“Romnia este vatra a ceea ce am numit Vechea Europ, o entitate cultural cuprins ntre 6.500-3.500 .e.n., axat pe o societate matriarhal, teocratic, panic, iubitoare i creatoare de art, care a precedat societile indoeuropenizate, patriarhale, de lupttori din epocile bronzului i fierului”.

Marija Gimbutas

Spaiul sud-est european este considerat vatra vechii civilizaii europene. n acest areal s-a consolidat un bloc cultural cu identitate i rdcini proprii, care a stat la baza unei nfloritoare civilizaii neolitice, simultan i echivalent celei din Mesopotamia, precednd-o, n schimb, pe cea sumerian. Vechea Civilizaie European, cum o numete Marija Gimbutas, sau civilizaia danubian, cum o menioneaz Andr Martinet n studiile sale, a cunoscut scrierea (plcuele de la Trtria i figurinele gravate de la Turda, vasele cu inscripii de la Vina sau alte obiecte de uz casnic cu semne liniare gravate, descoperite la Fafos, Kosovska Mitrovica sau Gradenia, lng Vraa), a cunoscut aezri urbane, a avut temple ornamentate, nainte ca triburile migratoare indoeuropene s ptrund n acest spaiu.

Dunrea – leagnul civilizaiei europene

Leagnul civilizaiei europene se gsete n arealul marcat de Munii Carpai i Munii Balcani, i este definit dup cursul mijlociu i superior al Dunrii. ncepnd cu mileniul 7 .Chr., populaia denumit danubian nflorete n acest areal, iar influena ulterioar asupra ntregii Europe este imens. Cursurile marilor fluvii au oferit toate elementele necesare vieii i dezvoltrii comunitilor umane. Toate marile civilizaii au nflorit pe vile unor mari fluvii i n special la gurile de vrsare ale acestora: cea egiptean pe Nil, cea mesopotamian, ntre Tigru i Eufrat, cea indian, pe Indus i Gange, cea chinez, pe Fluviul Galben, iar cea european, pe valea Dunrii (Istrului, Dunarisului) i n zona deltei acesteia. Acesta este leagnul adevrat al civilizaiei protoeuropene, n strvechea vatr tracic a Carpailor, a Dunrii carpatice.Prima civilizaie european s-a dezvoltat pe ambele maluri ale Dunrii, dovad acestei realiti constituind-o prezena la nord i sud de Dunre a tracilor (pelasgilor), care mai trziu au fost numii romni – dacoromni sau, mai exact, tracoromni. De-a lungul neoliticului (mileniile VI-V .Hr) pe teritoriul romnesc sunt numeroase dovezi c factorii perenitii au devenit tot mai persisteni.

Mrturii arheologice

n Transilvania, n localitatea Trtria din judeul Alba, ntre Alba Iulia i Ortie (fcnd parte din cultura Turda, asemntoare culturii Vinca), cercettorul clujean Nicolae Vlassa a descoperit, n 1961, trei tblie de lut, dintre care dou sunt acoperite cu reprezentri stilizate de animale, copaci i diferite obiecte. Cea de-a treia, de forma discoidal, cuprinde patru grupuri de semne, desprite prin linii. Observnd similitudini ntre tbliele gsite la Trtria i scrierile de pe tbliele sumeriene de la Uruk i Djemdet Nasr, cele din urm datnd de la sfritul mileniului IV i nceputul mileniului III .Hr., specialitii romni au luat n considerare ipoteza conform creia i tbliele de la Trtria ar fi vestigii ale unei scrieri strvechi. Aadar, tbliele de la Trtria sunt mai vechi cu un mileniu dect monumentele scrierii sumeriene, fiind datate din prima jumtate a mileniului IV .Hr. Astfel, dac se admite c ele reprezinta ntr-adevar scrieri, tbliele de la Trtria sunt cele mai vechi scrieri gsite pn n prezent. Tblie asemntoare au fost gsite n colina de la Karanovo, din sud-estul Bulgariei, ntr-un nivel neolitic, dar acestea corespund mileniului III .Hr. Tbliele de la Karanovo sunt reprezentate de cteva sigilii de lut dintre care unul – rotund, cu diametrul de 6 cm – are gravate semne pictografice i este mprit n patru sectoare clar delimitate, la fel ca tblia discoidal de la Trtria. i la Graciania, localitate din nord-vestul Bulgariei, s-au gsit doua platouri de dimensiuni reduse; pe fundul unuia dintre ele se poate recunoate reprezentarea schematic a unei fiine omeneti sau diviniti, iar cel de-al doilea relev o decoraie care ar putea fi o form de scriere apropiat de cea de pe sigiliul de la Karanovo i de una din tbliele de la Trtria.

La Schela Cladovei a fost descoperit cea mai veche aezare uman a Europei, cu o vechime de aproximativ 10.000 de ani. Aici au fost construite primele case din Europa, au fost facute primele nmormntri, au fost cultivate primele plante i au existat primele unelte de lucru. Tot aici cunoastem i urmrile primelor manifestri rzboinice. Este prima aezare omeneasc distrus prin conflict armat. Cultura Schela Cladovei, aa cum au numit-o istoricii, este datat n jurul anului 7.200 a Ch. Cultura Hamangia este o cultur a neoliticului mijlociu din Balcani a crei evoluie se plaseaz n a doua jumtate a mileniului VI .H. Ea s-a dezvoltat n Dobrogea, sud-estul Munteniei i nord-estul Bulgariei, aparinnd unui curent cultural care cuprinde i culturileVina, Dudeti i Karanovo III. Cultura Hamangia se caracterizeaz printr-un pronunat conservatorism.

La Para (judeul Timi), Rast (judeul Dolj) sau Trtria (judeul Alba) au existat autentice reedine tribale i de uniuni tribale avnd trsturi ierarhico-militare, cu tendine att „defensive” (anurile de aprare), ct i „ofensive”, n scopul mririi teritoriilor controlate, folosite pentru cultivarea plantelor sau creterea animalelor. Uniunea de triburi de la Iclod (judeul Cluj) i-a amenajat ateliere proprii pentru realizarea uneltelor din piatr lefuit ori din aram, aa cum este toporul tip „calapod”, mai uor de folosit datorit perforrii i nmnurii. Necropolele de inhumaie de aici erau difereniate dup poziia social-economic i militar a acelor decedai dovada fiind inventarele srace i bogate, cele din urm cuprinznd i obiecte din aur.

n lucrarea „Dacia nainte de Dromihete” (1988) autorii Vladimir Dumitrescu i Alexandru Vulpe susin c n neolitic locuitorii din acest spaiu geo-uman erau organizai, din punct de vedere social-administrativ, n gini, alctuite dintr-un numr de familii cu strmo comun, i n triburi, compuse din mai multe gini nrudite, formnd astfel un adevrat sistem preistoric. Asemenea exemple, mpreun cu multe altele, reliefeaz o adevrat „administrare piramidala” numit anterior „dispoziional”. n cadrul acesteia, drepturile conductorilor familiilor, ginilor, triburilor sau uniunilor de triburi au prevalat comparativ cu ceea ce exprimau ceilali componeni ai structurilor social-economice neolitice, impunndu-se reguli de convieuire, obligaii militare diviziuni ale muncii.

Tracii sunt cei mai vechi locuitori ai spaiului carpato-balcanic

Prototraci sunt considerai purttorii culturii Cucuteni-Tripolie, cultur care a existat circa 1500 de ani (sfritul mileniului V-nceputul mileniului III a.Chr ) pe un teritoriu vast de la Carpai i pn la Nipru. La cumpna mileniilor II-I .Chr., odat cu nceputul epocii fierului, n spaiul Carpato-Balcanic se cristalizeaz lumea trac. La prima vrst a fierului, posibil sub influena valurilor Kurgan, de populaii aa-zis indoeuropene, s-a produs procesul de individualizare i consolidare a lumii tracice, care popula spaiul de la Marea Egee (numit iniial Marea Tracic) i peninsula Anatolic – la sud, i pn la rul Nipru – la nord; din Morava – la nord-vest – i Tisa Superioar – la vest, pn la Marea Neagr – la est.

Spturile arheologice din diferite zone locuite de traci au scos la iveal multe monumente ale culturii lor materiale (Insula Banului la Dunre, la Babadag (n Dobrogea), Cozia (n Muntenia), Saharna-Solonceni (Republica Moldova), Cernolesc (la est de Nistru) etc., care prezint un ansamblu de culturi nrudite ale hallstattului tracic timpuriu, toate aparinnd lumii trace. La cumpna mileniilor II-I .Chr. tracii nregistreaz o maxim extindere teritorial, cea menionat mai sus. Spaiul imens ocupat de ei a favorizat apariia diferenierii lor lingvistice i culturale. Ca urmare, pe parcursul primei jumti a mileniului I .Chr., tracii timpurii s-au divizat n cei situai la sud de Munii Balcani (Haemus) – tracii de sud (meridionali) i cei de la nord de aceti muni – tracii de nord (septentrionali).

Arborele tracic

Iat ce spune Herodot n Cartea a IV-a a istoriilor sale, din paragraful 3: „Dup indieni, neamul tracilor este cel mai mare; dac ar avea o singur conducere i ar fiunii n cuget, ei ar fi, dup prerea mea, de nenfrnt”. Aceasta este o mrturie care vine s contrazic afirmaia unor cercettori bulgari, conform creia Tracia se ntindea doar pe teritoriul Bulgariei de azi i n sudul Romniei. n realitate, Tracia era un inut vast care se ntindea de la Carpaii Pduroi pn la Adriatica i Marea Egee, i din Morava pn la Nipru.

Dup Mircea Eliade, arborele tracic numra peste 200 de triburi, cele mai cunoscute fiind cele ale dacilor, geilor, ramanilor, bessilor (metalurgiti), latinilor etc. Herodot (425 .d.H.) considera c „Neamul tracilor este cel mai numeros din lume; tracii au multe nume, dup regiuni, dar obiceiurile sunt cam aceleai la toi”. La sud de Balcani, autorii antici au menionat urmtoarele triburi:odriii, brianii, coralii, crestonii, crobizii, moesii, tribalii, besii etc. Dintre triburile balcanice, o organizaie statal au reuit s formeze odriii. Regatul lor a fost ntemeiat de Terves I (470-440 .Chr.), urmat apoi de regele Sitalkos (440-424 .Chr.). Istoricul grec Tucidide (460-398 .Chr.) scria c „ntemeierea regatului odrid a creat o for care nu era ntrecut dect de scii”. Regatul dispunea de 150.000 de lupttori, dintre care o treime erau clrei. La nord de Balcani locuiau geii (pe ambele maluri ale Dunrii), dacii, n zona intermontan a Carpailor), costobocii (nordul Transilvaniei), tyrageii (la gurile Nistrului), carpizii (n centrul i nordul Moldovei),sciii (ntre Bug i Nipru), panonii (Cmpia Panonic) etc.

La mijlocul mileniului I .Chr., n viaa tracilor de nord se produc schimbri eseniale cu caracter economic, politic i cultural, generate de factori interni, precum i de influena civilizaiei eline, a tracilor de sud i a sciilor. n procesul de consolidare a tracilor de nord un rol deosebit le-a revenit geilor, care locuiau pe teritoriul dintre Balcani, Bug, Munii Carpai i Marea Neagr. n acest spaiu au fost descoperite 345 de monumente ce le aparineau, majoritatea crora (242) erau situate la est de Carpai.

Cultur i civilizaie

Tipul principal de aezare a tracilor era satul, alctuit dintr-un numr restrns de locuine. Casele construite la suprafa aveau perei din brne, mpletite cu nuiele i unse cu lut. Mai rar se foloseau locuine sub form de colibi i bordee. Multe localiti erau amplasate pe locuri nalte, fiind nconjurate cu anuri umplute cu ap. Localitile ntrite serveau drept reedine ale cpeteniilor de triburi (asemenea reedine erau la Butuceni (Orhei), Rctu (Bacu), Otomani (Bihor), Srata Monteoru, Babadag etc.)

Tracii, conform izvoarelor istorice, i mai ales imaginilor de pe Tropeaum Traiani (din Dobrogea), erau oameni de statur potrivit, puternici, aveau un termperament aprins, erau lupttori experimentai n multe conflicte militare. Mediul natural n care triau i modul de via care l duceau le asigurau o via lung. Ei se mbrcau n cmi lungi ncinse cu brie, purtau pantaloni (iari) din cnep sau in i iarna, cojoace. Persoanele din mediul aristocraiei tribale (numii tarabostes sau, n latin, „pileai”) purtau pe cap cciuli de postav, pe cnd oamenii de rnd (numii comai sau, n latin, „capillati”) erau cu capul descoperit, iar la necesitate l acopereau cu o glug. Femeile purtau cmi croite din materialul ntreg, catrine (fuste), iar pe cap o basma. Acest port se aseamn cu portul naional al ranilor romni de astzi din multe zone ale Romniei,la romnii din afara granielor rii, chiar i la valahii din Cehia.

Tribul era forma principal de conveuire a tracilor. Fiecare trib avea un teritoriu propriu. Conductorii rzboinici i slujitorii cultelor religioase (sacerdoii) aveau un rol deosebit n organizarea tribului. Posibil c pe lng conductorul tribului exista un sfat al btrnilor, reprezentani ai aristocraiei tribale. Aceast parte activ a membrilor comunitii capt posibilitate de a acumula bunuri materiale, ceea ce va duce la o stratificare social. Ocupaiile tracilor au progresat continuu, avnd la baz agricultura, creterea animalelor, meteugurile. Agricultura primitiv se practica cu brzdarul din lemn sau corn de cerb. n secolul al V-lea .Chr, n agricultur se generalizeaz unelte de fier. O ocupaie de baz era i creterea animalelor. Spre sfritul mileniului al II-lea .Chr., tracii foloseau calul domestic n activitatea gospodreasc i militar. Dintre meteuguri cele mai importante era metalurgia (prelucrarea bronzului, apoi a fierului, a metalelor preioase) i ceramica.

Arta tracilor i-a gsit ntruchiparea n ornamentarea ceramicii, n figuri zoomorfe i antropomorfe din lut ars, n podoabe de bronz, aur, argint, decoruri pe unele arme. Aceste opere mrturisesc despre un gust frumos i o tendin de a reda cu mult fidelitate realitatea. Influenele externe (greceti, scitice etc.) se mbin armonios cu elementele locale.

 

Getodacii

La sfritul mileniului I .Chr, izvoarele istorice tot mai des i pomenesc tracii n rnd cu geii i pe daci. Pentru prima dat ei sunt menionai de Caesar n lucrarea „De bello galico”, la mijlocul secolului I .Chr. n istoriografia modern pentru denumirea tuturor triburilor nord-dunrene este folosit denumirea de getodaci. Aceast denumire ine cont de diferenierea regional a triburilor, deoarece geii locuiau n regiunea de es de la sud i est de Carpai i pe ambele maluri ale Dunrii de jos, iar dacii – n regiunea intermontan din Carpai. Pe de alt parte, aceast denumire exprim unitatea etno-lingvistica i cultural a acestor triburi. Se presupune c denumirea „dac” provine de la daos – „lup” n limba nrudit a tracilor frigieni, stpni ai Troiei. Despre aceasta par s mrturiseasc stindardele dace de pe Columna lui Traian, care erau prezentate n form de balaur cu cap de lup n unele izvoare se folosea denumirea de gei pentru daci de ctre greci i de daci pentru gei, de ctre romani. Deci, scriitorii greci i romani au folosit aceste denumiri pentru triburi sau uniuni tribale care etnic nu se deosebeau i vorbeau aceeai limb.

Tentativele unor istorici de a diviza tracii de nord n dou grupuri separate: cei de vest – geii, i cei de est – dacii, nu se bazeaz pe niciun fel de materiale arheologice sau scrise i se afl n contradicie cu totalitatea izvoarelor istorice i lingvistice. Unitii etnoligvistice a getodacilor, mrturisit de scriitorii antici, i corespunde i unitatea de cultur material, rspndit pe ntreaga arie a vieuirii tracilor de nord. Din secolele II-I .Chr. se consolideaz unitatea de cultur geto-dac, creia i corespunde o comunitate unitar etnic, ajungnd la o treapt nou de organizare politic – cea a constituirii statului. Din punct de vedere spiritual, strmoii dacogei erau practicanii unui cult al soarelui, al luminii, iar zeitatea suprem era Zalmoxis, care i-a nvat credin n nemurirea sufletului.

Scopul cuceririi Daciei

Considerat un Eldorado al antichitii, Dacia a atras atenia Imperiul Roman datorit bogiilor pe care le oferea subsolul: aur, argint, sare etc. Astfel, cele dou rzboaie de cucerire duse de mpratul roman Traian mpotriva dacilor (101-102 i 105-106) au avut ca singur scop jefuirea Daciei. Pornirea spre Cetatea Etern a convoiului greu ncrcat cu armele i aurul dac l putem vedea nfiat i n una din metopele Columnei nlate n Forum. Aceast prad de rzboi cuprindea pe lng pepitele mari de aur masiv, lingouri de aur n forma de vrf de sgeata i numeroase monede dacice, vase ritualice i podoabe de aur i argint. Faptul c prada luat de legiunile romane a fost imens o demonstreaz mreele edificii publice nlate la Roma i n alte coluri ale Imperiului, n anii imediat urmtori cuceririi Daciei. S-au construit temple i apeducte, forul ce poart numele lui Traian, au fost ridicate statui de bronz poleite cu aur. Inscripii n piatr menioneaz cu struin c toate acestea „din avuia dacilor nvini au fost fcute”. Dup cucerire, Traian hotrte suprimarea tuturor datoriilor, scutirea tuturor contribuabililor de impozitul pe un an i – mai mult dect puteau visa cetenii Romei – fiecare cap de familie primete 650 de dinari. Jocurile romane („panem et circensis”) au durat 123 de zile n ir, 10.000 de gladiatori nfruntndu-se cu arma n mn n circuri.

Aceste imense cheltuieli se fceau dup ce, cu puin vreme naintea ncheierii campaniei din Dacia, se instituise o comisie de notabili n vederea stabilirii unor msuri de severe economii, tezaurul imperial fiind aproape inexistent.

Tracii alctuiesc baza etnic a poporului romn

Aceast credin o ntemeiem pe urmtoarea argumentare: grosul populaiei din Dacia Traian l-au format dacii. Cu toate pierderile suferite n cele dou rzboaie, cu tot numrul nsemnat al colonitilor de limb latin, eiau pstrat preponderena. Fiindc dacii erau locuitorii satelor i, orict de numeroase au fost oraele din noua provincie, satele le ntreceau cu mult. Unii autori antici au catalogat rzboaiele daco-romane drept rzboaie fratricide, ipotez n sprijinul creia vin afirmaiile care susin c latinii erau trib tracic, iar tracii vorbeau limba latin veche, vulgar, latina prisc. Cu siguran, au existat influene latine asupra limbii tracilor nord sau sud-dunreni, innd cont de diversitatea triburilor acestora i, implicit, de dialectele vorbite, inclusiv cel latin. Romanii au ocupat aproximativ un sfert din teritoriul dacic, dar limba tracilor i obiceiurile lor au rmas aceleai. Dacoromnii au fiinat fãrã ntrerupere pe teritoriile originare. Poporul romn nu este continuator al romanilor – termenul de roman a fost folosit iniial pentru a-i denumi pe locuitorii Romei, apoi s-a atribuit tuturor cetenilor imperiului cu punctul de pornire n aezarea menionat mai sus – deoarece se deosebesc de acetia prin cultura motenit de la strmoii traci, folclorul i porturile populare constituie un exemplu elocvent n acest sens, iar caracterul poporului romn este i a fost ntotdeauna unul panic, nicidecum cuceritor ca al romanilor. Romnii au purtat rzboaie pentru aprarea pmntului strmoesc, motenit de la traci, niciodat pentru cucerirea de teritorii care nu le aparineau.

Dup retragera aurelian, sec al III-lea e.n., unii aa-zii istorici au contestat drepturile romnilor de a stpni teritoriul pe care se afl i azi, aducnd, ca argument principal, inexistena documentelor vreme de aproape 900 de ani. Secolele urmtoare, al IV-lea i al V-lea, sunt evident marcate de retragerea n muni i printr-o ndrjit lupt mpotriva barbarilor, dacii fiind organizai acum dup legile gentilice, care n-au anulat luptele pentru aprarea libertii – viaa, transhumana de-o parte i alta a Carpailor n-a ncetat. O alt dovad este faptul c limba romn este aceeai peste tot, chiar i n zone care nu au intrat n componena Imperiului Roman.

B.P. Hadeu, n lucrrile sale „Strat i substrat”, „Genealogia

popoarelor balcanice”, vine cu ipoteza prin care arat c n urma amestecului dintre latin i limbile autohtone din sud-estul Europei, n locul numeroaselor dialecte tracice, s-au constituit trei mari grupe dialecte:

1. dacolatina (n Carpai)

2. mesalatinã (n Balcani)

3. ilirolatina (pe teritoriul din apropierea Mrii Adriatice)

i din studiul lui B.P. Hadeu, se poate trage concluzia cert c att tracodacii, ct i romnii, urmaii celor dinti, au obrie comun din punct de vedere cultural-arheologic, antropologic i lingvistic, dar evenimentele i-au ndeprtat, ca apoi s-i apropie pe un mare spaiu, dup mai bine de 1000 de ani de trire separatã i alt mediu, dar care spaiu nu s-a suprapus dect n parte, deci era firesc ca limba romn s fie continuarea limbii latine vulgare vorbite cu 3000 de ani .e.n. (prototracolatina). n ntrirea afirmaiei savantului romn, majoritatea lingvitilor ca: Alf Lombard, profesor la Universitatea „Jean Moulin” din Lyon (Frana) i Gaston Iouaillon, profesor la Universitatea din Grenable (Frana), sunt de prere c limba strmoilor notri direci -tracodacii – era cea mai apropiat de limba european primitiv i de faptul c din teritoriul lor de formare: Nipru, Vistula, Carpaii-Nordici, Cadrilaterul
Boemiei, Dunrea de Mijloc, Marea Adriatic, Marea Egee (Tracic), Marea Neagr, au roit popoarele indoeuropene, ncepnd cu sfritul mileniului IV .e.n., n toate direciile unde ulterior s-au aezat.

Care sunt urmele etnice ale acestui mare popor?

Prezentnd aria de rspndire a tracodacilor i evocnd ntinderea statului n timpul lui Burebista, se pune logic ntrebarea: care sunt urmele etnice ale acestui mare popor? Rspunsul poate fi dat de argumentele istoriografice, care atest continuitatea elementelor autohtone de cultur i civilizaie tracodac n spaiul carpato-danubiano-pontic, etap important a formrii unitilor statale romneti, dar i informaii despre cteva milioane de etnici romni din statele ce fac grani cu Romnia i nu numai. Deci, spaiul de formare al poporului romn a fost n graniele actuale ale Romniei, dar i dincolo de aceste granie, n unele zone ale statelor vecine, care fac grani cu Romnia, iar diferitele forme de manifestare ale vieii materiale i spirituale sunt transmise i continuate pn n timpurile noastre, ele formnd trsturile distincte ale poporului romn din acest vast teritoriu european.

Denumirea de vlah

 

Din antichitate i pn trziu n epoca modern, vlahii sunt consemnai cu denumiri apropiate, n funcie de aparatul fonator al vecinilor: aviii, lahii, laii volcae balaci, felahi, bolaci, bellovaci belioaci, blaci blasci placi palaci, blaceni, belcae, volcae, volsci, vlaqui, valach, valah, valahus, olah, olacz, walach, wlachos i enumerarea ar mai putea continua. Istoricii i cercettorii s-au ntrebat care este etimonul comun tuturor acestor etnonime. Unii spun c e imposibil a gsi acesta, alii se rezumã a declara c termenul se constat pur i simplu la un moment dat.

V.Kernbach, n „Universul mitic al romnilor”, menioneaz afirmaia conform creia termenulvlah-valahar fi numele romnilor medievali, dinainte de slavi, i i s-a atribuit etnonimul germanicwalach.Mai departe, acelai autor declar ferm: „nu tim cum se autodenumeau strromnii; etnonimul de azi e o generalizare trzie”. O alt ipotez susine c originea termenului se gsete n limba vorbit de protoromni, limba latina vulgar sau latina prisc, numit sau caracterizat de celelalte popoare ca fiind vlah. De asemenea, la acestea se adaug filiaia slav a cuvntuluivlah – vlac– volc, vlc (n limbile slave), care se traduce prinlup,animal totemic la tracodaci, reprezentat i pe stindardul acestora – lupul cu trup de arpe – pstrat astzi ca obiect artizanal la aromnii din Pind i nu numai. Astfel, romnilor din Ucraina li se spune i volohi, celor din Ungaria, i valahi, celor din Serbia, Croaia i Bulgaria, vlahi sau vlasi, iar celor din Grecia, vlahoi. „Valahii” sunt ntlnii i n Cehia, n provincia autonom Valahia, ce numr peste 500.000 de suflete, care pstreaz i azi portul tradiional romnesc, tradiii, obiceiuri i multe cuvinte din limba romn. Denumirea veche a rii Romneti era Valahia, iar astzi, termenul este folosit izolat de o comunitate etnic cu origini nc neelucidate, numit rudari (localizat n sudul i sud-vestul Romniei, judeele Dolj, Gorj, Cara Severin i Mehedini), pentru a-i denumi pe romni, care pentru ei sunt vlahi. Romnii sunt menionai n sec. al VI-lea n vremea mpratului Iustinian – sub denumirile de lai-lahi, termeni nrudii cu cel de vlah – pe Muntele Sinai.

n secolul al VIII-lea, mai precis n anii 726-727, sunt menionai ntr-un document de la Muntele Athos. Exist date cuprinse tot ntr-un manuscris de la acelai munte, care se refer la prezena vlahilor aici i n sec al IX-lea, respectiv anul 885. Vorbim, deci, de documente din sec al VI-lea, al -VIII-lea, al IX-lea, al X-lea al XI-lea, al XII-lea; n secolele urmtoare, date despre vlahi gsim n documentele vremii ale bizantinilor, ale ungurilor ori ale slavilor i nu numai. Aadar, ncercarea unora de a crea o linie fals de demarcaie ntre termenii „romn” i „vlah” este sortit eecului, ea neavnd o baz real i argumente care s o in n picioare.

http://strabunii.wordpress.com/

S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *