A devenit un lucru aproape automat: de fiecare dat cnd apar polemici legate de modul n care Berlinul ncearc s i impun punctele de vedere pentru soluionarea crizei datoriilor, germanilor li se aduce aminte de trecutul lor nazist. Care ar fi modul de reacie? Publicaia Die Zeit propune cteva rspunsuri.

de Bernd Ulrich

merkel nazi 300x224 Numii ne naziti dac aa v place international Noi l avem pe Schettino, voi avei Auschwitz“, titra de curnd, pe prima pagin, publicaia italianIl Giornale. Acesta este modul n care a reacionat ziarul italian la ironia subtil lansat deSpiegel-Onlinereferitoare la cpitanul la al vasului de croazier Costa Concordia, catalogat drept “un italian tipic”. Mesajul pe care dorea s l transmitIl Giornaleera urmtorul: Voi, germanilor, ncetai cu astfel de acuzaii; nu uitai c suntei responsabili de Holocaust!

Evident, se poate spune cIl Giornaleeste un cotidian populist de dreapta, iar, n plus, aparine familiei Berlusconi, prin urmare nu poate fi luat n serios. De asemenea, pare a fi un lucru intrat n normalitate ca, din cnd n cnd, Germania s fie comparat cu nazitii. Problema este c, n ultima perioad, acuzaiile de acest fel s-au multiplicat. De curnd, cu ocazia unei conferine organizate n Portugalia, scriitorul est-german Ingo Schulze, un om sensibil, a fost ntrebat dac nu cumva germanii vor reui cu moneda euro ceea nu au au reuit cu panzers (tancurile), adic dominarea Europei. Un mesaj ntlnit aproape zilnic n Grecia, formulat chiar ntr-o manier mai virulent.

n alte locuri, reprourile au fost formulate ntr-un mod mai elegant, politica de austeritate bugetar a Germaniei fiind comparat, spre exemplu, cu cea a cancelarului Heinrich Brning, predecesorul lui Adolf Hitler. Se vorbete adesea despre “Sonderweg” – conceptul de “excepie german”, spre exemplu cnd Guvernul Angela Merkel refuz s tipreasc bancnote. Dar, care a fost cel mai des menionat succes istoric al “excepiei germane”? Auschwitz, bineneles. Este un cerc vicios.

Puternic din nou, Germania este comparat cu regimul nazist

Nu este nevoie s ne chinuim prea mult pentru a nelege cauza multiplicrii comparaiilor cu regimul nazist: pentru prima dat dup 1945, Germania este foarte puternic, dar nu pentru c i-a propus acest lucru, ci pentru c, pe fondul crizei europene a datoriilor, a devenit cea mai puternic, att pe plan economic, ct i politic. Germania are n prezent o mare influen asupra afacerilor interne ale altor ri.

Puin cte puin, Germania a nceput s aib n Europa rolul pe care Statele Unite l-au avut mult timp la nivel global: cel al unei puteri care a recurs i chiar a abuzat uneori de fora sa, vizat de acuzaii, nevoit s salveze lumea i criticat pentru metodele folosite n acest sens.

Exist un lucru care i se va putea reproa mereu Germaniei: trimiterea la moarte a ase milioane de evrei i implicarea a jumtate din lume n rzboi. Protestele suscitate de puterile dominante, oricare ar fi acestea, sunt de neles din punct de vedere uman, uneori chiar sunt justificate. Dar, n cazul Germaniei, criticile capt adesea o alt dimensiune, blocnd din start orice efort de discuie.

Care va fi abordarea germanilor? Ingo Schulze s-a indignat i a evitat ntrebarea, dup care a scris c regret aceast reacie. n primul rnd, simplul fapt c publicul se atepta exact la acest tip de reacie demonstreaz c abordarea nu este una bun. n al doilea rnd, trebuie evitate orice accese de arogan german, lucru pe care nu l-a fcut Volker Kauder, preedintele grupului CDU din Bundestag, cnd a afirmat c Europa “vorbete german“. Nu a spus “vorbete din nou german“, dar a fost pe aproape.

n al treilea rnd, nu avem dreptul s ne lsm intimidai de comparaiile cu regimul nazist. “Excepia german” nu trebuie s oblige Guvernul de la Berlin s fac nici concesii, nici s depun mai multe eforturi dect dorete pentru impunerea modelului propriu. Mai ales cnd se tie c Auschwitz constituie un mijloc de presiune moral n disputele politice. A nu ne lsa impresionai, a respinge amical, fr nervozitate, acestea sunt, de asemenea, reacii rezonabile. Iar discuiile trebuie continuate pe probleme de fond, financiare sau privind interveniile militare.

Germanii ar putea recunoate c vor s fie iubii

Noul rol al Germaniei risc s conduc la multiplicarea comparaiilor cu regimul nazist, iar aceast situaie va dura destul de mult. Fie c ne place sau nu, trebuie s ne stpnim reaciile i s ateptm ca aceast situaie s treac. Dar acest stoicism pune totui o problem grav, legat de paradoxul istoric al Germaniei, care poate fi formulat n felul urmtor: istoria probabil nu se va repeta ct timp germanii nu vor fi siguri c nu se poate repeta.

Atunci ce este de fcut? S le cerem celorlali s renune la comparaiile imbecile cu regimul nazist, dar celelalte forme de insulte posibile i imaginabile s fie acceptate? Da, aceasta ar fi o soluie. Germanii ar putea recunoate i c vor s fie iubii, chiar mai mult dect francezii sau britanicii, care oricum se iubesc destul de mult ei nii. Cu toate acestea, nevoia de dragoste nu trebuie s i fac pe germani s se renege, mai ales pentru c acest lucru ar atrage mai degrab ur. n plus, atitudinea flexibil fa de exterior trebuie mbinat cu sensibilitatea istoric destul de accentuat din Germania. Antisemitismul, teroarea neonazist, ascunderea trecutului, accesele de arogan – acestea sunt riscurile reale cu care ne confruntm. Germanii trebuie deci s dea dovad de un mare curaj i de o mare sensibilitate.

sursa:Presseurope

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *