South Stream și Conducta Trans-Anatoliană: sfârșitul gazoductului Nabucco ?

soutstream 300x290 South Stream și Conducta Trans Anatoliană: sfârșitul gazoductului Nabucco? noul bizant economie 2 Ministrul turc al energiei a fost un om ocupat în decembrie. La scurt timp după semnarea unui acord cu Azerbaijanul pentru construcția unui gazoduct trans-anatolian estimat la 5 miliarde USD, Taner Yildiz a strâns mâna prim-ministrului rus Vladimir Putin într-un acord care permite Rusiei să își construiască propria conductă South Stream pe sub Marea Neagră folosind apele teritoriale turcești.

Ambele acorduri prevăd tranzitul de gaze din țările fostei Uniuni Sovietice în Europa. În teorie, acestea ar trebui să contribuie la obiectivul declarat al Europei de diversificare energetică și subliniază în plus atributele geopolitice ale Turciei.

Într-adevăr, se pare că Turcia este pe cale să devină un jucător energetic autentic în regiune. Potrivit cercetătorului pe probleme de energie Olgu Okumus de la CERI Sciences Po din Franța, “aceste conducte sunt indicatori concreți că Turcia este pe cale să devină o țară importantă de tranzit”.

În urma celor două acorduri, se estimează că 70 miliarde de metri cubi (mmc) de gaze vor intra în Europa în fiecare an. Însă semnarea ambelor acorduri aduce în chestiune viabilitatea proiectului de suflet al Europei, Nabucco. Proiectul de mai multe miliarde de dolari ar aduce gaze din diferite surse la nordul de gaze naturale din Austria, în Europa Centrală.

Mulți analiști au considerat că South Stream este un rival al Nabucco, dar, potrivit lui Okumus, Conducta Trans-Anatoliană este competitorul real al lui Nabucco.

“Conducta Trans-Anatoliană urmărește să transfere gaze în Europa din aceeași sursă ca și Nabucco”, explică el.

Și, spre deosebire de Nabucco, Conducta Trans-Anatoliană va avea o livrare de gaze garantată, a declarat Okumus publicației SETimes.

“Cel mai important partener din Conducta Trans-Anatoliană este SOCAR [Compania Petrolieră de Stat a Azerbaijanului], care administrează câmpul de gaze Shah Deniz II împreună cu BP. În alte cuvinte, Conducta Trans Anatoliană nu va avea o problemă de livrare deoarece furnizorul dominant al regiunii este acționar”.

Noua poziția a Turciei pare să fie în contrast puternic cu sprijinul anterior pentru Nabucco în vederea aducerii gazelor naturale din diverse surse chiar în inima Europei.

Însă, potrivit profesorului Ahmet Evin de la Centrul de Politică din Istanbul, acesta nu este un viraj la 180 de grade. “Între 2002 și 2009, Turcia nu a semnalat un sprijin mare nici [pentru Nabucco]. Turcia, în special sub actualul ministru Taner Yildiz, a realizat că Nabucco este un proiect al sectorului privat”.

Implicația este că dacă sectorul privat nu îl poate construi, atunci de ce să intervină Turcia? Spre deosebire de Nabucco, beneficiile Conductei Trans-Anatoliene pentru Turcia sunt clare. Din cei 16 miliarde de metri cubi de gaze alocați pentru conductă anual, 6 mmc vor fi rezervați pieței turcești la prețuri potențial reduse. Ceilalți 10 mmc vor fi distribuiți țărilor de dincolo de graniță, printre care s-ar putea număra Bulgaria, România, Ungaria și Austria.

În privința South Stream, la prima vedere beneficiile pentru Turcia ar putea părea mai puțin evidente. Proiectul va transporta până la 60 mmc de gaze rusești pe sub Marea Neagră în Bulgaria și apoi către Europa Centrală și de Est anual.

Prin urmare, actuala rută nu prevede gaze pentru Turcia. Cu toate acestea, Yildiz a declarat oficial că Turcia a primit concesii în acordurile existente cu Rusia, dar din cauza naturii acestora, este imposibil de spus cât de importante sunt acestea.

Potrivit lui Okumus, “deoarece Turcia nu a obținut nimic oficial de la South Stream, putem presupune că ministrul a negociat cel puțin prețul acordurilor de achiziție existente sau a revizuit clauzele de achiziție ferme”.

Însă Evin a argumentat că în ciuda potențialelor concesii, acordul este “în mod evident motivat politic. Gândiți-vă la el ca la un pachet de acorduri cu Rusia”.

sursa: SETimes.com

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *