Prima virtute – credina, deoarece prin credin obii tot ce doreti – a spus Domnul. Datorit libertii, credina noastr ori se micoreaz ori se mrete.
A doua virtute – dragostea nefarnic pentru Dumnezeui oameni– prin dragoste se mplinete legea i se desvrete viaa slujirii divine. Dragostea const n predarea sufletului tu celuilalt i n a nu face celuilalt ceea ce nu-i doreti ie.
A treia virtute – postul. Consider post a mnca puin o dat pe zi. nc nefiind stul s te ridici de la mas.
A patra virtute – nfrnarea– mama i unirea tuturor virtuilor. nfrnarea este uciderea pcatului, lepdarea de patimi, nceputul vieii duhovniceti i struina spre fericirea venic.
A cincea virtute – trezvia. Trezvia mpreun cu meditaia purifica mintea de gndurile mprtiate, o face mai limpede i o ndeamn la rugciune. Privegherea chibzuit veselete inima.
A asea virtute – rugaciunea lui Iisus. Aceasta este lucrarea comun a oamenilor i a ngerilor; prin aceast rugciune oamenii se apropie imediat de vieuirea ngereasc. Rugciunea este bucurie dumnezeiasc.
A aptea virtute – smerenia i smerita nelepciune. Smerenia inimii mntuiete fr greutate pe omul btrn, bolnav, srac i nenvat; datorit ei se iart toate pcatele.
A opta virtute – tcerea, ceea ce nseamn desprirea de tulburrile i grijile lumeti sau tcerea smerit n mijlocul mulimii oamenilor. Cel care i nfrneaz limba i se abine i va putea nfrna ntregul trup.
A noua virtute – nelipirea de lucruri i desvrita srcie.
A zecea virtute – dreapta socoteali smerita cugetare despre fiecare lucru, deoarece fr acestea te duci ctre ce e ru i nu ajungi s nfptuieti binele.
Fr aceste zece virtui artate mai sus este imposibil s te mntuieti.

 

Despre patimi i vicii duntoare i desprenaterea unora din celelalte

naintea fiecrui pcat diavolii l conduc pe om spre urmtoarele patimi: uitarea, mnia cumplit, care este rutatea neomeneasc i netiina, ca un ntuneric dens. Aceste trei patimi preced fiecare pcat. Cci omul nici un pcat nu poate svri nainte de a face ru prin uitare, mnie sau netiin. Din acestea ia natere nesimirea sufleteasc, ceea ce nseamn c mintea – ochiul sufletului, se ntunec i se umple de toate patimile. nainte de toate se nate necredina. Necredina d natere iubirii de sine care este i nceputul i sfritul i rdcina i smna tuturor relelor; ea este iubirea iraional fa de propriul trup, cnd peste tot i n toate lucrurile caut s-i aleag pentru sine ceva folositor. Aceast rdcin rea a patimilor se dezrdcineaz prin dragoste, mil i renunarea la voia proprie.
Iubirea de sine d natere egoismului i iubirii de argint, lcomiei pntecelui, care nseamn rdcina i cauza fiecrui ru. Din acestea dou: iubirea de sine i iubirea de argint, ptrund n fiecare loc nefericirea i cumplitele frdelegi. Att n rndul mirenilor, ct i n rndul monahilor, iubirea de argint d natere mndriei, din cauza creia diavolii au czut din slava cereasc.
Mndria d natere iubirii de slav deart cu care s-a amgit. Adam cnd i-a dorit s fie ca Dumnezeui prin care a adus suferina i blestemul pentru tot neamul omenesc. Iubirea de slav deart d natere iubirii de plceri datorit creia Adam a czut i a fost izgonit din Rai.
Iubirea de plceri d natere lcomiei pntecelui i desfrnrii. Desfrul d natere mniei care distruge cldura sufleteasc i e duntoare pentru fiecare virtute.
Mnia d putere pomenirii rului care duce la rcirea sufletului. Pomenirea rului d natere hulei rutcioase la adresa fratelui. Hula d natere ntristrii premature ca o rugin care l mnnc pe om.
ntristarea d natere ndrznelii nesbuite. ndrzneala d natere trufiei care acioneaz mpotriva virtuilor.
Trufia d natere vorbriei nemsurate, iar vorbria d natere clevetelii. Dac cineva nvinge aceste patimi, acela poate fi supus de ctre altele care sunt: frica, invidia, ura, frnicia, necredina, linguirea, crtirea, semeia, iubirea lumeasc, rutatea sufletului, laitatea, ngmfarea, obrznicia, rsul care duce la cdere, dezndejdea n care omul singur se arunc fr s vad iubirea de oameni i mila lui Dumnezeu, care i mntuiesc pe cei pctoi, pentru c nu exist pe pmnt un asemenea pcat pentru care s nu existe iertare.
Din urmtoarele apte patimi – iubirea de sine, iubirea de argint, mndria cu trufia, pomenirea rului, judecata, desfrnarea, dezndejdea, reiese finalul tuturor patimilor. Dac cineva nu se ndulcete cu aceste patimi i le omoar, acela dobndete urmtoarele virtui: credina, dragostea, postul, nfrnarea, trezvia, rugciunea, smerenia cu smerita nelepciune, tcerea i dreapta socoteal.
Dac cineva are numai una din principalele patimi, acela nicidecum nu va reui n ceva chiar dac ar lucra mpotriva celorlalte patimi i ar avea virtui i chiar dac sngele su s-ar vrsa pentru Hristos, rugciunea lui nu va fi plcut lui Dumnezeu.
Doamne Dumnezeule, izbvete-ne pe noi cu darul Tu de orice patimi i ispite n veci. Amin.

sursa: deveghepatriei

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *