Ne-a stricat Crciunul. Ne-a blocat sarmaua n gt. Nu ai cum s scapi: mormitul sacadat e pe toate canalele. “Colindul Romtelecom”, pe lng c e enervant la culme, mai ru dect “V-am prins vrjitoarelor!”, “Adidas Torsion” sau “Perlan Bonux”, are i un lejer iz de blasfemie. “Domnul” din varianta original nu e nici domnul Ionescu de la etajul doi, nici domnul Popescu de la Contabilitate!

Comparat ns cu reclama Red Bull de la Crciunul trecut, n care Iosif era fcut taur de ctre Fecioara Maria (n varianta englez, chiar “ox”, bou) putem spune c anul sta am scpat ieftin. Aa c nici prin cap nu mi-ar fi trecut s scriu despre mizeria asta,dac n-ar fi aprut Victor Socaciu cu un proiect de lege inspirat de colindul pervertit.

Cantautorul deputat vrea s interzic folosirea n reclame a simbolurilor din patrimoniul cultural naional. Iniiativa ar putea fi ludabil, dac ar fi i aplicabil. Cum procedm? Facem un opis cu toate colindele interzise explicit n spoturi? Ar fi vorba de mii i tot ar scpa, prin vreun ctun de munte, un Lerui Ler necatalogat. O list cu cldiri i busturi intangibile? n locul lui Eminescu, n clipul de la “Catena” ar aprea Goga sau Cobuc. Bacovia sau Petic. Ienchi Vcrescu sau Traian T. Coovei. n locul Ateneului, Nico le-ar arta copiilor Biserica din Densu, Vila Minovici sau casa de la Hobia.

Soul Marinei Alman pare s se fi specializat n iniiative abracadabrante, dup ce mai an, voia s dubleze filmele n limba romn, nu cumva s se foreze copiii s citeasc subtitrarea! Intervenia lui Socaciu de acum nu face dect s arunce totul n derizoriu. S maimureasc ideea unei dezbateri care inflameaz deja Occidentul. i care, odat i odat va trebui s aib loc i la noi. E vorba despre stabilirea limitelor pn la care poate merge libertatea de expresie i dincolo de care ncepe blasfemia.

n Romnia, conservatorismul i tolerana fac ca blasfemia s fie nc un cuvnt folosit rar. Dei nu au lipsit ocaziile: ici, o “expoziie” cu crucifixe plasate “artistic” n pisoare, dincoace, nite tablouri cu chriti virili i excitai de marii magdalene cu aer de starlete porno, dincolo un oengist care a cerut interzicerea clopotelor de la biserici, pentru c nu-i las pe oameni s doarm duminica pn trziu.

Au fost totui doar ecouri sporadice ale unui fenomen care n Vest a fost deja botezat “Cretinofobie”. i care a iscat o cumplit ciocnire de idei dublat de proteste i manifestaii de strad.Frana pare s fie cea mai rvit de aceste lupte.n mai puin de jumtate de an, dou piese de teatru i-au scos pe catolici n strad, n semn de protest.

ntr-una, a lui Romeo Castelucci, “Asupra conceptului de fa a lui Dumnezeu”, actorii arunc cu grenade i excremente n obrazul lui Hristos, n vreme ce n sal este emanat peste spectatori un miros pestilenial. ntr-alta, “Golgota Picnic” de Rodrigo Garcia, Hristos este numit “el puto diablo” (aproximativ curvarul diavolului) i este prezentat ca ncarnarea barbariei i terorii. Rana din coast i este umplut cu bancnote, n vreme ce pe jos sunt mprtiai hamburgeri n semn de “omagiu” pentru minunea nmulirii pinilor.

Protestelor organizaiilor catolice, care se plng de “cretinofobie” au primit drept replic protestele organizaiilor pentru drepturile omului, care nu accept nici un fel de ngrdire a libertii de exprimare. Unde este adevrul?

ntr-un editorial de un excepional bun sim din L’Express, gnditoarea Chantal Delsol ncearc un rspuns, pornind de la o ntrebare simpl: ce s-ar ntmpla dac un caricaturist ar desena un cetean care se terge la fund cu Declaraia Drepturilor Omului? Sau un cuplu homosexual desfrnat, care pretinde s nfieze un copil pentru a-l sodomiza? Sau lagrul de la Auschwitz cu tue burleti? Ar fi aceste desene acceptate n numele libertii de expresie? Nici vorb! ndrzneului i s-ar pune rapid pumnul n gur.

Societatea modern pledeaz pentru libertate total, fie ea i blasfemiatoare. Dar legea mpotriva homofobiei, bunoar, este ea nsi o lege mpotriva unui altfel de blasfemie, observ Delsol. Una de tip nou. Poi s-i rzi ct vrei de familia tradiional, burghez, dar i este interzis s iei n rspr familia monoparental. Este permis s iei n trbac un btina, dar e oripilant s te legi de un imigrant.

Exist o geometrie variabil a dreptului de a blasfemia, constat gnditoarea. Cretinii sunt fcui fundamentaliti dac sar n aprarea valorilor pe care le venereaz. n schimb au fost inventate noi obiecte, obiceiuri, principii, moravuri, pe care societatea secular le-a impus spre a fi venerate i pe care le consider intangibile. Tabu.“Orice s-ar spune, modernitatea nu a instituit libertatea de expresie. Doar a schimbat sanctuarele”, i ncheie Delsol pledoaria.

Gnditoarea se oprete aici. Pentru noile standarde occidentale a mers i aa prea departe. Noi, ns, nc putem constata c asistm la impunerea unei noi religii: cea a corectitudinii politice. Care i-a propus s demoleze toate principiile pe baza crora a aprut i s-a format societatea tradiional european: familie, biseric, coal. O religie arogant i fundamentalist, care impune idoli schimonisii n numele diversitii, constrnge la toleran i silete la iubire. Și a crei propagand agresiv seamn nfricoștor cu ateismul științific și teoria omului nou din comunism.

Slav Domnului, n ciuda unor simptome rzlee, noi nc suntem sntoi! nc mai deschidem ua unei femei fr s fim acuzai de hruire sexual i nc spunem bancuri cu Iic i trul fr s fim acuzai de antisemitism! nc!

DeAdrian Ptruc –Evenimentul Zilei

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *