31. Evident, biografiile lui Gria i a lui Mary Polevoi sunt n multe privine asemntoare. Convingerea mea este c i ei au avut rolurile lor, dar documentele eseniale lipsesc. Eu i consider ageni, bazndu-m pe declaraiile lor confuze i contradictorii aflate n filele Dosarului penal nr. I84960/1956, arhivat la foarte scurt vreme dup moartea poetului.

Tramvaiul 13

Gria Schwartszman, n acea noapte la Capa, l-a invitat la masa lor. Poetul, disperat, s-a lsat ademenit de femeie i le-a oferit i lor din bruma lui de uic. Mai mult, Labi nu a but. I-a invitat la restaurantul Victoria, n subsolul pasajului cu acelai nume. Labi a vrut s-i amaneteze ceasul “Pobeda”, ca s-i ofere ceva lui Mary, dar nu a reuit. Apoi, femeia i propune s se furieze pe ci diferite i s se ntlneasc n staia de tramvai Colea, invitndu-l peste noapte la ea.

n staia prost luminat, apare i filatorul Gria. Mary l recunoate i asist de la o mic distan cum poetul ezit, ateptnd-o, s ia tramvaiul 13, care iese din refugiul din faa spitalului, face bucla i oprete uor n faa Muzeuluiui uu. Patru persoane ateapt s urce, Labi e al treilea, dar tot mai ovie. Cnd pornete tramvaiul, cel de-al patrulea l mpinge pe Nicolae Labi pe grtarul dintre cele dou vagoane. Gria strig c cel czut e beat, n timp ce Mary, nemaindurnd grozvia, spune c l cunotea pe poetul Nicolae Labi i roag s fie dus la spital.

Considernd c victima este n stare de ebrietate, doi brbai (probabil martorii din staie) l trsc pe propriile picioare, fornd fisura coloanei i mpreun cu femeia l duc la camera de gard. Lsat pe jos, nu este nici internat, nici consultat, ci trimis cu un taxi i cu femeia mai departe, pn ajung la Urgena de pe Str. Arh. Mincu. nc erau la Colea cnd poetul, contient, d numrul de telefon al lui Aurel Covaci, i Mary l anun n jurul orei 3 dimineaa c unul “Labe” a suferit un accident de tramvai.
n memoriile postume ale lui Portik Imre se limpezesc multe aspecte ale aa-zisului accident. ngrijorat c nu a aprut nc la Covasna, Portik revine la Bucureti, l gsete la Spitalul de Urgen. Portarul i optete: “Se spune c era beat, dar a fost aruncat sub tramvai”. l gsete complet lucid i vorbind coerent. L-a ntrebat dac a primit telegrama trimis n ajun din spital (10 decembrie) printr-o fat, Stela. Eu i-o dusesem la pot, ntr-adevr, dar telegrama nu a ajuns. Aa cum am aflat din dosarul meu de urmrire informativ, nc din 1956, printr-un ordin secret, corespondena mi era triat i parial oprit. n telegram, poetul se scuza c nu poate fi punctual la ntlnire, fr alte explicaii.

Maria Polevoi: “Am vzut clar cum l-a mbrncit cel din spatele lui“

Am s extrag cteva fragmente eseniale, pentru stabilirea adevrului, din memoriile lui Portik Imre. El reconstituie cu scrupulozitate vorbele lui Labi din ziua revederii lor, ct i cele relatate de Maria Polevoi, aprut la Spital pe la ora 3 p.m. i acceptnd s stea de vorb cu Portik circa dou ore, invitat la mas, la Restaurantul Kiseleff. Informaiile pe care le-am adunat o via ntreag, insinurile din anchetele speciale ale Securitii m determin s le acord toat ncrederea.
Labi ctre Portik: “Nu, n-am fost beat. E adevrat c am but dup-amiaz i n seara aceea, dar nici mcar ameit n-am fost…”; “Nu am czut singur, am fost mbrncit din spate de cineva… Nu aveam intenia s iau tramvaiul din mers, fiindc trebuia s vd mai nti n ce tramvai i n ce vagon urc ea”.

Maria Polevoi l zrete ajuns n staie, dar se rzgndete i se retrage n umbr. “Aveam multe motive ca nimeni s nu m vad cu el. Cnd a sosit primul tamvai nr. 13, l-am urmrit cu privirea, avnd de gnd s nu urc dac se urc el. Am vzut clar cum l-a mbrncit cel din spatele lui, continundu-i drumul, n timp ce poetul dispruse”…

Despre autorul faptei: “… Sta puin la o parte, cu minile n buzunar, vorbea murdar despre Labi”.

Mariei Polevoi i-a fost fric toat viaa s pronune numele celui care a executat atentatul. Poate c, pn la un moment dat, i-a fost complice. Cert este c sensibilitatea ei de femeie (cine tie prin cte vicisitudini trecut) angajat n MAI, fie chiar i ntr-un ansamblu, a determinat-o, la data de 10 decembrie, s se prezinte la Uniunea Scriitorilor i s stea de vorb cu Mihai Gafia (fost ofier de securitate) i s-i povesteasc despre cele vzute cu adevrat. n felul acesta, sunt informai n secret cei care aveau sarcina de partid s-l supravegheze pe poetul Nicolae Labi: Marcel Breslau, Mihai Beniuc, Ema Beniuc, Emil Galan. n cursul nopii de 10 spre 11 decembrie, Mary a primit mai multe telefoane de ameninare cu moartea. Ulterior, ea a dat de neles c i-ar fi recunoscut vocea lui Gria Schwartszman.

Pn n 1978, fiina aceasta a trit sub teroarea deinerii secretului crimei. S-a sinucis atunci cnd cineva i-a amintit de ea i a ncercat s o determine s spun adevrul.

Satana i-a fcut datoria

Ct despre Gria, nc se mai poate realiza o investigaie competent asupra celor dou procese-verbale de ascultare, consemnate de sergentul major Gheorghe Aurelian de la DMC, la ora 2:40, n noaptea de 10 decembrie. n urma celor dou declaraii confuze i mincinoase ale lui, manipulate n continuare de Securitate, se dispune trimiterea dosarului la Procuratura Raionului Tudor Vladimirescu. Concluzia a fost c, pentru producerea accidentului, vinovat ar fi manipulantul tramvaiului, consemnndu-se urmtoarele: “ntruct accidentul nu s-a datorat nici cel puin faptului ncercrii sale de a se urca n vagon, urmeaz a se constata c (nu) sunt ntrunite elementele constitutive ale acestui delict i a pronuna ca atare ncetarea procesului”.

Mihai Beniuc a avut sarcin grea. El a trebuit s-i alunge pe tinerii, pe scriitorii sau pe studenii nghesuii pe coridoarele Urgenei. Nu pierdea nici un prilej s-i mustre i s-l dea de exemplu pe Labi. i avertiza la ce ducea faptul s nu asculi de ndrumarea partidului. Acelai lucru l-a declarat i Nicolae Ceauescu prin anii ’70, adresndu-se unei delegaii de tineri scriitori, sftuindu-i s nu comit fapte nesbuite dac vor s nu mprteasc soarta poetului Labi.

A murit cnd furios, cnd spernd, prndu-i ru i iubind cu ardoare viaa i oamenii, implornd n ultimele ceasuri s i se aduc ozon de pe culmile unde se adap cprioara.

L-am revzut pe catafalc n holul Casei Scriitorilor, mbrcat n costumul pe care i-l cumprase cu o lun nainte din banii pe “Primele iubiri”, scufundat n spuma voalului de mireas mortuar. Mna lui fin mi s-a prut c o reine pe a mea. M-am nspimntat, cci i se schimbase chipul. Avea faa Spnzuratului din Tarot i n craniu, din care i se extirpase creierul, i-au bgat n loc cli. Satana, clonul Psrii cu clon de rubin, i-a fcut datoria.

Avem dreptul s tim i noi ce a tiut Securitatea

Mai tiu c agentului Schwartszman Isac-Gria, la scurt vreme dup nmormntarea lui Nicolae Labi, i s-au aprobat actele de plecare definitiv din ar.

Timp de aproape zece zile, Spitalul de Urgen, n care poetul trgea s moar, s-a transformat ntr-un obiectiv strategic, aprat stranic sub supravegherea strict a Securitii romne.

Au instalat filtre discrete, au fcut fotografii, au dat rapoarte – cred c exist o sumedenie de documente de acest gen n dosarele care au rmas deschise. i totui, “numele lui Nicolae Labi este necunoscut n arhiva Securitii”… Acesta a fost rspunsul primit de mine, acum patru ani, de la SRI.

Stela Covaci – piatza.net

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *