LECIA DE VIA. A trecut prin trei faculti i a nceput un doctorat. Are un blog pe care urc poezii proprii. Plnuiete un muzeu etnografic interactiv. Are 130 de oi i 40 de capre cu care merge zilnic la pscut. S-a nscut i triete n ara Momrlanilor i l cheam Marcu Dimitrie Jura.

Un tnr hunedorean a dat crile de filozofie pe undra de cioban. A trecut pe la trei faculti, a nceput chiar i un doctorat, dar a constatat apoi c mult mai mpcat cu sine ar fi dac ar deveni cioban. Nu a renunat ns la pasiunea lui pentru cunoatere, concentrndu-se pe etnologie.

Are n proiect un muzeu tradiional momrlnesc funcional, un roman i scrie deja de ani buni poezii pe care i le public pe blog. La acestea se adaug i textele ctorva melodii scrise la cererea ctorva interprei de muzic popular. n paralel, pe blog mai ales, dezvolt ideea de “decebluire” (a te deceblui – o veche expresie folosit n inutul Momrlanilor pentru a exprima ideea de ntremare, refacere n urma unor afeciuni la care tratamentele convenionale nu dau rezultate). De toate acestea se ocup n puinul timp liber pe care ngrijirea unei turme de 130 de oi i 40 de capre i-l mai las. Se numete Marcu Dimitrie Jura, este cstorit, are o feti de ase ani i locuiete n satul Jie, lng Petroani.

ocul numit Bucureti

n urm cu 12 ani, Marcu Dimitrie Jura, “Marc” cum i spun prietenii, a terminat liceul i s-a hotrt s dea admitere la Filozofie, n Bucureti. “Cnd am mers n vizit, apoi la examene, totul a fost n regul. Cnd am nceput cursurile ns, lucrurile s-au schimbat. S-a produs o ruptur n mine. Simeam c mi-am lsat sufletul acas. Seara stteam ghemuit pe pat i mai c-mi ddeau lacrimile. Cnd m-am ntors acas, n vacana de iarn, am refuzat s plec iari la Bucureti. Primul “oc” a fost momentul n care am realizat c, n Bucureti, cnd mergi pe strad, dac nu te fereti tu de cei care vin din sens opus, se izbesc toi de tine. Mi s-a prut i mi se pare i acum ciudat acest lucru. Eu veneam dintr-un mediu total diferit. nc din clasa nti, cnd plecam de la coal, ocoleam un pic pe dealurile de la marginea satului, pe la marginea unei pduri: ntr-o parte aveam cinii care ltrau, iar n cealalt, ceva mai departe, erau lupii care urlau. Mai apoi, mi luam bicicleta i-mi fceam temele sus, n munte”, povestete tnrul.

n Capital au continuat s i se nvrt n minte i versurile pe care le scrisese nainte s plece din satul su situat la poalele Parngului:

“Munilor
poate c-am s plec
ntr-o zi
curnd
i voi fi pe veci
Departe
De obrajii votri
crispai
Voi n-o s-nelegei poate
La fel ca i mine
De ce
O s v-aducei aminte
Doar
Ct v-a iubit
Trdtorul acela”

Marcu Jura,
poezie scris la plecarea sa, ca student, la Bucureti


Prefer filozofia popular

A renunat la filozofie, dei ncepuse s-i plac mult Nietzsche, pe care i aduce aminte c reuise s-l interpreteze dintr-o perspectiv cretin. Chiar se gndise la o lucrare curajoas: o paralel ntre gndirea filozofului care susinea c Dumnezeu este mort i Evanghelie. S-a lsat apoi descurajat de reaciile colegilor. S-a ntors acas i i-a cumprat 10 oi, pe care, n scurt vreme le-a nmulit, mica turm ajungnd la vreo 30.

“Sunt mai multe momente care m-au marcat. Pe la 14-15 ani, un verior de-al meu, “floarea” familiei, Adrian, a fcut o comoie cerebral i a murit. Avea doar 23 de ani. Atunci mi-am dat seama c trebuie s faci ceva care s-i plac n via, s simi c merit. Un pic mai trziu am realizat c cea mai bun form de filozofie este cea exprimat prin tradiii. Spun asta pentru c e vorba de mii de ani n care poporul acesta a tot nvat cum s triasc. Tradiiile te nva, de fapt, cu s trieti bine, frumos i sntos din toate punctele de vedere. Din pcate, tradiiile sunt acum date brusc la o parte. Ultima nedeie momrlneasc adevrat a fost n Jie la nceputul anilor ’90. Oamenii veneau pe jos, ori cu crua, mbrcai n costume populare i era o atmosfer deosebit prin simplitate i sinceritate. Acum muli vin n costume Armani i i etaleaz mainile”.

Un doctorat neterminat

Ca s-l scape de armat, prin toamna lui 2000, sora lui i-a depus n secret dosarul la secia de sociologie – psihologie a Universitii Petroani. Dup un semestru a renunat din nou. “Nivelul era foarte sczut, ca s nu spun mai multe”, explic Marc.

Nu a renunat ns la ideea de a urma o facultate. A intrat la cea de sociologie-etnologie de la Sibiu. Dup primul an a venit o alt dezamgire: doar patru dintre dintre colegii si au optat pentru etnologie, aa c nu s-a mai creat specializarea separat pe care o urmrea Marc, de fapt. A terminat facultatea de sociologie dup cinci ani. ntre timp renunase primele sale oi, dar motenise altele, de la un unchi. S-a apucat iari de oierit. “Ultimii doi ani de facultate i-am fcut mai mult de-acas, recunosc, pentru c deja m ocupam serios de oierit”.

La licen a avut o tez impresionant, de peste 100 de pagini, intitulat “Religie, magie i mitologie la momrlani (o ncercare de definire a cretinismului cosmic)”.

“Unul dintre profesorii din comisia de examen era director la Muzeul Astra din Dumbrava Sibiului. Mi-a spus c teza mea este impresionant i c ar trebui s o dezvolt la doctorat. Am nceput doctoratul dar cu alt idee, o lucrare mai complex, de antropologie, dar… n fine, nu mai conteaz”.

Dup licen s-a angajat la Muzeul Astra din Sibiu, ns a rezistat doar opt luni. Salariul su de 490 de lei, cu tot cu prima de merit, nu-i acoperea nici chiria. Era deja cstorit i avea feti. “n plus, i soia mea a vzut c nu-mi mergea deloc bine la Sibiu, aa c, n 2006, ne-am ntors definitiv la Jie”.

Proiecte de tot felul

Ct a lucrat n muzeul sibian, Marc i-a dat seama c actualul sistem “ngroap” tradiiile, iar muzeele, la cum funcioneaz ele acum, sunt, de fapt, cimitire ale tradiiilor. ntors acas s-a apucat de un alt proiect, pentru care se zbate i acum: un muzeu funcional al tradiiilor populare, n care, dac turistul s poat dormi ntr-o cas momrlneasc, s poat servi un balmo tradiional proaspt, sau s aib de unde cumpra un obiect fcut de un adevrat meter popular. Cldirile le are, mai sunt de rezolvat probleme legate de teren, autorizri, proiecte, ns spune c nu renun la idee.

Cnd nu face planuri n timp ce-i pzete oile pe munte, oi de care se ocup singur mai tot timpul, i las s se manifeste veleitile de scriitor. Are cu el tot timpul un caiet n care-i noteaz poveti populare, culese din zonele pe care le strbate. Pe acestea le public pe blogul su. “Nu, nu merg cu laptop-ul dup mine pe munte. E suficient caietul sta”, spune rznd tnrul, fr s deschid ns deloc caietul. Prefer, deocamdat, s-i in la secret poeziile deja scrise i ideea de roman pe care o are. Cnd a venit vorba de versuri, a fcut, totui, o concesie materializat n texte pentru vreo opt cntece populare solicitate de doi sau trei interprei. Pe lista preocuprilor sale a intrat, mai nou, i istoria. “Locul pe care stm acum de vorb se zice c era principalul depozit de cereale al cetilor dacice din Munii Ortiei. Avem aici, relativ aproape, Cetatea Bnia, dar au mai fost vreo nou ceti mai mici n zon. mi place mult i istoria aa c am nceput s mai citesc i aa ceva cte un pic”, explic Marc, al crui scriitor preferat rmne Ernesto Sbato.

Timp de citit mai are ns doar cteva zile, pentru c mioarele sale vor ncepe s fete. “Acum e mai lejer, m trezesc la 6.30, dimineaa mai stau un pic pe blog, apoi la 9.00 plec cu oile, dac nu-I zpad mare, i m ntorc cnd se las ntunericul. Cnd vor ncepe s fete oile, o s trebuiasc s dorm ntre ele, c altfel nu ai cum s le monitorizezi pe toate”, explic intelectualul cruia nu-i e deloc ruine s se prezintedreptcioban n cartea sa de vizit postat pe net.

2012, primul an cu profit

i despre creterea oilor, Marcu Jura poate vorbi la nesfrit. A crescut la sat i are i acum n minte imaginea unui vecin btrn ntorcndu-se plngnd acas dup ce i-a vndut oile de care nu mai putea s se ngrijeasc. Blogul su este plin cu poveti ciobneti, cu ntmplri cu lupi i uri trite de el sau de alii, cu dezbateri referitoare la probleme ciobneti actuale i, mai ales, cu imagini. Se enerveaz cnd aude “la noi nu se poate”. Ideea asta este cea care-l irit cel mai mult cnd vine vorba de spaiul romnesc actual i un pic mai puin “americanizarea”, stare din care crede el c ncepem s ne revenim ncet-ncet.

“Mi-a fost greu, foarte greu la nceput. Mi se prea idilic ideea ciobnitului, dar tiam dinainte s m apuc c-mi va fi greu. M-au ajutat ns prinii. Anul sta va fi primul n care voi scoate profit. Subvenia, adunat cu brnza i mieluii vndui, cred c-mi vor aduce cam 30.000 de lei pe tot anul. O parte din bani trebuie s-i reinvestesc. Rmn cu o medie de vreo 2000 de lei pe lun. Att ctig eu pentru c muncesc fr ef , dar cu program nelimitat”, mrturisete Marc. Sper s reueasc i anul acesta s-i sporeasc turma. nc nu i permite s-i angajeze un ajutor. Se bazeaz n continuare pe cei 10 cini ai si, dintre care Bebi (un pastor spaniol) i Tisa (un border collie) par s fie cei mai ocupai, pentru c lor le revine sarcina ntorsului turmei i cea a ghidrii mioarelor prin strung. Ceilali fac echip n desele conflicte pe care le au n munte cu slbticiunile, mai ales cu lupii.

DECEBLUIRE:o veche expresie folosit n inutul Momrlanilor pentru a exprima ideea de ntremare, refacere n urma unor afeciuni la care tratamentele convenionale nu dau rezultate

sursa: EVZ.ro

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *