marine le pen Marine Le Pen, liderul Frontului Naional din Frana: S terminm cu Uniunea Sovietic European eurosceptic Se consider un politician care mizeaz, mai presus de toate, pe sinceritate. Un politician n afara sistemului pe care castele doresc s-l marginalizeze. Denun minciunile i criza continu impuse francezilor de 40 de ani ncoace. Vine i cu soluii concrete pentru rezolvarea crizei: renunarea la euro i la Uniunea European, pe care o numete, cu convingere, „Uniunea Sovietic European”. Consider c extinderile succesive ale UE, inclusiv cea care a adus Romnia n UE, au fost nite greeli. Promite c va desface deciziile tehnocrailor de la Bruxelles care au preluat libertatea i specificitatea popoarelor europene. Pe ultima sut de metri a campaniei pentru alegerile prezideniale din Hexagon (al crei prim tur se va desfura pe 22 aprilie), lidera Frontului Naional – partid etichetat nedrept, spune ea, ca fiind de extrem dreapta – Marine Le Pen a explicat, pentru „Adevrul” ce fel de viitor ar avea Frana dac ar fi ales n funcia suprem.

A.: Dac vei fi aleas, plnuii ieirea Franei din zona euro i din Europa?

M.L.P.Consider c trebuie s ieim toi, toate statele din euro. Cred c la un moment dat trebuie s ne privim toi n ochi i s ncetm s ne spunem minciuni i s recunoatem: experimentul euro a euat. Am dus continentul ctre faliment n doar 15 ani. Euro a fost un mijloc de a ne fora mna pentru a pune pe picioare ceea ce eu numesc Uniunea Sovietic European. O Uniune care se impune popoarelor contra voinei lor. Scopul ei este s ne ia toat substana suveranitii. Eu spun de luni n ir c euro nu va rezista i mi s-a zis c sunt nebun, incompetent, incontient. i totui, totul se desfoar exact cum am previzionat. i dac tot suntem aici, v pot anuna c ei vor arunca Grecia din zona euro, cu toat drama pe care o presupune ieirea din euro fr o pregtire. Cred c singura modalitate de a ne salva economiile, de a iei din acest costum prea mic pentru unii i prea mare pentru alii, e s ne aezm la aceeai mas i s pregtim ntoarcerea la monedele naionale, prin intermediul deprecierii iniiale a euro. Pentru c asta ne dinamiteaz competitivitatea, euro e prea puternic. Fie c e vorba de Italia, Spania sau Portugalia, Irlanda, Frana, se poate observa c aceast moned e supraevaluat cu procente ntre 25 i 40%.

A.: Partidul din care facei parte e calificat de extrem dreapta, dar prin politicile pe care le promovai facei parte din aripa stng.

M.L.P.: Cred c e o eroare de analiz, s continum s gndim n termeni de dreapta i stnga. n nicio parte din Europa, fractura asta nu mai are sens. Realitatea este c fractura, am analizat asta i n care pe care am publicat-o – „Pentru ca Frana s triasc” – e de fapt ntre cei care mai cred n existena naiunilor i cei care nu mai cred. Cei care cred c structura naional e nc cea mai n msur pentru a proteja securitatea, prosperitatea identitatea popoarelor i cei care au renunat la naiune n favoarea unei structuri supranaionale de genul Uniunii Europene sau guvern mondial. Exist o prpastie i pe un mal sunt cei ca mine, care mai cred n Frana i cei care nu mai cred. Iar Nicolas Sarkozy a spus i el ntr-o emisiune c exist o fractur ntre cei care cred n Europa i cei care nu cred. i e adevrat c sunt puin cam singur pe malul meu, dar mai sunt i oameni care vin de la dreapta i de la stnga, pentru c sunt din ambele tabere oameni care se opun mondialismului. De aceea i exist asemnarea dintre socialiti i UMP pe marginea marilor subiecte.Sunt lansate tot felul de pocnitori pentru a ascunde aceste asemnri. Se iau la har pe tema cstoriei ntre homosexuali, pe drepturile imigranilor, pe chestii mrunte care sunt doar accesori fa de marile alegeri care trebuie fcute. Abandonm concepia de naiune, suveranitatea popoarelor? Sau considerm c de fapt suveranitatea e singurul viitor? Trebuie deci s luptm cu toate puterile pentru a elimina tot ce poate lua suveranitatea popoarelor europene i care le aparine. Problema Mecanismului European de Stabilitate a fost de altfel extrem de gritoare.

A. Aprai toate ctigurile sociale – cele 35 de ore de munc pe sptmn, pensionarea la 60 de ani. Credei c n contextul actual al crizei, Frana i poate permite s pstreze un asemenea sistem?

M.L.P.: Asta e marea ntrebare. Aceast culpabilizare a poporului francez e una din marile escrocherii ale secolului probabil. n spiritul elitelor care ne conduc, li s-a explicat francezilor c drepturile sociale de care beneficiau sunt prea mari. E marele bla bla liberal – cheltuim prea mult, sunt prea muli funcionari, prea mult protecie social…Or, eu spun c banii francezilor au fost acaparai, n special prin legea din 1973 care a dat monopolul pieelor financiare. Eu cred c avem mijloacele pentru a ntreine acest sistem social, dar aceste resurse trebuie pstrate pentru francezi, nu le putem da ntregii lumi, adic tuturor celor care vin i rmn pe teritoriul francez legal sau ilegal. Dau o cifr, pentru a m justifica: n 40 de ani, am dat 1.400 de miliarde de euro constant ca dobnd pieelor financiare, n timp ce datoria noastr e de 1.700 de miliarde de euro. Cu alte cuvinte, dac nu am fi dat acest monopol pieelor financiare, dac am fi lsat Bncii Franei posibilitatea de a mprumuta Trezoreria fr dobnd, datoria noastr ar fi de 300 de miliarde, ceea ce ar fi, evident, o sum derizorie, innd cont de PIB, de bogia produs n Frana. Aici am o concepie radical diferit de cea a adversarilor mei. Sigur c mai trebuie fcute economii, dar atta timp ct vom continua s ngrm pieele financiare n aceast spiral a ndatorrii, nu vom putea s ne dm seama de justeea austeritii care e pe cale s ne fie impus. Am fost prima i singura care a spus-o: alegerea fcut de Comisia European, Banca Central European i FMI – ceea ce numim Troica i e bine botezat, pentru c numele produce team – de a impune austeritate popoarelor e o absurditate economic, o absurditate politic i o ruine uman. Pentru c n realitate e vorba de a face popoarele s se ntoarc la Epoca de piatr a economiei. E exact ce vedem n Grecia i n plus cu un rezultat de tot rsul pentru c toat austeritatea nu a reuit s scoat ara care o suport din aceast spiral, din contr, au afundat-o n aceast spiral. Eu am o viziune radical diferit, dar cea a lui Sarkozy i cea a lui Hollande sunt destul de asemntoare. Amndoi vor s salveze euro cu orice pre, pe care eu l consider ns exorbitant. i unul i cellalt sunt de acord cu renunarea la suveranitate i transferarea ei, prin intermediul MES, ctre Comisia European i ctre BCE, care vor impune saciuni obligatorii i care ar putea prelua friele din respectivele ri dac acestea nu respect regulile. Or, eu sunt o aprtoare a naiunilor libere deci nu m pot supune acestor reguli.

A.: i vrei s introducei noi msuri sociale n acest context?

M.L.P.: Tot axul programului meu social se bazeaz pe ceea ce numesc „patriotism social”. Apr dou idei mari: patriotismul economic, respectiv capacitatea unei naiuni de a se renarma n faa globalizrii, de pild prin intermediul unor programe de genul „Buy american”, „Produire en France” etc i aplicarea unui protecionism social. Asta nseamn c ne rezervm dreptul de a apela la solidaritatea naional pentru cei care au naionalitate francez. Ceea ce nu nseamn c vom interzice strinilor s vin n ara noastr. ns cei care vin vor trebui s se descurce cu propriile mijloace. Noi le vom explica foarte onest c nu i putem ntreine. i cum cred c austeritatea e o absurditate, politica mea de rspuns la criz e exact invers. Propun creterea salariilor cu 200 de euro net, pn la de 1,4 ori salariul minim. Dar nu prin creterea salariului minim, care ar artrena o cretere a poverii fiscale pentru companii, ci prin asumarea de ctre stat a unei pri din cotizaiile salariale n valoare de 200 de euro. i asta se poate finana prin creterea cu 3% a taxei pe importuri – pe toate bunurile i serviciile care sunt importate n Frana. Dac nu relansm puterea de cumprare n Frana nu putem menine dinamismul economiei. n acelai timp, nu exist dect dou modaliti de a readuce competitivitatea. Fie austeritatea, adic scderea salariilor i a proteciei sociale, fie prin aciunea asupra monedei, adic scderea valorii ei. Iar eu consider c supraevaluarea euro este unul dintre handicapurile majore cu care e confruntat economia francez. Suntem victimele a trei dumpinguri: un dumping social, unul legat de mediu i unul monetar. Pentru a rspunde primelor dou, e nevoie de un protecionism inteligent, pentru a rspunde dumpingului monetar, trebuie s prelum autoritatea asupra propriei noastre monede i s renunm la moneda comun care a preluat suveranitatea i valoarea ansamblului monedelor naionale. n cadrul acestei rentoarceri la monedele naionale, fiecare din monedele europene se va aprecia, una n raport cu cealalt, o arat i studiul bncii japoneze Nomura. Marca se va aprecia n raport cu francul de pild, iar francul ar avea bineneles o valoare superioar drahmei sau lirei .a.m.d.

A: V vei lovi de pieele financiare. Cum vei rezolva problema datoriilor?

M.L.P.: Revenind la moneda naional i anulnd legea din 1973 care a fost de astfel nscris n Tratatul de la Maastricht i ne oblig s ne nprumutm de pe piee. Voi monetiza datoria francez. Am scris asta i pe site-ul meu pentru c am conceput un plan de eliminare a datoriei foarte precis. Am fcut i modele pornind de la propunerile adversarilor mei, pentru a demonstra c sunt incapabili s-i in promisiunile. Voi monetiza 100 de miliarde de euro pe an – voi rezerva 45 de miliarde pentru rambursarea capitalului, 45 de miliarde pentru rambursarea dobnzii i 10 miliarde care vor fi reinvestii n economie pentru a o relansa. Adic voi face pentru Frana ceea ce alii propun s fac pentru Europa, prin intermediul BCE. Dar prin intermediul BCE nu merge, pentru c pieele financiare vor fi n spate i ne lovim de aceleai dificulti. Aa a funcionat Frana timp de secole. Nu avem euro dect de zece ani, nu trebuie s ne gndim c e o fatalitate dac dispare, ce a fost fcut de om, poate fi desfcut de om. Se poate aplica planul meu, de ieire concertat n euro, mpreun cu partenerii notri europeni i nu poate fi vorba de a plonja n haos economic i social. Obiectivul meu e tocmai evitarea haosului. Astfel pot rambursa datoria Franei.

A.Vedem c forele naionaliste i extremiste capt for peste tot n Europa. i proiectul dv este calificat ca unul al extremei drepte n Europa.

M.L.P.: Eu m enervez constant din cauza asta. Eu nsmi sunt acuzat tot timpul c sunt de extrem dreapt, dar termenul sta mi se potrivete ca o nuc-n perete. Nu vd ce anume din proiectul meu ar fi de extrem dreapta. Eu sunt pentru referendum, pentru alegeri proporionale, pentru pluralism politic. Vd c aplicarea acestui termen de extrem dreapta e folosit pentru ansamblul partidelor politice patriote, naionale din Europa pentru a le da deoparte, a le elimina din joc. Asta a stat i la baza polemicii dezgusttoare care s-a iscat pe tema plecrii mele n Austria la invitaia FPO la balul din Viena. S-a spus c m-am dus s dansez cu neonaziti. κi i imaginai brbai n uniform nazist dansnd vals, dac citeai presa. Le-am i spus jurnalitilor francezi, dar nu a fost dect o pictur care s-a topit ntr-un torent de calomnii. Le-am spus c, dac ei consider c FPO este un partid nazist, trebuie s oprim emisiunea i s facem o alta, special pe subiectul sta. Pentru c ar fi o mare problem ca nazismul s renasc n inima Europei. Vedem c exist o diabolizare a oricrui aspect care nu corespunde ideii de uniune euro-atlantic. Toi cei care nu se identific cu modelul euroatlantic sunt dai deoparte, stigmatizai. Uitai-v i la mine. Am fost tratat de presa francez de o manier absolut normal pn s ajung la 20% n sondaje. Apoi, am redevenit nazist. mi imaginez ce va fi cnd voi ajunge la 30%. O adept a lui Gaddafi probabil.

A.: Dar nu credei c exist o asemenea deplasare ctre dreapa n Europa?

M.L.P.: Ba da, sigur c exist i e normal. E o micare n ntreaga lume, nu doar n Europa. Cred c eroare fundamental a guvernanilor notri, o eroare geopolitic, a fost de a considera c s-a terminat cu statele i c de acum vor lucra n cadrul unei lumi globalizate. Or, vedem peste tot renscnd naiunile i identitile, dorina de suveranitate. i n rile din Magreb, n Europa, peste tot. n faa acestei globalizri care dezrdcineaz, bulverseaz, care impune legea comerului ca pe Biblie, vedem un reflex de supravieuire din partea popoarelor care se reorienteaz ctre libertatea i suveranitatea lor. Eu refuz s accept c acesta e un pericol, pericolul adevrat este lumea globalizat. Mondialismul aduce tensiunile, conflictele i mine poate rzboaiele. Iat ce vedem azi: Europa pcii de care ni s-a tot spus, euro care ar fi trebuit s aduc pacea. Euro a adus conflicte pe care nu le-am mai cunoscut de secole ntre naiuni. Germanii sunt calificai ca egoiti, italienii ca lenei, grecii de hoi, francezii ca asistai. Se ntrec toi s i vorbeasc de ru vecinii. Dac asta e Europa pcii…mi pare ru, dar eu vd o Europ a rzboiului. Eu cred ns c respectul pentru toate naiunile, pentru voina popoarelor, e singurul mijloc de a regsi calea senintii i a dreptii.

A.: Avei puncte n comun cu ceea ce spune preedintele ceh.

M.L.P.:Da, exist puncte comune. Fiecare e marcat de istoria sa, de specificitatea sa, de cultura sa. Iar bogia Europa st n specificitatea popoarelor care o compun, nu e uniformizarea impus de Adidas, hamburger i Coca Cola. Dar n acelai timp cred c temerea de o imigraie masiv, care azi e folosit pentru a scdea salariile, care dilueaz identitatea naiunii prin conflictele multiculturalismului, teama de Uniunea European care ne restrnge progresiv libertile, aceste lucruri sunt probabil mprtite i de ali oameni i de alte partide. Este motivul pentru care am aderat la Aliana European a Libertilor, alturi de UKIP din Marea Britanie, FPO din Austria. Tocmai pentru c avem mai multe puncte comune n ceea ce privete lupta pentru valorile noastre – cele europene, cele democratice. Dac voi fi aleas preedinte, voi construi o alt Europ i va avea probabil i un alt drapel, unul construit din steagurile tuturor naiunilor care o compun, va fi foarte simbolic spre deosebire de cel actual, unde sunt adunate cteva stele de acelai fel i caare nu au niciun sens. n drapelul pe care l vom avea, fiecare naiune i va recunoate specificitatea.

A.: Cum credei c ar trebui procedat n aceast lume nou pe care o propunei fa de o Chin a crei putere continu s creasc? Cum ar trebui Europa s reacioneze?

M.L.P.: Trebuie s pornim de la prezumia c lumea e deja multipolar pentru c unii refuz s vad aceast realitate. n al doilea rnd, consider c i China are nevoie de noi. Nu ne putem pune mereu pe poziia unui biet animal neajutorat, aa cum ni se explic zilnic – „Frana nu poate face asta..; Italia nu poate face asta…suntem ri minuscule, singure, nu putem ine piept marii Chine..”. Valery Giscard d’Estaing a spus consilierilor si, cnd i-au spus c reprezentm doar 5% din populaia lumii, c n Australia exist 20 de milioane de oameni i 20 de miliarde de iepuri i totui nu iepurii conduc lumea . Puterea nu se stabilete n funcie de mrime sau de populaie, ci n funcie de raportul de fore. Or, eu cred c China nu va supravieui numelui su, pe plan economic. Deci n loc de a ne supune n permanen politicii lor, care const n aprarea propriilor interese (i nu le putem reproa asta!), ar trebui s ncepem s ne aprm i noi interesele. Eu una nu reproez SUA c apr interesele americane sau China c apr interesele chineze, dar reproez Uniunii Europene c nu apr interesele rilor care formeaz UE. Cnd UE se duce n China i vrea s fabrice maini acolo, China i rspunde „niet, eu vreau s construiesc o industrie chinez de automobile”. Noi n schimb ne deschidem larg graniele i fiecare poate veni produce i vinde ce dorete i noi nu reuim s instalm arme contra mondializrii de care se folosesc deja SUA, Canada, Brazilia, Argentina, China etc. Viitorul este protecionismul inteligent. Dac suntem singurii care apr dogma imbecil a ultraliberalismului nseamn c suntem singurii care greesc iar toi ceilali au dreptate.

A.: Care ar fi prima decizie pe care ai lua-o ca preedint a Franei?

M.L.P.: S numesc un ministru al Suveranitii. Ar fi o funcie pe transversal, iar ministrul ar trebui s se implice n toate domeniile, inclusiv s renegocieze tratatele europene pentru a ne reda suveranitatea bugetar, fiscal, legal, teritorial. Eu nu recunosc ca suveran legitim dect poporul.

A.: Ce nseamn „teritorial”?

M.L.P.:nseamn c refuz Uniunii Europene orice drept de a acorda „cartea verde”, de a autoriza imigrani s vin pe teritoriul meu naional pentru a munci sau pentru a tri. Poporul francez e singurul care trebuie s decid cine intr i cine rmne n Frana.

A.: i includei aici i pe ceilali europeni?

M.L.P.:Da, bineneles. Cred c fiecare stat are dreptul s fie stpnul propriilor frontiere. Asta nu nseamn c nu vor putea exista tratate bilaterale ntre ri pentru a facilita circulaia persoanelor sau obinerea de vize sau eliminarea vizelor. Dar trebuie s ai puterea de a decide, ns astzi nu avem aceast putere. Schengen ne impune un set de reguli. Aceste reguli au permis Italiei i Spaniei, ca, n curs de cinci ani, s regularizeze 1.500.000 de imigrani clandestini. Aceti clandestini au devenit ceteni legali n spaiul Uniunii Europene i pot veni, bine mersi, s se instaleze n Frana. Or, cum e Frana e ara cea mai atractiv din Uniunea European…Cnd am fost pe insula Lampedusa, imensa majoritate a tinerilor imigrani aflai acolo voiau s vin s triasc n Frana.

A.: Dar ce vei face cu libertatea de circulaie, regul cu care Frana a fost de acord?

M.L.P.: Vom renegocia toate tratatele pe care le consider un pericol pentru interesele vitale ale rii mele.

A.: Ai fost europarlamentar. Nu credei c e nevoie de asemenea forumuri, instituii unde oamenii din diferite naiuni europeni s poat vorbi, dezbate la aceeai mas?

M.L.P.: n Europa naiunilor pe care vreau s-o construiesc va exista o structur consultativ. E important s existe un loc unde reprezentanii naiunilor s se poat ntlni, s discute problemele comune – de pild poluarea, ameninrile sanitare.

A.: V referii de fapt la Consiliul Europei

M.L.P.: Din pcate, da. Pentru c din pcate, acum, Comisia European, tehnocraii au preluat puterea, nu trebuie s ne amgim. Am vzut de altfel foarte bine cum au intervenit politic n Grecia. Att Papademos, ct i Monti, i Draghi sunt foti angajai ai Goldman Sachs, a cror venire la putere refuz s o consider o ntmplare.

A.: Considerai c ultima extindere a Uniunii Europene a fost o greeal?

M.L.P.: Da. Consider c toate extinderile au fost nite greeli pentru c i din cauza euro, economiile nu erau egale i c zona monetar nu era una optim, deci catastrofa era previzibil. Am gsit de altfel un jurnal al Frontului Naional de acum zece ani, n care se se explic de ce euro se va prbui. Era deci previzibil i exist o mulime de economiti care au anticipat asta. Astzi ne prefacem c descoperim o noutate, dar de la naterea sa euro a fost criticat. Iar extinderea, o Europ care vrea s se fac tot timpul mai mare, precum broasca care se umfl i vrea s fie mai mare dect boul, a fost i ea criticat. Iar Nicolas Sarkozy a suprimat obligativitatea unui referendum pentru orice nou extindere. Aceste extinderi ar fi trebuit s primeasc aprobarea poporului francez. Deci democraia nu se mbuntete, ci regreseaz.

A.: Deci o Europ cu 15 membri ar fi n ordine?

M.L.P.: Eu sunt pentru Europa naiunilor i prin urmare nu mi pun problema extinderii. Europa naiunilor poate merge pn la Rusia, nelegei? n situaia n care suntem n cadrul acordurilor strategice, al tratatelor bilaterale , trilaterale, a priori nu exist o limitare a numrului de naiuni europene care s participe.

A.: Dar pentru ca asta s funcioneze nu ar fi nevoie ca i ceilali parteneri europeni s fie de acord cu acest proiect?

M.L.P.: Nu. Poporul meu trebuie s fie liber i s decid ca un popor liber. Nu trebuie s cerem acordul acordul partenerilor europeni pentru a fi liberi. Altfel, ne ntoarcem la Uniunea Sovietic European. i atunci ar trebui s li se spun oamenilor c sunt n Uniunea Sovietic i c nu mai au nici libertatea de a-i rectiga libertatea. Proiectul Uniunii Europene este unul care e pe via i noi nu vrem aa ceva. Cred c atta timp ct exist popoare, va exista dreptul ca ele s i recapete suveranitatea. Au existat decizii, renunri la aspecte ale suveranitii care au fost luate pe ascuns, fr acordul popoarelor i eu felicit poporul francez c a votat „nu” la referendumul privind Constituia european. Voina nu i-a fost respectat, iar acum se pregtesc s l modifice din nou fr acordul popoarelor.

A.: mprtii viziunea ministrului de Interne Claude Guant a spus deja c nu toate civilizaiile sunt egale?

M.L.P.: Nu, mai degrab pe cea a lui Lvy Strauss, care consider c civilizaiile sunt egale. Ceea ce nu m mpiedic s fiu ndrgostit nebunete de civilizaia mea i din acest motiv mi doresc s reziste n timp. V mrturisesc c afirmaiile domnului Guant au avut intenia de a provoca ori omul a uitat complet c este ministru de Interne i s-a pus n poziia de simplu susintor al unui candidat la prezideniale. Toate afirmaiile care sunt fcute au un scop electoral, e simplu. Nu exist convingeri. Ca i n cazul alegerilor proporionale, care trebuie s fie integrale. Sarkozy promite i acum asta, dar cum nu va fi reales…ns alegerile proporionale integrale trebuie s existe, e nevoie ca fiecare voce s conteze. E absurd, muli ceteni de-ai notri tocmai din cauza acestei absene a reprezentativitii. Muli voteaz, dar nu ajung s fie reprezentai.

Adevrul: Pornii de la prezumia c vei fi prezent n primul tur. Dar dac nu vei fi, ce candidat v vei sftui simpatizanii s voteze?

Marine Le Pen: Mi s-a mai pus ntrebarea asta i am rspuns tot timpul c vor fi prezent n al doilea tur.ncerc s evit capcanele de acest fel, rmn o ipotez. Am spus tot timpul i o spun i acum: Nicolas Sarkozy i Franois Hollande apr aceeai politic, cel puin n alegerile care sunt fcute, n ceea ce pirvete abandonarea Franei pentru deceniile ce vor urma. Deci cnd mi se pune ntrebarea dac am vreo preferin pentru vreunul dintre ei, rspund c pentru mine sunt ca nite gemeni, chiar siamezi din punct de vedere politic. Eu i tratez ca pe o fiin politic unic, una cu dou capete. Nu am renunat la prezena mea n turul al doilea. i innd cont de violena care se dezlnuie mpotriva mea, c e din partea dreptei ori a stngii, ori din partea sindicatelor cu care sunt mn n mn, trecnd prin extrema stng, ministrul de Interne, cred c sondajele m avantajeaz mult mai mult dect ce se public din ele. Pentru c altfel nu neleg de ce sunt deodat victima unui asemenea tir.

A.: n ceea ce privete referendumul, tii deja ce i vei ntreba pe francezi?

M.L.P.: Voi propune n primul rnd o reform a Constituiei. Pentru c modalitatea de a schimba Constituia n Parlament este contestabil. Voi insera o serie de propuneri, printre care ca Republica s nu recunoasc nicio comunitate, pentru a lupta mpotriva comunitarismului, care e un pericol grav pentru societatea noastr. Voi propune i alegerile proporionale, prioritile naionale – accesul egal la un loc de munc, la locuin social pentru cei care au naionalitate francez. Dar mai presus de toate, voi instaura modalitatea referendumului ca iniiativ popular. Atunci cnd exist 500.000 de semnturi, s poat fi organizat un referendum, pe subiecte importante care privesc interesul francezilor. Trebuie s v spun ns c referendumul pe care l propune Sarkozy este o mare escrocherie – e nevoie de patru milioane de semnturi plus autorizarea din partea a 170 de deputai. Adic e imposibil de realizat.

A. Ce prere avei de mariajul politic dintre Nicolas Sarkozy i Angela Merkel i participarea acesteia la campania electoral a preedintelui?

M.L.P.: Eu cnd vorbesc de naiuni, nu m refer la guvernele lor. O naiune este suveran, reprezint un popor i nici mcar Merkel nu va putea merge venic contra voinei poporului ei. Chiar dac nu s-a stabilit organizarea unui referendum n Germania, vedem foarte bine c poporul german e pe cale s-i schimbe opinia, are o viziune destul de lucid i asupra euro i sunt pe cale s i ntoarc spatele. Sunt contra planurilor de salvare pentru c i dau seama c nu vor mai vedea niciodat aceti bani luai cu mprumut pentru a fi mprumutai altora. i e normal s nu aib chef s se mprumute pentru a vrsa banii ntr-un fond comun. Acum la putere e Merkel, dar poate c mine nu va mai fi, aa c eu voi discuta cu toi reprezentanii naiunilor. Consider c eroarea de a o lua pe Merkel ca director de campanie i aparine lui Nicolas Sarkozy. Nici nu cred c e o idee foarte bun pentru a revigora campania lui Sarkozy. Acest tip de campanie este unul al loviturii mediatice. Ceea ce te izbete n cazul lui Sarkozy e absena total de viziune, de construcie, de strategie. Nu tii niciodat spre ce se ndreapt. Nu exist o coloan vertebral n termeni de convingere politic iar felul n care face politic e gritor pentru ansamblu.

A.: Care e poziia dumneavoastr n ceea ce privete modelul „celor 35 de ore de munc”? i pledai pentru o ntoarcerea la pensionarea la 60 de ani?

M.L.P.: Eu am fost ntotdeauna mpotriva legii privind cele 35 de ore de munc pe sptmn, am considerat tot timpul c a fost o decizie proast. Dar o decizie i mai proast ar fi s suprimm o anumit lege ntr-un moment prost. Cred c aplicarea legii a dus la o dezorganizare masiv a serviciului public, la bulversri grave n companiile private. Dar a elimina brutal legea ar recrea aceleai bulversri, n sensul invers. Adic, n momentul n care economia noastr e slbit considerabil, ar fi o lovitur foarte grea. Sunt pentru negociere, n cadrul companiilor sau a ramurilor din economie, pentru a ne rentoarce progresiv la cele 39 de ore. Evident, va trebui s existe i o cretere a salariilor, nu poi munci 39 de ore i s fii pltit ca pentru 35. Salariile din Frana sunt deja extrem de mici n raport cu costul vieii. Dar consider c trebuie s lsm libertatea companiilor i ramurilor economiei s negocieze acest aspect. n ceea ce privete pensionarea la 60 de ani, aceasta poate fi finanat. Eu am o poziie cunoscut la acest aspect. Sunt suficieni 40 de ani de munc pentru a avea o pensie complet. Noi avem azi de trei ori mai muli oameni care sunt n omaj ca n urm cu 30 de ani. Pentru a avea 40 de ani n total de cotizare e deja extrem de dificil, deci cei care vor beneficia de o pensie complet vor fi extrem de puini. Dac mai creti i vrsta de pensionare la 65 de ani, cu un stagiu de cotizare necesar de 40 de ani, nseamn c oamenii ar intra n pensie la 70 sau 72 de ani. Am avut i n Frana fenomenul „baby boom”. Am vzut ajungnd la vrsta pensionrii o generaie foarte important numeric. Generaia care vine nu e att de mare. Drept urmare, conform calculelor foarte serioase pe care le-am fcut, putem finana pensionarea la 60 de ani i 40 de ani de cotizare. Dac vrei s te pensionezi la 60 de ani fr a avea stagiul de 40, atunci vei avea o pensie mai mic, iar dac te vei pensiona cnd ai mplinit 40 de ani de cotizare, vei avea o pensie mai bun.

A.: Cum calificai bilanul mandatului de cinci ani al lui Nicolas Sarkozy?

M.L.P.: Asta e foarte simplu. Nicolas Sarkozy a ignorat, n toate domeniile, promisiunile pe care le-a fcut pentru a fi ales. Mai ru, a procedat chiar invers fa de cum a promis n multe cazuri. Este cazul „republicii ireproabile” – am trecut printr-un ir de conflicte de interese, de reele de amiciii, de nerespectare a paritii brbai-femei la guvernare. E valabil i pentru imigraie, deoarece numrul de imigrani a crescut cu un procent important sub mandatul lui Nicolas Sarkozy. E valabil i pentru puterea de cumprare pentru c acesta s-a prbuit – Nicolas Sarkozy a introdus 24 de taxe n cinci ani i pentru valoarea muncii pentru c a avantajat clasa bogailor n defavoarea clasei mici i mijlocii. Ce e incredibil de cinic i ar trebui s rmn n crile de istorie este c acum, pentru a fi reales, Sarkozy face aceleai promisiuni pe care le-a trdat n cei cinci ani. Dac va uitai azi la vreo promisiune de-ale lui, nu mai tii exact ce dat e: 2007 sau 2012. Aceleai promisiuni, aceleai cuvinte, aceleai posturi. i asta ne face s ne dm seama i de calitatea uman, pentru c o alegere prezidenial nu nseamn un proiect, e i femeia sau brbatul care l aplic.

A.: Dac nu vei fi prezent n primul tur, care ar fi atunci legitimitatea preedintelui ales?

M.L.P.: Niciuna. L-am auzit pe ministrul de Externe Jupp explicnd doct pe o televiziune criptat c toat aceast poveste (dificultatea pentru Marine Le Pen de a strnge cele 500 de adeziuni ale primriilor necesare pentru intrarea n cursa prezidenial) e scandaloas, c toate opiniile trebuie reprezentate la prezideniale. M-am linitit apoi pentru c mi-am dat seama c vorbea de Senegal. (Rde). Dar aici, un om care are ntre 15 i 20% din inteniile de vot risc s nu fie prezent n primul tur. Simplul fapt c exist un risc e deja un scandal. Dar asta nu pare s i deranjeze, pentru c par a se afla ntr-o viziune post-democratic. tiam asta din 2005 i 2008, cnd poporul francez a spus „nu” Constituiei europene i apoi i s-a nclcat opinia. Iar astzi, acest scandal. Frana ador s dea lecii de democraie, lecii de moral statelor lumii, dar moralul lor e destul de slab, trebuie spus asta.

A.: Dar avei deja cele 500 de adeziuni?

M.L.P.: Sper c le vom avea, depunem toate eforturile ca s le obinem. Dar suntem n momentul delicat al transformrii promisiunilor n susineri concrete. Deci trebuie s mai ateptm s vedem ci primari i respect cuvntul.

A.: De ce nu i-ar respecta cuvntul?

M.L.P.: Pentru c le e fric. Pentru c suntem ntr-o ar n care aleii nu mai sunt liberi. Pentru c intercomunalitile, comunitile de comune, aceast centralizare face ca primarii de comune, care nainte erau complet liberi s nu mai fie liberi s fac o alegere. Le e team c nu vor mai primi subvenii, le e team de criticile din comunitile de care aparin. E o problem de fond pe care a remarcat-o i Sarkozy n 2007, dar nu i-a inut nici aceast promisiune. Au cerut i primarii, am cerut i eu anonimatul acestor susineri la Consiliul Constituional i mi-a fost refuzat.

A.: Deci semnturile…de ce avei mai multe probleme n a le strnge dect a avut tatl dvs?

M.L.P.: Pentru c am ajuns la 20% n sondaje, pentru c reprezint un pericol pentru sistem. Pot trece oricnd n faa lui Nicolas Sarkozy, dar i n faa lui Franois Hollande. Campania nu s-a terminat, nu putem ti ce se va ntmpla, oricare dintre candidai se poate prbui. Cnd chiar i institutele de sondare a opiniei recunosc c au dificulti mari n a evalua nivelul electoral la care m aflu, e sigur c UMP a avut tentaia s fac tot ce i st n puteri pentru a m mpiedica s fiu candidat, dect s-i asume riscul democraiei i deci riscul de a fi nvini.

A.: Ai avut ns un sprijin din partea socialitilor pentru a obine adeziunile? Un pact pentru a ncerca eliminarea lui Sarkozy n primul tur?

M.L.P.: A, nu. Exact pe dos. Nu, ori au fcut i ei presiuni asupra primarilor ori nu le-a psat deloc de acest aspect.

A.: Ce vei face totui dac vei pierde alegerile?

M.L.P.: Nu m transpun n aceast stare de spirit.

A.: Exist o alegere n privina felului n care v prezentai ca om? Bayrou i face vacanele n familie, dumneavoastr n Marea Britanie strngnd scoici.

M.L.P. Da, e adevrat, exist o alegere. Cred c deriva ctre latura „people” a vieii politice a fcut mult ru. Obinuiesc s spun c nu din cauz c imi place foie gras m interesez de viaa raei. Sunt aici pentru a face politic i nu neleg pentru ce copiii mei ar trebui s devin cunoscui publicului. Cred c trebuie delimitat clar viaa privat de viaa politic, iar utilizarea partenerilor, a copiilor, a intimitilor n campania prezidenial mi se pare c a mers prea departe. Rezist unei asemenea idei. n rest, putei judeca mai bine dect mine felul n care presa trateaz campania prezidenial. E evident c nu e tratament echitabil. Simpla manier n care sunt intervievat e radical diferit de cea n care sunt intervievai adversarii mei. Pe dou mari canale de televiziune – TF1 i France 2, am avut 3% timp de anten i 4% pe France2, conform datelor Consiliului audio vizual. Deci efectiv spaiul care mi e acordat e prea puin, dar eu sunt un candidat n afara sistemului. Eu am n cartea mea o tez: spune-mi cine eti, de unde vorbeti i n interesul cui vorbeti. Eu nu apr dect interesul poporului francez. Alii, n faa mea, apr interese care sunt mai degrab comerciale, mai complicate. i cred c toat lumea se coalizeaz pentru c sunt singura care s poat schimba radical modelul economic n care am fost aruncai de mai bine de 30 de ani.

A.: Poate suntei victima propriului succes. ncercai s dediabolizai Frontul Naional. Lumea se comport cu dv ca i cu un cadidat normal.

M.L.P. Diabolizarea aceea a fost o injustiie. Aceast de dediabolizare exist n poporul francez. Diabolizarea persist ns n cadrul elitelor. Imediat ce e vorba de un anumit nivel – casta politic, mediatic, care n Frana au legturi – au fcut aceleai studii, i duc copiii la aceleai coli, se cstoresc unii cu ceilali. Politica francez e fascinat de aceast latur „people” -unul se cstorete cu o cntrea, altul cu o jurnalist, altul cu o artist, exist o fascinaie reciproc ntre aceste dou lumi. n aceast lume, n aceast lume a oligarhiei, diabolizarea persist, incontestabil. Dar nu i la nivelul oamenilor normali. E din cauz c eu nu fac parte din sistem, nu vreau s ma topesc n el i s l ameliorez, consider c e mort.

A.: Care ar fi cea mai mare diferen ntre dvs i tatl dvs?

M.L.P.: Nu avem aceeai vrst, nu am avut acelai parcurs, nu avem nici mcar aceleai referine. Nu am trit aceleai experiene. Tatl meu are cu 40 de ani mai mult ca mine. Deci nu am avut niciodat aceeai viziune, la fel cum se ntmpl peste tot – copiii nu au aceleai preri ca prinii lor. Putem mprti cteva mari opiuni precum suveranitatea naiunilor, un stat puternic i strategic pentru a lupta contra inegalitilor. Avem poate acelai drum, dar nu l facem poate n acelai fel. Nu avem aceleai mijloace de transport. Avem personaliti diferite, iar politica pe care o face cineva depinde de personalitatea lui.

sursa:Adevarul


S-ar putea să-ţi placă şi aceste articole
Latest Posts from Blogul lui Mihai Rapcea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *