Parintele Cleopa – Cuvant la Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos

 

Fiindc ne aflm n vremea de prznuire a Naterii lui Iisus Hristos, Mntuitorul i Dumnezeul nostru, m-am gndit s spun cteva cuvinte n legtur cu acest prealuminat i dumnezeiesc praznic al mntuirii ntregii lumi.
Ai vzut c atunci cnd vine primvara – fiecare din noi am apucat attea primveri ci ani avem –, mai nti ncepe s se nclzeasc vremea, soarele ncepe s ard mai cu putere, s strbat cu razele sale pn la noi. Apoi ncepe a ncoli iarba, pmntul se umple de iarb verde i de flori; neamul psrilor ncepe s cnte frumos n codri, n dumbrvi, n cmpii i pe dealuri. Dobitoacele ies la pune, pstorii cnt din fluiere de bucuria primverii, soarele strbate cu putere printre vii i livezi, codrii nfrunzesc i toat podoaba pmntului se schimb spre nnoire i se face un fel de rai pe pmnt. i fiecare are o mulumire sufleteasc ajungnd s vad aceast mpodobire i nnoire a stihiilor vremii, i de bucurie i mulumire d slav lui Dumnezeu.
Aa s-a ntmplat i cnd a ajuns la noi plinirea vremii, primvara cea duhovniceasc a Naterii Domnului, Dumnezeului i Mntuitorului nostru Iisus Hristos. Ea pe toate le-a bucurat, cum a zis Arhanghelul Gavriil ctre pstori: Iat, v binevestesc vou bucurie mare (Luca 2,10). S-au bucurat cerul i pmntul de aceast primvar i nnoire a neamului omenesc.
Dar oare de cnd a venit la noi aceast primvar? nc de cnd a zis Dumnezeu ctre arpe despre Eva: Aceasta i va zdrobi capul (Facere 3, 15). Era o proorocie a lui Dumnezeu Tatl, c prin femeie a czut neamul omenesc, i tot prin femeie, la plinirea vremii, se va zdrobi capul arpelui, adic al satanei.
Dar de ce se cheam Hristos smna femeii? Apostolii spun c Hristos din smna femeii S-a nscut. Pentru ce? Pentru c El nu este smn de brbat dup trup. Cci zice dumnezeiescul Maxim Mrturisitorul n „Cuvnt teologic“ la ntruparea lui Dumnezeu sau n capetele cunotinei: „Sufletul Mntuitorului n persoana ipostasului s-a luat de la Duhul Sfnt, iar trupul din sngele Preasfintei i Preacuratei Fecioare Maria“ (Filocalia 2, p. 215, intr. 15, Sibiu, 1947, trad. de Pr. dr. D. Stniloae).
Cam cu o mie cinci sute de ani nainte de venirea Domnului n trup, tria n Mesopotamia, n ara cea dintre dou ruri, Tigru i Eufrat, care se mai chema pe atunci „Poarta lui Dumnezeu“, un mare vrjitor pe care-l chema Valaam. El era dintr-o regiune numit Petor (Numerii 22, 5).
Tot n vremea aceea, poporul lui Israel era n nemernicia lui cea de patruzeci de ani, n pustie, i ajunsese n pmntul amoreilor. Dup ce l-a btut pe Sihon, mpratul amoreilor, trecuse n pmntul Vasanului. Acolo l-a btut pe Og, mpratul lor, i mare groaz a bgat n popoarele de dincolo de Iordan i din pmntul lui Moab, care era dincoace de Iordan, dei poporul nc nu trecuse Iordanul. mpria lui Moab, care era lng poalele Muntelui Carmel i lng Ierihon, avea pe atunci un mprat cu numele Balac.
i acesta, cnd a vzut c poporul lui Israel – cruia i ajuta Dumnezeu n vremea aceea, c era singurul popor ce se nchina adevratului Dumnezeu – ia ar dup ar i popor dup popor, i a ajuns lng hotarele lui, a fost cuprins de mare spaim i grij. De aceea mpratul Balac a strns boierii curii sale din Madiam i a zis: Poporul acesta mnnc acum totul mprejurul nostru, cum mnnc boul iarba cmpului (Numerii 22, 4).
Deci, sftuindu-se ei i socotind c nu vor putea ine piept unui popor care se arat aa de puternic, au hotrt c nu este altceva mai bun de fcut dect s cheme n ajutor pe Valaam din Petor. C la popoarele pgne era mare credin n acest vrjitor pe vremea aceea. Atta credin aveau n acel mare vrjitor, nct l socoteau ca pe un dumnezeu.
i a trimis Balac mpratul o delegaie peste Eufrat n Mesopotamia, cu mari daruri i cu mare cinste la Valaam din Petor, s vin s-i ajute cu farmecele sale, mai bine zis cu puterea drceasc, s bat pe poporul lui Israel, c dac nu, ara lor va fi pierdut.
i l-a dus pe vrful muntelui Peor i acolo i-a fcut jertfelnice. Dar Valaam, dup ce i-a vorbit Dumnezeu prin gura asinei, n loc s blesteme poporul lui Israel a nceput s prooroceasc cele despre Naterea lui Iisus, zicnd: Ct sunt de frumoase slaurile tale, Iacove, corturile tale, Israele!… o stea rsare din Iacov; un toiag se ridic din Israel i va lovi pe cpeteniile Moabului i pe toi fiii lui Set i va zdrobi. Din Iacov se va scula Cel ce va stpni cu putere… (Numerii 24, 5, 17-19).
i astfel Valaam a proorocit de trei ori bine pentru Israel, despre steaua care trebuia s se arate n vremea Naterii Mntuitorului, i c Acesta va da lovitura de moarte lumii pgne i idolatre i va mpri peste toate popoarele lumii, pn n veac. Apoi, sculndu-se, s-a napoiat n ara sa.
Acestea a proorocit pentru c Duhul lui Dumnezeu a umbrit pe Valaam vrjitorul.
Bgai de seam c acestea s-au ntmplat cu 1500 de ani nainte de venirea Mntuitorului, pe vremea lui Moise, cnd tria Balac, mpratul Moabului. De atunci tradiia aceasta era n tot pmntul Persiei i n pmntul unde se afl astzi Irakul i Iranul.
i aa, din tradiie n tradiie, a ajuns proorocia aceasta, pe care o istorisete dumnezeiasca Scriptur, pn n vremea Naterii lui Iisus Hristos. i s-a artat steaua n Egipt, n Persia i n alte pri cu doi ani mai nainte.
Cnd au vzut magii o stea att de mare, care nu-i mai fcea drumul ca i celelalte, de la rsrit la apus, ci venea de la miazzi la miaznoapte –, tiind i proorocia lui Valaam –, au putut cunoate despre steaua care va rsri din Iacov, din Israel, din protoprintele neamului evreiesc, mpratul care va zdrobi toate mpriile lumii i va mpri n veac n mpria cea duhovniceasc i fr de sfrit (conf. Luca 1, 33).
Dar cine erau magii care au pornit s se nchine Mntuitorului? S nu credei c erau vrjitori ca Valaam din Petor. Nu. n Persia, magi se numeau cei mai mari filozofi i astronomi, ghicitori n stele sau astrologi. Ei aveau cri vechi rmase de la Valaam i de la ali naintai i tiau, din tradiia de un mileniu i jumtate, c se va arta o stea neobinuit, o stea fcndu-i drumul altfel, nu aa cum i-a zis Ziditorul de la nceput, i atunci Se va nate un mprat care va mpri toat lumea. i pndeau, c erau astronomi, s vad cnd va aprea steaua care s-i fac drumul ei, nu Aa ca toate celelalte.
Oare nu te-ai speria s vezi acum o stea c vine de la miazzi spre miaznoapte? Acum ai zice c e satelit, c seamn cu stelele, dar atunci nu erau satelii. Deci se tia c acesta este un semn minunat nemaintlnit. „Oare ce-i cu steaua aceasta? O fi steaua despre care a spus Valaam din Petor!“
i de ce a aprut steaua cu doi ani mai nainte de Natere? A fost o rnduial dumnezeiasc s se arate cu doi ani mai nainte, ca s aib ei cnd se pregti pentru o cltorie lung, din Persia pn n Ierusalim, cci trebuiau s mearg peste 1000 de km, i pe atunci nu era att de uor ca acum.
i cei trei mari filosofi i magi au pornit cu cmilele ncrcate cu hran i cu daruri, s-L gseasc pe mpratul lumii.
Patru au pornit, dar numai trei au ajuns. Unul din ei, cu numele Artavan, fiind mpiedicat de diavolul, n-a putut s vin s se nchine Mntuitorului n Betleem, ci a ajuns mai trziu, cnd Hristos era rstignit pe Cruce.

Iubii credincioi,
Dar cum s-a svrit aceast tain duhovniceasc? Nou ne istorisete Evanghelistul Matei aa: Iar Naterea lui Iisus Hristos aa a fost: c logodit fiind Maria, mama Lui, cu Iosif, mai nainte de a fi ei mpreun, s-a aflat avnd n pntece de la Duhul Sfnt (Matei 1, 18).
Dar de ce a trebuit s se logodeasc cu brbat cea Preasfnt i Preacurat Fecioar, dac a nscut de la Duhul Sfnt i a fost cmara plin de toate darurile Sfntului Duh?
Dup cum arat dumnezeietii Prini, Maica Domnului a fost logodit pentru dou pricini. Prima, pentru c trebuia s fie minit satana. Cu 700 de ani nainte de venirea Domnului, Proorocul Isaia, evanghelistul Vechiului Testament, a spus la capitolul 7, versetul 14: Iat, fecioara n pntece va lua i va nate fiu i vor chema numele lui Emanuel, ce se tlcuiete, cu noi este Dumnezeu.
Satana a neles, prin gura acestui prooroc, c o fecioar va zmisli n chip negrit la plinirea vremii, prin lucrarea lui Dumnezeu, i din ceasul acela a nceput s pndeasc pe toate fecioarele cte erau pe faa pmntului, s afle care din ele va nate fr brbat, ca s pun piedici planului mntuirii neamului omenesc. Cci, dac o afla poporul avnd n pntece nefiind logodit, o ucidea cu pietre, dup legea lui Moise.
Dar satana s-a nelat, c nu poate el niciodat s mpiedice lucrarea lui Dumnezeu i s ntrzie taina mntuirii. C zice dreptul Iov: El (Dumnezeu) destram planurile celor vicleni… El prinde pe nelepi n isteimea lor i sfatul celor neltori ies prost (Iov 5, 12-13).
De aceea Dumnezeu i-a artat nelepciunea i prudena, cnd a dat logodnic Fecioarei, ca s cread toat lumea i nsui satana c este femeie ca toate femeile, i el (satana) s nu bnuiasc c ea este fecioara cea din veci ateptat i aleas s nasc pe Mesia.
Iar a doua pricin a fost i mai tainic. Sfntul Grigorie Teologul i Marele Vasile spun c s-a dat logodnic fecioarei, ca nu cumva satana, cunoscnd de la nceput taina mntuirii, s nu intre n lupt cu Hristos. (Marele Vasile, Tlcuire la psalmul 44 i Sfntul Grigorie Teologul, Cuvnt la Naterea Domnului).
Cci Hristos trebuia s ptimeasc, s fie batjocorit, ocrt, schingiuit, rstignit i la urm s fie omort, i satana tia c noi prin rnile Lui ne vom vindeca. Toate acestea erau prezise de Isaia, care a zis: Dar El a luat asupr-i durerile noastre i cu suferinele noastre S-a mpovrat… i prin rnile Lui noi toi ne-am vindecat (53, 4-5).
Iat ce trebuia s ptimeasc El, conductorul lumii, de la om! i dac ar fi tiut satana c aceast fecioar are s nasc pe Hristos, nu avea oare s fug departe de El? Ar fi luat lui Hristos orice prilej de a fi ocrt i batjocorit i omort, ca s nu se plineasc n felul acesta mntuirea lumii, care trebuia s vin prin Cruce.
Atunci satana n-avea s mai ntrte pe evrei, pe farisei, pe crturari. N-avea s-l mai fac vnztor pe Iuda; nu apela la Pilat, nici la Irod, s-L prigoneasc. Dar de ce? Ca nu cumva s biruie Hristos i s ne mntuim noi! Dar aa, necunoscnd taina, a nceput s-L prigoneasc chiar dup botez, socotind c-i un drept sau un prooroc.
C auzi ce-I spune satana n muntele Carantaniei, cci nu tia sigur cine este: De eti Tu Fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea s se fac pini (Matei 4, 1). Iar altdat, cnd duhul necurat a strigat din ndrcitul din inutul gherghesenilor: Ce ai cu mine, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu Celui Preanalt? (Luca 8, 28).
A spus acestea pentru c diavolul tia scriptura care zice: Eu am zis: Dumnezei suntei i toi fii ai Celui Preanalt (Psalm 81, 6). Deci satana l socotea pe Mntuitorul ca pe un fiu al lui Dumnezeu dup dar, asemeni proorocilor i drepilor ctre care a fost cuvntul lui Dumnezeu (Ioan 10, 35), netiind c este Fiul lui Dumnezeu dup fiin, Cel care va prda iadul i va omor moartea.
Dar cu ci oameni nu se luptase el de attea mii de ani! Cu ci patriarhi, cu ci drepi, cu ci fctori de minuni, care au nviat i morii? El tia c trebuia s vin proorocul prezis de Moise, dar nu tia c va veni n persoana lui Hristos. Iat, deci, cele dou pricini pentru care a pus Dumnezeu logodnic lng Preacurata Fecioar Maria.

Iubii credincioi,
Dar s mergem cu Evanghelia mai departe. i Iosif, cnd a vzut c Maica Domnului are n pntece, s-a ntristat. El tia c a luat pe aceast fecioar din mna proorocului Zaharia, s-i pzeasc fecioria nestricat i s-o pzeasc cu totul n nvtura Sfintelor Scripturi. i cnd a vzut-o grea, a nceput a se spimnta, a se mhni cu gndul, cum cnt Biserica: „Spimntatu-s-a Iosif…“ i „Nu te mhni, Iosife…“.
S-a mhnit Iosif, gndind cum se poate ca o fecioar de 15 ani, curat i preasfnt, pe care a luat-o din Sfnta Sfintelor, pe care a hrnit-o Arhanghelul Gavriil 12 ani, ncredinat lui ca unui om btrn i vduv, cum se poate deci ca aceast cmar a tainelor, aceast floare a raiului i a cerului, s fie acum grea? Cine a nelat-o pe Maria? Cine a greit cu dnsa? Cum de s-a ncumetat cineva s se apropie de un vas al Duhului Sfnt?
Acestea erau ntrebrile pe care bietul i dreptul Iosif i le punea, mhnindu-se dup dreptate. Avea dreptul s se mhneasc, fiindc toat grija de a o pzi era asupra sa. „M tem – gndea el – c de voi spune lui Zaharia aceasta, o s m mustre, c de ce n-am pzit-o; iar dac va afla poporul, pe dnsa o va ucide cu pietre. Da – i zicea el –, mai bine am s-o las n tain i m duc“.
i cugetnd el acestea, iat ngerul Domnului i s-a artat n vis, grind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, c ceea ce s-a zmislit ntr-nsa este de la Duhul Sfnt. Iar Iosif a primit aceste cuvinte ca i cum nsui Dumnezeu i-ar fi spus: „Nu te teme c a nelat-o cineva! Nu te teme c de comoara aceasta a Duhului Sfnt s-a atins cineva s i-o fure! Nu. Este preasfnt, preacurat! Pentru dnsa am fcut cerul i pmntul i am zidit toat fptura! Ia-o, i nu te teme!“
i aa, ntrit de nger, Iosif a luat-o! i zice mai ncolo Scriptura: i n-a cunoscut-o pe ea pn cnd a nscut pe Fiul Su cel Unul-Nscut, Cruia I-a pus numele Iisus (Matei 1, 25). De la acest cuvnt pn cnd, pornesc neoprotestanii de tot felul i nu voiesc s-o laude i s-o cinsteasc pe Maica Domnului. Ci zic: Auzi ce spune Scriptura: i n-a cunoscut-o pe ea pn cnd…, ca i cum ar da a nelege c dup aceea, dup ce a nscut pe Cel Unul-Nscut, s-o fi cunoscut Iosif!
Dar nebuni sunt i slabi la minte toi cei care cuget asemenea cu dnii. S cerceteze Scriptura mai nti i s vad ce nseamn cuvntul „pn cnd“. i atunci s vad adevrul, care strlucete mai mult dect soarele n Evanghelie i n toate dumnezeietile Scripturi.
Cuvntul „pn cnd“ nseamn venicie, se spune n Dogmatica Sfntului Ioan Damaschin. i citind n scrierile dumnezeietilor Prini, vedem tlcuit c, atunci cnd auzim zicndu-se n psalmul 109: ezi de-a dreapta Mea, pn ce voi pune pe vrjmaii Ti aternut picioarelor Tale, s nu nelegi c de la judecat nainte, de cnd va zdrobi Hristos toat vrjmia i pe diavolul i pe cei potrivnici, nu va mai edea de-a dreapta Tatlui, spre a mpri cu El peste toate veacurile, deoarece tim bine i este scris, c mpria Lui nu va avea sfrit (Luca 1, 33).
Sau cnd auzim de soia lui David, Micol, fata lui Saul cea mai mic, se zice c n-a avut copii pn n ziua morii ei (II Regi 6, 23). nseamn c a nscut dup ce a murit? Ct nebunie ar fi s crezi c a nscut dup ce a ngropat-o?! Deci a artat venicia, c niciodat nu a mai nscut.
Sau despre corbul lui Noe, ce zice? i nu s-a mai ntors corbul n corabia lui Noe pn ce a secat apa de pe pmnt (Facerea 8, 7). Dar s-a ntors vreodat, sau o s se mai ntoarc? Nu! Porumbelul s-a ntors a doua oar, dar corbul nu s-a mai ntors!
Deci cuvntul „pn cnd“ nseamn venicie! Aa i despre Maica Domnului. Cnd auzi c n-a cunoscut-o pe ea pn cnd nseamn c n vecii vecilor n-a cunoscut brbat i n-a cunoscut-o nimeni.
Ce spune dumnezeiasca Evanghelie mai departe? i a luat pe Maria, logodnica sa, c a venit porunc de la cezarul August, cnd domnea n Siria Quirinius, s mearg fiecare s se nscrie. Unde? n cetatea sa.
i a venit Iosif cu Maria n cetatea Betleem. De ce au venit n Betleem? Betleemul era cetatea lui David, cci ai auzit mai sus ce i-a spus ngerul lui Iosif, logodnicul Fecioarei: Iosife, fiul lui David… i fiindc i Iosif i Maica Domnului se trgeau din neamul i din casa lui David, dup dreptate au venit n Betleem s se nscrie, cu toate c acum locuiau n alt parte.
Betleemul, numit n vechime i Efrata, se mai chema i cetatea lui David, cci ntr-nsa s-a nscut i s-a uns ca mprat marele strmo al Mntuitorului, dup trup. Dar s-a mai numit i „Casa Pinii“, de ctre fericitul patriarh Iacov, care, pscndu-i turmele oilor sale pe acele locuri, mai nainte a vzut i a proorocit c acolo avea s se pogoare i s Se nasc Pinea cea vie care S-a pogort din cer, Domnul nostru Iisus Hristos.
Dar unde se afl Betleemul? n Palestina. Este o cetate mic, la jumtatea cii ntre Ierusalim i Hebron, unde s-a nscut Sfntul Ioan Boteztorul i unde Avraam a vorbit la stejarul Mamvri cu cei trei ngeri, mai bine-zis cu Sfnta Treime. Acolo era Betleemul!
Dar de ce S-a nscut Mntuitorul n Betleem? Era vreo proorocie c Betleemul va fi locul de Natere al lui Iisus Hristos? Era. Proorocul Miheia a spus mai nainte cu vreo 4-500 de ani de venirea lui Hristos n lume: i tu, Betleeme, pmntul lui Iuda, nicidecum nu eti mai mic ntre voievodatele lui Iuda, cci din tine va iei Povuitorul, Care va pate pe poporul Meu Israel (Miheia 5, 1; Matei 2, 6).
Aceast proorocie au cunoscut-o i arhiereii i crturarii, cci atunci cnd i-a ntrebat Irod: „Unde va s se nasc Hristosul“, ei au rspuns: „n Betleemul Iudeii“. i i-au spus proorocia aceasta.
Deci, cnd a venit Iosif n Betleemul Iudeii cu Maica Domnului, mplinindu-se nou luni, tocmai atunci a sosit vremea de Natere. i atunci, aflndu-se n Betleem, cutau un loc unde s poat nate.
Iubii frai, poate i dumneavoastr i noi am stat n una din nopi afar, cnd cerul era nstelat i stelele aa de frumoase i de strlucitoare, ca n timpul de iarn de acum. Ce ai face dac ai vedea deodat c stelele i cerul tot vin i vin i vin spre pmnt i se apropie? i din ce se apropie mai tare, mai tare lumineaz; i de atta orbire i de fric, negreit, mai c v-ar iei sufletul! Ce s-ar ntmpla? Ct spaim ar fi!
Sau dac am vedea deodat n timpul zilei c soarele ncepe s vin ctre noi i tot vine i orbete lumea i arde lumea cu razele sale i miliarde de raze strpung vzduhul, arznd toate i luminnd toate! Ct fric ar fi atunci i ct cutremur s vezi stelele i soarele venind spre pmnt.
Ei, dar nimic n-ar fi aceasta fa de ce s-a ntmplat la Naterea lui Hristos. C nu cerul, nu soarele s-a cobort atunci la noi, ci Ziditorul cerului i al pmntului. Cel ce a zidit soarele i a pus lumina, razele i cldura n el, i a pus lumintori pe tria cerului. Acela a venit!
Ct spaim, ct cutremur n-ar trebui s ne cuprind pe noi gndind c Cel Care a fcut toate din nimic, a venit pn la firea noastr. i n-a voit s vin s se nasc n palatele cezarilor Romei sau la faraonii Egiptului, unde era numai aur, ci ntr-o iesle simpl, ntr-o peter. Era o peter cu iesle pentru vite, care avea cam 20-30 de picioare lime, unde se adposteau vitele de cldura mare. Era petera unde David nchidea oile cnd era pstor.
Deci Mntuitorul a voit s Se nasc chiar n petera unde David, strmoul Su dup trup, a trit. N-a ales palatele din Roma, nici pe cele din Persia, ci petera lui David, ca s-i arate smerenia chiar de la nceput, de la Natere.
Dar de ce S-a nscut ntr-o peter? Pentru c ea este simbolul ntunericului. El a venit s aduc lumin i n temnia iadului i n lumea care era n noapte, c zice marele Apostol Pavel: ntunericul veacului acestuia. Veacul de acum i mai ales cel pn la Hristos era o noapte lung, n care lumea era oarb, sttea n ntunericul slujirii de idoli i al pcatului.
i S-a nscut Hristos noaptea, la miezul nopii i n peter, ca s arate c El a venit s aduc lumin, s risipeasc ntunericul. Unde? La peterile de care a spus Isaia, cci zice: peterile lor – vorbete de peterile iadului – n veci cu ntuneric sunt fcute. i a venit s risipeasc ntunericul din peterile iadului i ntunericul pcatului de pe faa pmntului.
Dar de ce S-a nscut Iisus Hristos la miezul nopii? A venit s lumineze peterile ntunericului veacului aceluia, ntunecat de attea mii de ani, pentru c Hristos era lumina cea adevrat, care lumineaz pe tot omul care va s vie n lume. El de la nceput era lumina lumii i a venit s lumineze i s strluceasc n toate prile cu razele soarelui dumnezeirii Sale.
Dar tii n care zi a sptmnii S-a nscut Hristos? Poate v ntreab cineva. Adu-i aminte din Sfnta Scriptur ziua n care a fcut Dumnezeu lumina, cnd a zis: „S se fac lumin“ i a fost lumin! (Facerea 1, 3). Ziua nti a sptmnii, Duminica sau „Ziua soarelui“!
Duminica S-a nscut Hristos; Duminica S-a botezat, cum arat Sfinii Prini de la Soborul IV Ecumenic. Duminica a nviat din mori (Matei 28, 1). Duminica a turnat Hristos din Duhul Sfnt peste Sfinii Si ucenici i Apostoli. Duminica Sfinii Apostoli fceau Sfnta Liturghie. Tot Duminica s-a descoperit i Apocalipsa, c Sfntul Evanghelist Ioan zice: Am fost n duh n zi de Duminic (1, 10). Iat dar, cte sunt legate de ziua Duminicii!
De aceea a sfinit Dumnezeu ziua Duminicii i cu Naterea Sa, pentru c n ziua aceasta, cum v-am spus, a fcut Dumnezeu lumina. Parc ne-ar fi spus Mntuitorul: „Eu nsumi am fcut lumina cea zidit atunci, i am venit s aduc lumina cea sfinit i duhovniceasc la toat lumea. Eu am adus lumin peste tot omul i voi lumina peste tot omul care vine n lume ca lumina sfinit. Eu am fcut lumina atunci cnd am fcut soarele i lumina zilei, i Eu am venit acum cu lumin gndit, ca lumin duhovniceasc“. Iat pentru care pricin Hristos S-a nscut Duminica i la miezul nopii.

Iubii credincioi,
Magii, cnd au ajuns n Iudeea, s-au dus la stpnitorul Irod i au ntrebat unde este mpratul care S-a nscut. i nelegnd Irod c n Iudeea i anume n Betleem se va nate Hristos, cu mare vicleug le-a spus magilor: Mergei i cercetai cu de-amnuntul despre Prunc i, dac l vei afla, vestii-mi i mie, ca, venind i eu, s m nchin Lui (Matei 2, 8).
N-avea el de gnd s-L cinsteasc, ci voia numai s afle unde este, ca s-L piard. Dar cum v-am mai spus, planul lui Dumnezeu nu-l poate opri nimeni. Nici dracii, nici ngerii, nici oamenii, nici popoarele, nimeni, nimeni. El nainteaz venic cum este rnduit de Dumnezeu.
S-au dus deci magii, dup cum tii, i au aflat steaua deasupra peterii din Betleem. Apoi s-au nchinat cu mare bucurie i cinste Domnului nostru Iisus Hristos, i I-au adus daruri: aur, smirn i tmie. Aur, ca unui mprat, tmie, ca unui Dumnezeu i smirn ca unui mort (muritor). i lund ntiinare n vis s nu se mai ntoarc la Irod, au pornit napoi pe alt cale.
Irod, vznd c a fost batjocorit, s-a umplut de mare furie i de mare tulburare. i aducndu-i aminte de cele spuse de magi, c steaua s-a artat cu doi ani mai nainte, a trimis ostai n Betleemul Iudeii i n jur, s taie toi pruncii de doi ani i mai jos, c numai Aa va fi sigur de uciderea acelui mprat, Care este Hristos.
Dar nainte de aceasta, ngerul Domnului se art lui Iosif n vis i-i spuse: Scoal-te, ia pruncul i pe mama Lui i fugi n Egipt i stai acolo pn ce-i voi spune, fiindc Irod are s caute Pruncul ca s-L omoare (Matei 2, 13).
Ai vzut purtarea de grij a lui Dumnezeu pentru Fiul Su? Dar de ce i-a zis: „Fugi“? Oare S-a temut Hristos de Irod? De ce fuge Dumnezeu de om? Se teme oare de el? Doamne ferete! De cte ori nu a trecut Hristos prin mijlocul fariseilor cnd au vrut s-L prind?
Aceasta a fcut-o spre a ne da nou pild, ca s fugim din calea primejdiei cnd vedem c vine asupra noastr; pentru c zice Sfntul Ioan Gur de Aur: „Dac vezi c vine primejdia, s n-ai cutezana i mndria cugetului s stai n calea primejdiei. Dac stai, va lua Dumnezeu darul de la tine, fiindc te ncrezi n tine. Dac Dumnezeu vrea s ptimeti martiriul i s te ncununeze, te gsete dumanul. Dar tu eti dator s te pzeti, s nu crezi c eti mai tare dect Petru i Pavel i s stai n calea primejdiei“.
Dar ci din drepi n-au fugit i nu s-au ferit? De cte ori n-a fugit David de furia lui Saul, care l urmrea ca s-l piard?
Sfntul Atanasie cel Mare a fugit de furia arienilor; Emilian al Cizicului, treizeci de ani a umblat fugar; Teofilact al Nicomidiei, douzeci i opt; Ilarion cel Nou a stat la o vduv btrn apte ani ntr-o grdin, ntr-un bordei; Sfntul Nichifor, Patriarhul Constantinopolului, a stat doisprezece ani pe malul mrii la un pescar, fiindc l urmrea Leon, mpratul iconoclast; Sfntul Teodor Studitul douzeci de ani a fost fugar i de asemenea ucenicul su, Nicolae Mrturisitorul.
Deci, vedem din vremea prigoanelor cum s-au ferit cretinii i sfinii, ca s nu aib mndria s spun: „M duc la moarte!“. Pentru c nu suntem pregtii de moarte, i Dumnezeu, cnd vede c omul se reazem pe puterile lui, i ia darul. Este mai bine s zicem: „Doamne, sunt pctos, sunt neputincios i fricos, de aceea fug. Dac vrei s m ntreti Tu, scoate-m; dac nu, fug!“. Ce spune Proorocul Isaia n cntarea a patra? Mergi, poporul Meu, ncuie ua ta, ascunde-te puin, ctui de puin, pn va trece mnia Domnului (Isaia 26, 20).
Auzi! S ne ascundem puin, ctui de puin, pn va trece mnia Domnului. Nu avem porunc s ieim n vileag, dar nici s ne lepdm de Hristos cnd suntem descoperii.
i Sfntul Andrei al Cezareei, n tlcuirea Apocalipsei, pentru prigoana cea mare care va fi ctre sfritul lumii pentru toat Biserica de pe faa pmntului, zice: „n vremea aceea va ajuta Bisericii lui Hristos pustia cea gndit i cea simit“. Pustia cea gndit este atunci cnd omul va ine credina n tain i se va ruga din inim lui Dumnezeu s se pregteasc pentru mucenicie i pentru moarte.
Iar pustia cea simit vor fi codrii, munii, dealurile, vile adnci, desiurile, care vor adposti pe robii lui Dumnezeu i i vor acoperi. Aa trebuie s facem. Negreit, n toat vremea i n tot locul, cretinul trebuie s fie pild, s mrturiseasc prin toat viaa sa c este cu adevrat lumina lumii i sarea pmntului, s aib mereu n minte cuvntul Apostolului: Cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mrturisete spre mntuire (Romani 10, 10).
Dar i aceasta s o nvm din Evanghelia de azi: c este bine, i dup Sfinii Prooroci i dup Sfinii Apostoli, s te fereti din calea primejdiei cnd poi. Cnd nu, stm naintea Domnului i El va ntri pe cele neputincioase i va plini cele cu lips ale noastre.

Iubii credincioi,
Iat ce s-a ntmplat. Sculndu-se Iosif a luat Pruncul i pe mama Lui i au fugit n Egipt. i au stat acolo, dup mrturia unor sfini i a unor mari istorici, apte ani, c Irod a domnit 13 ani, cum arat marele istoric evreu Iosif Flaviu.
i S-a dus Mntuitorul n Egipt pentru dou pricini: prima ca s mplineasc proorocia lui Osea: Din Egipt am chemat pe Fiul Meu (Osea 11, 1; Matei 2, 15), precum trebuia s plineasc la vreme i proorocia despre rstignire, hrnirea cu oet, trestia i toate celelalte.
Dar i pentru alt pricin s-a fcut aceasta: n secolele II-IV dup Hristos au ieit nite erezii numite gnostice: montanitii, arienii i altele. i o seam din ei au nlucit c Hristos S-a nscut nu dup fire, ci dup nlucire. Deci, dac nu S-ar fi ascuns Hristos, aceti eretici ar fi nlucit c El nu ar fi fost i om dup trup, ci numai Dumnezeu, care dup nlucire S-a ntrupat.
Dar dac a fugit de sabia lui Irod, El a fugit ca om, ca s arate c poart i fire omeneasc i c sabia l-ar fi tiat. Deci a fcut aceasta ca s se foloseasc Biserica mai trziu. A fugit deci ca s mplineasc proorocia care spune c din Egipt am chemat pe Fiul Meu i ca s arate c purta trup i S-a ferit cu firea Sa omeneasc de sabia lui Irod.
Iar dup ce au stat ei apte ani n Egipt, Iosif, primind porunc n vis, a luat Pruncul i pe mama Lui i a venit n prile Galileii, n pmntul lui Israel (Matei 2, 21-22).
i ducndu-se n Galileea, s-au aezat n cetatea Nazaret. Dar de ce au venit tocmai la Nazaret? Ca s se mplineasc Scriptura, care zice: Nazarinean se va chema. Dar de la Sfinii Prini aflm c cuvntul nazarinean nu exist n toat Scriptura. Atunci de ce se zice: i a venit i a locuit n oraul Nazaret, ca s se mplineasc ceea ce s-a spus prin prooroci, c Nazarinean se va chema (Matei 2, 23).
Dar cte Scripturi nu existau mai nainte, de care tim prin tradiie? Iudeii au fost strmutai din locul lor i o mulime de cri canonice de-ale lor s-au pierdut, cum a fost i Cartea nelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah, a lui Tobie i altele care au intrat n canonul crilor Scripturii. Aa se nelege proorocia aceasta de „Nazarinean“. Se bnuiete c se afl n crile lui Enoh, care a scris 19 cri, ce se aflau n corabia lui Noe cnd a venit potopul. Cci se tia i dup potop de proorocia lui Enoh, de care amintete Sfntul Apostol Iuda n Epistola sa soborniceasc i n cea de a doua a Sfntului Apostol Petru.
Deci cuvntul „Nazarinean“ nu-l gseti n toat Scriptura, dar s-a pstrat prin tradiie, din proorociile lui Enoh. Aa spun dumnezeietii Prini.
Dar mai avem oare i altele din prorociile care s-au pstrat numai prin tradiie i nu sunt scrise? Da, avem. Iat ce spune Epistola a doua a Sfntului Apostol Pavel ctre Timotei: Dup cum Iannes i Iambres s-au mpotrivit lui Moise, aa i acetia stau mpotriva adevrului… i celelalte (3, 8).
Ai vzut? Dar cutai la Numerii i la Levitic, s vedei, gsii pe Iannes i Iambres n Scriptur?
Am avut o discuie cu adventitii de la Fundul Moldovei, care ziceau c ei cred numai ce este scris. „Dac voi credei numai ce este scris, v rog s-mi artai: unde se scrie de Iannes i Iambres n Scriptur?“ Au zis: „Nu este scris“. „i de unde tie Pavel, care nu spune minciuni? Voi credei n toate cele 14 epistole ale lui. De unde tie el c Iannes i Iambres s-au mpotrivit lui Moise?“ Au rspuns: „Poate din tradiie“. „Nu «poate». Eu v aduc vou i altele din Scriptur, care arat c tradiia este mai veche dect Scriptura. i Scriptura nu este altceva dect o tradiie veche ntreag, scris.“
V-am dat pilda cu Iannes i Iambres. Unde vedei n Scriptur c aa i-a chemat? n ea se spune numai c vrjitorii lui Faraon s-au mpotrivit lui Moise pn la a treia plag (Ieire 7, 11, 22; 8, 7), pn ce a dat Moise n tot pmntul mui, dar nu spune cum i chema pe vrjitorii care s-au mpotrivit lui.
Aadar, fraii mei, din predica de azi, pe lng altele, s v rmn cu osebire n minte, nti, c suntem datori s ne ferim n vreme de primejdie, dup a noastr putere; iar al doilea, c unele proorocii despre Mntuitorul le-au adus Sfinii Evangheliti din Sfnta Tradiie, care este mai veche dect Sfnta Scriptur. Aa este aceasta care zice c Mntuitorul Se va chema „Nazarinean“.
Aceasta s-o tii despre Naterea Mntuitorului Iisus Hristos. Mai nainte de toate s dai slav milostivirii i buntii celei negrite a Mntuitorului nostru Iisus Hristos i Preacuratei i Preasfintei Fecioare Maria, care a slujit la Naterea Lui, c ne-a nvrednicit pe toi s mai ajungem nc o dat Naterea Domnului i s prznuim nnoirea neamului omenesc prin taina venirii cea n trup a lui Dumnezeu Cuvntul.
Cu aceasta nchei i rog pe Bunul Dumnezeu s ne ajute s nu uitm cele ce le-am spus i cele ce Ai auzit. Amin!

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *